طراحی مرکز داده به چه معناست ؟

طراحی مرکز داده به چه معناست ؟

مرکز داده به عنوان یک فضای فیزیکی تعریف می شود که به طور ایمن سیستم های رایانه ای را ذخیره می کند که به نوبه خود داده ها را برای محاسبه توسط سیستم های مشتری ذخیره و به اشتراک می گذارد. این سیستم های کامپیوتری در یک مرکز داده معمولاً شامل سرورها، سیستم های ذخیره سازی داده ها، تجهیزات شبکه و سیستم های امنیتی است.

طراحی مرکز داده به چه معناست؟

طراحی مرکز داده فرآیند مدل‌سازی و طراحی منابع فناوری اطلاعات، طرح‌بندی معماری و کل زیرساخت مرکز داده است. این مفهوم منطقی یک مرکز داده را قبل از توسعه یا پیاده سازی در یک سازمان یا محیط فناوری اطلاعات امکان پذیر می کند.اگرچه مرکز داده یک اصطلاح گسترده است که شامل فرآیندها و تکنیک های مختلف است، طراحی مرکز داده ممکن است به شکل اسناد، سیستم های نمودار مدل شده یا ترکیبی از هر دو باشد.طراحی مرکز داده به عنوان مرحله کلیدی طراحی توسعه مرکز داده عمل می کند، جایی که معماران سیستم یک نمای مستند و نموداری و منطقی از یک مرکز داده ایجاد می کنند.

این معمولاً یک فرآیند گسترده است که تمام پارامترهای محاسباتی و غیر محاسباتی ضروری مرکز داده را پوشش می دهد. جنبه محاسباتی طراحی مرکز داده ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

 

1.تعداد و نوع سرورهای مورد نیاز

2.چیدمان و تجهیزات شبکه

3.برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، مدیریت مرکز داده یا هر نرم افزار مورد نیاز دیگر

 

به طور مشابه، جنبه غیر محاسباتی طراحی مرکز داده شامل موارد زیر است، اما به آنها محدود نمی شود:

1.امکانات فیزیکی که تمامی تجهیزات را در خود جای داده است

2.سیستم های برق، خنک کننده و تهویه مرکز داده

3.امنیت مرکز داده فیزیکی، بازیابی بلایا و برنامه ریزی تداوم کسب و کار.

 

مرکز داده چیست؟

مرکز داده به عنوان یک فضای فیزیکی تعریف می شود که به طور ایمن سیستم های رایانه ای را ذخیره می کند که به نوبه خود داده ها را برای محاسبه توسط سیستم های مشتری ذخیره و به اشتراک می گذارد. این سیستم های کامپیوتری در یک مرکز داده معمولاً شامل سرورها، سیستم های ذخیره سازی داده ها، تجهیزات شبکه و سیستم های امنیتی است.

 

یک مثال ساده برای کمک به درک عملکرد یک مرکز داده چیزی شبیه به یک سرویس پخش ویدئو خواهد بود. هنگامی که کاربر می خواهد یک ویدیوی آنلاین را پخش کند، داده های واقعی ویدیو در سروری ذخیره می شود که به طور فیزیکی در مرکز داده قرار دارد. لپ تاپ یا تلفن شما درخواست می کند که ویدیو از مرکز داده واکشی شود و پس از واکشی، در دستگاه پخش می شود.

خدمات دیجیتال قلب اینترنت مدرن هستند. از نتفلیکس گرفته تا متا، شرکت‌ها در سراسر جهان به میلیون‌ها تا میلیاردها کاربر اینترنتی با محصولات دیجیتال خدمات ارائه می‌کنند. یک مرکز داده با دادن تسهیلات متمرکز به این شرکت‌ها برای اجرای زیرساخت‌ها و خدمات دیجیتال خود، شبانه‌روز و بدون وقفه، پایان کل این تجربه را هدایت می‌کند.

