سرور چیست وچه کاربردی دارد ؟

سرور چیست وچه کاربردی دارد ؟

سرورها (Servers) منابع شبکه را مدیریت می کنند، همچنین در انجام محاسبات مهارت دارند.

سرور یک دستگاه سخت افزاری است که درخواست های انجام شده از طریق شبکه را می پذیرد و به آنها پاسخ می دهد. دستگاهی که درخواست می دهد و از سرور پاسخی دریافت می کند ، کلاینت نامیده می شود. در اینترنت ، اصطلاح "سرور" معمولاً به سیستم رایانه ای اطلاق می شود که درخواست های مربوط به یک فایل را دریافت می کند و آن فایل ها را برای سرویس گیرنده ارسال می کند.

سرور برای چه مواردی مناسب است ؟

سرورها منابع شبکه را مدیریت می کنند. به عنوان مثال ، یک کاربر ممکن است سروری برای کنترل دسترسی به شبکه ، ارسال/دریافت ایمیل ، مدیریت کارهای چاپ یا میزبانی وب سایت ایجاد کند. سرورها همچنین در انجام محاسبات مهارت دارند. برخی از سرورها به وظیفه خاصی متعهد هستند ، که اغلب از آنها به عنوان سرور اختصاصی یاد می شود. با این حال ، امروزه بسیاری از سرورها سرورهای اشتراکی هستند که مسئولیت پست الکترونیکی ، DNS ، FTP و حتی چندین وب سایت را در مورد یک وب سرور بر عهده می گیرند.

 

چرا سرورها همیشه روشن هستند؟

از آنجا که از server ها معمولاً برای ارائه خدمات مورد نیاز استفاده می شود ، اکثر سرورها هرگز خاموش نمی شوند. در نتیجه ، هنگامی که سروری خراب می شود ، می توانند مشکلات زیادی را برای کاربران شبکه و شرکت ایجاد کند. برای کاهش این مشکلات ، سرورها معمولاً طوری تنظیم می شوند که خطا را تحمل کنند.

نمونه هایی از سرورها

لیست زیر شامل انواع مختلف سرور می باشد:

Application server

Blade server

Cloud server

Database server

Dedicated server

Domain name service

File server

Mail server

Print server

Proxy server

Standalone server

Web server

ساختار سرور

مفهوم سرور تقریباً به قدمت خود شبکه است. به هر حال، هدف یک شبکه این است که به یک رایانه اجازه می دهد با رایانه دیگری صحبت کند و کار یا منابع را توزیع کند. به مرور زمان محاسبات تکامل یافته اند و در نتیجه چندین نوع ساختار سرور و سخت افزار ایجاد شده است که عبارتند از :

 

پردازنده اصلی یا مینی کامپیوتر400/AS

می‌توان گفت که سرورهای اصلی، رایانه‌های اصلی، و بعداً، مینی رایانه‌ها، تقریباً تمام وظایف محاسباتی را انجام می‌دادند، به جز تعامل با کاربر از طریق صفحه نمایش و صفحه‌کلید، که به سیستم کلاینت واگذار می‌شد.

 

سرور  باسخت افزار کامپیوتر

موج اصلی بعدی سرورها شامل سرورهای مبتنی بر رایانه بود. از بسیاری جهات، این سرورها چیزی جز کامپیوترهای رومیزی بزرگتر و قدرتمندتر نبودند. چنین سرورهایی عموماً گران‌تر بودند و حافظه و فضای دیسک بسیار بیشتری نسبت به اکثر رایانه‌های سرویس گیرنده داشتند. هر سرور هنوز یک واحد مستقل با مادربرد، پردازنده، حافظه، درایو دیسک و منبع تغذیه خود بود. سرورهایی مانند این اغلب در اتاق‌هایی با تهویه مطبوع به نام اتاق سرور یا اتاق رک نگهداری می‌شدند و بعداً برای ذخیره‌سازی و دسترسی بهتر در رکها جاگذاری می شدند.

 سرورهای Blade

سخت افزار اصلی سرور کامپیوتر بزرگ بود و دررک هایی نگهداری می شد که می توانست صدها کیلو را در خود جای دهد. با گذشت زمان، ابزارهای سریع‌تر برای اتصال سخت‌افزار منجر به استخراج بخش‌هایی از سرور از یک دستگاه مستقل شد. با حذف هارد دیسک‌ها، حذف خنک‌کننده داخلی و کوچک‌سازی مداوم قطعات محاسباتی، سرورها در نهایت به یک سرور نازک به نام سرور Blade کاهش یافتند. سرورهای Blade در حالی که هنوز در رک‌های اتاق سرور ذخیره می‌شوند، کوچک‌تر هستند و می‌توان آنها را راحت‌تر جایگزین کرد.

