آرایش و چیدمان رک سرورها | آرایش رک اتاق سرور

آرایش و چیدمان رک سرورها | آرایش رک اتاق سرور

بسیاری از مشکلاتی که در اغلب اتاق‌های سرور مشاهده می‌کنیم این است که نصب و راه اندازی اولیه رک و چیدمان آن بد برنامه‌ریزی‌شده ویا در طی گذشت زمان تجهیزات به اتاق سرور اضافه شده و باعث آشفتگی در اتاق رک گردیده است.

رکهای سرور برای یک هدف طراحی شده اند و آن ارائه راهی آسان و ایمن برای قرار دادن سرورها و دستگاه های تحت شبکه و مرتبط با آنها است. اکثر شرکتها و سازمان ها حداقل یک رک سرور خواهند داشت و مشکل بسیاری امروزه این است که چگونه یک اتاق سرور اصولی و استاندارد داشته باشند .

زمان قراردادن تمامی تجهیزات شبکه مانند سرورها، سوییچ‌ها ،روترها ، فایروالها ، تجهیزات ذخیره ساز  در رک سرور، آرایش این تجهیزات و کابل‌های شبکه مسئله‌ای است که در بسیاری از مواقع از آن چشم‌پوشی می‌شود. بدون وجود یک راهکار مناسب جهت مدیریت  تجهیزات تحت شبکه و کابل‌های شبکه در داخل رکها ، همه چیز بصورت آشفته و بی نظم درمی‌آیند.در این حالت مدیریت کابل‌ها و دستگاه های تحت شبکه برای کارشناسان ، تکنسین‌های IT و نصاب‌ شبکه های کامپیوتری در بسیاری از دیتاسنترها و اتاق سرورها به چالش بزرگی تبدیل می‌شود. 

بسیاری از مشکلاتی که در اغلب اتاق‌های سرور مشاهده می‌کنیم این است که نصب  و راه اندازی اولیه رک و چیدمان آن بد برنامه‌ریزی‌شده ویا در طی گذشت زمان تجهیزات به اتاق سرور اضافه شده و باعث آشفتگی در اتاق رک گردیده است. همچنین، سرعت روشن شدن و استفاده از سرور جدید مهمتر از ظاهر اتاق و رک است. این مشکلات عنوان شده ممکن است برای برخی از سازمان‌ها، شرکت ها اتفاق بیافتد که این عمل می‌تواند انعطاف‌پذیری فناوری اطلاعات را کاهش دهد و مشکلات بالقوه را ایجاد کند.

 

بنابراین بهترین راه برای سازماندهی و مدیریت رک سرور و استقرار آن چیست؟

داشتن یک چک لیست نصب و چیدمان رک سرور می تواند بسیار امر مهم و حیاتی برای هرمجموعه ای باشد.

چک لیست زیر موضوعات اصلی را برای برنامه ریزی اتاق سرور و نصب رک پوشش می دهد:

 

ابعاد رک : به رک با چه عمق و ابعادی نیاز دارید؟

مکان: رک را باید در کجای اتاق سرور خود قرار دهیم؟

خنک کننده و تهویه: چگونه تجهیزات را در رکها خنک نگاه داریم؟

سلامت و ایمنی: آیا پیامدهای کار ایمن وجود دارد؟

آرایش رک: چگونه باید سرور و تجهیزات IT خود را در رک مرتب کنیم؟

چیدمان کابل: بهترین راه برای مدیریت کابل کشی شبکه چیست؟

برق: چگونه می توانم PDU و UPS حفاظت از برق پشتیبان را نصب کنیم؟

اطفاء حریق: آیا به سیستم اطفاء حریق نیاز داریم؟

مانیتورینگ دما: آیا به سیستم مانیتورینگ در سطح اتاق یا رک نیاز داریم؟

امنیت: چگونه از دسترسی غیرمجاز به سرورها و شبکه IT خود جلوگیری کنیم؟

 

رک یکی از آیتم های مهم برای سازمان ها و اتاق سرور می باشد و آرایش رک سرور در عملکرد صحیح آن نقش مهمی دارد.  رک ها در مدل و با طرح های مختلفی ساخته میشوند. برای دریافت راندمان مناسب، انتخاب طرح صحیح و چیدمان منطقی تجهیزات در رک ضروری است. در این ادامه با روش صحیح چیدمان تجهیزات داخل رک و مدل های اصولی آشنا می شویم.

