رتبه بندی تمامی 12 نسخه های مایکروسافت ویندوز ، از بدترین تا بهترین سیستم عامل

رتبه بندی تمامی 12 نسخه های مایکروسافت ویندوز ، از بدترین تا بهترین سیستم عامل

طی 35 سال گذشته، مایکروسافت حداقل 30 نسخه اصلی از سیستم‌عامل ویندوز را منتشر کرده است؛ اما همه آن‌ها برابر نبوده‌اند، بنابراین در این مطلب 12 تا از بهترین نسخه‌های دسک تاپ این سیستم‌عامل اساسی را رتبه‌بندی و معرفی میکنیم.

وقتی کسی می‌گوید که چیزی «بزرگ‌ترین» بود، این نشان می‌دهد که ترکیبی از میراث، تأثیر، نوآوری و توانایی برای زمان خود بوده است. این دستورالعملی است که در اینجا در این رتبه‌بندی وجود دارد که لیست قطعی  برای اثبات عینی بهترین«نسخه ویندوز نیست.

در حقیقت، اگر لیستی از بهترین نسخه‌های ویندوز می‌خواهید، ممکن است فهرستی از نسخه‌های ویندوز با بیشترین ویژگی، کمترین اشکال و به‌روزترین امنیت - به‌عبارت‌دیگر لیست نسخه‌های ویندوز به ترتیب زمانی. این لیست بسیار سرگرم‌کننده‌تر از آن خواهد بود. برای ساده نگه‌داشتن موارد، ما فقط نسخه‌های دسک تاپ ویندوز را در نظر گرفتیم.

شما می توانید از یک کاربر بپرسید که کدام نسخه از ویندوز مورد علاقه او است. به عنوان مثال من خاطرات خوشی از XP و ویندوز و 7 دارم اما کاربرانی هم هستند که بیشتر شیفته ویندوز 98 یا ویندوز ۹۵ هستند. همه ما در مورد ویندوز ۸ حرفی برای گفتن داریم، و هر چه در مورد ویندوز ویستا کم تر گفته شود بهتر است.

با این حال، رتبه‌بندی نسخه‌‌های ویندوز امری سلیقه‌ای است و به عوامل زیادی مانند تجربه‌ی کاربری، عملکرد، سازگاری و امنیت بستگی دارد . مایکروسافت تقریباً 40 سال است که سیستم‌عامل‌های ویندوز را می‌سازد، و اگرچه در بسیاری از موارد طی سالیان همیشه بهبود یافته‌اند، اما موفقیت‌ها و مشکلاتی به همراه داشته اند. در ادامه همه نسخه‌های ویندوز از بهترین تا بدترین رتبه‌بندی شده‌اند با ما همراه باشید.

رتبه‌ی دوازدهم - ویندوز ME

رتبه یازدهم - ویندوز ۸

رتبه‌ دهم - ویندوز ویستا

رتبه‌‌ی نهم - ویندوز ۱٫۰

رتبه‌ی هشتم - ویندوز ۲٫۰

رتبه‌ی هفتم - ویندوز ۹۵

رتبه‌ی ششم - ویندوز ۹۸

رتبه‌ی پنجم - ویندوز ۱۱

رتبه‌ی چهارم - ویندوز ۳٫۱

رتبه‌‌ی سوم - ویندوز ۱۰

رتبه‌ی دوم - ویندوز XP

رتبه‌ی اول - ویندوز ۷

 

رتبه‌ی دوازدهم : ویندوز ME (سال انتشار 2000)

تصمیم در مورد اینکه بدترین سیستم عامل ویندوز واقعی کدام است جواب قطعی وجود ندارد، اما برای ما، Windows ME و تقریباً همه این  را قبول دارند ، زیرا علیرغم اهداف عالی خود، تقریباً در همه آنها شکست خورد. در نهایت فقط یک سال دوام آورد تا اینکه با ویندوز XP محبوب و بی‌نهایت بهبود یافته جایگزین شد.

رتبه یازدهم : ویندوز ۸ (سال انتشار 2012)

ویندوز 8 امید داشت تا هم روی PC و هم روی تبلتها اجرا بشود و همچنین توسعه‌ی ویندوز ۸ قدم مهمی برای مایکروسافت به حساب می‌‌آمد که متاسفانه در آن موفق نشد.. هدف مایکروسافت این بود که دسکتاپ ویندوز را مناسب‌ برای صحنه تبلت‌های نوظهور بسازد. حذف منوی استارت و ارائه‌ی صفحه‌ی استارت به جای محیط دسکتاپ در کنار تغییرات گسترده و ترکیب عناصر رابط کاربری دسکتاپ و تبلت را می‌توان مهم‌ترین دلایل شکست مایکروسافت در ارائه‌ی ویندوز ۸ معرفی کرد.

