واژه نامه ی  اصطلاحات دوربین مدار بسته (دانستنی های دوربین مداربسته )

واژه نامه ی اصطلاحات دوربین مدار بسته (دانستنی های دوربین مداربسته )

در این مقاله قصد داریم یک واژه نامه از اصطلاحات مورد استفاده در دوربین مدار بسته تهیه کنیم . هنگام انتخاب یک دوربین مداربسته یا یک سیستم دوربین امنیتی، تشخیص اینکه چه اصطلاحاتی با برنامه شما مرتبط است مفید است.

امروزه با گسترش تکنولوژی و علم نیاز ما به اطلاعات و آگاهی در زمان خرید محصولات به شدت افزایش یافته است. حتما هر کدام از شما در هنگام خرید با اصطلاحات یا اختصارات مختلفی روبرو شده اید که معنی آنها را نمی دانید، در صورتی که هر کدام از اختصارات به توانایی یا عدم تونایی مهمی در محصولات اشاره می کند. صنعت پیشرفته دوربین مدار بسته پر از نوآوری و منحصر به شرکت های خاص بوده که بهتر است قبل از اقدام به خرید با آنها آشنا باشید. در واقع در دوربین های مداربسته از اصطلاحات گوناگونی استفاده می شود که برگرفته از مختصر کردن عبارات زبان انگلیسی است .

در این مقاله قصد داریم یک واژه نامه از اصطلاحات مورد استفاده در دوربین مدار بسته تهیه کنیم . هنگام انتخاب یک دوربین مداربسته یا یک سیستم دوربین امنیتی، تشخیص اینکه چه اصطلاحاتی با برنامه شما مرتبط است مفید است. در این مقاله به تمام اصطلاحات کاربردی در خصوص دوربین هایک ویژن ، NVR هایک ویژن و DVR هایک ویژن هم نیز اشاره شده است .  از آنجایی که صنعت دوربین مداربسته به سرعت در حال توسعه است، سعی در بروزرسانی این لیست خواهیم کرد و شما را از اصطلاحات جدید مرتبط با صنعت دوربین مدار بسته آگاه می کنیم. اگر نمی توانید آنچه را که به دنبال آن هستید را در این مطلب پیدا کنید با شرکت شبکه رسام دوراندیش تماس بگیرید، کارشناسان ما در هر زمان آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

 

واژ نامه عددی

 

1080p

به عنوان Full HD شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از حالت‌های ویدیویی با وضوح بالا HD است که با نمایش 1920 پیکسل در سراسر صفحه به صورت افقی و 1080 پیکسل در پایین صفحه به صورت عمودی مشخص می‌شود؛ p مخفف اسکن پیشرونده، یعنی غیر در هم تنیده شده است. این اصطلاح معمولاً نسبت تصویر عریض 16:9 را در نظر می گیرد که به وضوح 2.1 مگاپیکسل دلالت دارد.اغلب به صورت فول اچ دی برای تضاد 1080P با وضوح 720P به بازار عرضه می شود.

4 Megapixel

دوربین های امنیتی 4 مگاپیکسلی که قادر به ارائه وضوح تصویر تا 2560 در 1440 پیکسل هستند که 30 درصد بیشتر از HD1080 P است.

4K Resolution

این به یکی از دو استاندارد اشاره دارد. 3840 x 2160 یا 4096 x 2160. وضوح آن 4 برابر 1080P است. این امر همچنین امکان زوم بسیار بالاتری را در عکس های گرفته شده از هر کلیپ ویدیویی فراهم می کند.

5 Megapixel

دوربین های مدار بسته 5 مگاپیکسلی قادر به رزولوشن تا 2560 در 1920 هستند. با این حال، این دوربین ها تصویر متفاوتی نسبت به 4 مگاپیکسل دارند. 

720P

به وضوح تصویر در طول 1280 پیکسل و در عرض 720 پیکسل اشاره دارد که استانداردی برای تلویزیون‌های HD می‌باشد.

8 Megapixel

اینها دوربین هایی هستند که قادر به رزولوشن تا 3264 x 2448 هستند. این وضوح در سطح پایین 4K قراردارد و در حال شکستن رزولوشن بالای 2K است.

960H

استانداردی است که 400٪ نسبت به وضوح CIF کیفیت تصویر بالاتری را ارائه می‌دهد. 960H دارای ابعاد 960P (افقی) و P576 (عمودی) است. این همچنین به وضوح WD1 معروف است

960P

وضوح تصویر 1280 پیکسل عرض در 960 پیکسل ارتفاع. این می تواند به وضوح محتوای ویدیویی یا قابلیت ضبط یک دوربین فیلمبرداری اشاره داشته باشد.

واژه نامه حروف

 

A

 

ActiveX

ActiveX استانداردی است که اجزای نرم‌افزار را قادر می‌سازد تا بدون توجه به زبان یا زبان‌هایی که برای ایجاد آنها استفاده می‌شود، در یک محیط شبکه با یکدیگر تعامل داشته باشند. مرورگرهای وب ممکن است با کنترل های ActiveX، اسناد ActiveX و اسکریپت های ActiveX در تماس باشند. کنترل های ActiveX اغلب به صورت خودکار دانلود و نصب می شوند.

AGC

کنترل خودکار دستیابی،  به طور خودکار سیگنال فیلم را در شرایط کم نور افزایش می‌دهد. امروزه AGC در اکثر دوربین های مداربسته موجود است.

AHD

استاندارد نظارت تصویری مدار بسته با کیفیت بالا آنالوگ که از کابل کواکسیال برای انتقال فیلم HD از دوربین های امنیتی به DVR استفاده می‌کند. AHD از وضوح تصویری2MP,4MP,5MP,8MP  پشتیبانی می‌کند.

Auto Iris

لنز Auto Iris شاتر را به‌طور خودکار تنظیم می‌کند تا میزان نور مناسب روی دستگاه تصویربرداری بتابد. یک موتور و تقویت‌کننده کوچک تعبیه شده است که در آن سیگنال کنترلی از دوربین دریافت می‌کند .

Alarm Inputs/Outputs

این می تواند یک دستگاه سیمی فیزیکی مانند سنسور PIR، حسگر در، حسگر شکست شیشه، حسگر دود و غیره باشد که هر گونه فعالیت مشکوکی را که خروجی زنگ هشدار را ایجاد می کند، مانند ارسال ایمیل و آپلود ویدیو در سرور FTP تشخیص می دهد. ورودی های هشدار در دستگاه های DVR، XVR یا NVR می توانند برای اتصال دستگاه های اضافی استفاده شوند.

Analog

در دوربین مداربسته، آنالوگ به فرمت فیلم دوربین اشاره دارد. این به سیستم‌ها و مؤلفه‌هایی اشاره دارد که از فرمت‌های ویدیویی ترکیبی استاندارد NTSC/PAL استفاده می‌کنند. فناوری جدید به آنالوگ اجازه می دهد تا رزولوشن های بالایی را بدست آورد که به آن ها HD آنالوگ یا HDCCTV گفته می شود. رزولوشن فعلی HD تا سال 2019 تا 8 مگاپیکسل است.

