هات پلاگ (Hot Plug)در سرور چیست ؟

هات پلاگ (Hot Plug)در سرور چیست ؟

Hot plugging اضافه کردن یک جزء یا یک قطعه به یک سیستم کامپیوتری در حال اجرا بدون وقفه قابل توجه در عملکرد سیستم است. هات پلاگ دستگاه نیازی به راه اندازی مجدد سیستم ندارد. این به ویژه برای سیستم هایی مفید است که همیشه باید در حال اجرا بمانند، مانند سرورها.

Hot plugging شامل جایگزینی یک جزء ، اضافه کردن یا حذف یک جزء است که در خدمت گسترش و بهبود عملکرد سیستم سرور می باشد.

هات پلاگ در سرور چیست ؟

هات پلاگ یک ویژگی یا یک قابلیت حفاظتی است که در سیستم های روشن و در حال کار بسیار کاربرد دارد. تصور کنید میخواهید با سیستمی مانند سرور کار کنید که نیاز است همیشه روشن باشد و هنگام کار نیاز دارید به سیستم، دستگاه های جانبی را نصب و حذف کنید. در این زمان اگر بخواهید سیستم را به کلی خاموش کنید تا دستگاه های جانبی را نصب کنید، کار سیستم شما مختل میشود. برای اینکه اختلال در کار سیستم ایجاد نشود از قابلیت هات پلاگ استفاده میکنیم تا یک کامپوننت را به سیستم در حال اجرا (بدون نیاز به خاموش کردن سیستم) بی دردسر حذف یا نصب کنید. قابلیت Hot Plug برای سیستم های همیشه روشن بسیار مفید است. این قابلیت بیشتر در سیستم هایی کاربرد دارد که همیشه باید آماده ارائه سرویس باشند و همیشه در حال اجرا و پردازش باشند. سرور نوعی از سیستم های همیشه آماده به خدمت است که همیشه باید روشن باشد و خدماتی را ارائه دهد.

نمونه‌های رایج دستگاه‌ها با قابلیت هات پلاگ شامل درایوهای HDD , SSD است که می‌توانند به یک سیستم ذخیره‌سازی یا سرور شبکه اضافه شوند  و یا دستگاه‌های USB مانند موس، صفحه‌کلید ، چاپگرها ، دستگاه های منبع تغذیه و غیره که به قابلیت پلاگ مجهز هستند

مشخصه تعیین کننده هات پلاگ این است که سیستم قطع و خاموش نمی شود. کلمه داغ به این واقعیت اشاره دارد که یک دستگاه در حال کار است و هنگامی که دستگاهی به برق متصل می شود هنوز داغ است. نقطه مقابل هات پلاگ ، کولد پلاگ است که در آن دستگاه قطع یا خاموش می شود.

هات پلاگ چگونه کار می کند؟

Hot Plug سرور اتصالات الکتریکی و مکانیکی ایمن را در سرور شناسایی میکند. با وجود این اتصالات ماژول های مجهز به قابلیت پلاگ را بدون هیچ گونه آسیب به دستگاه سرور، شناسایی کرده و از آن پشتیبانی میکند. با وجود قابلیت پلاگ، به شناسایی اقدامات مدیریتی نیازی نیست و به آسانی از این اقدامات در سیستم پشتیبانی میکند. برخی قطعات در سرور مثل کابل های USB و یا کابل های HDMI نیازی به نصب ندارند. اما برخی دیگر بعد از اضافه شدن به صفحه مادربرد نیازمند نصب و شناسایی توسط سیستم هستند. این قطعات نیاز به سازگار شدن با دیگر قطعات موجود در سرور دارند و برای این کار باید سرور راه اندازی مجدد یا به اصطلاح Restart شود. فرایند دیگر Hot Plug سرور به گونه ای است که شوک الکتریکی بین دو دستگاه را کنترل میکند و از آن محافظت میکند. برخی قطعات و ویژگی ها درون سرور و یا حتی قرار دادن برخی محافظ ها درون سرور باعث ایجاد اتصال الکتریکی و یا شوک الکتریکی هستند. عدم استفاده از ویژگی پلاگ در سیستم، قطعا به دستگاه، مادربرد و قطعه های اتصالی آسیب جدی وارد میشود.

