معرفی مهمترین تجهیزات شبکه برای انواع کسب‌ و کار | سرور | استوریج | سوییچ | روتر | فایروال و ...

معرفی مهمترین تجهیزات شبکه برای انواع کسب‌ و کار | سرور | استوریج | سوییچ | روتر | فایروال و ...

شبکه از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی تشکیل شده است که با هدف تبادل اطلاعات به یکدیگر متصل شده اند .در دنیای امروزی، عملکرد روان و بدون مانع شبکه ها برای هر شرکتی حیاتی است. اکنون ما بیش از هر زمان دیگری به اطلاعات دسترسی داریم. ما در دنیای دیجیتال زندگی می کنیم و پهنای باند چیزی است که باعث می شود دنیای دیجیتال اتفاق بیفتد بنابراین راه اندازی...

یک شبکه بدون دستگاه های فیزیکی و مجازی که زیرساخت شبکه را تشکیل می دهند کار نمی کند.معماری شبکه بر اساس اندازه، توپولوژی شبکه، حجم کاری و الزامات تجاری و سایر عوامل متفاوت است. به عنوان مثال، یک شبکه سازمانی ممکن است به صدها یا هزاران دستگاه مختلف شبکه برای پشتیبانی و ایجاد مرکز داده، LAN و WAN نیاز داشته باشد. در مقابل، یک شبکه خانگی ساده ممکن است تنها به دو دستگاه نیاز داشته باشد.ایجاد یک شبکه تجاری شامل تعدادی دستگاه مختلف از جمله سخت افزار فیزیکی و دستگاه های مجازی است. در حالی که شبکه‌های خانگی معمولاً از چند دستگاه از جمله مودم و روتر تشکیل شده‌اند.

همانطور که کسب و کارها شبکه های خود را رشد می دهند، ممکن است نیاز به اضافه شدن دستگاه های بیشتری داشته باشند و با کمک مشاوره متخصص، می توان این کار را به طور یکپارچه و مقرون به صرفه انجام داد. شرکت شبکه رسام دوراندیش با سازمان‌ها و شرکتهای بزرگی همکاری می‌کند تا شبکه‌های تجاری خود را طراحی، تقویت و ارتقا دهند تا حداکثر کارایی و عملکرد را تضمین کنند.

شبکه‌های کامپیوتری امروزی در مقایسه با گذشته، تفاوت‌های زیادی پیدا کرده‌اند و تجهیزات و مولفه‌های مختلفی به آن‌ها اضافه شده‌است. شبکه کامپیوتری در ساده‌ترین شکل خود از کامپیوترها، سوییچ‌ها، روترها و استوریج‌ها تشکیل شده است. در مقیاس کلان، شبکه‌ها شامل زیرشبکه‌ها، سوییچ‌ها و روترهای مختلفی هستند که دسترسی کارمندان یک سازمان به شبکه جهانی و کامپیوترهای درون یک سازمان را فراهم می‌کند. چنین شبکه‌ای از مولفه‌های مختلفی ساخته شده که هر یک پیکربندی و تعاریف خاص خود را دارند. در ادامه مهم‌ترین تجهیزاتی که برای نصب و راه اندازی شبکه لازم است را معرفی می‌کنیم پس با ما همراه باشید ...

سرور(Server)

سرور یک برنامه یا دستگاه کامپیوتری است که خدماتی را به برنامه کامپیوتری دیگر و کاربر آن که به عنوان کلاینت نیز شناخته می شود، ارائه می دهد. در یک مرکز داده، کامپیوتر فیزیکی که یک برنامه سرور روی آن اجرا می شود نیز اغلب به عنوان سرور نامیده می شود. آن دستگاه ممکن است یک سرور اختصاصی باشد یا ممکن است برای مقاصد دیگر استفاده شود.

سرور یک دستگاه سخت افزاری است که درخواست های انجام شده از طریق شبکه را می پذیرد و به آنها پاسخ می دهد. در اینترنت ، اصطلاح "سرور" معمولاً به سیستم رایانه ای اطلاق می شود که درخواست های مربوط به یک فایل را دریافت می کند و آن فایل ها را برای سرویس گیرنده ارسال می کند.

عبارت سرور می تواند به ماشین فیزیکی، ماشین مجازی یا نرم افزاری که خدمات سرور را انجام می دهد اشاره کند. نحوه عملکرد سرور بسته به نحوه استفاده از کلمه سرور به طور قابل توجهی متفاوت است.