Angle of View

وسعت زاویه ای یک صحنه معین که توسط دوربین تصویربرداری می شود. این به جای واژه کلی تر میدان دید یا FOV استفاده می شود. زاویه دید عموماً در درجاتی مانند 90 درجه، 75 درجه و غیره توصیف می شود و می توان آن را در عرض و ارتفاع دید تعیین کرد.

ANPR

مخفف Automatic number-plate recognition است که تکنولوژی پلاکخوانی در دوربین مداربسته می باشد و می تواند حروف پلاک وسایل نقلیه را تشخیص دهد.

Aperture

دیافراگم به مقدار F لنز اشاره دارد. این منطقه از دیافراگم است که میزان نور مجاز برای ورود به سنسور تصویر را تعیین می‌کند. هرچه عدد F پایین‌تر باشد ، نور بیشتری را قادر است جذب کند.

AI (Artificial Intelligence)

هوش مصنوعی برای نظارت تصویری از برنامه‌های نرم‌افزار رایانه‌ای استفاده می‌کند که تصاویر دوربین‌های مداربسته را به منظور تشخیص انسان، وسایل نقلیه یا اشیاء تجزیه و تحلیل می‌کند. عملکردهای متداول هوش مصنوعی شامل تشخیص چهره  و ... می باشد.

Aspect Ratio

نسبت اندازه تصویر عمودی به افقی. این معمولاً برای ویدیوهای آنالوگ 4:3 است. یک مانیتور عریض معمولا دارای گزینه فرمت ویدیویی 16:9 است.

AVI

مخفف Audio Video Interleaved. این یک فرمت ویدئویی معمولی است که در دنیای رایانه شخصی استفاده می شود که می تواند توسط برنامه های مختلف استاندارد استفاده شود. برخی از تولیدکنندگان DVR می‌توانند ویدئو را به فایل‌های AVI برای بررسی آسان در یک رایانه شخصی استاندارد صادر کنند.

AWB

از ویژگی های Auto Balance Balance در دوربین های رنگی که به وسیله آن دوربین به طور مداوم نور را کنترل می‌کند و رنگ تصویر را برای حفظ نواحی سفید و براساس رنگ سفید تنظیم می‌کند

B

 

Backlit

جسمی که از پشت روشن می شود مانند سنسور دوربین مدار بسته. این می تواند هنگام کار در اتاق های تاریک مفید باشد. همچنین به عنوان BLC یا جبران نور پس زمینه در دوربین های مدار بسته شناخته می شود.

Back Up

در DVR تهیه نسخه پشتیبان به معنی پشتیبان گیری و ذخیره بخش انتخاب شده‌ای از فیلم به منظور بررسی آن در رایانه یا یک دستگاه خارجی اشاره دارد. به این حالت Export نیز گفته می‌شود.

Balun (Active / Passive)

این دستگاهی است که به کاربر اجازه می‌دهد تا در مسیر کابل کواکسیال (RG59) با اضافه کردن یک جفت کابل بهم تابیده شده (کابل شبکه)، فرآیند کابل کشی را ادامه دهد. این دستگاه با امپدانس های سیگنال های مختلف مطابقت دارد. Balun در دستگاه انتقال دهنده (دوربین) و دستگاه دریافت کننده (DVR ، مانیتور و غیره) مورد استفاده قرار می گیرد. مسافت Passive تا حداکثر 990 فوت (300Mtrs) و در حالت Active تا حداکثر 9900 (3 کیلومتر) می‌تواند باشد. همچنین به عنوان Video Balun نیز شناخته می‌شود.

Bandwidth

پهنای باند دستگاه، محدوده فرکانس‌های سیگنالی است که یک قطعه از تجهیزات صوتی یا تصویری می‌تواند رمزگذاری یا رمزگشایی کند (فرکانس کاری). ویدئو از محدوده فرکانس وسیع‌تر/بالاتر نسبت به صدا استفاده می‌کند، بنابراین به پهنای باند وسیع‌تری نیاز دارد.

Bandwidth Limiter

این به ویژگی برخی از DVR ها و نرم افزارهای ریموت اشاره دارد که حجم ترافیک شبکه ارائه شده را محدود می کند. این ویژگی ارتباط نرم افزار DVR/Remote را محدود می کند، بنابراین پهنای باند بیشتری برای سایر ترافیک شبکه در دسترس باقی می ماند.

Base Band Video

این سیگنال تصویری است که در دوربین مدار بسته استفاده می شود. این فرمت NTSC یا PAL منهای مدولاسیون فرکانس پخش و بسیاری از سیگنال های تعبیه شده دیگر است که در پخش تلویزیونی استفاده می شود. این شامل ویدئو، همگام سازی افقی و همگام سازی عمودی است. این تمام چیزی است که برای مشاهده سیگنال ویدیویی روی مانیتور لازم است

Bit Rate

نرخ بیت بر حسب بیت در ثانیه اندازه گیری می شود. در ویدئوهای IP معمولاً به نرخ بیت از یک دوربین IP اشاره دارد. کنترل نرخ بیت، پهنای باند مورد نیاز برای انتقال داده از دوربین را کنترل می کند. پردازنده دوربین حداکثر میزان بیت ارسال شده از دوربین را به تنظیم نرخ بیت انتخاب شده محدود می‌کند.

BitVision

برنامه تلفن همراه برای همه دستگاه های DVR STOiC فعلی. این در iOS و Android در دسترس است. یک نسخه پایدارتر و آسان برای استفاده از FreeIP. بسته به سیستم عامل تلفن همراه شما، می‌توان آن را در اپ استور و همچنین فروشگاه Google Play یافت.

BLC

برای حذف منبع نوری که از پشت شیء تابیده می‌شود. این می‌تواند هنگام کار در اتاق های تاریک مفید باشد. در دوربین های مدار بسته به عنوان BLC یا Back Light Compensation (جبران نور برگشتی) شناخته می‌شود.

BNC

این نوع در دوربین مدار بسته استفاده می‌شود و اتصال دهنده استاندارد است. این یک اتصال آسان (snap-on connection) را برای یک کابل کواکسیال فراهم می‌کند. اینکه این سه حرف (BNC) بر چه مبنایی نام گذاری شده است مشخص نیست. برخی می گویند این به معنای اتصال نیروی دریایی انگلیس (British Naval Connector) است. برخی دیگر آن را به نام مخترع آن Bayonet Neil Councilman نسبت می‌دهند.