در صورت انتخاب نامناسب مسیر کابل‌های شبکه، به‌مرور زمان مشکلات متعددی  به وجود می‌آید. اول از همه در صورت نامنظم بودن و درهم بودن کابل‌های شبکه، امکان پیچیده شدن آن‌ها وجود دارد و احتمال بروز خطا در زمان اتصال مجدد کابل‌ها بالا می‌رود. دوم، مدیریت کابل کشی شبکه در رک سرور ارتباط مستقیمی با امنیت سخت‌افزار دارد. تمامی تجهیزات شبکه موجود در رک گرما تولید می‌کنند، بنابراین سازمان‌دهی آن با در نظر گرفتن فضای مناسب باعث بهبود جریان هوا و مدیریت تجهیزات شبکه می‌شود.

مورد آخر، از برچسب کابل‌ها نباید صرف‌نظر کرد، چرا که این امر باعث می‌شود زمان مورد نیاز برای رفع مشکلات کاهش یابد. تصور کنید که با وجود نامنظم بودن کابل‌ها، چقدر ردیابی یا به اصطلاح عیب یابی آن‌ها دشوار می‌شود؟ بنابراین به سازمان‌دهی و آرایش کابل در رک سرور باید توجه زیادی داشت.

آرایش و مدیریت کابلها و تجهیزات در رک سرور چیزی است که ممکن است نادیده گرفته شود زیرا برای عملکرد اولیه ضروری نیست. با این حال، کاری که می تواند برای شما انجام دهد این است که در هزینه، زمان و حرفه ای جلوه دادن رک شما کمک کند.

روش صحیح چیدمان و آرایش رک سرور

قبل از سازماندهی مدیریت کابل رک سرور چه عواملی را باید در نظر بگیرید؟

مشخصات رک

رک در ابعاد مختلف ساخته میشود. واحد اندازه گیری ارتفاع در رک یونیت نام دارد. در دو طرف رک ستون هایی وجود دارد که تجهیزات به آن بسته میشود. هر یونیت معادل 4.445 سانتیمتر یا سه سوراخ روی ستون می باشد. اطلاع از این مورد برای انتخاب رک مناسب ضروری است. اندازه های دیگری که در رک وجود دارند عمق و عرض است.عرض رک عموما 60 سانتیمتر است .رک با عرض بیشتر برای قرار دادن و مسیر دهی به کابل ها نیز ساخته میشود.عمق رک در سایز های 60، 80 و 100 می باشد.

 

چیدمان رک سرور

چیدمان رک سرورقبل از نصب تمام تجهیزات در رک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است قبل از قراردادن تمامی تجهیزات شبکه، برنامه ریزی برای آرایش رک سرور داشته باشید. نیاز است که تعیین کنید کدام یک از اجزا باید در سرور جای‌گیرند. همچنین بهتر است طرح اولیه‌ مربوط به طراحی نقشه شبکه خود را ترسیم کنید تا بر اساس آن هر یک از اجزا را در رک سرور سوار کنید. برای کشیدن این دیاگرام میتوانید از نرم افزار هایی مانند ویزیو Visio استفاده نمایید. سایت هایی مانند visual-paradigm نیز وجود دارد که به صورت آنلاین طرح خود را درون آن بکشید. در صورت انجام این کار دیگر با مشکل جابه‌جایی تجهیزات پس از سوار شدن آن‌ها مواجه نخواهید شد. یک چیدمان رک سرور به خوبی برنامه ریزی شده و اجرا شده یک اثر هنری است. چیدمان خوب کابل از مدیریت کابل و برچسب گذاری مناسب استفاده می کند تا به راحتی بتوان کابل های برق و شبکه را شناسایی کرد. کابل برای سهولت در شناسایی باید در دو انتها علامت گذاری شود و نه در وسط. برای کارهای آتی، اعم از اضافه یا حذف، باید در طرح و سیستم مدیریت کابل تدارک دیده شود. هیچ چیز بدتر از تلاش برای ردیابی انتهای کابل و تعیین دستگاه صحیح برای جدا کردن از شبکه زنده نیست.

