قابلیت BLC و HLC در دوربین مداربسته چیست ؟

قابلیت BLC و HLC در دوربین مداربسته چیست ؟

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که فیلم دوربینهای مداربسته شما شامل مناطقی است که یا خیلی تاریک یا خیلی روشن هستند، تنظیماتی وجود دارد که می‌توانید آنها را ببرسی کنید تا در نهایت تصویری تمیزتر و دقیق‌تر داشته باشید. در این مقاله، ما قصد داریم در مورد BLCوHLC صحبت کنیم پس با ما همراه باشید

دوربین مداربسته وسیله ای است که به کمک آن می توان مکان های مختلف را تحت نظارت قرار داد. به طور کلی کاربرد دوربین مدار بسته به محیطی که در آن نصب می شود بستگی دارد. هنگام نصب دوربین های مداربسته باید به نور مناسب توجه داشت. در دنیای ایده آل، نور در میدان دید دوربین امنیتی کاملاً یکنواخت و به درستی در معرض دید قرار می گیرد. اما در دنیای واقعی، ما همیشه نمی‌توانیم نحوه تعامل نور با صحنه‌هایمان را کنترل کنیم. اگر در موقعیتی قرار گرفتید که فیلم دوربین امنیتی شما شامل مناطقی است که یا خیلی تاریک یا خیلی روشن هستند، تنظیماتی وجود دارد که می‌توانید آنها را ببرسی کنید تا در نهایت تصویری تمیزتر و دقیق‌تر داشته باشید. در این مقاله، ما قصد داریم در مورد BLCوHLC  صحبت کنیم پس با ما همراه باشید

BLC، HLC و WDR سه تنظیماتی هستند که بر نحوه تنظیم نوردهی تصویر توسط دوربین مداربسته تأثیر می‌گذارند. BLC و HLC نور ناهموار را از طریق تنظیمات دیجیتال جبران می کنند، در حالی که WDR از سخت افزار دوربین برای ارائه نور یکنواخت در سراسر موقعیت استفاده می کند. پس بیایید هر یک از این تنظیمات را بررسی کنیم و در مورد اینکه چه زمانی ممکن است به آنها نیاز داشته باشید و نحوه تنظیم آنها صحبت کنیم.

 

BLC و HLC چیست و چه زمانی باید از آنها استفاده کرد؟

BLC و HLC تقریباً مانند دو انتهای یک طیف هستند. بین این دو تنظیم، می‌توانید به راحتی نوردهی تقریباً هر مکانی را تنظیم کنید.

قابلیت(Back light Compensation) BLC در دوربین مدار بسته چه کار می کند؟

زمانی که شدت نور دو محیط با هم زیاد است دوربین نمی تواند هر دو سطح نوری را به طور همزمان نشان دهد و در این مواقع معمولاً تصویر یا بیش از حد روشن می شود و یا بیش از حد تیره. برای مثال وقتی دوربین رو به روی یک پنجره است و نور زیادی به داخل اتاق می تابد تصاویر داخل اتاق کاملاً سیاه و تاریک نشان داده می شوند. برای این که این مشکل حل شود باید بازه پویایی دوربین مدار بسته افزایش پیدا کند اما این کار پر هزینه است. قابلیت BLC نور پس زمینه یعنی نور شدید محیط بیرونی را در نظر نمی گیرد و دیافراگم را بازتر می کند تا بتواند در تاریکی محیط داخلی تصاویر را ثبت کند. با این حرکت محیط بیرونی کاملاً سفید می شود و چیزی از بیرون دیده نمی شود اما در عوض تصاویر محیط داخلی واضح تر و باکیفیت تر می شوند. با استفاده از قابلیت BLC بدون این که نیازی به افزایش بازه پویایی باشد مشکل تفاوت شدت نور محیط های مختلف حل می شود.