 

مثال دیگر: تصور کنید چیزی را در گوگل جستجو می کنید. همانطور که دکمه جستجو را فشار می دهید، بسته های اطلاعات درخواستی از طریق یک مرکز داده Google می روند تا پردازش شوند و نتایج جستجوی واقعی را که در صفحه دستگاه خود می بینید ارائه دهند. این دقیقاً همان کاری است که همه مراکز داده باید انجام دهند. آنها رایانه‌های قدرتمندی را گرد هم می‌آورند که داده‌ها و برنامه‌های کاربردی را ذخیره، پردازش و منتشر می‌کنند تا از موارد استفاده حیاتی تجاری، برنامه‌های وب، ماشین‌های مجازی و موارد دیگر پشتیبانی کنند.

در نهایت، این امر اجرای روان عملیات و عملکردهای تجاری روزانه را تضمین می کند.

با ظهور دستگاه های محاسباتی مقرون به صرفه (تلفن های هوشمند، تبلت ها) و اینترنت پرسرعت، نیاز به مراکز داده به طور تصاعدی افزایش یافته است. تأسیسات مرکز داده در حال حاضر 1 درصد از تقاضای جهانی انرژی را مصرف می کنند. دیتاسنترها در همه اندازه ها در دسترس هستند  از جا دادن در یک کمد یا یک اتاق کوچک گرفته تا یک مرکز عظیم با پوشش هکتارها. همه غول های فناوری از جمله گوگل، متا، آمازون و مایکروسافت مراکز داده را در نقاط مختلف جهان ساخته اند

مرکز داده مخزنی است که امکانات محاسباتی مانند سرورها، روترها، سوئیچ‌ها و فایروال‌ها و همچنین اجزای پشتیبانی مانند تجهیزات پشتیبان، امکانات اطفاء حریق و تهویه مطبوع را در خود جای داده است. یک مرکز داده ممکن است پیچیده (ساختمان اختصاصی) یا ساده (منطقه یا اتاقی که تنها چند سرور را در خود جای دهد) باشد. علاوه بر این، یک مرکز داده ممکن است خصوصی یا مشترک باشد.

اجزای مرکز داده اغلب هسته سیستم اطلاعاتی سازمان (را تشکیل می دهند. بنابراین، این تاسیسات مهم مرکز داده معمولاً به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در سیستم‌های پشتیبانی، از جمله سیستم‌های تهویه مطبوع/کنترل آب و هوا، اطفاء حریق/تشخیص دود، ورود ایمن و شناسایی و طبقات مرتفع برای کابل‌کشی آسان و جلوگیری از آسیب آب نیاز دارند.

 

نحوه طراحی و ساخت مرکز داده

 

طراحی یک مرکز داده کارآمد کار کوچکی نیست. قبل از شروع، مؤلفه‌های تأسیسات و زیرساخت مرکز داده و استانداردهای مختلف را بررسی کنید.مرکز داده مرکز فناوری عملیات مدرن سازمانی است. مرکز داده زیرساخت IT حیاتی مورد نیاز برای ارائه منابع و خدمات به کارمندان، شرکا و مشتریان تجاری در سراسر جهان را فراهم می کند.

یک کسب و کار کوچک یا متوسط اغلب می تواند یک "مرکز داده" مفید را در محدوده یک کمد یا اتاق راحت دیگر با تغییرات اندک، در صورت وجود، پیاده سازی کند. با این حال، مقیاس بزرگ درگیر در محاسبات سازمانی، فضای اختصاصی بزرگی را می طلبد که به دقت طراحی شده است تا از فضا، نیرو، خنک کننده، مدیریت، قابلیت اطمینان و نیازهای امنیتی زیرساخت فناوری اطلاعات پشتیبانی کند.

در نتیجه، مرکز داده بزرگترین و گرانترین دارایی کسب و کار را نشان می دهد - هم از نظر سرمایه گذاری سرمایه و هم از نظر هزینه های عملیاتی مکرر. رهبران کسب و کار و فناوری اطلاعات باید به مسائل مربوط به طراحی و ساخت مرکز داده توجه زیادی داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که تسهیلات حاصل نیازهای تجاری را در طول چرخه عمر تسهیلات و شرایط تغییر کسب و کار برآورده می کند.