 

مکان تجهیزات

قرار گرفتن تجهیزات دررک برای به حداکثر رساندن فضای داخل قفسه و امکان سرویس دهی آسان حیاتی است. شما باید قبل از نصب یک برنامه دقیق برای قرار دادن تجهیزات تهیه کنید، از جمله برنامه هایی برای توسعه آینده. به طور کلی، سنگین ترین تجهیزات در پایین رک قرار می گیرند، مانند سیستم های UPS و بسته های باتری خارجی، سرورهای بزرگتر. هنگام انتخاب یک رک برای اتاق سرور یا مرکز داده، باید در نظر داشته باشید که در کجا در اتاق قرار می گیرد. رک باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا تمام تجهیزات IT شما را در خود جای دهد، اما باید متناسب با اتاق نیز باشد. باید فضای کافی در اطراف جلو، عقب، کناره ها و بالای قفسه برای خنک کردن جریان هوا و دسترسی مهندسان وجود داشته باشد. یک قانون کلی این است که حداکثر 6 کاشی کف استاندارد (600×600 میلی متر) را به عنوان فضایی برای قرار دادن یک رک سرور در نظر بگیرید.

رک های سرور نباید در زیر یا خیلی نزدیک به کولر گازی در صورت نشت آب یا مشکلات چکه نصب شوند. اگر یک سیستم تهویه مطبوع به درستی طراحی نشده باشد و به طور منظم نگهداری نشود یا تغییر ناگهانی در محیط اطراف ایجاد شود که سیستم برای مقابله با آن طراحی نشده است، این مشکلات ممکن است رخ دهند.

 

توزیع کابل کشی

برای توزیع کابل‌ در رک همیشه از پچ پنل استفاده می‌شود که با کمک آن می‌توان از سوییچ‌های بزرگ‌تر و از پورت‌های بیشتری استفاده کرد. رویکرد جایگزین در اینجا، نصب سوییچ‌های شبکه در قفسه و استفاده از خود لایه‌ی سوییچ به‌عنوان پچ پنل است. اما در این حالت عملکرد سرهم‌بندی محدود می‌شود. از نظر کابل‌کشی پچ پنل چیزی جز ابزاری ضروری برای مدیریت کابل‌ها جهت کشیدن کابل‌ها در کنار هم نیست. پچ پنل 24 پورتی رایج‌ترین گزینه جهت استفاده در رک است. این تابلو به بهترین شکل ممکن پچ پنل و مدیریت کابل را به‌گونه‌ای در کنار هم قرار می‌دهد که بتوان تنش کابل در قفسه را کاهش داد. در سیستم‌های کابل‌کشی متراکم ابزارهای دیگر مدیریت کابل، ازجمله مدیریت کننده‌ی کابل افقی و عمودی، کمربند کابل و برچسب کابل نیز لحاظ می‌شوند. کابل های ورودی به رک شامل کابل های برق و دیتا می باشد. یکطرف رک را برای برق و یکطرف را برای شبکه در نظر میگیریم. نزدیکی کابل برق و شبکه باعث نویز روی شبکه میشود. کابل های شبکه را کمی بلندتر میگیریم. یعنی به اصلاح فیت نمیبریم. این امر برای رفع خرابی و جابجایی احتمالی رک ضروری است. اضافه کابل را در محل مناسبی دپو میکنیم. پشت پچ پنل ها کابل ها منظم و لیبل خورده است.

 

خنک کننده

با افزایش تعداد تجهیزات شبکه دررک، خنک کننده به یک عامل مهم تبدیل می شود. شدت گرما می تواند منجر به افزایش مصرف برق و نرخ بالاتر خرابی تجهیزات شود. علاوه بر این، کابل کشی مدیریت نشده می تواند جریان هوا را مسدود کرده و از توزیع کارآمد هوای سرد جلوگیری کند. از این نظر، استفاده از مدیر کابل های افقی و عمودی برای سازماندهی پچ کابل ها و کابل های برق نیز برای راندمان خنک کننده بسیار مفید است. رک ها نباید در مناطق گرم در اتاق سرور قرار گیرند. جریان هوا در اطراف رک نباید محدود شود و کیفیت و رطوبت کلی هوا باید قابل قبول باشد و مدیریت شود.