 

C

 

Camera

این وسیله اصلی مجموعه ویدئو است که فرم ها و پیکربندی های زیادی دارد. برخی از آنها عبارتند از: دوربین های صنعتی (به یک لنز جداگانه نیاز دارند)، دوربین های بالت یا بولت (استوانه ای شکل)، دوربین دام (طراحی گنبدی شکل)، دوربین PTZ (با قابلیت چرخش در محور افقی و عمودی و بزرگنمایی اپتیکال بالا)، دوربین اسپید دام (کامل ترین دوربین مداربسته و دارای تمام قابلیت ها). یک دوربین IP یا HD می‌تواند هرکدام از این موارد باشد و از این دسته بندی ها خارج نمی‌باشد.

CAT5

CAT5 یک کابل شبکه است که از سرعت اترنت (تا 100 مگابیت بر ثانیه) پشتیبانی می کند. مانند سایر انواع کابل کشی EIA/TIA جفت تابیده، مسیر کابل CAT5 به حداکثر طول توصیه شده 95 متر محدود می شود این کابل شامل چهار جفت سیم مسی می‌باشد.

CAT5e

شبیه به CAT-5 است ، حرف ‘e’ بیانگر ‘enhanced’ پیشرفته یا نسخه قویتر شده است. این کابل توانایی بیشتری برای انتقال داده دارد. Cat-5e همچنین برای Gigabit Ethernet قابل استفاده است. در سیستم کابل کشی تقریباً همیشه از کابل های CAT5e  بجای CAT5 استفاده می‌شود.

CAT6

از کابلهای سطح بالا می‌باشد. از چهار قطعه سیم مسی بهم تابیده شده تشکیل شده است و دارای جداکننده طولی پلاستیکی در میان کابل است. این امر باعث می‌شود کابل ها از یکدیگر جدا شوند و به نوبه خود نه تنها برای افزایش سرعت انتقال داده، بلکه در تلاقی کمتر و پهنای باند را نیز امکان پذیر می سازند. کابل کشی CAT6 برای دوربین مداربسته تحت شبکه و NVR گزینه مناسبی است، به خصوص برای مصارفی که ممکن است در آینده نیاز به ارتقاء شبکه یا دوربین مداربسته باشد. CAT-6 برای 10 گیگابایت اترنت مناسب است و می‌تواند تا محدوده 250 مگاهرتز فعالیت کند.

CCD

Charged Coupled Device نوعی حسگر تصویر است که در دوربین های مدار بسته استفاده می شود. این سنسور تصاویر نوری را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. این موارد همچنین در بازار با نام های HAD CCD، IT CCD، Super HAD CCD شناخته می شوند.

CCTV

مخفف تلویزیون مدار بسته (Closed Circuit Television) است. در ابتدا این به عنوان یک ساختاری توصیف می شد که با کابل به طور مستقیم از دوربین تا دستگاه گیرنده بدون ارتباطات و دخالت های بیرونی انجام می شد. با ورود اینترنت با این صنعت همه این سیستم را تغییر داد. اکنون می توانید از طریق اینترنت به هر DVR با نرم افزار یا مرورگر دسترسی پیدا کنید. CCTV همچنان مورد استفاده قرار گرفته می گیرد ولی امروزه این ساختار با نام دوربین های نظارت تصویری (Surveillance Cameras) شناخته می‌شود.

CIF

مخفف Common Intermediate Format، مجموعه‌ای از فرمت‌های ویدئویی استاندارد که با وضوح آنها تعریف می‌شوند. وضوح CIF 352 x 288 پیکسل است و با نام‌های D1 720 x 576، 2CIF، 4CIF، 960H نیز شناخته می‌شود.

CMOS

راشه تصویربرداری نیمه هادی فلزی اکسید مکمل (Complementary Metal Oxide Semiconductor) نوعی سنسور فعال پیکسل است که با استفاده از فرآیند نیمه هادی، CMOS ساخته شده است. مدار اضافی در کنار هر سنسور عکس، انرژی نور را به ولتاژ تبدیل می‌کند. برای تبدیل ولتاژ به داده‌های دیجیتال ممکن است مدار اضافی روی تراشه گنجانده شود. دوربین های CMOS در ابتدا از نظر کیفیت پایین بودند اما نسبت به سنسور CCD ارزانتر بودند. این سنسور در بازار به عنوان حسگرهای HDIS / HQIS / DIS / QIS یا دوربین های با لرزش (flicker) کمتر و غیره شناخته شده هستند.

CMS

نرم افزار مدیریت کنترل نرم افزاری است که برای مدیریت چندین سیستم استفاده می شود.

CMS Software

این مخفف نرم افزار مدیریت مرکزی است. این یک اصطلاح عمومی است که برای نشان دادن بسته های نرم افزاری قابل نصب از راه دور ارائه شده توسط هر سازنده DVR استفاده می شود. هر سازنده یک نام خاص برای محصول CMS خود دارد.

Coaxial Cable (COAX)

نوعی کابل محافظ که قادر به حمل طیف وسیعی از فرکانس ها (فیلم یا رادیو) با اتلاف سیگنال بسیار کم است. در برنامه های دوربین مداربسته و دوربین های مدار بسته HD با کانکتورهای BNC استفاده می شود

CODEC

این مخفف عبارت Compressor/De-compressor است. برخی افراد آن را رمزگذار/رمزگشا می نامند. کدک به نرم افزاری اشاره دارد که ویدیو را فشرده یا از حالت فشرده خارج می کند.

Compression

ویدئو باید از نظر اندازه فشرده شود تا بتوان آن را در عملکردهای ضبط و ارسال از راه دور مدیریت کرد. استانداردهای فشرده سازی معمولی عبارتند از H.264 / M-JPEG و MPEG-4. برخی از تولیدکنندگان DVR از روش های فشرده سازی اختصاصی استفاده می کنند که معمولاً نسخه های اصلاح شده استانداردها هستند.

Contrast

کنتراست تفاوت در رنگ و روشنایی جسم و سایر اشیاء در یک میدان دید است 

Contrast Ratio

نسبت بین سفید و سیاه. هرچه نسبت کنتراست بزرگتر باشد، توانایی یک نمایش دهنده برای نشان دادن جزئیات رنگ ظریف و تحمل نور اتاق غیرمجاز بیشتر است.دو روش وجود دارد که توسط صنعت نمایشگر استفاده می‌شود: 1) کنتراست کامل روشن/خاموش، نسبت نور ورودی یک تصویر سفید (کامل) و نور خروجی یک تصویر تمام سیاه (کامل خاموش) را اندازه می گیرد. 2) کنتراست ANSI با الگویی از 16 مستطیل متناوب سیاه و سفید اندازه‌گیری می‌شود. متوسط ​​میزان نور حاصل از مستطیل‌های سفید با تعیین میانگین نور خروجی مستطیل های سیاه برای تعیین نسبت کنتراست ANSI تقسیم می‌شود. هنگام مقایسه نسبت کنتراست نمایشگرها مطمئن شوید که در حال مقایسه همان نوع مشابه کنتراست هستید. کنتراست کامل روشن/خاموش همیشه تعداد بیشتری از کنتراست ANSI در یک نمایشگر خواهد بود.