 

سرورهای ترکیبی 

حتی قبل از مجازی سازی، سرورها از مدل استاندارد سیستم عامل یک سرور نصب شده بر روی یک ماشین سخت افزاری استخراج می شدند. فناوری، مانند ذخیره سازی متصل به شبکه، نیاز به سرور برای داشتن فضای ذخیره سازی خاص خود را از بین برد. سایر فناوری‌ها، مانند آینه‌سازی و خوشه‌بندی، قطعات سخت‌افزار را قادر می‌سازند تا در سرورهای بزرگ‌تر و قدرتمندتر ترکیب شوند. چنین سروری ممکن است از چندین تیغه، چندین دستگاه ذخیره‌سازی متصل و یک منبع تغذیه خارجی تشکیل شده باشد و هر قطعه را می‌توان با دیگری تعویض کرد، در حالی که سرور هنوز در حال کار است.

 

سرورهای مجازی

سرورهای مجازی هنوز به سخت افزار نیاز دارند، اما این سخت افزار اکنون فرآیند متفاوتی را اجرا می کند که به عنوان Hypervisor شناخته می شود. در برخی موارد، مانند Hyper-V مایکروسافت، یک سیستم عامل کامل همچنان روی خود سخت افزار اجرا می شود. در موارد دیگر، به اصطلاح هایپروایزرهای فلزی برهنه می توانند مستقیماً روی سخت افزار سرور نصب شوند. در هر دو مورد، خود سخت‌افزار اغلب در مجموعه‌ای از سرورهای تیغه‌ای، فضای ذخیره‌سازی شبکه و منبع تغذیه پخش می‌شود، و در نتیجه محیطی ایجاد می‌شود که در آن نمی‌توان تشخیص داد که هر سروری به کجا ختم می‌شود و سرور دیگری شروع می‌شود.

نمونه هایی از سیستم عامل های سرور

 

سرورهای مایکروسافت ویندوز

می توان استدلال کرد که Windows for Workgroups اولین سیستم عامل سرور مایکروسافت بود. در آن نسخه ، می توان رایانه های خاصی را برای به اشتراک گذاشتن منابع و پاسخگویی به درخواست های سرویس گیرنده تنظیم کرد که این امر آنها را به طور سرور تبدیل کرده است. اولین سیستم عامل سرور واقعی مایکروسافت ویندوز NT بود. نسخه‌های 3.5 و 3.51 آن در بسیاری از شبکه‌های تجاری اجرا می‌شد تا زمانی که مایکروسافت خط ویندوز سرور خود را منتشر کرد که امروزه نیز وجود دارد. جدیدترین نسخه ویندوز سرور Windows Server 2016 است. این نسخه از برنامه ها و پایگاه های داده متعدد و همچنین یک hypervisor پشتیبانی می کند که به سرورهای مجازی اجازه می دهد.

 

سرورهای لینوکس / یونیکس

بازیگر اصلی دیگر در سیستم عامل های سرور، قلمرو لینوکس/یونیکس است. چندین نسخه و طعم لینوکس/یونیکس از جمله Red Hat Enterprise Linux، Debian و CentOS وجود دارد. به عنوان یک سیستم عامل منبع باز، لینوکس به عنوان یک وب سرور بسیار محبوب است، اغلب با نصب سرور برنامه وب Apache.

 

NetWare

اگرچه دیگر ساخته نشده است ، NetWare یکی از بازیگران اصلی در فضای نرم افزار سرور بود زیرا دوران سرویس گیرنده و سرور در حال اوج گرفتن بود. در نهایت NetWare سیستم عامل سرور خود را به یک هسته مبتنی بر لینوکس منتقل کرد و نام آن را Novell Open Enterprise Server (OES) گذاشت.

