قابلیت WDR در دوربین مداربسته به چه معناست؟

قابلیت WDR در دوربین مداربسته به چه معناست؟

اصلاح Wide Dynamic Range یا قابلیت WDR در دوربین مداربسته به یک مکانیزم بهبود دهنده کیفیت تصویر اشاره می کند که تا حدی بازه داینامیک دوربین را افزایش می دهد.

زمانی که باید از فضای بزرگی محافظت کنیم، باید سیستم امنیتی خوبی برای خود فراهم کنیم. در مقاله های  قبلی گفته بودیم که دوربین های نظارت تصویری محور مرکزی هر تاسیسات امنیتی هستند. آنها چشمانی هستند که هر گوشه از امکانات ما را زیر نظر دارند و کنترل می کنند و به ما امکان می دهند نفوذها و سایر خطرات را تشخیص دهیم. با دوربین مداربسته می دانیم چه اتفاقی می افتد. اما دوربین ها باید آخرین پیشرفت های تکنولوژیکی را داشته باشند. در این مطلب قصد داریم توضیح بدهیم WDR چیست؟

 WDR یکی از جالب ترین فناوری هایی که در بهترین دوربین های نظارت تصویری خواهیم یافت.

WDR چیست  ؟

حتما در کاتالوگ دوربین های مداربسته به واژه WDR برخورد کرده اید و براتون سوال شده WDR چیست؟ WDR در دوربین مداربسته مخفف عبارت Wide Dynamic Range، به معنی بازه ی دینامیکی بالا است. استفاده از تکنولوژی WDR، زمانی اهمیت پیدا می کند که سوژه در محیطی کم نور، در کنار فضایی بسیار روشن قرار می گیرد. هنگامی که بخشی از عکس بسیار روشن و بخش دیگر آن فوق العاده تاریک باشد، جزئیات در آن به خوبی دیده نمی شود و ممکن است سوژه کاملا تاریک شود. از این رو تکنولوژی WDR به ما در تشخیص بهتر جزئیات تصویر کمک می کند و سبب ایجاد تعادل نور در محیط های روشن و تیره می شود.

این یک فناوری است که برخی از دوربین های فیلمبرداری دارند و برای جبران مشکلات قرار گرفتن در معرض نور عمل می کند. با استفاده از فناوری WDR، در جاهایی که نواحی تاریک و روشن وجود دارد، تعادل نور ایجاد می‌کند با استفاده از این فناوری، تعادل بین روشنایی و تاریکی به دست می‌آید، به ویژه کیفیت تصویر را بهبود می‌بخشد و نتیجه یکنواخت‌تری را به لطف این تکنولوژی از نور به دست می‌آورد.

ممکن است با یک دوربین معمولی، بدون WDR، بخشی از تصویر را بسیار تاریک و بخشی دیگر را بسیار روشن ببینیم که با آن بسیاری از جزئیات از بین می رود. این می‌تواند یک نقض امنیتی باشد، زیرا می‌توانیم بخشی از آنچه در آن منطقه تاریک‌تر اتفاق می‌افتد را از دست بدهیم. با فناوری WDR تعادل به دست می آید و کل ناحیه مد نظر را با سطح نور یکنواخت و بدون از دست دادن جزئیات می بینیم.

WDR چگونه کار می کند؟

دوربینی با تکنولوژی WDR از دو چیپِ پردازشِ تصویر تشکیل شده است. چیپ اول با سرعت شاتر بالا، وظیفه ثبت جزئیات فضای پر نور تصاویر را به عهده دارد. چیپ دوم، با سرعت شاتر پایین تر، جزئیات تصویر محیط های کم نور را پردازش می کند.به این ترتیب به طور همزمان، از یک منطقه می توان دو فریم دریافت کرد. از ترکیب این دو فریم توسط پردازشگر، تصویری با نور یکنواخت ثبت می شود و جزئیات در تصویر به دست آمده در هر دو زمینه ی تاریک و روشن نمایش داده می شود.

