همه چیز را درباره دوربین مداربسته موتورایز (Motorized CCTV) بدانید

همه چیز را درباره دوربین مداربسته موتورایز (Motorized CCTV) بدانید

در سیستم مداربسته از لنز های مختلفی استفاده می شود. یکی از پرفروش ترین و پر طرفدارترین دوربین های مدار بسته، دوربین هایی هستند که از لنزهای متغیر استفاده می کنند. لنز های متغیر به دو نوع موتورایز و وریفوکال تقسیم می شوند. لنز موتورایز دارای یک موتور الکتریکی است که زاویه دید، عمق میدان دید و فوکوس توسط موتور الکتریکی انجام می شود.

دوربین مداربسته موتورایز چیست و چگونه کار می کند

دوربین های مداربسته از قابلیت های گوناگونی برخوردارند. تولیدکنندگان سیستم های نظارتی همواره در تلاش هستند تا ورژن های جدیدتری از این قابلیت ها را برای راحتی کاربران عرضه کنند. یکی از اصلی ترین خواسته های دارندگان دوربین مداربسته، امکان زوم و بزرگنمایی روی تصویر و تغییر زاویه دید است. این قابلیت کمک می کند تا راحت تر بتوان تصاویر را بررسی و جزییات بیشتری را مشاهده کرد. دوربین های مداربسته دارای چند نوع لنز هستند که با توجه به نیاز کاربری، می توان لنز موردنظر را انتخاب و خریداری کرد. به عنوان مثال دوربین مداربسته موتورایز یکی از انواع پرطرفدار دوربین مداربسته است که با دارا بودن لنز موتورایز، می تواند زاویه دید مناسبی به کاربر بدهد. همچنین دوربین مداربسته وریفوکال نیز کاربرد خاص خود را دارد.

لنز در دوربین مداربسته چیست ؟

لنز دوربین مداربسته به ترکیبی از عدسی ها گفته می شود که از آن برای تنظیم و ارسال نور محیط بر روی چیپ تصویر استفاده می شود. لنز دوربین مداربسته از اصلی ترین جزء تجهیزات سیستم نظارتی است.

انواع لنز دوربین مداربسته :

لنز ثابت (fixed lens)چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، یک لنز ثابت روی یک زاویه دید تنظیم شده است. لنزهای ثابت به دلیل قیمت ارزان‌تر و کیفیت بالای تصویر/صوت، علیرغم محدودیت‌هایش، شناخته می‌شوند. زاویه گسترده آن می تواند مناطق مرده را در مناطق کوچکتر حذف کند.

لنز وریفوکال(varifocal lens) چیست؟

لنز Varifocal دارای یک گزینه زوم دستی است که به شما امکان می دهد بدون از دست دادن جزئیات، زاویه مناسبی را برای موقعیت خود پیدا کنید. می توان از آنها برای مکان ها و موقعیت های مختلف استفاده مجدد کرد.

لنز موتورایز (motorized lens)چیست؟

لنز موتورایز به شما امکان می دهد دوربین خود را از راه دور روی تلفن یا NVR خود تنظیم کنید. با زوم اپتیکال، هرگز جزئیات را هنگام بزرگنمایی یا کوچکنمایی از دست نخواهید داد. بدون نیاز به دست زدن به لنز، بنابراین دیگر دوربین را برای تنظیم آن باز نکنید.

دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارند که دوربین مدار بسته موتورایز یکی از این انواع است که ویژگی های جذابی دارد. کار با این دوربین لذت بخش است اما از قیمت بالایی نسبت به سایر دوربین ها با لنزهای ثابت و متغیر برخوردار است. کاربرد دوربین مداربسته موتورایز اغلب در کاربری های حرفه ای و پروژه های خاص است.

دوربین موتورایز چیست؟

دوربین مدار بسته موتورایز نوعی دوربین است که مجهز به لنزهای موتورایز است. دوربین را می توان از طریق دستورالعمل دیجیتال تنظیم کرد، برخلاف زوم یا فوکوس دستی. دوربین‌ها را می‌توان با استفاده از برنامه‌ها یا نرم‌افزارهای هر رایانه یا دستگاهی تغییر داد و می‌توان آن را سریع و دقیق انجام داد. با شنیدن نام دوربین موتورایز، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا به این مدل دوربین، دوربین مداربسته موتورایز می گویند؟ علت این نام گذاری به لنز دوربین مداربسته برمی گردد. دوربین موتورایز مجهز به لنز وریفوکال بوده و امکان تغییر در فاصله کانونی آن توسط موتورایز در دوربین فراهم شده است. البته اسم های دیگری نیز برای این مدل دوربین مداربسته به کار می رود. نام هایی مانند دوربین لنز موتورایز یا Motorized Lens. سوال بعدی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که لنز موتورایز چیست؟

لنز موتورایز در واقع به همان ترکیب لنز در دوربین موتورایز اشاره دارد که تغییر، فوکوس به صورت موتورایز انجام می شود. به این ترتیب با استفاده از این دوربین نیازی به انجام تنظیمات به صورت دستی ندارید.