Covert Camera

دوربین مخفی دوربینی است که قابل رویت یا قابل توجه نباشد. عمداً از دید پنهان می شود و اغلب برای نظارت بر کارمندان استفاده می شود. دوربین‌های مخفی را می‌توان در دستگاه‌های مختلفی پنهان کرد، از جمله سنسورهای PIR، آشکارسازهای دود و غیره.

CVBS

سیگنال باند پایه فیلم کامپوزیت (Composite Video Baseband Signal) برای صنعت دوربین های امنیتی است. این همان چیزی است که برای دوربین های فیلمبرداری با کیفیت استاندارد آنالوگ در نظر گرفته می‌شود. این دوربین های امنیتی آنالوگ از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و محدود به 960h با 700 TVL “بخوانید Tv Lines” وضوح خطوط تلویزیون آنالوگ استفاده می‌شوند.

CVI

HD-CVI (رابط ویدیویی کامپوزیت با کیفیت بالا). این فرمت ویدئویی سیگنال‌های دوربین مداربسته آنالوگ را قادر می‌سازد تا به محدوده با وضوح بالا حرکت کنند. قبل از این، به 960h محدود شده بود.

 

D

 

DDNS

DDNS مخفف DNS پویا یا به طور خاص سیستم نام دامنه پویا است. این سرویسی است که نام دامنه های اینترنتی را به آدرس های IP تبدیل می کند. DDNS معمولاً برای NVR، DVR و دوربین های تحت شبکه  هنگام تلاش برای اتصال از راه دور به سیستم شما استفاده می شود.

Depth of Field

این محدوده فوکوس تصویری است که توسط لنز تولید می‌شود. اشیاء در منطقه تحت فوکوس، واضح هستند. با نزدیک شدن یا دورتر شدن از دوربین، این وضوح دستخوش تغییر خواهد شد. فاصله مساحت فوکوس، عمق میدان است.

DHCP

این مخفف عبارت Dynamic Host Configuration Protocol است. این عملکردی است که به شبکه اجازه می‌دهد تا زمانی که کاربر به سیستم وارد می‌شود، یک آدرس IP را به طور خودکار به رایانه اختصاص دهد. همه دستگاه های موجود در یک شبکه به آدرس IP نیاز دارند. DHCP این کار را به صورت خودکار انجام می دهد. جایگزین این است که به صورت دستی یک آدرس IP ثابت در هر دستگاه وارد کنید. برای درک بیشتر موضوع به این مقاله مراجعه کنید.

Digital Zoom

این به بزرگنمایی بخشی از تصویر با اضافه کردن پیکسل های اضافی در داخل تصویر برای پر کردن منطقه بزرگتر اشاره دارد. این باعث می‌شود کل تصویر با صرف هزینه کاستن از کیفیت اصلی ویدئو، بزرگتر شود. این ویژگی می‌تواند در خود دوربین یا DVR باشد. در نقطه مقابل این قابلیت، می‌تواند بزرگنمایی اپتیکال (Optical Zoom) باشد که در آن دوربین با استفاده از تمام پیکسل های موجود از نظر فیزیکی (بزرگنمایی با لنز دوربین) در یک تصویر زوم کند

DNS

سیستم نام دامنه، نام رایانه های اینترنتی را با شماره های IP مطابقت می دهد.

DNR

مخفف Digital Noise Reduction می باشد که برای کاهش نویز تصویر است. برای درک بیشتر موضوع به این مقاله مراجعه کنید.

Domain

تعدادی از دستگاه های رایانه ای که به صورت گروهی اداره می شوند. یک سرور دامنه توسط مدیر شبکه (فرد مسئول شبکه) راه اندازی و نگهداری می شود.

Driver

Device Driver یک برنامه نرم افزاری است که به کامپیوتر اجازه می دهد با یک دستگاه جانبی ارتباط برقرار کند. شما به درایور مناسب نیاز دارید تا به چاپگر شما اجازه دهد با سیستم شما کار کند. بسیاری از درایورها بر روی رایانه شخصی به عنوان بخشی از سیستم عامل موجود هستند. با این حال، به این موضوع وابسته نباشید زیرا درایورهای دستگاه های جدیدتر از سیستم عامل نصب نمی شوند. معمولاً با دستگاه خریداری شده یک کپی از درایور دریافت می کنید. وب سایت سازنده مکانی رایج برای دریافت آخرین درایورهای موجود برای یک دستگاه است. درایورها اغلب به عنوان DLL (کتابخانه پیوند پویا) نامیده می شوند. تقریباً تمام درایورهای مورد استفاده در دستگاه های دوربین مدار بسته اختصاصی هستند. تقریباً همه درایورهای مورد استفاده در دستگاه‌های دوربین مدار بسته اختصاصی هستند و برای اتصال با کامپیوتر نیازی به نصب داریور از سمت کاربر نیست.

DVR

مخفف Digital Video Recorder، این یک سازنده پلت فرم سخت افزاری برای ضبط است. ممکن است عملکردهای زیادی مانند ضبط / مالتی پلکسر / نظارت از راه دور / اعلان هشدار داشته باشد. این یک طرح اختصاصی است که منحصر به یک سازنده است. دستگاه‌های DVR معمولاً در دوربین‌های مداربسته HD استفاده می‌شوند و عموماً دارای ورودی‌های BNC هستند. دامنه DVR از 4 کانال تا 32 کانال. نسخه های جدید دستگاه های DVR HD که از چندین فرمت HD پشتیبانی می کنند، XVR نامیده می شوند.

Dynamic IP

این مربوط به آدرسهای IP است که هنگام ورود کاربر به سیستم، به طور خودکار به یک دستگاه شبکه اختصاص می یابد.

 

E

 

Ethernet

اترنت خانواده ای از فناوری های شبکه کامپیوتری مبتنی بر فریم برای شبکه های محلی (LAN) است. این نام از مفهوم فیزیکی اتر گرفته شده است. تعدادی از استانداردهای سیم کشی و سیگنال دهی برای لایه فیزیکی مدل شبکه OSI و همچنین یک قالب آدرس دهی رایج و کنترل دسترسی رسانه در لایه پیوند داده تعریف می کند. همچنین یک قالب مشترک آدرس دهی و کنترل دسترسی Media Access در لایه Data Link تعریف می‌کند.

شرکت شبکه رسام دوراندیش مجری طرح های پیشرفته نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته با خدمات و پشتیبانی فنی بی نظیر آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. ما دوست داریم با شما مشتریان محترم در مورد دوربین های امنیتی صحبت کنیم در صورت نیاز و یا طرح پرسش با ما تماس بگیرید.

