همه چیز را درباره دوربین های امنیتی بی سیم بدانیم

همه چیز را درباره دوربین های امنیتی بی سیم بدانیم

اگر درباره دوربین های مداربسته بیسیم سؤالی دارید، به جای درستی آمده‌اید. در این مقاله، ما شما را با اصول اولیه آشنا می‌کنیم و مطمئن می‌شویم که قبل از تصمیم به خرید، همه چیز را درباره ی دوربین مداربسته بیسبم می دانید .

دیگه دوران سیم های طولانی و مزاحم که روی تخته ها یا دیوارها می چرخیدند، گذشته است. بسیاری از دوربین های امنیتی امروزی بی سیم هستند و از Wi-Fi برای برقراری ارتباط با کنترل پنل یا دستگاه ضبط تصاویر متصل استفاده می کنند. نصب دوربین‌های امنیتی بی‌سیم آسان‌تر است و انعطاف‌پذیری بیشتری برای قرار دادن به شما می‌دهد.

هنگامی که به دنبال بهبود امنیت خانه یا شرکت خود هستید، دوربین های امنیتی بی سیم یک سرمایه گذاری عالی هستند.فقط برای یک چیز، آنها به اندازه دوربین های سیمی به تجهیزات حجیم نیاز ندارند.

مطمئناً، برخی افراد دوربین های بی سیم را گیج کننده می دانند. از این گذشته، حتی عبارت «دوربین‌های بی‌سیم» نیز یک نام اشتباه است. "بی سیم" در واقع به معنای بدون سیم نیست.

اگر درباره دوربین های مداربسته بیسیم سؤالی دارید، به جای درستی آمده‌اید. در این مقاله، ما شما را با اصول اولیه آشنا می‌کنیم و مطمئن می‌شویم که قبل از تصمیم به خرید، همه چیز را درباره ی دوربین مداربسته بیسبم می دانید .

 تعریف ساده دوربین های بی سیم این است که آنها این عملکرد را با سیم های کمتری نسبت به دوربین های سیمی انجام می دهند.

شایان ذکر است که باید دوربین های بی سیم را به پریز برق وصل کنید تا کار کنند. بنابراین، از نظر فنی، آنها به سیم نیاز دارند.

 

دوربین مداربسته بی سیم چیست (wireless)

دوربین مداربسته بی سیم یا وایرلس (wireless) گروهی از دوربین های مداربسته هستند که انتقال تصاویر آنها از طریق امواج (رادیویی، wifi و…) صورت می گیرد. در واقع انتقال تصویر در این نوع دوربین ها بدون حضور کابل و سیم انجام می شود البته تامین برق این دوربین ها ممکن است از طریق سیم باشد.

 

دوربین های مداربسته بی سیم به طور کلی در دو نوع دسته بندی می شوند:

دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ

دوربین مداربسته بی سیم تحت شبکه (IP) یا دیجیتال

 

1. دوربین مداربسته آنالوگ بی سیم

دوربین های بی سیم آنالوگ فارغ از سادگی و ارزان قیمت بودن که می تواند طرفداران زیادی داشته باشد همراه با اشکالاتی نیز هستند. انتقال تصویر در دوربین های بی سیم آنالوگ با تبدیل سیگنال های تصویر به سیگنال های رادیویی صورت می گیرد. این سیگنال ها به دستگاه DVR رفته و ضبط می شوند. با توجه به برد آنها خروجی فرکانس این نوع دوربین ها متفاوت است. سیگنال در این دوربین ها تحت تاثیر نویزهای الکترومغناطیسی و شرایط محیطی از جمله رطویت قرار می گیرد و در کیفیت انتقال اثر منفی می گذارد. به عبارت دیگر در صورتی که موانع در مسیر دوربین زیاد باشند و یا شرایط آب و هوایی محیط نامساعد و مرطوب باشد، سیگنال دوربین به شدت افت خواهد کرد. به دلیل نویزپذیری نسبتا بالای این دسته از دوربین های بی سیم کمتر کسی سمت آنها می رود.

 

2. دوربین مداربسته تحت شبکه بی سیم

دوربین های بی سیم تحت شبکه (IP) انتقال تصویر را در بستر وای فای (Wifi) انجام می دهند. استفاده از دوربین های بیسیم تحت شبکه به دلیل نوع انتقال مزیت هایی از جمله کاهش هزینه های کابل کشی و صرفه جویی در زمان را به دنبال دارد. این دسته از دوربین ها در هوشمند سازی خانه نیز بسیار کاربرد دارد. دوربین های بی سیم تحت شبکه نسبت به نوع آنالوگ خود کمتر تحت تاثیر نویز قرار می گیرد و انتقال اطلاعات با سرعت بیشتری صورت می گیرد. در دوربین های دیجیتال نیز اطلاعات به سمت دستگاه ضبط کننده (NVR) ارسال و ضبط می گردد.

دوربین مداربسته بی سیم حافظه دار چیست 

دوربین مداربسته بیسیم حافظه دار نوعی از دوربین تحت شبکه بیسیم است که امکان اتصال کارت حافظه SD را دارند. برای داشتن این ویژگی باید عبارت SD Card Slot بر روی کارتن یا کاتالوگ دوربین نوشته شده باشد.

