10 راهکار رایج برای حل مشکلات دوربین مداربسته تحت شبکه (Network Camera)

10 راهکار رایج برای حل مشکلات دوربین مداربسته تحت شبکه (Network Camera)

دوربین های مدار بسته امروزه به یکی از مهم ترین ابزارهای امنیتی جهان تبدیل شده اند اما هر دوربین مدار بسته ای عمر مفیدی دارد و پس از مدتی ممکن است که با مشکلاتی رو به رو شود. درک مشکلاتی که در دوربین مداربسته مجموعه شما رخ می دهد دشوار است، به همین دلیل است تیم متخصص و مجرب شرکت شبکه رسام دوراندیش آماده هرگونه خدمت رسانی به شما مشتریان محترم می باشد...

دوربین مداربسته تحت شبکه یا (Network Camera) چیست؟

همانطور که در مقالات قبلی موجود در وب سایت شرکت شبکه رسام دوراندیش در خصوص انواع دوربین مداربسته گفته شد؛ دوربین تحت شبکه که معمولا به آن دوربین IP می‌گویند، یک دوربین فیلمبرداری دیجیتال است. این نوع دوربین دقیقاً مانند وب‌کم، که داده‌ها را از طریق شبکه یا اینترنت انتقال می‌دهد و دریافت می‌کند. برخلاف وب کم معمولی، دوربین تحت شبکه یک واحد مستقل با آدرس IP مخصوص به خود است. که برای انتقال تصاویر فقط نیاز به اتصال به شبکه دارد. دوربین IP دقیقاً به همان روش دستگاه‌های استاندارد درون شبکه مانند لپ‌تاپ، تبلت یا پرینتر، به شبکه متصل می‌شود.

دوربین‌های IP که دوربین‌های تحت شبکه نیز نامیده می‌شوند، نظارت تصویری دیجیتال را با ارسال و دریافت فیلم از طریق اینترنت یا شبکه محلی (LAN) ارائه می‌کنند. همانطور که از نام آنها پیداست، دوربین های IP از طریق WiFi یا کابل Power over Ethernet (PoE) به یک شبکه متصل می شوند. آنها اغلب با ضبط‌کننده‌های ویدئوی شبکه (NVR) و گاهی اوقات نرم افزارهای سروری مانند digifort و ...  استفاده می‌شوند، که آنها را به یک راه‌حل معمول برای نظارت تصویری سازمانی تبدیل می‌کند.

اهداف نصب دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

 یکی از مهم‌ترین اهداف نصب سیستم تصویری، برقراری امنیت است. با استفاده از دوربین‌ مداربسته هم می‌توان از وقوع جرم پیشگیری کرد و هم در صورت وقوع جرم، می‌توان پیگیری شخصی یا حتی قضایی کرد. یکی دیگر از اهداف نصب دوربین مدار بسته، امکان نظارت است‎‎ با نصب سیستم نظارتی در محیط‌ کار، می‌توان به مجموعه نظم داد و بهره‌وری را به میزان قابل توجهی افزایش داد. . این دوربین ها رویدادهای صوتی و تصویری زنده را ارائه می دهند که می توانید از راه دور با استفاده از مرورگر اینترنت به آنها دسترسی داشته باشید. دوربین های تحت شبکه که معمولاً به عنوان دوربین های IP به بازار عرضه می شوند  برای مراقبت از دارایی، محیط کار ، خانه و حتی حیوانات خانگی شما محبوب هستند.

 

صرف نظر از آنکه شما چه مقدار هزینه و زمان برای پیاده‌سازی سیستم دوربین مدار بسته ، و به طور کلی دارایی‌های سازمان، گذاشته‌اید، سیستم های امنیتی شبکه و الکترونیکی ممکن است دچار قطعی شود، کامپیوترها , دوربینها و دستگاه های ضبط تصاویر ممکن است از کار بیافتند، سرورها ممکن است آفلاین شوند. این رخدادهای نامطلوب ممکن است در هر زمانی رخ دهند، حتی زمانی که شبکه در ظاهر در بهترین شرایط ممکن است. حجم قابل توجهی از این خرابی‌ها را می‌توان با اتخاذ رویکرد سرویس و نگهداری پیشگیرانه کاهش داد.

گاهی ممکن است پس از مدتی کار کردن، دوربین های مدار بسته دچار مشکلاتی شده که از جمله این مشکلات می توان به کاهش کیفیت تصاویر، خاموش شدن خود به خود دوربین، وجود نویز در تصاویر، کار نکردن دکمه های دوربین و … اشاره کرد. در بسیاری از مواقع عیب یابی دوربین ها و برطرف نمودن مشکلات آن از عهده افراد خارج بوده و نیاز به حضور تکنسین می باشد. در این مقاله قصد داریم تا به نحوه عیب یابی سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه به طور کامل بپردازیم.

عیب یابی در دوربین مدار بسته نیازمند تجربه و اطلاعات مفیدی در زمینه های دوربین های Analog، HD و IP  می باشد. در این مطلب قصد داریم تا عیب یابی و رفع برخی مشکلات دوربین های ip را به کارشناسان و تکنسینها انتقال داده شود.