 

F

 

Field

هر تصویر ویدیویی کامل در NTSC/PAL (فریم) از دو فیلد تشکیل شده است. یک فیلد شامل خطوط فرد در کادر و فیلد دیگر شامل خطوط زوج است. هنگامی که این خطوط به صورت متوالی با هم مشاهده می شوند، تصویر کامل قاب را تشکیل می دهند. فرمت‌های NTSC و PAL برای کاهش سوسو زدن بصری که در مانیتورهای اولیه تلویزیون رایج بود، زمینه‌های اسکن دوگانه را خواستار شدند. مانیتورها با گذشت زمان بهتر شدند اما "استاندارد" تغییر نکرد. هر فیلد جداگانه به طور مستقل یک تصویر را تشکیل می دهد.

Focal Length

فاصله بین نقطه اصلی ثانویه در لنز و صفحه دستگاه تصویربرداری. هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، زاویه دید باریکتر است.

Frame Rate

نرخ فریم، همچنین به عنوان فرکانس فریم و فریم در ثانیه (FPS) شناخته می شود، فرکانس (سرعت) است که در آن یک دستگاه تصویربرداری تصاویر متوالی منحصر به فردی به نام فریم تولید می کند.

FTP

پروتکل انتقال فایل اسناد را بین انواع مختلف رایانه انتقال می دهد.

 

G

 

Gateway

این دستگاه سخت افزار/نرم افزاری است که برای اتصال شبکه های محلی با سیستم عامل های متفاوت استفاده می شود. دروازه اغلب به اتصال به اینترنت اشاره دارد. Gatewayیک دستگاه واحد است که یک آدرس IP واحد را به دنیای خارج ارائه می دهد و ترافیک را به آدرس های IP داخلی مناسب هدایت می کند. . برای درک بیشتر موضوع به این مقاله مراجعه کنید.

GUI

مخفف Graphical User Interface. این نمایشگر بصری است که اپراتور برای استفاده از سیستم از آن استفاده می کند.

 

H

 

H.265 (H.265+)

این روش فشرده‌سازی ویدئو نسبت به فرمت‌های قبلی مانند JPEG، M-Jpeg، MPEG-4 بهبود یافته است که اندازه‌های متوسط ​​فایل قابل استفاده کمتری را ارائه می‌دهد. اکثر دوربین‌های IP و NVR امکان H.264، H.264+، H.265 و H.265+ را دارند. 

HDD

مخفف عبارت Hard Disk Drive. . برای درک بیشتر موضوع به این مقاله مراجعه کنید.

HDMI

مخفف عبارت High Definition Multimedia Interface. این یک اتصال کابلی است که در لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می شود و وضوح بالایی را ارائه می دهد. این نوع اتصال در حال حاضر در محصولات دوربین مدار بسته رایج است و نسبت به VGA یا کامپوزیت دارای وضوح بالاتری است.

I

IK

یک عدد دو رقمی است که نشان دهنده مقاومت دوربین مداربسته در برابر ضربه وارده است

Interlaced Video

همچنین به نام Interlaced Scan نیز شناخته می شود، تکنیکی است برای دو برابر کردن نرخ فریم درک شده یک نمایشگر ویدیو بدون مصرف پهنای باند اضافی. سیگنال درهم آمیخته شامل دو فیلد از یک فریم ویدیویی است که در دو زمان مختلف گرفته شده است. این امر درک حرکت را برای بیننده افزایش می دهد.

IP (آدرس IP)

مخفف Internet Protocol. IP یک شماره / آدرس IP منحصر به فرد است که توسط یک مرجع اینترنتی اختصاص داده شده است که دستگاه یا رایانه ای را در اینترنت شناسایی می کند. این عدد شامل چهار گروه از اعداد بین 0 تا 255 است که با نقطه از هم جدا شده اند. به عنوان مثال 192.168.1.254 یک آدرس IP.

IP Cameras

اینها دوربین های ویدئویی مبتنی بر IP هستند که از شبکه IP به عنوان پایه خود استفاده می کنند نه سیگنال های ویدئویی سنتی که در سیستم های پخش و مدار بسته استفاده می شود. مهاجرت به دوربین های IP به دلیل قابلیت های وضوح بالاتر و همچنین قابلیت ها افزایش یافته است. با این حال، دوربین های آنالوگ HD شکاف در وضوح را به طور چشمگیری پر کرده اند (در حال حاضر تا 8 مگاپیکسل).

IP66

 این مخفف Ingress Protection است. این یک اندازه‌گیری از توانایی محفظه در برابر گرد و غبار و آب است. این معمولاًً به صورت دو عدد در IP66 بیان می‌شود. هر وسیله‌ای که از این رتبه بندی پشتیبانی کند به این معنی است که در فضای باز کاملاً در برابر گرد و غبار و ورود آب مقاوم است.

IP67

این رتبه بندی نسخه بهبود یافته رتبه بندی IP66 است.

IPv4

فرم IP آدرس ipv4 آدرس IP یک رشته 32 بیت است که توسط 4 عدد ظاهر می‌شود که با نقطه (dot) تقسیم می‌شود. هر عدد می‌تواند از 0 تا 255 باشد.

IPv6

پروتکل اینترنت نسخه 6 (ipv6) جدیدترین نسخه پروتکل اینترنت (IP)، پروتکل ارتباطی است که یک سیستم شناسایی و مکان یابی برای رایانه‌ها در شبکه ها و مسیرهای عبور از طریق اینترنت فراهم می‌کند.

IR

نور مادون قرمز طول موج نور تولید شده در زیر قسمت مرئی طیف است. انسان ها نمی توانند این نور را ببینند اما دوربین ها می توانند. دوربین های IR از LED های مادون قرمز برای روشن کردن یک منطقه و ارائه تصاویر قابل استفاده (سیاه و سفید) در تاریکی مطلق استفاده می کنند.

IR Cut Filter

نور مادون قرمز می تواند رنگ ها را در دوربین های CCD و CMOS مخدوش کند. فیلتر IR اغلب در دوربین ها برای فیلتر کردن نور IR در شرایط روشن روز استفاده می شود. یک فیلتر برش IR به طور خودکار در نور کم برداشته می شود تا دوربین بتواند از نور IR در شرایط نور کم استفاده کند. دوربین معمولاً در این زمان به عملکرد سیاه و سفید تغییر می کند زیرا B/W بهتر از رنگ در نور کم کار می کند. با این حال، دوربین های Starlight جدید به عنوان راهی برای دوربین ها برای رنگی ماندن در سطوح نور بسیار کم ظاهر شده اند.

 

J

 

JPEG

فرمتی برای فشرده سازی فایل های تصویری

 

L

 

LAN

نام اختصاری شبکه محلی (Local Area Network). این شبکه می‌تواند حداقل شامل دو رایانه باشد، یا می‌تواند صدها نفر از کاربران را در محیط دانشگاه بگنجاند. محلی است که ارتباط مستقیم با استفاده از سیم (کابل شبکه) بین کلیه قسمت های شبکه برقرار است.

