افشاگری بزرگ علیه گوگل: پرداخت صدها میلیون دلار به شرکت‌ها برای جلوگیری از ظهور رقبای گوگل پلی

افشاگری بزرگ علیه گوگل: پرداخت صدها میلیون دلار به شرکت‌ها برای جلوگیری از ظهور رقبای گوگل پلی

طبق گزارش‌ها، گوگل میلیون‌ها دلار به Activision، Riot پرداخت تا مانع از افتتاح فروشگاه‌های اپلیکیشن رقیب آن‌ها شود

طبق گزارش‌ها، گوگل صدها میلیون دلار برای معاملات با توسعه‌دهندگان برجسته هزینه کرده است تا آنها را از راه‌اندازی فروشگاه‌های اپلیکیشن خود در اندروید منصرف کند.

به گفته این سایت، این اسناد نشان می‌دهد که گوگل در طی سه سال، ۳۶۰ میلیون دلار به Activision Blizzard در یک چنین قراردادی پرداخت کرده است، و ۳۰ میلیون دلار دیگر به Riot Games در طول یک سال پرداخت کرده است.

براساس سندی که پنج‌شنبه در دادگاه ثبت شده، گوگل با توسعه‌دهندگان بزرگ اپلیکیشن «حداقل ۲۴ قرارداد» امضاء کرده است تا آن‌ها را از رقابت با فروشگاه آنلاین گوگل پلی منع کند. در یکی از این قراردادها گوگل موافقت کرده است به اکتیویژن بلیزارد در عرض سه سال حدوداً ۳۶۰ میلیون دلار پول بدهد.

اسناد دادگاه نشان می‌دهد گوگل پس از مذاکره با شرکت ریوت گیمز (از زیرمجموعه‌های هلدینگ چینی تنسنت و سازنده‌ی بازی محبوب League of Legends)، موافقت کرده است که در عرض یک سال ۳۰ میلیون دلار به این توسعه‌دهنده پرداخت کند.

این معاملات بخشی از "Project Hug" بود - که در نسخه‌های قبلی دادخواست ذکر شده اما هرگز جزئیات آن ذکر نشده است - و شامل پرداختی برای ارسال ویدیوها در YouTube و همچنین اعتبار برای پیشنهادات Google مانند تبلیغات و خدمات ابری بود.

به گزارش رویترز، گوگل گفته است که این قراردادها برای راضی نگه داشتن توسعه دهندگان و بازتاب رقابت سلامت است.

با این حال، دادخواست ادعا می کرد که این معاملات برای مسدود کردن فروشگاه های برنامه های رقیب بوده است. به عنوان مثال، گفته می شود که قرارداد Activision در ژانویه 2020 منعقد شده است، مدت کوتاهی پس از آن که به گوگل اعلام کرد در حال بررسی راه اندازی بازار خود در اندروید است.

به طور مشابه، گفته می‌شود که مشارکت Riot برای توقف تلاش‌های داخلی «اپ استور» آنها طراحی شده است.

Riot Games به رویترز گفت که در حال حاضر در حال بررسی پرونده جدید است، در حالی که Activision اظهار نظری نکرده است.

شکایت اپیک علیه گوگل در ابتدا پس از حذف فورتنایت از فروشگاه پلی استور توسط اپیک مطرح شد – اقدامی که پس از آن انجام شد که اپیک گیمز قوانین مربوط به پرداخت را دور زد و به بازیکنان اجازه داد ارز مجازی را مستقیماً از توسعه دهنده بخرند و از کاهش 30 درصدی گوگل جلوگیری کنند.

گوگل شکایت متقابلی را مطرح کرد و قرار است این دو در دادگاه های مختلف از جمله ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا با یکدیگر در دادگاه روبرو شوند.

با این حال، بیشتر تمرکز بر روی اختلاف تقریباً مشابه اپیک با اپل بوده است. شرکت فورتنایت پس از محاکمه ای در کالیفرنیا در می 2021، همه استدلال های خود را علیه اپل به جز یکی از دست داد.

هر دو طرف در حال حاضر با دادگاه تجدیدنظر روبرو هستند زیرا هر یک سعی می کنند حکم قاضی را اصلاح کنند.