اجزای اصلی یک مرکز داده چیست؟

معماری مرکز داده: اجزای کلیدی طراحی

طراحی یک مرکز داده، چه کوچک باشد چه بزرگ، هرگز نمی‌تواند بدون اجزای اصلی خاصی که عملکرد آن را هدایت می‌کنند، از عملیات فناوری اطلاعات گرفته تا ذخیره‌سازی داده‌ها و برنامه‌ها، کامل شود

دو جنبه اصلی برای هر مرکز داده وجود دارد: تسهیلات، و زیرساخت فناوری اطلاعات که در داخل مرکز قرار دارد. این جنبه ها با هم وجود دارند و با هم کار می کنند، اما می توان آنها را جداگانه مورد بحث قرار داد.

 

1.امکانات (Facility): این تسهیلات ساختمان فیزیکی مورد استفاده برای مرکز داده است. به عبارت ساده تر، مرکز داده فقط یک فضای باز بزرگ است که زیرساخت ها در آن مستقر خواهند شد. اگرچه تقریباً هر فضایی پتانسیل بهره برداری از مقداری زیرساخت فناوری اطلاعات را دارد، یک مرکز به درستی طراحی شده مجموعه ای از عوامل زیر را در نظر می گیرد:

1.فضا (Space)

2.قدرت (Power)

3.خنک کننده(Cooling)

4.امنیت (Security)

5.مدیریت (Management)

2.زیر ساخت(Infrastructure): یک زیرساخت نشان دهنده مجموعه وسیعی از تجهیزات فناوری اطلاعات است که در داخل تأسیسات مستقر شده است. این تجهیزاتی است که برنامه ها را اجرا می کند و خدماتی را به کسب و کار و کاربرانش ارائه می دهد. یک زیرساخت IT معمولی شامل اجزای زیر است:

 

·        سرورها (Servers) : این رایانه ها میزبان برنامه های سازمانی هستند و وظایف محاسباتی را انجام می دهند. اینها دستگاه های محاسباتی هستند که شامل پردازنده های با کارایی بالا، رم و گاهی اوقات GPU برای پردازش حجم عظیمی از داده ها و برنامه های کاربردی درایو هستند. چندین واحد سرور با هم ترکیب می شوند تا یک رک مرکز داده واحد را تشکیل دهند. بسته به مورد استفاده، ممکن است یک سرور یا رک جداگانه به یک کار، برنامه یا کلاینت خاص اختصاص داده شود. به طور کلی، مراکز داده مدرن خانه هزاران سرور هستند که بر روی وظایف/برنامه های مختلف کار می کنند.

·        ذخیره سازی(Storage) :سیستم‌های فرعی، مانند آرایه‌های دیسک، برای ذخیره و محافظت از داده‌های کاربردی و تجاری استفاده می‌شوند. بخش ذخیره‌سازی چیزها برای سرورها توسط سیستم‌های ذخیره‌سازی انجام می‌شود که می‌توانند شامل درایوهای دیسک سخت (HDD)، درایوهای حالت جامد (SSD) یا درایوهای نوار روباتیک قدیمی باشند. این واحدها داده‌ها و برنامه‌های کاربردی حیاتی برای کسب‌وکار را با پشتیبان‌گیری‌های متعدد نگهداری می‌کنند که امکان دسترسی آسان به کاربران نهایی و بازیابی در صورت حملات سایبری یا بلایای طبیعی را فراهم می‌کند.

·        شبکه (Networking) : تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد یک شبکه تجاری شامل سوئیچ ها، روترها، فایروال ها و سایر عناصر امنیت سایبری است. این عنصر سرورها، سیستم های ذخیره سازی و خدمات مرکز داده مرتبط را به مکان های کاربر نهایی متصل می کند. این تا حد زیادی شامل مسیریاب‌ها، سوئیچ‌ها، کنترل‌کننده‌های تحویل برنامه و کابل‌های بی‌پایانی است که به جریان اطلاعات در مرکز داده کمک می‌کنند.