از مزایای حافظه دار بودن می‌توان به امکان ضبط مستقل بدون نیاز اتصال به شبکه نام برد. توجه کنید که معمولا دوربین‌ها حافظه بیشتر از 64 گیگابایت را ساپورت نمی‌کنند که نسبت به حجم فایل های تصویری زیاد نیست. بنابراین در صورت ضبط 24 ساعته نمی‌توان انتظار بیشتر از یک هفته ضبط را از آن‌ها داشت. از نظر امنیتی نیز باید توجه داشت که در صورت سرقت خود دوربین دیگر امکان دسترسی به تصاویر قبل از حادثه وجود ندارد. به همین دلیل از این دوربین‌ها بیشتر در محیط های مراقبت شده یا خانه استفاده می‌شود.

تفاوت دوربین مداربسته بیسیم و دوربین مداربسته معمولی

انواع دوربین تحت شبکه می‌توانند به صورت بیسیم یا باسیم باشند. اصطلاح “بی‌سیم” به چگونگی انتقال تصاویر دوربین اشاره دارد نه انتقال برق آن. اشاره دارد. دوربین‌های بی‌سیم از طریق Wi-Fi ارتباط برقرار می‌کنند، در حالی که دوربین‌های معمولی سیمی از سیم برای انتقال تصاویر خود استفاده می‌کنند. دوربین‌های بی سیم می‌توانند از طریق برق متناوب (مانند پریز برق خانگی) یا باتری تغذیه شوند. اگر از باتری استفاده کنند آنوقت این دوربین مداربسته بیسیم واقعا به یک دوربین بدون سیم تبدیل می‌شود.

دوربین سیمی: توسط کابل به منبع برق و اینترنت متصل می‌شود.

دوربین بیسیم یا دوربین وایرلس(Wireless): از طریق Wi-Fi اطلاعات را انتقال می‌دهد و توسط کابل برق به منبع برق متصل می‌شود.

دوربین بدون سیم (Wire-free): دوربین‌های بی سیمی که از طریق Wi-Fi به اینترنت متصل شده و به وسیله باتری کار می‌کنند.

 

 مزیت دوربین مداربسته بی سیم

این دوربین ها هزینه نصب کم تری دارند.

نصب و راه اندازی بسیار ساده و آسانی دارند، نیاز به تخصص و مهارت خاصی ندارد.

کابل کشی به حداقل و گاهی به صفر می رسد.

امکان مکالمه و گفت وگو وجو دارد این دوربین ها صدا را هم ضبط می کنند (دارای میکروفن و بلندگوی داخلی)

مجهز به WIFI هستند و آنها را می توان به شبکه اینترنتی خانگی متصل نمود.

دارای سنسور حرکتی هستند و سوژه های متحرک را در تصویر بخوبی تشخیص می دهند.

پشتیبانی از SD کارت در ظرفیت های مختلف

داشتن چندین گیرنده تصویر (مانند اتصال به موبایل و ذخیره تصاویر در موبایل)

امکان چرخش 180 تا 360 درجه را دارند

 

آیا دوربین های امنیتی بی سیم به اینترنت نیاز دارند؟

یک دوربین بی سیم باید سیگنال و اتصال به شبکه شما را برای ضبط فیلم حفظ کند. اگر در اتصال شما اختلالی ایجاد شود، دوربین امنیتی بی سیم شما نمی تواند تصاویر را به دستگاه تلفن همراه شما ارسال کند.

تصور ما از دوربین های بی سیم این است که حتما برای انتقال اطلاعات نیاز به اینترنت وجود دارد. در صورتی که این تصور در شرایط مختلف می تواند درست باشد. در حالتی که بخواهید به اطلاعات از طریق موبایل، تبلت دسترسی داشته باشید وجود اینترنت ضروری است. اما اگر نیازی به این دسترسی ندارید و یا در مکانی هستید که امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد می توانید دسترسی به تصاویر از طریق موبایل و سایر دستگاه های غیر ضروری را حذف نمائید.

 

چرا کاربرد دوربین های بی سیم محدود است؟

کاربری دوربین های بی سیم خیلی محدود تر از دوربین های عادی مداربسته است. این موضوع یک دلیل منطقی دارد. این دوربین های به صورت کلی از ثبات زیاد مناسبی برخوردار نیستند. به ویژه در مورد دوربین های بی سیم آنالوگ این موضوع به مراتب قابل درک تر خواهد بود.

محدودیت های دوربین امنیتی بی سیم

توجه به این نکته مهم است که محدودیت هایی برای قابلیت های دوربین امنیتی بی سیم وجود دارد:

 

قدرت باتری

اگر دوربین کاملاً بی سیم باشد، برای تغذیه به باتری نیاز دارد. در این نوع چیدمان، باید باتری را قبل از از بین رفتن، تعویض یا شارژ کنید. دوربین های خورشیدی همچنین از پنل خورشیدی برای شارژ باتری ها در طول روز استفاده می کنند.