جبران نور پس‌زمینه یا (BLC) تنظیمی است که به شما امکان می‌دهد به جای اینکه اجازه دهید دوربین برای شما انتخاب کند، انتخاب کنید که کدام مناطق صحنه شما باید به درستی نوردهی شوند.اغلب اوقات، دوربین‌ها دوست دارند نوردهی را به‌طور خودکار بر اساس آنچه فکر می‌کند مکان اصلی است تنظیم کنند. اما این روش همیشه درست نیست.گاهی اوقات دوربین شما ممکن است سعی کند با کاهش روشنایی، نواحی روشن تری را در معرض نوردهی مناسب قرار دهد، مانند پنجره یا آسمان. در فرآیند نوردهی برای آن مناطق روشن تر، دوربین مناطق دیگر صحنه را نیز تاریک می کند.با فعال کردن BLC، به دوربین خود می‌گویید که قسمت‌های روشن‌تر تصویرتان را بیش از حد نوردهی کند تا قسمت‌های تیره‌تر را به درستی در معرض دید قرار دهد. برای مشاهده تفاوت BLC، دو تصویر زیر را بررسی کنید. در تصویر اول، دوربین به طور خودکار نوردهی را برای جبران پنجره روشن در پس‌زمینه تنظیم می‌کرد و همه چیز بسیار تاریک است. در تصویر دوم، روشن کردن BLC به ما این امکان را می‌دهد که به دوربین بگوییم که می‌خواهیم قسمت‌های تیره‌تر تصویر به درستی در معرض دید قرار گیرند. توجه داشته باشید که اگرچه اکنون می‌توانیم داخل اتاق را خیلی بهتر ببینیم، اما تصاویر خارج از پنجره‌ها غیر قابل دید هستند.

قابلیت(high light compensation) HLC در دوربین مدار بسته چه کار می کند؟

مفهوم HLCتکنولوژی جبران نورهای زیاد می باشد. این قابلیت منجر به بهبود تصاویر دوربین های مدار بسته می شود و از آن برای بالا بردن کیفیت و رزولشن تصویر در محیط هایی که میزان نور افزایش یا کاهش پیدا میکند استفاده می شود. مکانیزم HLC در دوربین های مداربسته  همانند BLC و WDR برای جبران نوردهی تصاویر به کار می رود. ولی با این تفاوت که نور پس زمینه را بیشتر کاهش داده و با فیلتر نقاط بسیار روشن  تصویری با میزان نوردهی مناسب ثبت و ضبط می کند. در حقیقت قابلیتی برای بهبود تصاویر است و برای افزایش کیفیت و وضوح تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد . هر گاه منبع نوری با نور زیاد در بخشی از محیط وجود داشته باشد در حالی که نور در بقیه بخش ها کمتر است از دوربین هایی که قابلیت HLC را پشتیبانی می کنند استفاده می شود. به این صورت که دوربین به طور خودکار در تصویر، نور منبع را کاهش می دهد  و دیافراگم دوربین بیشتر باز می شود در نتیجه تصویر بهتری با نور متعارف تر از تمام نقاط گرفته می شود. معمولا برای جبران نور اضافی که منشا آن  یک منبع نوری مصنوعی مانند لامپ یا چراغ خودرو است از قابلیت HLC   استفاده می شود.ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که نورهای بسیار روشنی در میدان دید دوربین شما وجود دارد که باعث می شود قسمت هایی از تصویر غیر قابل روئیت شود. به چراغ های جلوی اتومبیل فکر کنید که به دوربین های شما می تابد. هنگامی که دوربین به درستی برای صحنه شما نوردهی می شود، چراغ های جلوی روشن باعث می شود تصویر بیش از حد نوردهی کند و در نتیجه اطلاعات مربوط به پلاک از دست برود.

هنگامی که HLC را فعال می کنید، دوربین مناطق روشن مانند نورافکن را در نظر می گیرد و نوردهی را مطابق با آن تنظیم می کند. با استفاده از HLC، دوربین شما سعی می کند تمام صحنه شما را به درستی در معرض دید قرار دهد و در عین حال روشنایی هایلایت ها را کاهش دهد. برای مشاهده تفاوت بین یک تصویر دوربین امنیتی استاندارد و یک صحنه مشابه با فعال کردن HLC، تصاویر زیر را بررسی کنید. در تصویر اول پلاک خودرو به دلیل سطح بازتابنده پلاک کاملاً غیر قابل خواندن است. در تصویر دوم، صفحه بسیار خواناتر است.

تفاوت های بین BLC و HLC در چیست ؟

هم قابلیت BLC و هم HLC برای جبران نور پس زمینه مورد استفاده قرار می گیرند با این تفاوت که قابلیت HLC محیط های پرنور را شناسایی می کند و با کاهش دادن شدت نور موجب مشاهده شدن جزئیات بیشتر در محیط می شود. از این نوع دوربین ها بیشتر در بزرگراه ها و جاده ها برای نظارت بر خودروها استفاده می شود. این در حالی است که BLC محیط پرنور را به طور کلی محو می کند و فقط روی محیط تاریک تمرکز می کند. هم BLC و هم HLC قابلیت های نرم افزاری هستند و از این نظر با یکدیگر تفاوتی ندارند.