 

سرورهای ابری

سرورهای مجازی که در زیرساخت شخص ثالث روی شبکه باز میزبانی می شوند ، مانند اینترنت ، سرورهای ابری نامیده می شوند. این روزها ارائه دهندگان سرور ابری متعددی وجود دارند ، از جمله Google Cloud Platform ، Microsoft Azure و IBM Cloud

با این حال، پیشگام اصلی رایانش ابری شرکتی، پلتفرم AWS آمازون بود. در ابتدا شروع به استفاده از ظرفیت اضافی سرورها و شبکه‌های آمازون کرد، اما AWS اکنون به مشتریان اجازه می‌دهد تقریباً بلافاصله یک سرور مجازی ایجاد کنند و سپس میزان منابعی را که سرور ممکن است در پرواز استفاده کند، تنظیم کند.

امروزه یک سرور نمی تواند چیزی بیش از داده های سخت افزار فیزیکی باشد که شامل چندین پردازنده ، درایوهای دیسک ، حافظه و اتصالات شبکه است. اما، حتی در حال حاضر، سرور هنوز فقط یک سیستم است که به درخواست مشتری پاسخ می دهد.

کامپیوترها چگونه به سرور متصل می شوند؟

در یک شبکه ، سرور به روتر یا سوئیچ متصل می شود که همه رایانه های دیگر شبکه از آن استفاده می کنند. پس از اتصال به شبکه ، رایانه های دیگر می توانند به آن سرور و ویژگی های آن دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال ، با یک سرور وب ، یک کاربر می تواند برای مشاهده یک وب سایت ، جستجو و برقراری ارتباط با سایر کاربران در شبکه ، به سرور متصل شود.

 

سرورها در کجا نگهداری می شوند؟

در محیط تجاری یا شرکتی ، سرور و سایر تجهیزات شبکه اغلب در اتاق سرور یا مراکز داده ذخیره می شوند. این مناطق به جداسازی رایانه ها و تجهیزات حساس از افرادی که نباید به آنها دسترسی داشته باشند ، کمک می کند.

 

سرورهایی که از راه دور هستند یا در سایت میزبانی نمی شوند در مرکز داده قرار دارند. با استفاده از این نوع سرورها ، سخت افزار توسط یک شرکت دیگر مدیریت می شود و از راه دور توسط شما یا شرکت شما پیکربندی می شود.

 

آیا کامپیوتر می تواند سرور باشد؟

جواب ما قطعا بله می باشد . هر کامپیوتری ، حتی یک رایانه رومیزی یا لپ تاپ خانگی ، می تواند به عنوان یک سرور با نرم افزار مناسب عمل کند. به عنوان مثال ، می توانید یک برنامه سرور FTP را در رایانه خود نصب کنید تا فایل ها را بین سایر کاربران شبکه خود به اشتراک بگذارید.

 

اگرچه ممکن است کامپیوتر خانگی شما به عنوان یک سرور عمل کند ، اما موارد زیر را در ذهن داشته باشید.

 

کامپیوتر شما و نرم افزار سرور مربوطه باید همیشه در حال اجرا باشد تا قابل دسترسی باشد.

وقتی از رایانه شما به عنوان سرور استفاده می شود ، منابع آن (به عنوان مثال ، پردازش و پهنای باند) از آنچه در اختیار دارید برای انجام کارهای دیگر محروم می شود.

اتصال رایانه به شبکه و اینترنت می تواند رایانه شما را برای انواع جدیدی از حملات سایبری باز کند.

اگر سرویسی که ارائه می دهید گسترش پیدا کند ، رایانه معمولی ممکن است منابع لازم برای رسیدگی به همه درخواست ها را نداشته باشد.

 طراحی یا نوسازی یک اتاق سرور و دیتا سنتر یک امر مهم است. با این حال، زمانی که به درستی انجام شود، به کسب‌وکار شما یک مکان متمرکز برای ایمن نگه داشتن طیف وسیعی از تجهیزات خواهد داد. همچنین مدیریت تجهیزات فیزیکی و نرم‌افزاری که برای کنترل کسب ‌و کار شما به کار می‌رود را آسان‌تر می‌کند.

چنانچه نیاز به طراحی یک اتاق سرور و دیتاسنتر دارید و یا اینکه به دنبال ساخت، تثبیت و ارتقاء اتاق سرور و یا دیتا سنتر خود هستید، و در خصوص تامین تجهیزات شبکه و انواع سرور نیاز به مشاوره دارید شرکت مهندسی شبکه رسام دوراندیش تخصص حرفه‌ای و تجربه غنی در این زمینه دارد.