·        کابل ها و رک ها (Cables and racks): کابلها و سیمها تجهیزات فناوری اطلاعات را به هم متصل می‌کنند و از رک سرور فیزیکی برای سازماندهی سرورها و سایر تجهیزات در فضای تأسیسات استفاده می‌شود.

·        نیروی پشتیبان (Backup power): منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)، و سایر سیستم های برق اضطراری برای اطمینان از رفتار منظم زیرساخت در صورت قطع برق اصلی بسیار مهم هستند.

·        پلتفرم های مدیریتی (Management platforms) :یک یا چند پلت فرم مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM) و (BMS)برای نظارت و مدیریت گزارش زیرساخت فناوری اطلاعات در مورد سلامت، در دسترس بودن، ظرفیت و پیکربندی سیستم مورد نیاز است.

هنگامی که یک کسب و کار تصمیم به طراحی و ساخت یک مرکز داده می گیرد، تمرکز طبیعی بر روی طراحی و ساخت تاسیسات است. اما مدیران فناوری اطلاعات باید زیرساخت هایی را که برای اعتبار بخشیدن به پروژه وارد تاسیسات می شود، در نظر بگیرند.

برای پیاده سازی مرکز داده در هر یک از رده های فوق الذکر، الزامات اصلی از نظر زیرساخت، زیرساخت املاک، اجزای فناوری اطلاعات و سیستم های برق و امنیت خواهد بود.

 

چگونه یک مرکز داده طراحی کنیم

هیچ استاندارد الزامی یا الزامی برای طراحی یا ساخت مرکز داده وجود ندارد. یک مرکز داده برای پاسخگویی به نیازهای منحصر به فرد کسب و کار کلی طراحی شده است، نه برعکس. با این حال، هدف اصلی هر استاندارد ایجاد یک پلت فرم مشترک از بهترین شیوه ها است. مجموعه ای از استانداردهای فعلی مرکز داده وجود دارد، و یک کسب و کار می تواند یک یا چند استاندارد را در پروژه مرکز داده ترکیب کند. استانداردها کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که توجه کافی به این عوامل از جمله موارد زیر صورت می گیرد:

 

طراحی مفهومی (conceptual design

چیدمان و برنامه ریزی فضا(layout and space planning

الزامات ساخت و ساز ساختمان(building construction requirements

مسائل امنیتی فیزیکی(physical security issues

وسایل داخلی ساختمان (سیستم های مکانیکی، الکتریکی، لوله کشی و آتش نشانی)( building internals (mechanical, electrical, plumbing and fire systems)

عملیات و گردش کار(operations and workflows

نگهداری(maintenance).

علاوه بر این، شرکت‌ها همچنین باید همیشه یک تیم اختصاصی برای نظارت بر عملیات مرکز داده و انجام تعمیر و نگهداری منظم فناوری اطلاعات و زیرساخت برای جلوگیری از خرابی غیرمنتظره داشته باشند.با اقدامات فوق، یک مرکز داده می تواند در مدیریت موفقیت آمیز داده ها و برنامه های کاربردی شرکت ها در هر اندازه موفق باشد. نقش این امکانات حیاتی بوده است و با ادامه افزایش حجم داده های سازمانی اهمیت بیشتری خواهد یافت.

شرکت شبکه رسام دوراندیش ارائه دهنده ی راه حل های برتر مراکز داده و اتاق سرور می باشد.. پاسخگویی ، خدمات پس از فروش ، سهولت خرید و وسعت ارائه محصولات از دیگر خدمات قابل ارائه توسط مامی باشند و ما متعهد هستیم که در همه این زمینه ها بیش از حد انتظارات را پیش ببریم. مدیران و متخصصان پروژه ما هر کدام چندین سال تجربه در ارائه راه حل های فنی محیطی دارند. همین امروز با تیم ما تماس بگیرید تا بدانید چگونه می توانیم به شما در طراحی اتاق سرور جدید کمک کنیم.