Hot plugging ممکن است شامل برخی اقدامات مدیریتی از جانب کارشناسان باشد. به عنوان مثال، اگر تکنسین یک هارد دیسک جدید را به سرور وصل کند، سروراز کاربر می خواهد که آن را پس از شناسایی نصب کند. برای حذف هارد دیسک نیز کاربر باید آن را خارج کند. بسیاری از دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون توجه به مکانیزم آن از جانب کاربر، مانند کابل‌های HDMIUSB‌ها، به برق متصل شوند. با این حال، سایر دستگاه‌های مقیاس بزرگتر یا فناوری‌های کمتر فراگیر، کاربر را ملزم می‌کنند که بداند آیا قابلیت اتصال به برق را دارد یا خیر، همانطور که همه دستگاه‌ها چنین نیستند. به عنوان مثال، یک رابط ذخیره سازی الکترونیک درایو یکپارچه (IDE) یک دستگاه قابل اتصال داغ نیست، و تا حد زیادی با درایوهای پیوست فناوری پیشرفته سریال (SATA) جایگزین شده است.

برای اتصال ایمن به برق، دستگاه باید طوری طراحی شود که از شوک الکتریکی که ممکن است در اثر اتصال دو دستگاه شارژ شده رخ دهد، محافظت کند. برای کاهش این مشکل، ممکن است دستگاه‌ها دارای طراحی پین پلکانی در نقطه اتصال باشند تا اطمینان حاصل شود که مدار به ترتیب درست وصل شده است. دستگاه دریافت کننده همچنین ممکن است نوعی محافظ یا صفحه پوششی داشته باشد تا از ایجاد استاتیک اجزا در هنگام تماس با یکدیگر و متعاقباً اتصال کوتاه جلوگیری کند. بدون حفاظت، شوک الکتریکی می تواند به قطعه، کامپیوتر، کاربر یا هر سه آسیب برساند. علاوه بر این، مکانیزمی باید در سیستم عامل کامپیوتر (OS) و دستگاه وجود داشته باشد تا حذف یا اضافه شدن یک دستگاه را تشخیص دهد. این مکانیسم اغلب به شکل یک درایور است.

کدام دستگاه ها می توانند با خیال راحت بصورت هات پلاگ وصل شوند؟

هر دستگاهی که بتوان آن را به یک سرور در حال اجرا متصل کرد و بلافاصله شروع به کار کرد، دستگاهی است که می‌توان آن را به برق متصل کرد.

نمونه معمولی که می تواند به طور ایمن وصل شود دستگاهی با اتصال USB است. ماوس، چاپگر، هارد دیسک قابل حمل و صفحه‌کلید نمونه‌هایی از دستگاه‌ها یا لوازم جانبی هستند که از اتصال USB استفاده می‌کنند و بنابراین می‌توان آن‌ها را با خیال راحت وصل کرد. منبع تغذیه نیز معمولاً می‌تواند بدون مشکل به سیستم کامپیوتری متصل شود. یکی دیگر از اتصالات معمولی با قابلیت هات پلاگ HDMI است که دارای مکانیزم تشخیص هات پلاگ است تا دستگاه دیگر را از اتصال به آن مطلع کند. نمونه های دیگر عبارتند از FireWire و برخی از دستگاه های SCSI (رابط سیستم های کامپیوتری کوچک).

بسیاری از اجزای سرور مدرن و پردازنده مرکزی را می توان به صورت هات پلاگ وصل کرد، مانند درایوهای SATA و اتصال سریع اجزای جانبی.

میان مدیران شبکه و کاربران دیده شده که قصد تعویض هارد دیسک بدون هات پلاگ را دارند. تعویض هارد بدون مجهز بودن سرور به قابلیت هات پلاگ کار مشکل و پیچیده ای نیست و نیاز به آموزش خاص و دشواری ندارد. این کار بسیار ساده است و فقط کافی است که با قطعه های سخت افزاری و سیستم های نرم افزاری آشنا باشید. درست است که این کار خیلی تخصصی نیست، اما در حین کار باید به نکاتی توجه داشته باشید. برای تعویض هارد دیسک بدون هات پلاگ  ابتدا باید اتصال برق را قطع کرده و درب محفظه ی هارد در سرور را باز کنید سپس اتصال کابل SCSI و هارد را از هم جدا کنید. قفل آزاد کننده هارد را فشرده و درایور را آهسته از محفظه خارج کنید. درایور را به آرامی در بخش متحرک میانی قرار داده و درایو را فشار دهید و کابل SCSI ، Sata و برق را به هارد خود وصل کنید. حال درپوش محفظه درایو را در سرور قرار دهید  و سرور را مجدد روشن کنید .