امروزه، انواع مختلفی از سرورها در سازمان‌ها برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین مسئله باعث شده تا انتخاب یک سرور مناسب به یکی از چالش‌های بزرگ مهندسان شبکه تبدیل شود، زیرا باید سروری را انتخاب کنند که جوابگوی نیازهای کاری فعلی و آینده سازمان باشد. اگر سرور ضعیفی انتخاب شود، بر عملکرد کارمندان و شبکه تاثیر منفی می‌گذارد، به‌طوری که کارمندان مجبور هستند برای دریافت اطلاعات و انجام کارهای خود مدت زمان زیادی را به انتظار بنشینند. سرورها به انواع مختلفی مثل سرورهای ایستاده، رک‌مونت، تیغه‌ای، مدیریتی، غیر مدیریتی، ابری، هوشمند و … تقسیم می‌شوند که هر یک تعاریف خاص خود را دارند.  به طور کلی خرید سرور مانند سرور hp می‌تواند اولین قدم برای راه اندازی کردن کسب و کاری موفق باشد.

استوریج (Storage)

دستگاه ذخیره سازی هر نوع سخت افزار محاسباتی است که برای ذخیره، انتقال یا استخراج فایل ها و اشیاء داده استفاده می شود. دستگاه‌های ذخیره‌سازی می‌توانند اطلاعات را هم به‌طور موقت و هم به‌طور دائم ذخیره و ذخیره کنند. آنها ممکن است داخلی یا خارجی یک کامپیوتر، سرور یا دستگاه محاسباتی باشند.

هنگامی که قصد ذخیره‌سازی اطلاعات را دارید، گزینه‌های مختلفی در دسترس‌تان قرار دارد. به ‌طور مثال، می‌توانید اطلاعات را روی کامپیوترهای شخصی، فضای ذخیره‌سازی ابری یا هارددیسک‌های خارجی ذخیره‌سازی کنید. با این حال، شرکت‌های حرفه‌ای از راهکار ساخت‌یافته‌تری استفاده می‌کنند که استوریج (Storage) یا به عبارت دقیق‌تر ذخیره‌ساز متصل به شبکه (NAS) نام دارد. استوریج‌ها به کاربران اجازه می‌دهند از طریق تجهیزات کلاینتی مثل کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها یا گوشی‌های هوشمند به اطلاعات میزبانی شده روی شبکه دسترسی داشته باشند. این دسترسی می‌تواند از طریق شبکه محلی یا شبکه‌های عمومی مثل اینترنت باشد.

برای ذخیره داده ها، صرف نظر از فرم، کاربران به دستگاه های ذخیره سازی نیاز دارند. دستگاه های ذخیره سازی داده در دو دسته اصلی قرار می گیرند: ذخیره سازی مستقیم و ذخیره سازی مبتنی بر شبکه.

ذخیره سازی مستقیم ، همچنین به عنوان ذخیره سازی متصل مستقیم (DAS) شناخته می شود، همانطور که از نام آن پیداست. این ذخیره سازی اغلب در ناحیه نزدیک است و مستقیماً به ماشین محاسباتی که به آن دسترسی دارد متصل است. اغلب، این تنها دستگاه متصل به آن است. DAS می تواند خدمات پشتیبان محلی مناسبی را نیز ارائه دهد، اما اشتراک گذاری محدود است. دستگاه‌های DAS شامل فلاپی دیسک، دیسک‌های نوری - دیسک‌های فشرده (CD) و دیسک‌های ویدئویی دیجیتال (DVD) - درایوهای دیسک سخت (HDD)، درایوهای فلش و درایوهای حالت جامد (SSD) هستند.

ذخیره سازی مبتنی بر شبکه به بیش از یک رایانه اجازه می دهد تا از طریق یک شبکه به آن دسترسی داشته باشند، و آن را برای به اشتراک گذاری داده ها و همکاری بهتر می کند. قابلیت ذخیره سازی خارج از سایت آن را نیز برای پشتیبان گیری و حفاظت از داده ها مناسب تر می کند. دو راه‌اندازی رایج ذخیره‌سازی مبتنی بر شبکه عبارتند از ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) و شبکه منطقه ذخیره‌سازی (SAN).

NAS اغلب یک دستگاه منفرد است که از ظروف ذخیره سازی اضافی یا یک آرایه اضافی از دیسک های مستقل (RAID) تشکیل شده است. ذخیره‌سازی SAN می‌تواند شبکه‌ای از چندین دستگاه از انواع مختلف، از جمله حافظه SSD و فلش، ذخیره‌سازی ترکیبی، ذخیره‌سازی ابری هیبریدی، نرم‌افزار و لوازم پشتیبان‌گیری و ذخیره‌سازی ابری باشد. در ادامه تفاوت NAS و SAN آمده است:

NAS

دستگاه ذخیره سازی واحد یا RAI

سیستم ذخیره سازی فایل

شبکه اترنت TCP/IP

کاربران محدود

سرعت محدود

گزینه های گسترش محدود

هزینه کمتر و راه اندازی آسان

SAN

شبکه ای از چندین دستگاه

سیستم ذخیره سازی بلوک

شبکه کانال فیبر

برای چندین کاربر بهینه شده است

عملکرد سریعتر

قابلیت گسترش بالا

هزینه بالاتر و راه اندازی پیچیده

سوییچ (Switch)

