Intel رسما تایید کرد که قیمت CPU را از سه ماهه چهارم 2022 افزایش خواهد داد.

Intel رسما تایید کرد که قیمت CPU را از سه ماهه چهارم 2022 افزایش خواهد داد.

پس از انتشار گزارش فاجعه بار درآمد سه ماهه دوم 2022، اینتل تأیید کرد که قیمت تمام محصولات اصلی از جمله CPU را افزایش خواهد داد و رسماً تأیید کرد که افزایش قیمت در سه ماهه چهارم 2022 آغاز خواهد شد.

در گزارش مالی اینتل اعلام شد که این شرکت ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شده و درآمدش در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی بسیار کمتر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده است. حتی سود هر سهم اینتل نیز در این بازه‌ی زمانی بسیار کمتر از حد انتظار بود.

اینتل در بعدازظهر پنج‌شنبه چندین بمب پرتاب کرد: تأیید افزایش قیمت‌ها، توقف رسمی Optane و گزارش ضرر غیرمنتظره نیم میلیارد دلاری در پی تقاضای ضعیف رایانه‌های شخصی در میان اجرای ضعیف.

 

طبق گزارش سرویس خبری Nikkei و متعاقباً توسط Dylan Martin از رجیستر، اینتل قبلاً شایعه شده است که در حال آماده سازی افزایش قیمت بین 10 تا 20 درصد در اواخر امسال است. اما دیوید زیننر، مدیر مالی اینتل گفت که اینتل از قیمت‌گذاری تورمی رنج می‌برد و اکنون این هزینه‌ها را به مشتریان خود منتقل می‌کند.

دیوید زیننر - مدیر مالی اینتل می گوید: در واقع، صحبت از افزایش قیمت اینتل برای ماه ها مطرح بوده است، با گزارش های قبلی که نشان می دهد اینتل قیمت پردازنده ها و سایر قطعات را تا 20 درصد افزایش خواهد داد. فهرست محصولات آسیب‌دیده شامل پردازنده‌های مرکزی برای سرورهای محاسباتی مشتری، و همچنین فهرستی از اجزای دیگر، مانند کنترل‌کننده‌های اتصال Wi-Fi است.

شایان ذکر است که سه بخش CPU و تراشه فوق مهمترین تجارت اینتل هستند. این شرکت انتظار دارد قیمت برخی محصولات از تک رقمی به 10 تا 20 درصد افزایش یابد، اما قیمت نهایی هنوز مشخص نشده است.

علاوه بر این، AMD و Intel در سپتامبر یا اکتبر سال جاری نسل جدیدی از پردازنده ها را به ترتیب Ryzen 7000 و نسل سیزدهم Core عرضه خواهند کرد. این طوفان تعدیل قیمت ممکن است مستقیماً در قیمت اولیه محصولات جدید منعکس شود.

 طبق گزارش Nikkei در 14 جولای، اینتل به مشتریان گفته است که قیمت اکثر محصولات ریزپردازنده و تراشه‌های جانبی را در پاییز امسال افزایش می‌دهد، عمدتاً به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و مواد.

 به گفته مدیر صنعت، اینتل قصد دارد در پاییز امسال قیمت محصولات پرچمدار مانند سرورها و پردازنده های رایانه شخصی و همچنین طیف وسیعی از محصولات از جمله Wi-Fi و سایر تراشه های اتصال را افزایش دهد. یکی از افراد مطلع گفت که این افزایش ممکن است برای انواع تراشه ها متفاوت باشد که هنوز مشخص نشده است. کمترین افزایش در برخی موارد می تواند از 10% یا حتی 20% نیز فراتر رود.

افزایش قیمت فعلاً اعمال نشده است؛ اما اینتل در چند وقت اخیر با شرکا و مشتریانش در ارتباط بوده است تا آن‌ها را برای افزایش قیمت آماده کند. اینتل قصد دارد در فصل چهارم ۲۰۲۲ و فصل اول ۲۰۲۳ به‌ترتیب پردازنده‌های دسکتاپی نسل‌سیزدهمی کلاس دسکتاپ و کلاس لپ تاپ را روانه‌ی بازار کند.

 

تحلیلگران فعلاً واکنش بازار و سایر رقبا به افزایش قیمت محصولات اینتل را پیش‌بینی نکرده‌اند. برخی از کاربران می‌گویند که ممکن است AMD نیز در اقدامی مشابه اینتل قیمت پردازنده‌هایش را افزایش دهد. اینکه چرا اینتل از افزایش قیمت حمایت می‌کند، هنوز رسماً اعلام نشده است؛ اما تحلیلگران دو فرضیه‌ی اصلی مطرح می‌کنند. گزارشی می‌گوید اینتل درحال‌حاضر با موجودی بیش‌ازحد قطعات سخت‌افزاری در انبارها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و در همین زمینه، اخبار افزایش قیمت را به‌راه‌ انداخته است تا شرکایش بتوانند پردازنده‌ها را سریعاً بفروشند.

گزارش دیگری ادعا می‌کند که افزایش قیمت ناشی از افزایش هزینه‌های تولید و قیمت مواداولیه‌ای است که برای تولید پردازنده‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. افزایش تورم نیز روی افزایش قیمت CPU تأثیرگذار است.

اینتل بامداد جمعه‌ی گذشته اعلام کرد که در فصل اخیر ۲۵ درصد پردازنده‌ی کمتر فروخته است. در این بازه‌ی زمانی درآمد تیم آبی ۲۲ درصد افت کرده و به ۱۵٫۳ میلیارد دلار رسیده است. اینتل از ضرر نیم‌میلیارددلاری در فصل دوم ۲۰۲۲ نیز خبر داده است.