 

رتبه‌ دهم :ویندوز ویستا (سال انتشار 2007)

شاید اغلبِ شما ویندوز ویستا را بدترین نسخه‌ی این سیستم‌عامل بدانید، اما ظاهرِ بسیار مدرنِ آن، باعث می‌شود تا در این فهرست در رتبه‌ی دهم قرار بگیرد ، اما ما فکر می کنیم که به طور ناعادلانه ای مورد بدگویی قرار می گیرد چون حداقل مشخصات سخت‌افزاری که در آن زمان برای نصب ویندوز ویستا اعلام شد، بسیار قدرتمند بود و فقط برای نصب آن نیاز به پردازنده 1 گیگاهرتزی، 1 گیگابایت رم و 15 گیگابایت فضای ذخیره سازی داشت. همچنین به یک تراشه گرافیکی با پشتیبانی از DirectX 9 با 128 مگابایت VRAM نیاز داشت. ممکن است در حال حاضر چندان زیاد به نظر نرسد، اما این مقدار 10 برابر نیازهای ذخیره سازی XP و تقریباً 20 برابر نیاز حافظه رم بود.

رتبه‌‌ی نهم : ویندوز ۱٫۰ (سال انتشار 1985)

اولین نسخه اصلی ویندوز شاید این نسخه استحقاق راه یافتن به جایگاه بالاتری را هم داشت، اما اولین تلاش برای یک سیستم عامل چندان یک سیستم عامل نبود حداقل آن چیزی که ما امروز از یک سیستم عامل می شناسیم. عملکرد آن فوق‌العاده محدود بود، بدون توانایی همپوشانی ویندوز یا بسیاری از برنامه‌هایی که ویندوز را در طول سال‌ها به چنین پلتفرمی کاربردی تبدیل کردند.

 

رتبه‌ی هشتم : ویندوز ۲٫۰ (سال انتشار 1987)

این نسخه از ویندوز مانند ویندوز ۳٫۰ یا ۳٫۱ شروع موفقیت‌‌آمیزی نداشت و هنوز قابل رقابت با سیستم عامل مکینتاش نبود، اما در مقایسه با ویندوز ۱٫۰ با بهبودهای مهمی همراه بود. مایکروسافت در این نسخه امکان همپوشانی و تغییر اندازه پنجره‌ها و پشتیبانی از گرافیک‌‌های ۱۶ رنگ VGA و آیکون‌‌های دسکتاپی را اضافه کرد و به‌‌جای اصطلاحاتی مانند «Iconize» و «Zoom» در ویندوز ۱٫۰ عبارات ماکسیمایز (Maximize) و مینیمایز (Minimize) را به‌ کار برد.

رتبه‌ی هفتم :ویندوز ۹۵(سال انتشار 1995)

ویندوز 95 سیستم عاملی بود که روند ظاهری ویندوز را برای دهه های آینده تعیین کرد. این سیستم عامل منوی نمادین Start را معرفی کرد، برنامه‌های کاربردی را در زیر منوها قرار داد تا برنامه‌ها را در بخش‌بندی آسان‌تر کند و سازمان‌دهی را در رابط بصری شلوغ‌تر بهبود بخشد. این شکاف بین پایه MS-DOS و رابط گرافیکی قسمت جلویی آن را پر کرد و در را به روی بازی‌ها و برنامه‌های جدید باز کرد و در عین حال از نسخه‌های قدیمی‌تر پشتیبانی کرد.

رتبه‌ی ششم : ویندوز ۹۸ (سال انتشار 1998)

ویندوز ۹۸ به عنوان جایگزینی برای ویندوز ۹۵ و رفع باگ‌های آن منتشر شد. این نسخه از ویندوز اولین سیستم‌عاملی بود که از USB و DVD پشتیبانی می‌کرد و مرورگر مستقل (اینترنت اکسپلورر) داشت.

ویندوز ۹۸ پس از انتشار با استقبال خوبی مواجه شد و نسخه‌ی دوم آن هم با نام ویندوز ۸ SE (مخفف Second Edition) یک سال بعد با انبوهی از رفع اشکال‌ها و بهینه‌سازی‌های رابط کاربری، محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

رتبه‌ی پنجم : ویندوز ۱۱ (سال انتشار 2021)

شاید هنوز برای قضاوت درباره‌ی جدیدترین نسخه‌ی ویندوز زود باشد، اما این نسخه همین حالا هم به خاطر سادگی و سرعت عمل بالای خود طرفداران بسیاری دارد. تغییرات جسورانه‌ای ویندوز ۱۱ مانند طراحی مجدد منوی استارت و تسک‌بار ممکن بود باعث شوند تا این نسخه از ویندوز به سرنوشتی مانند ویندوز ۸ دچار شود؛ اما این اتفاق نیفتاد. اما ویندوز 11 بسیار تکامل یافته ویندوز 10 است. برخی از رابط های قدیمی ویندوز 7 را حذف می کند و کل تجربه را یکنواخت تر و جذاب تر می کند و جلوه های شفافیت را از برخی از رقبای ویندوز قرض می گیرد. همچنین می توانید چندین نسخه از دسکتاپ خود را به طور همزمان اجرا کنید و بین آنها سوئیچ کنید تا به بهره وری و تقسیم بندی کمک کنید.

