پردازنده ۳۴ هسته‌ای Raptor Lake اینتل به طور غیرمنتظره ای در یک نمایشگاه دیده شد

پردازنده ۳۴ هسته‌ای Raptor Lake اینتل به طور غیرمنتظره ای در یک نمایشگاه دیده شد

اینتل سیزدهمین نسل پردازنده های Raptor Lake خود را معرفی کرد. در نمایشگاهی که پس از کنفرانس مطبوعاتی اخیر اینتل برگزار شد، پردازنده‌ای ۳۴ هسته‌ای در قالب خانواده‌ی رپتور لیک به‌نمایش درآمد.

مدل برتر Core i9-13900KS دارای 8 هسته و 16 هسته است که در مجموع 24 هسته در SoC دارد. با این حال، ممکن است این حداکثر برای Raptor Lake نباشد، زیرا به نظر می رسد بخش دیگری وجود دارد که مجهز به پردازنده Raptor Lake با 34 هسته است. طبق یافته‌های Tom's Hardware، رویداد نوآوری اینتل در سن خوزه برای همه شگفت‌انگیز بود، زیرا غرفه‌ای برای نمایش ویفرهای سیلیکونی Raptor Lake وجود داشت. پس از بررسی دقیق‌تر، ویفر دارای برش‌هایی برای قالب‌ها بود که حاوی 34 هسته بود. اینتل ویفرر متشکل از پردازنده‌های رپتور لیک را سهواً به‌نمایش گذاشته است. اینتل هنگام برگزاری کنفرانس مطبوعاتی‌اش اعلام کرد قوی‌ترین پردازنده‌ی نسل‌سیزدهمی رپتور لیک ۲۴ هسته دارد؛ بنابراین، حضور پردازنده‌ی ۳۴ هسته‌ای در نمایشگاه بسیار جالب است.

از آنجایی که همه هسته‌ها به یک اندازه هستند، فرض بر این است که آن‌ها P-cores هستند که بر روی یک شبکه به هم متصل شده‌اند، برخلاف باس حلقه‌ای سنتی که بقیه پردازنده‌های Raptor Lake از آن استفاده می‌کنند. در پشت ویفر برچسبی وجود داشت که روی آن نوشته شده بود " Raptor Lake-S, 34 core ". این نشان می‌دهد که CPU احتمالاً بخشی از پیشنهادات HEDT است که اینتل به زودی با طراحی‌های نسل سیزدهم به‌روزرسانی می‌کند و این شرکت ویفر تولیدی را برای آن SKUها به نمایش گذاشته است. انتظار داریم در آینده با آغاز عرضه نسل جدید Intel Core، اطلاعات بیشتری در مورد این پیکربندی ناشناخته 34 هسته ای بشنویم.

تجزیه و تحلیل در راه اندازی این هفته از سری Core نسل سیزدهم اینتل، به نظر می رسد کارکنان به طور تصادفی ویفری از پردازنده 34 هسته ای Raptor Lake را که قبلاً فاش نشده بود، از دست دادند.

به نظر می رسد این کشف نشان می دهد که اینتل یک بخش ایستگاه کاری خانواده Raptor-Lake در حال توسعه برای به چالش کشیدن پردازنده های Threadripper AMD دارد. Threadripper در بالای 64 هسته که در هشت قالب پخش شده است. به نظر می رسد این قالب "Raptor Lake S" کمی بیش از نیمی از آن را در یک قالب یکپارچه جمع می کند.

البته، هیچ تضمینی وجود ندارد که این چیز حتی اگر همه 34 هسته فعال یا قابل استفاده باشند، یا اینکه در بازار عرضه شود.