تعدادی از کاربران از سوختن تراشه های Ryzen 7000X3D خبر می دهند

تعدادی از کاربران از سوختن تراشه های Ryzen 7000X3D خبر می دهند

احتمالا مشکل تراشه های Ryzen 7000X3D بایوس مادربرد کامپیوتر ها باشد.

پردازنده‌های قدرتمند معمولاً در فشارهای کاری سنگین داغ می‌شوند و اگر از خنک‌کننده‌ی مناسب استفاده نکنید، به‌معنای واقعی کلمه می‌سوزند. وقتی این اتفاق در رایانه‌های شخصی قدیمی رخ دهد چندان تعجب‌آور نخواهد بود اما دیدن این مورد روی پردازنده‌های جدید عجیب به‌نظر می‌رسد. اخیراً تعدادی از کاربران گزارش داده‌اند پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 7800X3D روی مادربورد کامپیوتر آن‌ها سوخته است.

کاربری بنام ;Speedrookie، صاحب پردازنده سوخته، نوشت: پد CPU از نظر فیزیکی برآمده است. "من تصور می کنم فقط گرمای بیش از حد روی کنتاکت ها باعث انبساط پد شده است. نه اینکه CPU یک جزء داخلی داشته باشد که منفجر شده باشد."

 

حداقل وقتی صحبت از پردازنده‌های سری Ryzen 7000X3D AMD می‌شود، به نظر می‌رسد که این یک مورد مجزا نیست. گزارش هایی از سایر کاربران Reddit وجود دارد که تجربه مشابهی با پردازنده های Ryzen 7000X3D خود در مادربردهای Asus و MSI داشتند.

اورکلاکر معروف، Der8auer چند هفته قبل با مشکل سوختگی نسخه‌ی اورکلاک Ryzen 7000X3D مواجه شده بود. او با انتشار ویدیویی اعلام کرد انتظار رخ دادن چنین موردی را نداشته است.

حدود یک میلیون دلیل وجود دارد که چرا یک پردازنده مدرن می تواند بسوزد. سوکت های معیوب یا مادربرد احتمالاً دلایلی هستند و خنک کننده ناکافی می تواند نتیجه مشابهی ایجاد کند. یک نسخه BIOS که تمایل دارد به طور خودکار بیش از حد CPU ها را اورکلاک کند، می تواند دلیل دیگری برای خرابی پردازنده باشد. در واقع، همانطور که توسط HXL (@9550pro) متوجه شد، ایسوس به تازگی بایوس های قدیمی را برای بسیاری از مادربردهای مبتنی بر AMD X670 خود حذف کرده است، اما برای برخی از آنها بایوس های قدیمی هنوز در دسترس هستند.

 

کاربری به نام Nolmir87 نیز در ردیت نوشت: «پردازنده‌ی Ryzen 7000X3D او روی دو مدل از مادربردهای ایسوس با مشکل سوختگی مواجه شده‌؛ سوکت اتصال پردازنده روی این سیستم از بین رفته و پردازنده کاملاً معیوب شده است.»

در حالی که شواهد کافی برای نتیجه‌گیری در این مرحله وجود ندارد، با توجه به این واقعیت که ما با پردازنده‌های سری Ryzen 7000X3D با 3D V-Cache سروکار داریم و نه با پردازنده‌های معمولی سری Ryzen 7000 که در همان نقطه برآمده می‌شوند و می‌میرند. ممکن است تراشه CCD با کاشی SRAM V-Cache سه بعدی در بالای آن بیش از حد گرم شود.

 

در حال حاضر، توصیه می‌کنیم کسانی که پردازنده‌های Ryzen 7000X3D AMD دارند، دمای CPU خود را به دقت زیر نظر داشته باشند، از خنک‌کننده کافی استفاده کنند و BIOS خود را به‌روز نگه دارند.