قابلیت WDR (Wide Dynamic Range) در دوربین مدار بسته چه کار می کند ؟

فرض کنید در تصاویر خروجی یک دوربین مداربسته، که جلوی ورودی یک پارکینگ یا لابی یک رستوران یا ساختمان نصب شده است، بخشی بسیار تاریک، و بخشی دیگر فوق العاده روشن است، طوریکه که جزئیات تصویر اصلا قابل تشخیص نیست و تضاد نوری زیادی در تصاویر وجود دارد.  کنتراست نور بیرونی و داخلی در این محیط ها دشوار است، چرا که شاتر دوربین به دلیل عدم تطابق در سرعت دریافت تصاویر پر نور و کم نور، قدرت تشخیص نور را از دست می دهد.دردوربین هایی با قابلیت WDR، لنز دوربین این ویژگی را دارد که در صورت ورود از یک محیط پر نور به یک محیط تاریک، نور را برای یک تصویر خروجی واضح و شفاف با نور مناسب متعادل کند.

دوربین مداربسته مجهز به تکنولوژی  WDR، از دو چیپ پردازش تصویر تشکیل شده است. چیپ اول با سرعت شاتر بالاتر، وظیفه ثبت جزئیات مربوط به فضای پر نور و چیپ دوم، با سرعت شاتر پایین تر، جزئیات محیط های کم نور را پردازش می کند. این دو چیپ همزمان با هم کار کرده و دو اسکن از یک تصویر، ارائه می کنند. سپس دو اسکن گرفته شده با هم ادغام شده و تصویری واحد با وضوح و روشنایی متعادل به دست می آید. جهت درک این مطلب به مقاله ما در خصوص WDR مراجه کنید.

 

تفاوت WDR ، HLC  و BLC در چیست؟

BLC و HLC و WDR همگی دارای قابلیت مشابهی هستند و برای کمک به دوربین های مدار بسته برای ثبت تصاویر با کیفیت تر در شرایط نوری مختلف اختراع شده اند. HLC نقاطی که نور مازاد دارند را شناسایی می کنند و نور را کاهش می دهد در حالی که BLC در یک سطح پس زمینه برای جبران نور زیاد استفاده می شود یعنی به جای برقراری تعادل بین نقاط پر نور و کم نور، کلا نقاط پر نور تصویر را محو می کند. به طور کلی دوربین های مداربسته مجهز به BLC و HLC  با فیلتر کردن نور های اضافی در محیط، تصاویری واضح با رزولشن بالا ثبت می کنند. و WDR از ترکیب دو عکس برای ارائه تصویر با کیفیت تر استفاده می کند تا میزان نوردهی در تصویر متعادل شود.مکانیزم های blc و hlc نرم افزاری است در حالی که مکانیزم wdr سخت افزاری می باشند. در نتیجه تصاویر دوربین های مداربسته ای که مجهز به قابلیت wdr هستند با کیفیت تر و واضح تر از blc و hlc می باشد از این رو قیمت این دوربین ها بالاتراست.

 

کلام آخر

اغلب اوقات، می توانید یک دوربین مداربسته را از جعبه بیرون بکشید، آن را به برق وصل کنید بگذارید تا مدتهای طولانی با همان تنظیمات پیش فرض به کار خود ادامه دهند. اما هر از چند گاهی در موقعیتی قرار می گیرید که تنظیمات پیش فرض تصویر خیلی خوبی ایجاد نمی کند. اگر تصویر دوربینهای شما ایده آل نیست، کمبود نور کافی ممکن است مقصر باشد. اگر نور یکنواخت دارید، بازی با تنظیمات BLC، HLC و WDR می تواند به شما کمک کند تا کیفیت تصویر خود را افزایش دهید و جزئیات بیشتری را در قسمت های تاریک و روشن تر تصویر خود حفظ کنید.اگر از دوربین مداربسته مجموعه یا ساختمان خود راضی نیستید و یا هنوز شرکت و سازمان خود را مجهز به دوربین مداربسته نکرده اید با  شرکت شبکه رسام دوراندیش تماس بگیرید .ما آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عریز هستیم.