سوئیچ شبکه، دستگاه‌های درون یک شبکه را به هم متصل می‌کند و بسته‌های داده را به دستگاه و از آن دستگاه‌ها ارسال می‌کند. برخلاف روتر، سوئیچ داده ها را فقط به دستگاهی که برای آن در نظر گرفته شده است (که ممکن است سوییچ دیگر، روتر یا کامپیوتر کاربر باشد) ارسال می کند، نه به شبکه های چند دستگاه.در واقع سوییچ  کلاینت‌های یک شبکه محلی را با یکدیگر مرتبط می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد از طریق کابل‌های شبکه و با سرعت زیاد به تبادل اطلاعات بپردازند.

سوئیچ های شبکه می توانند در لایه 2 OSI (لایه پیوند داده) یا لایه 3 (لایه شبکه) کار کنند. لایه 2 داده ها را بر اساس آدرس MAC مقصد سوئیچ می کند ،در حالی که لایه 3 داده ها را بر اساس آدرس IP مقصد تغییر می دهد. برخی از سوئیچ ها می توانند هر دو را انجام دهند.

با این حال، اکثر سوئیچ ها سوئیچ های لایه 2 هستند. سوئیچ های لایه 2 اغلب با استفاده از کابل های اترنت به دستگاه های موجود در شبکه خود متصل می شوند. کابل های اترنت کابل های فیزیکی هستند که از طریق پورت های اترنت به دستگاه ها وصل می شوند.

مفهوم واژه های سوئیچ مدیریت نشده (unmanaged) وسوئیچ مدیریت شده (managed) چیست؟

یک سوئیچ مدیریت نشده به سادگی پورت های اترنت بیشتری را در یک شبکه محلی ایجاد می کند تا دستگاه های محلی بیشتری بتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند. سوئیچ های مدیریت نشده بر اساس آدرس های MAC دستگاه، داده ها را به عقب و جلو منتقل می کنند.

سوئیچ مدیریت شده همان عملکرد را برای شبکه های بسیار بزرگتر انجام می دهد و به مدیران شبکه کنترل بسیار بیشتری بر نحوه اولویت بندی ترافیک ارائه می دهد. آنها همچنین مدیران را قادر می سازند تا شبکه های مجازی مجازی (VLAN) را برای تقسیم بیشتر یک شبکه محلی به قطعات کوچکتر راه اندازی کنند.

برندهای متفاوتی در سوییچ ها وجود دارند که از بین آن‌ها می‌توانید برای خرید سوئیچ شبکه دی لینک یا سوئیچ سیسکو اقدام کنید. مزیت دسته اول قیمت مقرون به صرفه و مزیت محصولات دوم، امکان تعمیر سوییچ سیسکو است که در ایران و توسط متخصصین خبره داخلی انجام‌پذیر است.

 

روتر (Router)

روتر یکی از تجهیزات ضرروی  اکتیو شبکه‌های کامپیوتری است که شرح وظایف بسیار گسترده‌ای دارد. مهم‌ترین وظیفه روتر مسیریابی بسته‌ها و ارسال آن‌ها برای مقصد است. روتر در لایه «شبکه» از مدل مرجع OSI کار می‌کند و در گروه تجهیزات لایه ۳ قرار می‌گیرد. روترها برای ارسال درست بسته‌های اطلاعاتی به مقصد از جدول مسیریابی استفاده می‌کنند. جدولی که آدرس آی‌‌پی گیت‌وی را دارد و بر مبنای آن مسیریابی بسته‌ها برای مقصد انجام می‌شود تا بسته‌ها برای کلاینتی که آدرس آی‌پی را دارد، ارسال شوند. این جدول مسیریابی ممکن است به شکل ایستا توسط مدیر شبکه و یا پویا توسط سرویس‌ها و الگوریتم‌های مسیریابی ساخته شوند.

روتر دستگاهی است که دو یا چند شبکه یا زیرشبکه را به هم متصل می کند.روتر ها این دو عملکرد اصلی را انجام می دهند: مدیریت ترافیک بین این شبکه ها با ارسال بسته های داده به آدرس های IP مورد نظرشان و اجازه دادن به چندین دستگاه برای استفاده از یک اتصال اینترنتی مشابه.

انواع مختلفی از روترها وجود دارد، اما بیشتر روترها داده ها را بین LAN (شبکه های محلی) و WAN (شبکه های گسترده) منتقل می کنند. LAN مجموعه ای از دستگاه های متصل به یک منطقه جغرافیایی خاص است. یک شبکه LAN معمولاً به یک روتر نیاز دارد.

