نگرانی مایکروسافت، گوگل و کوالکام از خرید Arm توسط NVIDIA

نگرانی مایکروسافت، گوگل و کوالکام از خرید Arm توسط NVIDIA

NVIDIA کمپانی ARM را به ارزش 40 میلیارد دلار خرید و هدف آن...

 
براساس گزارش های CNBC و Bloomberg مایکروسافت ، گوگل و کوالکام از خرید Arm توسط NVIDIA و تغییر سیاست های آن نگران هستند. این شرکت ها در پی نگرانی خود برای تغییر سیاست های NVIDIA به نهادهای تنظیم کننده ایالات متحده، اتحادیه اروپا، انگلیس و چین مراجعه کردند.
انویدیا متعهد شده است از کنترل خود بر این شرکت برای تغییر نحوه تعامل با سایر مشاغل استفاده نخواهد کرد. جنس هوانگ ، مدیر عامل انویدیا در پی گفت و گو با فایننشال تایمز گفت: او میتواند بدون شک اظهار کند که انویدیا دسترسی ازاد Arm برای مشتریانش را حفظ خواهد کردن و قصد محدود کردن آن را ندارد.
با این وجود رقبای انویدیا با استدلال میکنند که عدم تغییر سیاست های Arm و استفاده نکردن از فناوری آن برای سود های خود کاری نیست که این شرکت انگیزه انجام آن را داشته باشد – به ویژه پس از پرداخت 40 میلیارد دلاری برای آن – با این وجود محدودیت در صدور مجوز به شرکت هایی آسیب میرساند که پیش تر از این مجوز استفاده میکردند. گفته میشود که گوگل و مایکروسافت روی تراشه های مبتنی بر Arm خود کار میکند و پردازنده های کوالکام نیز بر اساس همین معماری ساخته شده است.
انویدیا در پاسخ به مسئله میگوید: خرید Arm برای پیش برد بهتر هوش مصنوعی که انویدیا به شدت بر آن تمرکز کرده است را دارد. از ارتفاء قدرت یادگیری بر روی کارت های گرافیک خود تا کار در اتومبیل های خودران. فناوری اندک Arm میتواند به انویدیا در گسترش هوش مصنوعی کمک بسیاری کند و همجنین همچنان Arm تقریبا همه نیاز های شرکت ها را بر اساس سیاست های گذشته تامین خواهد کرد.
اما نهادهای نظارتی همچنان در حال بررسی دقیق این معامله هستند تا بررسی کنند آیا این امر به انویدیا قدرت زیادی در تجارت تراشه سازی میدهد یا خیر. طبق گزارش CNBC کمیسیون تجارت فدرال از انویدیا و Arm خواسته است تا اطلاعات بیشتری برای بررسی دقیق تر به آن ها بدهند.
در همین حین مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا گفتند به طور کامل معامله را بررسی میکنند. البته انتطار میرفت که نه تنها از طرف گوگل ، مایکروسافت و کوالکام بلکه از طرف دیگر کمپانی های تراشه سازی نگران توافق نامه های صادر شده از سمت Arm و تاثیر این ادغام بر این مجوز های هستند.
ARM محبوب ترین طراح تراشه در دنیاست و پردازنده های ساخت او مجازاً در هر گوشی مدرنی پیدا می شود. به علاوه، سیستم های کدنویسی او در ساخت بسیاری از محصولات از جمله لوازم خانگی و ابر رایانه ها استفاده شده اند.
البته امکان دارد برخی از موانع مسیر انجام معامله میان دو شرکت نامبرده را با مشکل مواجه سازد زیرا ARM در زمینه طراحی تراشه ها به کووالکوم، AMD و اپل کمک می رساند. در این بین، اپل طی ماه های آتی برای مک بوک ها سراغ پردازنده های ARM خواهد رفت ولی پیشنهاد استفاده از پردازنده های گرافیکی انویدیا را رد کرده است.