اینتل مشخصات پردازنده های Raptor Lake را فاش کرد: مدل پرچمدار ۲۴ هسته و فرکانس ۵٫۴ گیگاهرتز دارد

اینتل مشخصات پردازنده های Raptor Lake را فاش کرد: مدل پرچمدار ۲۴ هسته و فرکانس ۵٫۴ گیگاهرتز دارد

intel به تازگی در یک اتقاق به ظاهرتصادفی مشخصات کامل و رسمی پردازنده های آینده Raptor Lake خود را به طور تصادفی فاش کرده است. این خبر فاش شده شامل 6 مورد از محبوب ترین CPU ها است و بسیاری از شایعات قبلی را تأیید می کند.

اینتل به طور تصادفی چند جزئیات کلیدی در مورد پردازنده های نسل سیزده Raptor Lake را تایید کرده است. علاوه بر این، یک نمودار رسمی SKU برای پردازنده‌های نسل سیزدهم ظاهر شده است که تقریباً همه چیز را در مورد CPUهای نسل آینده توضیح می دهد. طبق نمودار، اینتل در حال برنامه ریزی برای عرضه سه تراشه Raptor Lake است.

در حالی که ما اطلاعات ثابتی در مورد پردازنده های Raptor Lake اینتل دریافت می کنیم، این شرکت هرگز مشخصات سخت افزاری نسل سیزدهم را به طور رسمی تایید نکرده است. از طریق اتفاقی که به نظر می رسد، اینتل برخی از مشخصات کلیدی پردازنده های اینتل Raptor Lake را تایید کرده است.

 آن‌‌طور که ورج می‌نویسد، اینتل مشخصات فنی پردازنده‌های Core i5-13600K و 13700K و Core i9-13900K را منتشر و سریعاً حذف کرد.

اینتل در یک پست وبلاگی که برای کمک به مصرف کنندگان در انتخاب CPU مناسب است، به طور ناخواسته اشاره می کند که Core i9-13900K  دارای 24 هسته، ۳۲ ترد و حداکثر فرکانس ۵٫۴ گیگاهرتزخواهد بود. Core i7-13700K دارای 16 هسته، 24 ترد و حداکثر فرکانس ۵٫3 گیگاهرتز خواهد بود. در نهایت، Core i5-13600K دارای 14 هسته، 20 ترد و حداکثر فرکانس ۵٫1 گیگاهرتزخواهد بود. در حالی که ما تقریباً همه این جزئیات را قبلاً به لطف تعداد زیادی از نشت ها می دانیم، با این حال هنوز هم داشتن یک خبر با تأیید رسمی خوب بنظر می رسد.

 

علاوه بر این، igor’sLab موفق شده است یک لیست داخلی Raptor Lake SKU به دست آورد که کل خط سیزدهمین نسل را به طور کامل شرح می دهد. طبق این لیست، علاوه بر تراشه های آنلاک شده سری K ، مدل Core i9, Core i7, Core i5 اینتل همچنین در حال آماده سازی مدل های KF است که شامل Core i9-13900KF, Core i7-13700KF, Core i5-13600KF می شود. تنها تفاوت بین پردازنده K و KF این است که دومی فاقد iGPU موجود در اولی است.

 

شاید جالب ترین اطلاعاتی که در نمودار SKU شرح داده شده است، ساعت های هسته پردازنده های مختلف باشد. همانطور که در بالا ذکر شد مشخصات فنی اعلام‌شده برای Core i5-13600K و Core i7-13700K و Core i9-13900K با اسلایدهایی که هفته‌ی گذشته فاش شدند مطابقت دارند. اسلایدهایی که رسمی به نظر می‌آمدند اعلام می‌کردند دو پردازنده‌ی Core i9 و Core i7 نسل سیزدهمی می‌توانند با استفاده از فناوری Thermal Velocity Boost اینتل، فرکانس دو هسته‌ی پرقدرت خودشان را به ۵٫۸ گیگاهرتز ارتقاء دهند. این موضوع به تأیید اینتل نرسیده است.

اینتل در حال حاضر رویداد فناوری 2022 را برگزار می کند که در آن این شرکت جزئیات پردازنده Raptor را برای رسانه ها فاش می کند. بنابراین ما انتظار داریم که اطلاعات مربوط به پردازنده های نسل سیزدهم طبق اخبار فاش همچنان منتشر شود.

اینتل هنوز به‌صورت رسمی از پردازنده‌های کلاس دسکتاپ Intel Raptor Lake پرده‌برداری نکرده،‌ اما گفته است این پردازند‌ه‌های مورد انتظار در مقایسه‌با پردازنده‌های نسل دوازدهمی ۱۵ درصد عملکرد تک‌ تردی بهتر و ۴۱ درصد عملکرد چند تردی بهتر خواهند داشت.