اینتل intel Raptor Lake Roars! Core i9-13900K با دستیابی به رکورد جهانی فرکانس CPU 8.81 گیگاهرتز تاریخ ساز شد

اینتل intel Raptor Lake Roars! Core i9-13900K با دستیابی به رکورد جهانی فرکانس CPU 8.81 گیگاهرتز تاریخ ساز شد

intel Raptor Lake Roars! Core i9-13900K با رسیدن به سرعت ساعت 8.81 گیگاهرتز، رکورد جهانی فرکانس سی پی یو AMD FX مدل 8350 را از بین برد.

۸٫۸۱ گیگاهرتز؛ رکورد بالاترین فرکانس پردازنده توسط Intel K13900 شکسته شد

اینتل پس از حدودا هشت سال، به‌لطف عرضه‌ی پردازنده‌ی Core i9-13900K توانسته است رکورد بالاترین فرکانس CPU را با سرعت کلاک فک‌انداز ۸٫۸۱ گیگاهرتز از چنگ AMD دربیاورد.

 

اینتل intel Raptor Lake Roars! Core i9-13900K با دستیابی به رکورد جهانی فرکانس CPU 8.81 گیگاهرتز تاریخ ساز شد

جدیدترین پردازنده‌ی پرچم‌دار کلاس دسکتاپ اینتل یعنی Core i9-13900K موفق شده است رکورد بالاترین فرکانس پردازشی CPU را جابه‌جا کند. یکی از پردازنده‌های AMD به مدت تقریباً هشت سال این رکورد را دراختیار داشت. پردازنده‌ی جدید اینتل برای دستیابی به رکورد جدید، در سیستمی با مادربرد ROG Maximus Z790 APEX حضور پیدا کرده است.

تیم اورکلاک داخلی ایسوس در یک اورکلاکینگ توسط اورکلاک معروف Elmor که توسط Shamin همراهی می شد، رکوردهای بزرگی را در آخرین مادربرد ROG Maximus Z790 APEX به ثبت رساند. رکوردها از بالاترین فرکانس تا بالاترین امتیازات SUPERPI متغیر بودند اما یکی از رکوردهایی که از بقیه متمایز است فرکانس CPU است.

آخرین بار در سال ۲۰۱۳ رکورد بالاترین فرکانس CPU دسکتاپ شکسته شد. در آن زمان یک کارشناس موفق شد AMD FX-8370 را در مادربرد ASUS ROG Crosshair V Formula-Z به فرکانس تحسین‌برانگیز ۸٫۷۹ گیگاهرتز اورکلاک کند. نزدیک‌به یک دهه بعد و پس از عرضه‌ی چندین نسل از CPUهای جدید، بار دیگر شاهد شکسته شدن رکورد فرکانس پردازشی هستیم. اینتل موفق شده است با پرچم‌دار جدیدش رکورد را از چنگ AMD دربیاورد.اما این بار، تاج به اینتل باز می گردد.

کارشناسی سخت‌افزاری موفق شده است Intel Core i9-13900K را در تمامی هشت هسته‌ی پرقدرتش به فرکانس ۸٫۸۱ گیگاهرتز برساند (این پردازنده هشت هسته‌ی پرقدرت و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف دارد). پرچم‌دار اینتل برای ارائه‌ی این فرکانس فک‌انداز به سیستم خنک‌کننده‌ی نیتروژن مایع (LN2) و مادربرد ASUS ROG MAXIMUS Z790 APEX اتکا کرد. گفته می‌شود در این حالت ولتاژ پردازنده به ۱٫۳۲۵ ولت رسیده، اما احتمالاً مطرح کردن این عدد نتیجه‌ی اشتباه تایپی است.

MSI می‌گوید با استفاده از مادربرد MEG Z790 GODLIKE توانسته است به ترتیب امتیاز ۵۵٬۰۰۴ و ۲۰٬۹۶۲ را در بنچمارک‌های Cinebench R23 و Cinebench R20 برای پردازنده‌ی 13900K ثبت کند. پردازنده‌ی اینتل برای دستیابی به این امتیازها از خنک‌کننده‌ی نیتروژن مایع استفاده کرد و به فرکانس ۷٫۳ گیگاهرتز رسید.