LCD

LCD مخفف عبارت Liquid Crystal Display است. اکثر مانیتورهای مدرن از این برای ارائه صفحه نمایش خود استفاده می کنند.

Legacy

اصطلاحی که برای توصیف سخت افزاری استفاده می شود که ممکن است منسوخ شده باشد، اما همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و تا حدودی پشتیبانی می شود.

LED

LED یک دیود ساطع کننده نور است.

Live Video

Live فعالیت فعلی را نمایش می دهد. این می تواند در محل دوربین یا در یک سایت راه دور متصل به دوربین ها از طریق اینترنت باشد.

LUX

میزان نور یکنواخت را که در یک متر مربع قرار می گیرد، اندازه‌گیری می‌کند. مشخصات دوربین امنیتی از لوکس برای مشخص کردن میزان نور مورد نیاز برای کار استفاده می‌کند، در حالی که سطح لوکس کمتر نشان می‌دهد که یک دوربین در نور محیط کمتری موثر است.

 

M

 

MJPEG

فرمتی برای فشرده سازی فایل های تصویری

 

N

 

Network

به دو یا چند رایانه اجازه می دهد تا اطلاعات را به سرعت و به راحتی تبادل کنند. همچنین، در نظارت، اصطلاحی برای توصیف دوربین های IP (دوربین های شبکه IP) استفاده می شود.

Network Bandwidth

این به میزان کل ترافیک شبکه ای که در شبکه مجاز است اشاره دارد. یک اتصال LAN معمولی 100 مگابیت بر ثانیه است. همه دستگاه های موجود در آن قسمت از شبکه، پهنای باند موجود را به اشتراک می گذارند. ترافیک WAN به دلیل اتصال کندتر به دنیای خارج بسیار کندتر است.

Network Switch

دستگاه سخت افزاری که برای اتصال چندین دستگاه به شبکه استفاده می‌شود. این دستگاه ها معمولاًً از چهار تا 32 ورودی دارند. آنها می‌توانند به یکدیگر متصل شوند تا شبکه های متفاوت با تعداد کاربران متفاوت بسازند.

NTSC

کمیته ملی سیستم های تلویزیونی انجمن صنایع الکترونیک (EIA) که مشخصات قالب NTSC تایید شده توسط کمیسیون ارتباطات فدرال را برای پخش رنگی تجاری ایالات متحده آماده کرد. «NTSC» همچنین به فرمت تلویزیون رنگی با 525 خط اسکن، فرکانس میدانی 60 هرتز، پهنای باند پخش 4 مگاهرتز، فرکانس خط 15.75 کیلوهرتز، فرکانس فریم 1/30 ثانیه و فرکانس فرکانس فرعی رنگی اشاره دارد. 3.58 مگاهرتز NTSC استاندارد آمریکای شمالی برای دوربین مداربسته است.

 

O

 

ONVIF

مخفف انجمن گفتگوی رابط تصویری شبکه باز. این یک استاندارد در حال رشد برای رابط دوربین IP است. برندهای زیادی در این زمینه از استاندارد ONVIF پشتیبانی می‌کنند و با آن سازگار هستند مانند Axis, ACTi, Bosch, CNB, Dahua, Everfocus, Hikvision, Honeywell, Panasonic, Pelco, Samsung, Hanwha, Sony, Uniview, Vivotek و خیلی بیشتر.

Operating Humidity

دستگاه می تواند در محدوده رطوبت کار کند.

Operating Temperature

دستگاه می تواند در محدوده دمای عملیاتی نسبی کار کند.

Optical Zoom

 برای توصیف یک روش استفاده فیزیکی از لنز دوربین برای تقویت و بزرگنمایی تصویر استفاده می‌شود، نه اینکه به معنای دیجیتال باشد. پیکسل با این روش دستکاری نمی‌شود. این کاملاً به خود دوربین بستگی دارد. بزرگنمایی نوری (اپتیکال) امکان استفاده کامل از پیکسل های موجود را فراهم می‌کند

OSD

مخفف عبارت On Screen Display. اختصاری برای نمایش روی صفحه

 

P

 

P2P

Peer to Peer شبکه ای است که همه کاربران می‌توانند اطلاعات را به طور یکسان به اشتراک بگذارند. شما اطلاعات مربوط به درایوهای هر رایانه را با سایر رایانه‌های موجود در گروه کاری به اشتراک می گذارید. ایستگاه های کاری (هر کامپیوتر) مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. کاربری P2P در انواع دوربین های مداربسته برای انتقال تصویر است.

PAL

معرف خط متناوب فاز (Phase Alternation Line)؛ استاندارد سیستم تلویزیون رنگی اروپایی، به جز فرانسه. فرمت تصویر PAL دارای نسبت تصویر 4:3، 625 خطی، 50 هرتز و 4 مگاهرتز پهنای ویدئویی با در کل 8 مگاهرتز از عرض کانال ویدئویی (Video Channel Width).

Password or Passcode

رمز عبور یا کد عبور برای تایید اعتبار یک حساب کاربری

Pattern

الگو یا Pattern مجموعه ای از حرکت های از پیش تعیین شده برای گردش دوربین مدار بسته اسپید دام و یا PTZ است. 

Ping

Ping یک ابزار مدیریت شبکه کامپیوتری است که برای آزمایش اینکه آیا یک میزبان خاص از طریق یک شبکه پروتکل اینترنت (IP) قابل دسترسی است یا خیر و برای اندازه‌گیری زمان رفت و برگشت بسته‌های ارسال شده از میزبان محلی به رایانه مقصد، از جمله رابط‌های خود میزبان محلی استفاده می‌شود.

Pinhole Lens

برای مکان هایی استفاده می‌شوند که دوربین / لنز باید پنهان باشد. قسمت جلوی لنزها دارای دهانه کوچکی است که به لنز اجازه می‌دهد کل اتاق را از طریق یک سوراخ کوچک در دیوار مشاهده کند.

Plug and Play

Plug n Play اساساً به این معنی است که محصول به گونه ای از پیش پیکربندی شده است که ممکن است برای اتصال به سیستم به هیچ تنظیماتی توسط کاربر نهایی نیاز نباشد.

POE

مخفف Power over Ethernet.  یک دستگاه شبکه است که با استفاده از یکی از جفت های پیچ خورده کابل CAT5، برق دستگاه را تامین می کند. این یک مزیت نصب است که نیاز به پریز برق محلی نصب شده را از بین می برد.

PPPoE

این به معنای اختصاص یک آدرس IP قابل تغییر به یک DVR برای اتصال DVR ها در مکان های دور است.

