چرا گوگل سالانه میلیاردها دلار به اپل پرداخت می کند؟

چرا گوگل سالانه میلیاردها دلار به اپل پرداخت می کند؟

گوگل علیرغم محبوبیت زیاد،باید مبلغ هنگفتی را به اپل بپردازد تا در صدر رقبا باقی بماند. در ادامه همه چیزهایی است که باید در مورد آن بدانید آمده است پس با ماه همراه باشید.

برای اینکه بدانید اپل و گوگل رقبای سرسختی هستند، نیازی به متخصص بودن ندارید. در حالی که اپل با ارزش ترین شرکت جهان است، گوگل اندروید را کنترل می کند که غالب ترین سیستم عامل جهان در سراسر جهان است.

 

ناگفته نماند که بسیاری از برنامه ها و سرویس های گوگل مانند جستجوی گوگل، نقشه های گوگل، جیمیل و یوتیوب در قلب زندگی مدرن قرار دارند. اما برای بسیاری ناشناخته است، گوگل بهای گزافی را می پردازد تا به همان اندازه رقابتی باقی بماند، به خصوص در ایالات متحده. بیایید داستان کامل را کشف کنیم.

چرا اپل و گوگل به یکدیگر نیاز دارند؟

هنگام جستجوی چیزی در اینترنت، بیشتر ما عادت کرده ایم که فقط آن را "گوگل" کنیم. تقریباً هیچ کس موتور جستجوی پیش فرض را به عنوان مثال به Bing یا DuckDuckGo تغییر نمی دهد. بنابراین، جای تعجب نیست که گوگل بیش از 90٪ سهم در بازار موتورهای جستجوی جهانی (از طریق StatCounter) دارد که اساسا آن را به یک انحصار تبدیل می کند.

مهم نیست از کدام تلفن استفاده می کنید، آیفون یا سامسونگ یا هر گوشی دیگری، می توانید مطمئن باشید که تمام وبگردی شما از طریق جستجوی گوگل انجام می شود. و این تعجب آور نیست که بدانید جستجو محصول شاخص گوگل است و تبلیغات منبع اصلی درآمد این شرکت است.

از آنجایی که گوگل مالک سیستم عامل اندروید است، واضح است که چرا جستجو به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در گوشی‌های اندرویدی تنظیم شده است. اما چگونه می‌شود که مرورگر سافاری در آیفون‌ها، آیپدها و مک‌بوک‌ها نیز پیش‌فرض است؟ اینطور نیست که اپل به خاطر عشق به گوگل از آن استفاده کند.

به نظر می رسد، گوگل هر ساله میلیاردها دلار به اپل می پردازد تا موتور جستجوی پیش فرض در تمام دستگاه های اپل باقی بماند. دقیقا چقدر؟ طبق گزارش وال استریت ژورنال، در سال 2020، این رقم بین 8 تا 12 میلیارد دلار تخمین زده شد. طبق گزارش فوربس، این رقم در سال 2021 به 15 میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود در سال 2022 به 18 تا 20 میلیارد دلار برسد.

واضح است که این یکی از بزرگترین شراکت ها در صنعت فناوری است و گوگل آماده است مبلغ هنگفتی را برای حفظ وضعیت انحصاری خود در بازار موتورهای جستجو بپردازد.

به خاطر داشته باشید که اپل حدود نیمی از کل بازار گوشی های هوشمند و تبلت ها را در آمریکای شمالی کنترل می کند. اگر قرار باشد موتور جستجوی پیش‌فرض را به Bing در دستگاه‌های اپل تغییر دهد، گوگل بلافاصله صدها میلیون کاربر را از دست می‌دهد و به شدت بر تجارت تبلیغات آن تأثیر می‌گذارد.

شما می توانید استدلال کنید که مردم فقط می توانند موتور جستجو را در تنظیمات به گوگل تغییر دهند، بنابراین مشکل بزرگی نیست. اما واقعیت این است که اکثر مردم به فناوری نمی‌دانند و تمایل دارند از تنظیمات پیش‌فرض برای تقریباً همه چیز در تلفن‌ها و سایر دستگاه‌های خود استفاده کنند.

 

چگونه اپل می تواند از جنگ جستجوی گوگل-بینگ سود ببرد؟

اینجاست که واقعا جالب می شود: اگرچه اپل موتور جستجوی خود را ندارد، اما همچنان می تواند از ظهور موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه گذاری کند. با توجه به محبوبیت انفجاری چت ربات های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، مایکروسافت و گوگل اکنون دستیارهای هوش مصنوعی را در موتورهای جستجوی خود ادغام می کنند تا نسل بعدی جستجوی وب را آغاز کنند.

ما به تمام شایعات داغ در مورد اینکه آیا Bing مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند گوگل را شکست دهد، نمی پردازیم. اما به قول ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، قطعا "آنها را وادار به رقص کرد"، به این معنی که پذیرش ناگهانی و تهاجمی مایکروسافت از جستجوی هوش مصنوعی گوگل را غافلگیر کرد.

اگر مردم تمایل بیشتری به بینگ داشته باشند، اپل می‌تواند از این فرصت استفاده کند و گوگل را مجبور به بالا بردن سطح امتیاز و پرداخت حق امتیاز بیشتر کند. و اگر انکار شود، مایکروسافت با خوشحالی از گوگل پیشی می‌گیرد و Bing را به موتور جستجوی پیش‌فرض در همه دستگاه‌های اپل تبدیل می‌کند .

چرا گوگل بر روی یک طناب راه می رود؟

به نوعی، این معامله میلیارد دلاری به عنوان یک معاهده صلح بین اپل و گوگل عمل می کند، اما سازنده آیفون موقعیت آسیب پذیری را که گوگل در آن قرار دارد تشخیص می دهد و از سرمایه گذاری بر روی آن ترسی ندارد. اگر اپل به دریافت حق امتیاز بیشتر ادامه دهد، می‌تواند بیشتر در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند و محصولات اپل بیشتری را در اختیار مردم قرار دهد - و همچنین اهرم خود را بر Google تسریع می‌کند.

دیدن این که آنچه را که ما عادی فرض می کنیم در واقع نتیجه برخی تصمیمات تجاری بسیار هوشمندانه است که در پشت صحنه گرفته شده است، جالب است. شراکت بین اپل و گوگل یکی از بسیاری از موارد در صنعت فناوری است و اگر مورد علاقه شما باشد، چیزهای بیشتری برای بررسی وجود دارد.