رتبه‌ی چهارم : ویندوز ۳٫۱ (سال انتشار 1992)

مانند XP، ویندوز 3.1 اولین نسخه ویندوز بود که بسیاری از افرادی که در دهه قبل از انتشار آن متولد شده بودند، از آن استفاده کردند. سفید و خاکستری روشن آن، ریشه های DOS خود را در زیر چندین لایه راحتی و قابلیت استفاده پنهان می کرد، که همه آنها در نسل های قبلی ویندوز برای ایجاد چیزی واقعا قابل استفاده انباشته شده بودند. این نسخه توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند و باعث شدن تا علاوه بر کاربران عادی، شرکت‌ها هم به استفاده از ویندوز، علاقه نشان دهند.


رتبه‌‌ی سوم : ویندوز ۱۰ (سال انتشار 2014)

این نسخه از ویندوز «جامع‌ترین پلتفرم نرم‌افزاری» به حساب می‌‌آید که روی هر دستگاهی از گوشی هوشمند گرفته تا تبلت و کامپیوتر به صورت یکپارچه در دسترس است؛ طبق گفته‌ی مایکروسافت، ویندوز ۱۰ قرار بود آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل ویندوز باشد. مانند دیگر رقبای برتر در این لیست، ویندوز 10 پس از یک شکست موفق بود که آن را شیرین‌تر کرد. برای آن دسته از ما که پس از اولین طعم رابط کاربری طراحی شده برای تبلت ها، ویندوز 8 را نادیده گرفتیم، ویندوز 10 مانند یک رمپ ملایم برای محاسبات مدرن و مکانی آشنا برای تماس با خانه بعد از ویندوز 7 بود. سریع بود. پر از ویژگی، و به وضوح با استفاده از دسکتاپ در خط مقدم خود طراحی شده است - در حالی که همچنان سازگاری لمسی پیشرفته را حفظ می کند. به عبارت ساده، تجربه ویندوز را به آنچه امروز به طور موثر باقی مانده است ارتقا داد.

رتبه‌ی دوم :ویندوز XP (سال انتشار 2001)

ویندوز XP روی هسته‌ی ویندوز NT و ۲۰۰۰ توسعه داده شد و در ابتدا با دو کاربری خانگی و حرفه‌ای به بازار آمد؛ این نسخه از ویندوز از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کرد. مایکروسافت به کمک این نسخه از ویندوز میلیون‌ها نفر را با شبکه جهانی وب آشنا و امکان ارتباط بین هزاران برنامه‌ی چت محبوب را نیز فراهم کرد. برای بسیاری، این اولین سیستم عاملی است که استفاده می کنند، و با توجه به خرابی های ویستا، در بسیاری از موارد سیستم عاملی است که آنها برای نزدیک به یک دهه استفاده می کردند. این سیستم عاملی بود که میلیون‌ها نفر را با شبکه جهانی وب آشنا کرد و اطمینان حاصل کرد که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در سرتاسر جهان اینترنت اکسپلورر را با مرورگر وب ترکیب می‌کنند و ارتباط بین هزاران برنامه چت محبوب را باز می‌کنند. MSN Messenger، AIM و ICQ برای اولین بار دنیا را به روی کاربران جوان رایانه شخصی گشودند و Limewire، Kazaa و eDonkey به آنها اجازه دادند تا داده ها را به اشتراک بگذارند.

رتبه‌ی اول : ویندوز ۷ (سال انتشار 2009)

این نسخه هفتمین نسل از سیستم‌عامل‌های ویندوز بود که برای مدت ۱۱ سال توسط مایکروسافت پشتیبانی شد.استدلالی وجود دارد که ویندوز 7 فقط یک نسخه اصلاح شده از ویندوز ویستا است که در زمانی منتشر شد که مردم واقعاً سخت افزاری داشتند که می توانست آن را به درستی اجرا کند. اما این پادشاه نسخه های ویندوز خیلی بیشتر از این کار کرد. این سریع و پاسخگو بود، با بسیاری از ارتقاهای بصری مهم نسبت به نسخه های قبلی ویندوز. سازگاری بسیار خوبی داشت، با سخت افزار و نرم افزارهای قدیمی به طور یکسان کار می کرد و ویژگی های مهمی را معرفی می کرد که امروزه هنوز هم پایه اصلی ویندوز هستند. این برنامه‌های پین کردن را به نوار وظیفه اضافه کرد، ویندوزهای پشته‌ای را برای سازماندهی بهتر معرفی کرد، به شما امکان پیش‌نمایش پنجره‌ها را با ریز عکس‌های نوار وظیفه می‌دهد، و این امکان را فراهم می‌کند که ویندوز را به بخش‌های مختلف صفحه ببرید.