در مقابل، WAN یک شبکه بزرگ است که در یک منطقه جغرافیایی وسیع گسترده شده است. به عنوان مثال، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی که در چندین مکان در سراسر کشور فعالیت می‌کنند، برای هر مکان به شبکه‌های محلی جداگانه نیاز دارند که سپس به شبکه‌های محلی دیگر متصل می‌شوند تا یک WAN تشکیل دهند. از آنجا که یک WAN در یک منطقه بزرگ توزیع شده است، اغلب به چندین روتر و سوئیچ نیاز دارد.

معمولاً سرور، استوریج، روتر و سوئیچ مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که در ساخت یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته نیازهای هر شبکه متفاوت است و باید توسط متخصصین امر بررسی شده و سپس برای تهیه تجهیزات لازم اقدام کنید.

یو پی اس (UPS)

منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) دستگاهی است که به کامپیوتر اجازه می دهد در صورت از بین رفتن منبع تغذیه اصلی یا قطع برق حداقل برای مدت کوتاهی کار کند. دستگاه های UPS همچنین در برابر افزایش برق محافظهای بسیار خوبی هستند. اگرچه سرورها ابزارهای هوشمند و دقیقی هستند که تحمل خطای بالایی دارند اما در صورت قطعی برق یا نارسایی‌هایی الکتریکی، ممکن است اطلاعات مهمی را ا ز دست بدهید یا تجهیزات گران قیمت شبکه آسیب ببینند. در این شرایط ups می‌تواند سلامت قطعات و اطلاعات موجود در شبکه را تضمین کند. خصوصا ups هایی که از نوع آنلاین هستند، باعث بهبود عملکرد شبکه و کاهش دان تایم آن می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم از بررسی و خرید این قطعات غافل نشوید.

یو پی اس شامل باتری است که وقتی دستگاه از دست دادن منبع تغذیه از منبع اصلی را تشخیص می دهد وارد کار می شود. اگر کاربر نهایی هنگامی که UPS از قطع برق اطلاع می دهد روی رایانه کار می کند ، زمان دارد تا هرگونه داده ای را که روی آن کار می کند ذخیره کند و قبل از اتمام منبع تغذیه ثانویه (باتری) خارج شود. هنگامی که تمام قدرت تمام می شود ، هرگونه اطلاعات در حافظه دسترسی تصادفی (RAM) رایانه شما پاک می شود. هنگامی که افزایش برق رخ می دهد ، یک UPS جریان را قطع می کند تا به کامپیوتر آسیب نرساند.

 

ورک استیشن (Workstation)

ایستگاه کاری، یک سیستم کامپیوتری با کارایی بالا که اساسا برای یک کاربر طراحی شده است و دارای قابلیت های گرافیکی پیشرفته، ظرفیت ذخیره سازی زیاد و یک واحد پردازش مرکزی قدرتمند است. یک ایستگاه کاری از یک رایانه شخصی (PC) توانمندتر است، اما نسبت به سرور (که می تواند شبکه بزرگی از رایانه های شخصی جانبی یا ایستگاه های کاری را مدیریت کند و وظایف پردازش و گزارش دهی عظیمی را انجام دهد) کمتر پیشرفته است.

این سیستم‌ها کامپیوترهای قدرتمندی هستند که توان انجام امور سنگین را دارند. workstationها یا ایستگاه‌های کاری می‌توانند در کسب و کارهای کوچک بسیار مفید باشند زیرا معمولاً قیمت ورک استیشن مقرون به صرفه‌ است و نسبت به سرورها بسیار ارزان‌تر هستند. همچنین قابلیت پیکربندی و ارتقا به workstationها اجازه می‌دهد تا چند سال فعالیت کرده و بتوان آن‌ها را با تکنولوژی‌های روز هماهنگ کرد.

فایروال (Firewall)

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هر شبکه باید مد نظر قرار دهید، امنیت داده‌هاست . فایروال یک دستگاه امنیتی شبکه است که ترافیک ورودی و خروجی شبکه را کنترل می کند و بسته های داده را بر اساس مجموعه ای از قوانین امنیتی مجاز یا مسدود می کند. هدف آن ایجاد یک مانع بین شبکه داخلی شما و ترافیک ورودی از منابع خارجی (مانند اینترنت) به منظور مسدود کردن ترافیک مخرب مانند ویروس ها و هکرها است. چه در نسخه‌های نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری، قابلیت‌های خاص فایروال‌ها به امنیت بیشتر شبکه منجر شده و می‌توانند باعث کاهش هزینه‌هایی مانند ریکاوری اطلاعات یا پاک‌سازی شبکه از ویروس‌های مخرب شود. البته پیشنهاد متخصصان شبکه، استفاده همزمان از نسخه‌های نرم‌افزاری و تجهیزات سخت‌افزاری فایروال است.