با تکنولوژی WDR، لنز دوربین از سرعت‌های شاتر متفاوتی استفاده می‌کند تا نور بیشتری را در برخی از قسمت‌های تصویر و نور کمتری را در قسمت‌هایی که روشن‌تر هستند، فراهم کند. قرار گرفتن سنسور در برابر نوری که از خارج دریافت می کند برای دستیابی به یک تصویر جبران شده کنترل می شود.در مناطق روشنتر، از سرعت بالاتری استفاده می شود، بنابراین سنسور برای مدت زمان کمتری در معرض نور قرار می گیرد.در مناطق تاریک تر، سرعت شاتر کمتر است و باعث می شود سنسور نور بیشتری را برای مدت طولانی تری جذب کند و در نهایت هر دو تصویر برای به دست آوردن یک تصویر نهایی با نور متوسط ​​ترکیب می شوند.

اگر دوربینی داشته باشیم که از داخل ساختمان از طریق پنجره بر نمای بیرون نظارت می کند، نواحی دورتر از شیشه روشن تر به نظر می رسند، در حالی که آنهایی که نزدیکتر هستند تیره تر به نظر می رسند. با نوردهی مضاعف، به لطف فناوری WDR، به تصویری واضح و متعادل دست خواهیم یافت که در آن تمام فضا با یک سطح روشنایی ظاهر می شود.

 

دوربین های دارای WDR در موقعیت های مختلف که نیاز به نظارت با کیفیت بسیار بالایی دارند ایده آل هستند. برخی از نمونه ها عبارتند از :

 

1.   هنگامی که دوربین از داخل ساختمان به بیرون (راهرو، پاسیو، خیابان) اشاره می کند. در اینجا مناطقی از نور تاریک، تغییرات نور در اثر حرکت خورشید و غیره را خواهیم یافت.

2.   هنگامی که دوربین مجبور است از طریق درها یا پنجره های شیشه ای فضایی را ببیند که معمولاً بازتاب های زیادی وجود دارد که مانع از روشن شدن یکنواخت صحنه می شود.

دوربین‌های WDR می‌توانند راه‌حل ایده‌آلی برای جلوگیری از نقض‌های امنیتی در مناطقی با نور نامناسب باشند. ترکیب مناطق تاریک با مناطق بسیار روشن، دوربین های معمولی را بی اثر می کند . این اصل اهمیت نگهداری سیستم امنیتی را تقویت می کند: اگر سیستم امنیتی نگهداری شده و به روز نداشته باشیم، امنیت 100٪ نخواهیم داشت. در بسیاری از مکان‌ها، این دوربین‌های امنیتی به این دلیل ساده وجود ندارند که هنگام طراحی نصب، هنوز در دسترس نبودند. بنابراین، ما باید یک تعمیر و نگهداری تخصصی داشته باشیم که تجهیزات امنیتی ما را به روز کند.

DWDR در دوربین مداربسته چیست؟

به دلیل تجهیزات سخت افزاری تکنولوژی WDR در دوربین مداربسته، قیمت دوربین هایی که دارای این قابلیت هستند نسبت به دوربین های معمولی گران تر است. از این رو شرکت های فعال در حوزه دوربین مداربسته از جمله هایک ویژن تلاش کردند بدون تجهیزات سخت افزار و با کمک نرم افزار و پردازش تصاویر از قابلیت WDR در تصاویر استفاده کنند.از این رو تکنولوژی نرم افزاری DWDR را معرفی کردند. DWDR مخفف Digital Wide Dynamic Range است. در این روش، تصاویر با طیف های گسترده نوری، به صورت نرم افزاری و بدون نیاز به دو چیپ تصویر، پردازش می شوند.  به همین دلیل، تاثیر آن بسیار ناچیز است و تفاوت بسیاری با WDR دارد.