 

دوربین های موتورایز در مقابل سایر انواع دوربین های مدار بسته

دوربین های موتورایز را می توان به راحتی از طریق رایانه یا تلفن همراه تنظیم کرد. این امر در مقایسه با دوربین‌های مداربسته سنتی که اغلب نیاز به تنظیم دستی دارند، بزرگ‌نمایی یا فوکوس دوربین را بسیار آسان‌تر می‌کند. تنظیم دوربین ها با دست می تواند یک کار وقت گیر باشد، به خصوص برای سیستم های امنیتی که دارای چندین دوربین هستند که باید کمی تغییر کنند. دوربین های موتورایز این فرآیند را بسیار راحت تر می کنند و این تغییرات را می توان از هر کجا و در هر زمان انجام داد.

دوربین‌های موتورایز به اشکال مختلفی تولید می‌شوند و امکان ادغام یکپارچه آن‌ها با تنظیمات امنیتی موجود را بدون نیاز به تغییر زیاد فراهم می‌کنند. به راحتی می توان دوربینی را پیدا کرد که از نظر سایر مشخصات با ترجیحات شما مطابقت داشته باشد، که این عملکردهای اضافه را نیز دارد.

مزایای لنز موتورایز

کارشناسان معتقدند اگر تعداد دوربین‌های مدار بسته نظارتی شما زیاد است، بهتر است همگی آن‌ها دوربین مداربسته موتورایز باشند تا به راحتی بتوانید بدون جا به جایی فیزیکی و تنظیمات دستی زمان‌گیر لنز دوربین‌های خود را از پشت سیستم تنظیم کنید.

تنظیم زاویه دید لنز دوربین مدار بسته شما برای استفاده از امکانات نرم افزار دوربین مداربسته همانند تشخیص چهره و

فوکوس اتوماتیک برای تصویربرداری کاملا شفاف و بدون تاری دید (از آن جایی که در لنزهای وری فوکال واضح سازی (فوکوس) ممکن است به دلیل عملکرد در شرایط دمایی مختلف تغییر کند و یا تحت تاثیر لرزش‌های ناشی از وزش باد از بین برود، از این بابت کاربر با مشکلاتی مواجه خواهد بود)

عدم نیاز به تنظیم دستی زاویه دید هنگام جابه‌جایی محل نصب دوربین

امکان زوم اپتیکال لنز بدون نیاز به تنظیمات دستی

در نتیجه، صاحبان امر و کارشناسان به شما خریدار گرامی توصیه می‌کنند به منظور صرفه اقتصادی و کنترل آسان‌تر، ترجیحا دوربین‌هایی را انتخاب کنید که مجهز به لنزهای موتورایز باشند.

مزایای دوربین های موتورایز

دوربین های موتورایز مزایای مختلفی دارند که در انواع دیگر دوربین های مداربسته یافت نمی شوند. نصب آنها معمولاً بسیار سریعتر و آسانتر است، زیرا هنگام تنظیم آنها به دقت کامل نیاز ندارند. هر گونه تغییری که مورد نیاز است را می توان از راه دور انجام داد و از قابلیت های موتورایز استفاده کامل کرد نیازی به فوکوس یا بزرگنمایی دستی ندارند.

 

بسیاری از مدل های دوربین های موتورایز دارای قابلیت فوکوس هوشمند نیز هستند. اینها به دوربین اجازه می دهد تا روی چهره ها یا پلاک ها دوباره فوکوس کند. هنگامی که دوربین ها می توانند به طور خودکار به محیط اطراف خود پاسخ دهند و بر روی مناطق مورد علاقه تمرکز کنند، نیازی به نظارت دستی خوراک برای فعالیت های مشکوک نیست.

 

دوربین‌های موتورایز اغلب می‌توانند در مقایسه با دوربین‌هایی که باید به‌صورت دستی فوکوس شوند، ضبط با فوکوس ثابت‌تری داشته باشند. فوکوس مجدد و بزرگنمایی به داخل یا خارج می‌تواند به زمان و دقت نیاز داشته باشد و هنگام تلاش برای ردیابی اجسام متحرک به یک کار دشوار تبدیل می‌شود. دوربین‌های موتورایز قادرند این کار را سریع‌تر و با دقتی بیشتر از آنچه که اکثر افراد هنگام انجام این تغییرات با دست می‌توانند به دست آورند، انجام دهند.

دوربین مداربسته موتورایز در کجا استفاده می‌شود؟

دوربین مداربسته موتورایز با توجه به کاربردی که دارد، می‌تواند هم در حوزه امنیتی و هم نظارتی به کار برده شود. سازمان‌های مختلف، کارخانه‌های تولیدی و باغات، مواردی هستند که این دوربین‌ها مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. همچنین در پلیس راه که رصد خودروهای مختلف اهمیت زیادی دارد، از این دوربین‌ها استفاده می‌شود، چرا که قابلیت زوم آن‌ها بسیار به کار می‌آید. البته برای زوم کردن بر روی یک تصویر خاص حتما به حضور یک اپراتور نیاز است. همچنین در این دوربین‌ها مزیتی به نام اتوفوکوس ایجاد شده که بر روی تصویر بدون تار شدن، زوم می‌کند.

 

شرکت شبکه رسام دوراندیش اینجاست تا در خصوص مشاوره و انتخاب نوع محصول و دوربین مداربسته موردنظر ، خدمات نصب و راه اندازی دوربین مداربسته تا پشتیبانی و نگهداری دوربین مداربسته مجموعه به شما کمک کند پس با ما تماس بگیرید.