 

1. برق و اتصالات دوربین IPرا بررسی کنید (Verify camera power and connection)

برخی اوقات مشکل می‌تواند در قطع شدن برق دوربین باشد. دوربین‌های IP عموماً دارای نشانگرهای LED هستند که برای انتقال داده‌ها به شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما ممکن است از کار بیافتند .اگر چراغ‌های LED دوربین روشن نمی‌شود باید بررسی کنید که آیا دوربین‌های مداربسته به اندازه کافی مقدار برق مورد نیاز را دریافت می‌کنند یا خیر. برخی از دوربین‌ها برای روشن شدن به میزان انرژی برق بیشتری برای کار کردن نیاز دارند.

اگر دوربین شما از طریق برق و نه باتری تغذیه می شود، باید بررسی کنید که دوربین وات مناسب را دریافت می کند زیرا یک دوربین پیچیده مانند PTZ به وات بیشتری نیاز دارد.

 

2.  Ping دوربین IP(Discover and ping camera)

با بررسی مستندات دوربین، آدرس IP دوربین خود را پیدا کنید. هنگامی که آدرس دوربین تحت شبکه را پیدا کردید، می‌توانید با استفاده از لپ‌تاپ یا تلفن هوشمند خود، آن را پینگ کنید تا قدرت اتصال را آزمایش کنید."cmd" را در موتور جستجوی ویندوز تایپ کنید و این باید یک خط فرمان DOS را باز کند. هنگامی که این ظاهر می شود، از شما خواسته می شود "پینگ" و آدرس IP خود را تایپ کنید.

ممکن است روی صفحه نمایش «زمان پایان درخواست» یا «میزبان مقصد غیرقابل دسترسی» را ببینید. اگر اینطور است، بررسی کنید که آیا دستگاهی که استفاده می‌کنید در همان شبکه دوربین شما قرار دارد یا خیر. اگر دوربین را در شبکه می بینید، سعی کنید با استفاده از مرورگر خود به آن متصل شوید.

3. نام کاربری و رمز عبور دوربین IPرا بدانید (Know username / password)

اگر می‌توانید دوربین را پینگ کنید اما نمی‌توانید به آن وصل شوید، ممکن است نام کاربری یا رمز عبور را اشتباه وارد کرده باشید. اگر این دلیل است، باید به مستندات خود مراجعه کنید.

 

4. جداول ARP را بررسی کنید (Check ARP tables)

جداول Address Resolution Protocol (ARP) را که معمولاً در قسمت بیرونی دوربین قرار دارند، بررسی کنید. با استفاده از ARP می توان به آدرس های MAC و IP اشاره کرد.

 

5. عدم تداخل IP را بررسی کنید (Confirm no IP conflict)

اگر بیش از یک دوربین دارید، باید مطمئن شوید که آدرس‌های IP متفاوتی دارند، زیرا این امر می‌تواند مانع از دسترسی شما به یک یا همه دوربین‌ها در شبکه شود.

 

6. سیستم عامل دوربین IPرا ارتقا دهید(Upgrade firmware)

مراقب باشید که دوربین شما به روز باشد. می توانید این کار را با اتصال به VMS و دسترسی به صفحه وب دوربین انجام دهید.

 

7. راه اندازی مجدد دوربین IP(Reboot camera)

گاهی اوقات این اولین کاری است که انجام می دهیم سیستم را برای 10-20 ثانیه خاموش کرده و مجدد روشن نمایید.

 

8. کابل کشی را بررسی کنید(Check cabling)

مطمئن شوید که کابل‌ها مستقیم و سالم هستند، زیرا اگر گره‌ها یا کابل‌های شل وجود داشته باشد، می‌تواند ریشه مشکل شما باشد.

 

9. تنظیم مجدد کارخانه ایی دوربین IP (Factory reset camera)

این می تواند یک کار دشوار باشد زیرا تمام تنظیمات قدیمی خود را از دست بدهید، اما این روند به عیب یابی هر گونه مشکل کمک می کند. تنظیم مجدد کارخانه را می توان به سادگی با فشار دادن یک گیره کاغذ در دکمه تنظیم مجدد سوراخ سوزن که در پشت قرار دارد انجام داد.

 

10. برای پشتیبانی با سازنده یا شرکت پشتیبان خود تماس بگیرید(Call manufacturer or remote monitoring provider for support)

اگر هیچ یک از موارد عنوان شده جوابگوی نیاز شما نبود و نتوانستید مشکل دوربین را حل کنید از یک متخصص  و یا یک تیم فنی و مجرب کمک بگیرید که بتوانند در هر مرحله و هر زمان به شما کمک کنند.

 

شرکت شبکه رسام دوراندیش ، همه ی انواع مختلف دوربین مدار بسته تحت شبکه و آنالوگ را به مشتریان خود ارائه می دهد. مجموعه ما نماینده فروش انواع مختلف دوربین مداربسته از جمله برند Hikvision ،  Hilook . Dahuaو ... می باشد و همچنین خدمات مربوط به نصب ، راه اندازی و نگهداری دوربین مدار بسته با وضوح  و کیفیت بالا را نیز بر روی سرور ها با راه اندازی انواع نرم افزار ها از جمله Digifort و  Millestoneارایه می دهیم و می توانیم بهترین نوع دوربین مدار بسته را برای مجموعه یا ساختمان شما توصیه ، تهیه و نصب کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر ، با تیم دوستانه ما تماس بگیرید و ما از کمک به شما خوشحال خواهیم شد.

 

دور اندیشی اتفاق نیست ، انتخاب است.