 

دوربین های True WDR  در مقابل دوربین های DWDR

هنگام انتخاب دوربین های مداربسته خود با فناوری WDR، باید مراقب باشیم. جدا از تفاوت‌های معمولی بین برندها و مدل‌ها، ما دو دوربین را خواهیم یافت که اگرچه ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما اینطور نیستند: دوربین‌هایی با فناوری TRUE WDR و DWDR

WDR های واقعی از تکنیک ترکیب سرعت های شاتر مختلف استفاده می کنند، در حالی که DWDR با استفاده از تکنیک جبران نرم افزاری کار می کنند.دوربین‌های با WDR واقعی دو تصویر با نوردهی متفاوت می‌گیرند و آن‌ها را در تصویر سوم ادغام می‌کنند و شدت نور را جبران می‌کنند تا به یک نتیجه روشنایی کلی دست پیدا کنند. این فرآیند طبیعی با جبران رایانه در DWDR جایگزین می شود. در اینجا یک تصویر واحد ساخته می شود که به صورت دیجیتال و خودکار روتوش می شود.

به طور کلی در حال حاضر دو نوع WDR در دسترس است True WDR و DWDR

 

عموما تصور می شود Digital WDR چون دیجیتال است دارای WDR بهتری است. در حالی که در DWDR برای جبران کمبود نور از طریق نرم افزار عمل می کند و جزییات خوبی را به نمایش نمی گذارد. در حالی که در دوربین هایی با قابلیت WDR، سخت افزارهایی تعبیه شده است که با تکنیک سرعت شاتر و دو تصویر کار می کند. به همین دلیل در بازار به WDR سخت افزاری  WDR حقیقی یا واقعی گفته می شود. در هر حال True WDR از DWDR عملکرد بسیار بهتر و متفاوت تری دارد.دوربین هایی با WDR واقعی 60 فریم در ثانیه را برای رسیدن به این نتیجه نهایی می گیرند. برای انجام این کار، آنها به ظرفیت بیشتری برای پردازش تصویر نیاز دارند. به همین دلیل، دوربین های True WDR اگرچه گران تر هستند، اما نتایج بهتری به دست می آورند. این یکی از سوالاتی است که باید از نصاب دوربین مداربسته خود در هنگام طراحی نصب نظارت تصویری بپرسید: چه نوع دوربین WDR را بخریم؟

دوربین‌های نظارت تصویری برای امنیت سازمان و یا شرکت ما ضروری هستند، اما نمی‌توانیم این مقاله را بدون تاکید بر اهمیت داشتن قرارداد با یک شرکت مجری نصب و راه اندازی دوربی مداربسته و در نهایت پشتیبانی و نگهداری دوربین مداربسته خوب به پایان برسانیم.

صرف نظر از آنکه شما چه مقدار هزینه و زمان برای پیاده‌سازی سیستم دوربین مدار بسته ، و به طور کلی دارایی‌های سازمان، گذاشته‌اید، سیستم های امنیتی شبکه و الکترونیکی ممکن است دچار قطعی شود، کامپیوترها , دوربینها و دستگاه های ضبط تصاویر ممکن است از کار بیافتند، سرورها ممکن است آفلاین شوند. این رخدادهای نامطلوب ممکن است در هر زمانی رخ دهند، حتی زمانی که شبکه در ظاهر در بهترین شرایط ممکن است. حجم قابل توجهی از این خرابی‌ها را می‌توان با اتخاذ رویکرد سرویس و نگهداری پیشگیرانه کاهش داد.

برای بهره بردن از یک سیستم امنیتی و نظارتی دقیق , با کیفیت و دائمی عقد قرارداد تعمیرات و نگهداری برای سازمان ها, کارخانه ها , فروشگاه ها و یک ضرورت است . شرکت شبکه رسام دوراندیش  با سالها تجربه در زمینه طراحی , تامین تجهیزات , اجرا و نگهداری سیستم های هوشمند دوربین مدار بسته برای سازمان ها , ارگان ها , بیمارستان ها , هتل ها , مراکز تجاری , انبار ها , کارخانه ها و می تواند بهترین مشاور شما در این زمینه باشد. همچنین در صورتی که قصد خرید و نصب سیستم دوربین مداربسته یا به فکر عقد قرارداد سرویس و نگهداری سیستم دوربین مداربسته مجموعه خود هستید  با مشاوران حرفه ایی ما همین حالا تماس بگیرید.