Preset

با تعریف پریست می توان یک نقطه تصویر برداری را در حافظه دوربین اسپید دام با شماره ای مشخص تعیین نمود و در صورت نیاز با فراخوانی شماره Preset، جهت تصویر برداری اسپید دام را به آن نقطه تغییر داد

Privacy Zones

به توانایی دوربین برای پوشاندن قسمت هایی از ناحیه دید معمولی خود اشاره دارد تا از مشاهده مناطق محافظت شده توسط اپراتور جلوگیری کند. این می تواند در دوربین های ثابت یا در دوربین های PTZ باشد. هوشمندی برای عملکرد این ویژگی را می توان در یک گنبد، یک DVR یا در یک سوئیچ گنجاند.

Private Networks

اصطلاح شبکه خصوصی بسیار عمومی است. به طور کلی به این معنی است که شبکه به کاربران خاصی محدود می شود. این می تواند از یک گروه بندی جداگانه از رایانه های متصل به صورت محلی، دو شبکه محلی متصل به هم از طریق یک اتصال تلفنی، تا یک "اینترانت" پیچیده که از طریق اینترنت قابل دسترسی است، اما فقط برای کاربران مجاز در دسترس است، باشد. نسخه اینترانت اغلب به عنوان "شبکه خصوصی مجازی" نامیده می شود. در مورد ضبط‌کننده‌های ویدیوی دیجیتال و اتصالات نرم‌افزاری از راه دور آنها، ما به یک شبکه خصوصی به عنوان گروه جداگانه‌ای از دستگاه‌های امنیتی اشاره می‌کنیم که مستقیماً به شبکه تجاری عادی شرکت متصل نیستند. مزیت این شبکه خصوصی این است که شما تمام پهنای باند را برای یک هدف خاص در اختیار دارید و در صورت خرابی روی سایر شرکت ها تأثیری نمی گذارید.

Proprietary

در زمینه دوربین مدار بسته اختصاصی نشان دهنده یک روش غیر استاندارد برای انجام کاری است. بسته به نتایج ممکن است خوب یا بد باشد. برخی از راه‌حل‌های نرم‌افزاری اختصاصی قبل از پیاده‌سازی استانداردهای فعلی توسط تولیدکنندگان توسعه داده شدند. برخی از آنها تلاش هایی برای دور زدن عمدی توانایی کار با تجهیزات سازنده دیگر هستند. بیشتر آنها فقط به طور جداگانه توسعه داده شده اند و هیچ فکری در مورد اینکه چگونه شخص دیگری به همان موضوع برخورد کرده است. نقص تجهیزات اختصاصی این است که وقتی سازنده پشتیبانی از آن را متوقف کند، سیستم شما عملاً از بین می رود.

Protocol

در زمینه دوربین مدار بسته یک پروتکل مجموعه دستوراتی است که برای کنترل یک دستگاه از دستگاه دیگر استفاده می شود. یک مثال این است که هر سازنده کد خود را برای ارسال دستورات به PTZ Domeتوسعه می دهد. به همین دلیل است که گزینه های زیادی برای کنترل دوربین در دستگاه های DVR مشاهده می کنید. پروتکل عنصر نرم افزار است. عنصر سخت افزاری RS-422، RS-485 و غیره است.

PTZ

Pan Tilt Zoom دستگاهی است که می توان آن را از راه دور کنترل کرد تا حرکت عمودی و افقی دوربین را با زوم ارائه دهد. این یک پایه مکانیکی متحرک برای دوربین است. دوربین های PTZ برای جستجوی فعال یک منطقه وسیع تا 360 درجه و بزرگنمایی تا نقطه مورد علاقه استفاده می شوند.

PTZ Dome

مکانیزم کامل حرکتی دوربین PTZ که در بدنه دام (Dome) نصب شده است.

R

 

Rack

محفظه ای یا کابینتی با بدنه استاندارد صنعتی Rack Mount. در اندازه های مختلف مانند ″19 و غیره موجود است.

RAID

مخفف آرایه اضافی از درایوهای مستقل. سطوح مختلفی از دستگاه های RAID وجود دارد. نکته کلیدی این است که اگر یکی از درایوها خراب شود، اطلاعات آن دستگاه در درایوهای باقی مانده حفظ می شود. سطوح مختلف RAID از ذخیره تمام اطلاعات در دو مکان جداگانه گرفته تا استفاده از نرم افزار ژیمناستیک برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در همه درایوها به طوری که هر خرابی درایو اجازه هیچ گونه از دست دادن داده را نخواهد داد. برای درک بیشتر موضوع به این مقاله مراجعه کنید.

RG-59

کابل کواکسیال ویدئویی با مشخصه امپدانس 75 اهم. نوعی کابل کواکسیال که بیشتر در سیستم‌های دوربین مدار بسته آنالوگ و آنالوگ HD استفاده می‌شود. قطر بیرونی آن تقریباً است. 6 میلی متر و یک سازش خوب بین حداکثر فواصل قابل دستیابی (حداکثر 266 متر) و برای انتقال سیگنال ویدئویی مناسب است.

Router

این دستگاه سخت افزاری است که دروازه ای به اینترنت را فراهم می کند.

RS485

برای ارتباط بین DVR و دستگاه‌های جانبی مانند صفحه کلید یا اسپید دام برای کنترل حرکت دوربین از طریق پل ارتباطی RS-485 استفاده می‌شود. این یک قالب پیشرفته از ارتباطات دیجیتال در مقایسه با RS-232 است. این یک سیستم انتقال خط متعادل است. این بصورت کلاسیک یک ارائه half-duplex دو سیم است

  

S

 

SATA

مخفف Serial Advanced Technology Attachment. این کابل است که مادربرد رایانه شخصی را به درایو دیسک یا درایو نوری متصل می‌کند. این کابل دور نازک است که ارتباط سریال را ارائه می‌دهد. این یک فناوری جدیدتر از اتصالات موازی سنتی (کابل های روبان) است. تمامی دستگاه‌های ضبط DVR، XVR و NVR از پورت ساتا (SATA) پشتیبانی می‌کنند

Scan

برای تنظیم چرخش دوربین مداربسته اسپید دام در بازه محور افقی یعنی نهایت گردش به سمت چپ و همچنین به سمت راست استفاده می شود. این تنظیم در حافظه اسپید دام ذخیره می شود و می توان در صورت نیاز این تنظیم را فراخوانی نمود

SDI

رابط دیجیتال سریال (HD-SDI). اولین فرمت HD آنالوگ که به بازار امنیت ویدیویی معرفی شد. راه حل های HD–SDI قادر به انتقال ویدئو با وضوح 720p یا 1080p از طریق کابل کواکسیال استاندارد هستند.

Siamese Cable

به کابل ویدئویی کواکسیال همراه با کابل برق اشاره دارد. نام مستعار: RG59 سیامی. یک پیکربندی رایج RG59 Coax با کابل برق 18/2 است.