 

Hot swap  در سرور چیست ؟

در دنیای فناوری اطلاعات، Hot Swapping به معنای جایگزینی یا افزودن اجزا به یک سیستم کامپیوتری بدون وقفه، خاموش شدن یا راه‌اندازی مجدد سیستم است، در حالی که هات پلاگ تنها به افزودن اجزا اشاره دارد.اکثر اجزای سخت افزاری سرورها مانند CPU و حافظه RAM فقط قابلیت اتصال سرد دارند. با این حال، برای سرورهای رده بالا و میان رده، و همچنین مین‌فریم‌های دارای قابلیت Hot swap برای سخت‌افزار از جمله CPU، حافظه، SATA، PCI-e و هارد دیسک‌های SAS رایج است.

هات پلاگ در مقابل hot swapping

Hot plugging و Hot swapping اغلب به عنوان اصطلاحات قابل تعویض تلقی می شوند، اما تفاوتی میان این دو وجود دارد. هات پلاگ اتصال یک جزء سیستم در حین کار است. Hot swapping جایگزینی یک جزء در حین کارکرد سرور است. آنها اغلب به اشتباه برای یکدیگر استفاده می شوند، زیرا هر دو به جمع یا تفریق رسانه های قابل جابجایی از سیستم های بدون وقفه اشاره دارند به عبارت دیگر، اضافه کردن یا حذف قطعات به یک رایانه بدون تأثیر بر عملکرد آن.

hot swap هنگامی که برای حفظ عملکرد سیستم در حال انجام کار، نیاز به تعویض سریع قطعه است و سیستم به هیچ عنوان نباید خاموش شود، قابلیت بسیار مفید و کاربردی است. Hot Swap برای تعویض یا جایگزین کردن قطعه ی معیوب با قطعه ی سالم، بدون Restart کردن سیستم یا سرور گفته میشود.

hot swapزمانی مفیدتر است که یک قطعه خراب شود و برای حفظ یک سیستم  نیاز به تعویض داشته باشد. Hot plugبرای اتصال برنامه‌های گسترش‌دهنده به یک سیستم مفیدتر است، مانند دستگاهی که ذخیره‌سازی اطلاعات اضافی را ارائه می‌دهد یا برای همگام‌سازی داده‌ها، به یک سیستم رایانه‌ای متصل دیگر پیوند می‌خورد.

 

Hot swapping همچنین ممکن است به تمرین تغییر کد در حال اجرا یک برنامه بدون توقف اجرای برنامه اشاره داشته باشد. یکی از نمونه‌های این نرم‌افزار عملکرد vSphere hot plug VMware است که در آن کاربر می‌تواند با فعال کردن این ویژگی، حافظه یا CPU را به ماشین مجازی خود (VM) اضافه کند. CPU و حافظه به طور سنتی فقط با قابلیت کولد پلاگ امکان پذیر است، اما مجازی سازی از طریق نرم افزار امکان پذیر است.

مزایای Hot swapping

هر زمان که پیکربندی یک سیستم کامپیوتری در حال کار را تغییر دهید یا بدون توقف عملکرد آن را تعمیر کنید، Hot Swapping اعمال می شود. معمولاً سیستم کار برای تجهیزاتی مانند سرور برای فعال بودن مداوم ضروری است. بنابراین، با فناوری اتصال داغ، دستیابی به آن امکان پذیر است. همچنین از ناراحتی خاموش کردن سیستم و سپس راه اندازی مجدد آن جلوگیری می کند.

Hot swapping معمولاً برای افزودن/حذف یا تغییر لوازم جانبی یا اجزای یک سیستم کار استفاده می شود. همچنین برای فعال کردن تداوم همگام سازی در حین جایگزینی ماژول های معیوب بسیار مهم است. یک ماشین ممکن است دارای دو منبع تغذیه باشد که هر کدام به ترتیب برای تغذیه دستگاه کافی است، بنابراین یکی از دو منبع تغذیه قابل تعویض گرم است علاوه بر این با ویژگی Hot swapping می‌توانید کارت‌های حیاتی مانند کارت کنترلر هارددیسک (hard disk controllers) یا آداپتور میزبان (host adapters) را که با مسیرهای اضافی طراحی شده‌اند، در سیستم ارتقا یا جایگزین کنید.

آیا هنوز در انتخاب نوع سرور تردید دارید ؟ ما می توانیم به شما کمک کنیم

ما می دانیم که همیشه از مدیران فناوری اطلاعات خواسته می شود که به دنبال خرید سرور با قیمت و کارایی مناسب باشند و این یک دغدغه کاری بزرگ برای متخصصان فناوری اطلاعات می باشد. با شرکت شبکه رسام دوراندیش تماس بگیرید و به پرسنل مجرب ما کمک کنید تا بهترین سرور را برای تجارت و کسب و کار شما پیشنهاد کنند.