چرا مراکز داده مایکروسافت در سراسر جهان با کمبود ظرفیت و منابع مواجه هستند؟!؟!

چرا مراکز داده مایکروسافت در سراسر جهان با کمبود ظرفیت و منابع مواجه هستند؟!؟!

این کمبود ناشی از مشکلات موجود در دسترس بودن سخت افزار، افزایش تقاضا و زیرساخت های قدیمی مایکروسافت Azure است.

 

مشتریان خدمات ابری برای رفع نیازهای خود در مقیاس‌های بزرگ معمولاً از منابع نامحدود سرویس‌دهندگان استفاده می‌کنند.معمولاً به مشتریان خدمات ابری تحت پوشش، منابع بی حد و حصر فروخته می‌شود که می‌توانند برای برآورده کردن نیازهای فعلی، مشابه سایر ابزارها، مقیاس شوند. Azure مانند سایر ارائه دهندگان ابر، در چندین سال گذشته افزایش زیادی در تقاضای منابع برای پاسخگویی به نیازهای شرکت ها و کارمندان از راه دور را تجربه کرده است. متأسفانه برای مایکروسافت، این شرایط باعث شده برخی مشتریان غول فناوری مستقر در ردموند، تأثیر این افزایش تقاضا را احساس کنند زیرا به‌نظر می‌رسد ظرفیت‌های شبکه‌ی این شرکت با محدودیت مواجه شده است. بر اساس مقاله اخیر The Information، بیش از دوجین مرکز داده Azure، از جمله مراکز کلیدی در واشنگتن، اروپا و آسیا، در حال حاضر با ظرفیت کاهش یافته کار می کنند. این کاهش ظرفیت، که به عوامل متعددی نسبت داده می‌شود، می‌تواند منجر به ناتوانی مشتریان در استفاده از زیرساخت‌ها و خدمات مبتنی بر Azure شود که برای عملیات روزانه‌شان به آن‌ها اعتماد دارند.

مایکروسافت، مانند سایر ارائه دهندگان خدمات ابری، فشار ناشی از کمبود مداوم قطعات در سراسر جهان و همچنین افزایش شدید نیازهای دورکاری در سال 2020 را احساس کرد.

ناتوانی در دستیابی به پردازنده‌های مورد نیاز و سایر اجزا، شرکت (و بسیاری دیگر) را در موقعیتی قرار داد که نیاز به ظرفیت بیشتر از زیرساخت‌های موجود آنها بود. با وجود کمبود منابع، این شرکت به بازاریابی خدمات ابری خود ادامه داد و کاربران را وارد زیرساخت قدیمی خود کرد.

 

مایکروسافت از آن زمان برای رفع این مشکلات با راه اندازی مراکز داده اضافی در سراسر جهان برای افزایش ظرفیت کلی تلاش کرده است. اگرچه این ایده گامی در مسیر درست به نظر می رسد، اما لزوماً مشکل آن دسته از مشتریانی را که در حال حاضر در منطقه فعلی خود با مشکلاتی مواجه هستند، حل نمی کند.

 

علاوه بر این توسعه‌ها، شرکت به‌طور دوره‌ای بیانیه‌هایی را منتشر می‌کند که برای رسیدگی به مشکلات جاری ظرفیت طراحی شده است، اما به طور کامل آن را تایید نمی‌کند. همین ماه گذشته Microsoft Azure به مشتریان هشدار داد که ممکن است به دلیل "رشد بی سابقه در مناطق خاص" با شکست مواجه شوند. این هشدار با راهنمایی برای عیب یابی خرابی های تخصیص ماشین مجازی همراه بود.

 

مایندگان مایکروسافت اظهار داشتند که کمبود منابع و ظرفیت خدمات ابری احتمالاً تا سال ۲۰۲۳ در مراکز کلیدی مثل US West 2 ادامه خواهد داشت. مرکز داده‌ی ایالت واشنگتن از زمان عملیاتی‌شدن در سال ۲۰۰۷، یکی از پراستفاده‌ترین و درنتیجه محدود‌ترین مراکز بوده است. این شرکت هنگام انتخاب بهترین منطقه و مرکز داده، راهنمایی به مشتریان ارائه نمی‌دهد و این امر باعث می‌شود مشتریان به نزدیک‌ترین مرکز داده‌ روی آورند.

 

درحالی‌که رویداد‌های چندسال گذشته از عوامل مٔوثر در ایجاد مشکلات مراکز داده‌ی این شرکت است، اما بی‌شک عوامل دیگری نیز در ایجاد شرایط فعلی تأثیر دارند. مشتریان و کاربران در سراسر وب از اوایل سال ۲۰۱۷ درباره‌ی عملکرد US West 2 صحبت می‌کنند. والمارت و Chevron ازجمله بزرگ‌ترین مشتریان Azure هستند که در سال ۲۰۱۹ مشکلاتی در دسترسی به خدمات این شرکت تجربه کردند