 

فاصله از روتر یا هاب

دوربین بی سیم را خیلی دور از هاب اصلی یا روتر بی سیم قرار ندهید. اگر خط دید مستقیم وجود داشته باشد، برد دوربین بی سیم تا حد مناسبی عملکرد خوبی خواهد داشت .عوامل زیادی در قدرت سیگنال ارسالی دوربین های بی سیم تاثیر گذار هستند. این عوامل می تواند ساختار مکان نصب از جهت مصالح به کار رفته، تعداد موانع و وسایل موجود، مسافت دوربین تا دستگاه ضبط کننده باشد. البته وجود دستگاه هایی که در محل سیگنال تولید می کنند نیز ممکن است با ایجاد تداخل در سیگنال دوربین اثر منفی در قدرت سیگنال داشته باشند.

 

دوربین‌های امنیتی بی‌سیم در مقابل دوربین‌های با سیم

دوربین های امنیتی بی سیم و سیمی هر دو فیلم را ضبط و ارسال می کنند، اما از آنجایی که آنها وظایف خود را به روش های مختلف انجام می دهند، باید به دقت فکر کنید که کدام یک برای موقعیت امنیتی خاص شما بهترین کار را دارد.

دوربین های بی سیم

دوربین های بی سیم چندین مزیت دارند:

نصب آنها راحت است.

کار با آنها آسان است.

آنها ویژگی های پیشرفته ای مانند یادگیری ماشین را در خود جای داده اند.

شما می توانید فیلم را در هر جایی مشاهده کنید، حتی بدون یک مرکز امنیتی.

با این حال، برخی از معایب دوربین های بی سیم وجود دارد:

آنها برای کار کردن به سیگنال های Wi-Fi وابسته هستند.

آنها به پهنای باند زیادی برای انتقال تصاویر واضح نیاز دارند.

دوربین های سیمی

برخی از مزایای دوربین های سیمی عبارتند از:

آنها ویدیوی شفافی را ارائه می دهند.

هیچ کس نمی تواند آنها را مسدود کند.

دوربین های سیمی نیز معایبی دارند، هرچند:

سیم ها ممکن است نامرتب شوند.

برای انتقال داده ها به خارج از خانه، دوربین های سیمی به یک مرکز امنیتی با قابلیت اینترنت نیاز دارند.

 

به طور کلی، دوربین‌های امنیتی سیمی برای کسانی که سیگنال‌های Wi-Fi ضعیفی دارند یا به خصوص به قابلیت اطمینان اهمیت می‌دهند، بهتر عمل می‌کنند. با این حال، بی سیم برای هر کسی که به دنبال سادگی و راحتی است، انتخاب مناسبی است.

 

انواع دوربین های امنیتی بی سیم

سه نوع اصلی از دوربین های امنیتی وجود دارد که هر کدام برای عملکردهای کمی متفاوت طراحی شده اند.

 

دوربین های فضای باز: همانطور که از نامش پیداست دوربین های فضای باز را در نمای بیرونی نصب می کنید. آنها تصاویری از هر کسی یا هر چیزی که در اطراف محیط شما در حال حرکت است را ارائه می دهند.

دوربین‌های داخلی: دوربین‌های داخلی که گاهی اوقات به آنها «ننی کم» می‌گویند، به داخل خانه شما می‌روند. هنگامی که شخصی موفق به ورود به خانه یا آپارتمان شما شده است به شما اطلاع می دهند.

دوربین های زنگ در: دوربین های زنگ در یکی از محبوب ترین دستگاه های امنیتی خانه هستند، زیرا از ورودی اصلی خانه شما محافظت می کنند. معمولاً در خارج از خانه، درست در کنار درب ورودی، زنگ‌های ویدیویی به شما امکان می‌دهند ببینید چه اتفاقی در آستانه خانه شما می‌افتد.

دوربین مداربسته بیسیم برای چه افرادی مناسب است؟

دوربین مداربسته تحت شبکه بیسیم می‌تواند برای افراد و اماکن زیر بهترین انتخاب باشد:

مستاجران

صاحبخانه‌ها

صاحبان خانه‌های هوشمند

خانواده‌ها

 

کلام پایانی

دوربین‌های امنیتی بی‌سیم یک مکمل عالی برای سیستم امنیتی خانه شما هستند، زیرا بدون توجه به هر کجای دنیا که هستید، دسترسی 24/7 را به خانه‌تان ارائه می‌دهند.

اکنون بهترین دوربین های امنیتی خانگی موجود در بازار را بررسی کنید و ببینید کدام یک می توانند با سیستم امنیتی خانه شما ادغام شوند.

شرکت شبکه رسام دوراندیش به صورت حرفه‌ای در زمینه نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته فعالیت می‌کند. تکنسین‌های نصب ما آماده کمک به شما در زمینه برنامه‌ریزی سیستم نظارت تصویری، یافتن بهترین دوربین مداربسته بیسیم مناسب شما و روش‌های راه‌اندازی و نصب دوربین مداربسته بیسیم هستند.