Smart IR 

فناوری تنظیم خودکار شدت LED های مادون قرمز داخلی برای جبران اجسام در فواصل نزدیک به لنز دوربین.

Signal-to-noise ratio

نسبت سیگنال به نویزبه اختصار SNR یا S/N معیاری است که در علم و مهندسی استفاده می‌شود و سطح سیگنال مورد نظر را با سطح نویز پس‌زمینه مقایسه می‌کند. SNR به عنوان نسبت قدرت سیگنال به توان نویز تعریف می شود که اغلب در دسی بل بیان می شود.

Standalone System

دستگاهی که به طور مستقل بدون نیاز به اتصال به دستگاه های دیگر کار می کند.

Starlight / StarVis

سونی STARVIS یک فناوری پیکسل با نور پشتی را ایجاد کرد که در سنسورهای تصویر CMOS برای برنامه‌های دوربین‌های نظارتی استفاده می‌شود. دارای حساسیت 2000 میلی ولت یا بیشتر در هر 1 میکرومتر مربع (محصول رنگی، هنگام تصویربرداری با منبع نور 706 cd/m2، معادل انباشت F5.6 در 1 ثانیه) و ترکیبی از کیفیت تصویر بالا در نور مرئی و مادون قرمز نزدیک. مناطق نور در یک قاب این فناوری در بسیاری از دوربین های STOiC استفاده می شود و تصاویر دوربین مدار بسته رنگی را در شرایط کم نور ارائه می دهد. اکثر دوربین های STOiC ما دارای قابلیت Starlight هستند.

Static IP Address

این نامی است که به آدرس IP وارد شده به صورت دستی داده می شود. در شبکه های بزرگ آدرس های IP معمولاً به طور خودکار توسط DHCP اختصاص داده می شوند.

Subnet Mask

این یک عدد باینری 32 بیتی است که به عنوان بخشی از آدرس دهی IP استفاده می شود. هر اکتت به صورت عددی بین صفر تا 255 بیان می شود. اعداد ماسک زیر شبکه، شماره شبکه را مشخص می کنند.

 

T

 

TCP/IP

این مخفف عبارت Transmission Control Protocol/Internet Protocol است. این رایج ترین پروتکل برای برقراری ارتباط از طریق اینترنت است.

Tour

به کنترل PTZ اشاره دارد: می توانید یک سری دوربین، تنظیمات از پیش تعیین شده و الگوها را در یک تور انتخاب کنید. این از یک دوربین، از پیش تعیین شده یا الگو به ترتیب و برای زمان انتخاب شده به دوربین دیگر تغییر می کند.

Transmission Range

به طور کلی به مسافتی که یک سیگنال ویدیویی طی می کند اشاره دارد. محدوده انتقال بر اساس تکنولوژی متفاوت است.

TVI

رابط ویدئویی حمل و نقل با وضوح بالا. این یک فناوری پردازش و انتقال سیگنال دیجیتال است که برای انتقال ویدئو در دوربین های امنیتی HD و DVR استفاده می شود. فناوری HDTV توسط شرکتی به نام Techpoint توسعه یافته است. آنها استاندارد ویدئویی TVI را در سال 2014 منتشر کردند.

 

U

 

USB

مخفف Universal Serial Bus. این سخت افزار PC استاندارد است. این اجازه می دهد تا دستگاه های خارجی به راحتی به رایانه شخصی، DVR و غیره متصل شوند. دستگاه های متصل معمولاً هارد دیسک، CD/DVD و درایوهای فلش هستند.

UTC

این مخفف Up-The-Coax است. این به ارسال اطلاعات تله متری (داده های کنترل PTZ) به یک دستگاه PTZ روی همان کابل کواکسی که ویدیو را ارائه می دهد، اشاره دارد. داده ها در طول فاصله خالی عمودی (آن خط مشکی گسترده ای که ممکن است در یک تصویر چرخان ببینید) منتقل می شود و با نمایش ویدیو تداخلی ایجاد نمی کند. این به ویژه در نصب مفید است و به دوربین‌های سازگار با UTC و دستگاه‌های DVR اجازه می‌دهد بدون نیاز به اجرای دستگاه اضافی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

UTP

مخفف Unshielded Twisted Pair، معروف به کابل شبکه CAT 5 UTP یا CAT 6 UTP Cable

 

V

 

Vari-Focal Lens (Variable Focus)

این لنز با فاصله کانونی تنظیم دستی است. پس از نصب دوربین می توان میدان دید را به راحتی تنظیم کرد. این کار نصب را با یک نوع لنز که چندین مکان را در خود جای می دهد، ساده می کند.

VMS

VMS مخفف Video Management System است. VMS امکان مدیریت چندین دوربین IP، NVR و DVR را در یک پلتفرم واحد فراهم می کند.

W

 

WAN

مخفف Wide Area Network. WAN معمولاً تعدادی شبکه محلی جداگانه است که از طریق پیوندهای مخابراتی (ISDN، TDSL، و غیره) مستقیماً یا از طریق اینترنت به یکدیگر متصل می شوند.

WDR

مخفف Wide Dynamic Range. این به دوربین ها اشاره دارد. این یک ویژگی سطح بالا است. دوربینی که تصویری را با بخش‌های بسیار روشن و بسیار تاریک مشاهده می‌کند، احتمالاً هیچ جزئیاتی را در مناطق تاریک نشان نمی‌دهد، زیرا دوربین به گونه‌ای تنظیم می‌شود که نواحی روشن را کاهش دهد. با WDR نمای دوربین بسیار بهبود می یابد و جزئیات را در مناطق روشن و تاریک نشان می دهد. این ویژگی همچنین جزئیات بهتری از تصویر را در شرایط نور کم ارائه می دهد.

Wifi

یک فناوری WLAN (شبکه محلی بی سیم) است. این اتصالات داده پرسرعت بی سیم برد کوتاه بین دوربین های IP به نقاط دسترسی Wi-Fi مجاور را فراهم می کند. Wi-Fi دارای انواع مختلف رمزگذاری استاندارد WPA / WPA2 / WEP برای دسترسی ایمن است. انواع Wi-Fi وجود دارد، 802.11g، قادر به ارائه سرعت تا 54 مگابیت در ثانیه و سازگار با 802.11b است.

 

X

 

XVR

یک XVR همان DVR است که می‌تواند از چندین قالب پشتیبانی کند. XVR می‌تواند از AHD، TVI، CVI، CVBS و IP به طور همزمان پشتیبانی کند. آنها همچنین دارای ویژگی ردیابی خودکار هستند، بنابراین دوربین های مداربسته از چندین فرمت بدون هیچ گونه تغییر تنظیمات می‌توانند فوراً تشخیص داده شوند

 

از اینکه از سایت ما دیدن کردید، سپاسگذاریم! اگر چیزی می بینید که فکر می کنید باید در واژه نامه ما گنجانده شود، لطفاً به ما اطلاع دهید!