طبق گزارش‌ها، AMD، Intel و Nvidia سفارشات خود را با TSMC کاهش می‌دهند

طبق گزارش‌ها، AMD، Intel و Nvidia سفارشات خود را با TSMC کاهش می‌دهند

مشتریان بزرگ به دلیل رکود اقتصادی، سفارشات خود را به TSMC بازبینی می کنند.

اینتل، انویدیا و AMD احتمالاً سفارش تولید تراشه‌های TSMC را کاهش داده‌اند

TSMC به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، تقریباً از نرم شدن بازار فناوری پیشرفته در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم مصون بود، اما به نظر می رسد که این جشن حتی برای بزرگترین سازنده تراشه های قراردادی جهان نیز به پایان رسیده است. به گزارش دیجی تایمز، مشتریان پیشرو TSMC شروع به تجدید نظر در سفارشات خود به این شرکت کردند اولین آثار این اتفاق به‌زودی در گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۲ شرکت TSMC قابل رؤیت خواهد بود.

بر اساس این گزارش، تقریباً همه مشتریان TSMC دچار رکود خواهند شد و باید سفارشات خود را کاهش دهند، بنابراین استفاده از TSMC در سه ماهه اول سال 2023 به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. به عنوان مثال، نرخ استفاده از خطوط با قابلیت n7 TSMC (فناوری های کلاس 7 نانومتر، 6 نانومتر) در اوایل سال 2023 به حدود 50 درصد کاهش می یابد. علاوه بر این، حتی خطوط دارای قابلیتN4 N5 TSMC نیز مورد استفاده قرار نخواهند گرفت، اگرچه این ممکن است تعجب آور نباشد زیرا از این خطوط برای ساخت محصولات پیشرو مانند SoCهای گوشی های هوشمند اپل و تقاضا برای آن استفاده می شود. گوشی های پیشرفته معمولا در نیمه اول سال از کار می افتند. نگران‌کننده‌تر این است که حتی فابریک‌های دارایN28 - که از ابتدای کمبود تراشه اوایل سال 2021 به طور کامل بارگذاری شده‌اند - مورد استفاده کم قرار خواهند گرفت.

به‌دلیل افزایش مشکلات اقتصادی در چین و قرنطینه‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، افزایش تورم در چند کشور اروپایی و کاهش تقاضا برای بسیاری از محصولات در آمریکا، شرکت‌های تولیدکننده‌ی کامپیوتر و گوشی هوشمند سفارش تراشه‌ی شرکت‌هایی مثل اینتل و مدیاتک و انویدیا و AMD کاهش داده‌اند. در نتیجه این شرکت‌ها نیز چاره‌ای جز کاهش سفارش تولید تراشه ندارند.

کاهش سفارشات در سه ماهه چهارم سال 2022 اعمال می شود که باعث افزایش موجودی TSMC می شود، اگرچه مشخص نیست که کاهش قابل توجه سفارشات چگونه بر درآمد شرکت در این سه ماهه تأثیر می گذارد. در همین حال، DigiTimes تخمین می زند که فروش TSMC در سه ماهه اول 2023 به میزان 15 درصد نسبت به سه ماهه کاهش خواهد یافت. در مقابل، درآمد سه ماهه اول 2022 TSMC از درآمد سه ماهه چهارم سال 2021 به میزان 12.1 درصد فراتر رفت.

 

ناظران بازار به طور کلی نسبت به بازگشت تقاضا برای تراشه های پیشرفته به حالت عادی در سال 2023 خوش بین هستند. در نتیجه، انتظار می رود TSMC همچنان رشد درآمدی را برای سال ثبت کند، اما افزایش فروش ممکن است به اندازه دوره 2021-2022 چشمگیر نباشد.