 

چه لوازم جانبی رک برای سازماندهی رک سرور مورد نیاز است؟

پچ پنل

پچ پنل ها اتصالات کابلی با صرفه جویی در فضا و چگالی بالا را فراهم می کنند. استفاده از پچ پنل ها به عنوان بخشی از سیستم کابل کشی ساخت یافته هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد و خطاهای نصب و پیکربندی را کاهش می دهد. پچ پنل فیبر و پچ پنل مسی به ترتیب در وصله کابل های فیبر و مسی استفاده می شود.

مدیر کابل افقی

با استفاده از این مدیریت کننده‌ها می‌توان به‌خوبی پچ کورد ها را از تجهیزات قفسه مسیردهی کرد و از آسیب کابل‌ها جلوگیری کرد. اگر از پچ پنل های مسطح یا سوییچ‌های شبکه استفاده می‌کنید، به‌گونه‌ای که کابل از بالا یا پایین می‌آید، این مدیریت کننده‌ها بین بخش کابل‌کشی و پورت دقیق اتصال پچ پنل یا سوییچ گذرگاه مناسبی را برای پچ کورد ها فراهم می‌کند.

مدیر کابل عمودی

این مدیریت کننده‌ها جهت مدیریت سستی پچ کوردها و همچنین سهولت در عبور کابل های قطور استفاده می‌شود. در محیط‌های ایستا می‌توانید پشت قفسه از یکی دیگر از این مدیریت کننده‌ها استفاده کنید تا دسترسی به اجزا در فضای بین رک ها مسدود نشود.

باکس فیبر نوری

این محفظه‌ها بازدهی مدیریت کننده‌ها را در فضای رک افزایش می‌دهند؛ به‌گونه‌ای که تراکم بالا، دسترسی مناسب به پورت‌ها و مدیریت کابل‌ها در یک محفظه‌ی هموار و محکم فراهم می‌شود. این محفظه را می‌توان به کمک کاست‌های فیبری و تابلوهای آداپتور فیبری سوار کرد. به‌گونه‌ای که سیستم پیمانه‌ای نیاز به جابه‌جایی سریع، افزودن و تغییرات اجزا را در عین فراهم کردن امکان ارتقاء در آینده برطرف کند. محفظه‌های فیبری سوار شده در رک ها رایج‌ترین نوع کاربردی در دیتاسنترها هستند، چرا که با کمک آن‌ها نقطه‌ی انتهایی محکم و آسانی برای کابل‌های واصل فیبر نوری فراهم می‌شود.

کمربند و لیبل گذاری کابل شبکه

بند کابل و برچسب کابل نیز از لوازم جانبی مهم برای مدیریت کابل رک هستند، اما به نظر می رسد بسیاری از افراد این کار را نادیده می گیرند. اتصالات کابل با کد رنگی مختلف و برچسب‌های کابل می‌تواند به شما در مدیریت سریع کابل‌کشی و دستیابی به عیب‌یابی آسان کمک کند. در رک، کمربندهای لاستیکی محبوب‌تر از کمربندهای تسمه‌ای هستند، زیرا این کمربندها می‌توانند احتمال آسیب به سیم را کاهش دهند و امکان استفاده‌ی مجدد چندباره از آن‌ها وجود دارد.

کلام  اخر

چه یک اتاق سرور جدید راه اندازی کنید ، چه بخواهید مرکز داده موجود خود را گسترش دهید، همیشه تمرین خوبی است که هنگام برنامه ریزی نصب رک به اصول اولیه بازگردید. مهم است که از استقرار رک و تجهیزات موجود در کابینت ها مستند، برچسب و برنامه ریزی شده اطمینان حاصل کنید. در این مقاله در مورد چیدمان‌های رک سرور در شبکه صحبت کردیم و با ضرورت آرایش رک ها آشنا شدیم شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص سازماندهی اتاق سرور و مراکزداده خود با کارشناسان شرکت شبکه رسام دوراندیش برای انتخابی هوشمندانه تر در تماس باشید.