وای فای 7 چیست | وای‌فای 7 چگونه سرعت اینترنت شما را به‌میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد؟

وای فای 7 چیست | وای‌فای 7 چگونه سرعت اینترنت شما را به‌میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد؟

WiFi 7، جدیدترین استاندارد اتصال بی سیم در خانه، کسب وکار و فراتر از آن می باشد، که اخیرا زمزمه هایی ازظهور این اتفاق رقم زده شده است.

اعلام رسمی بودن یک فن آوری یا عرضه آن به بازار یک چیز است اما در واقع استفاده از این فن آوری چیز دیگری است.

در واقع 7WiFi ، جدیدترین استاندارد اتصال بی سیم در خانه، کسب وکار و فراتر از آن می باشد، که اخیرا زمزمه هایی ازظهور این اتفاق رقم زده شده است.علیرغم اعلام رسمی بودن وای فای 7، در واقع به شکل تمام شده خود و قابل استفاده بودن وجود ندارد. مشخصات این نسل از وای فای هنوز به صورت پیش نویس است. Wifi 7 تفاوت قابل توجهی با نسخه فعلی دارد. و در این بین مدیاتک از اولین پردازنده در جهان که از آن پشتیبانی می کند رونمایی کرد. زیرا WiFi 7 در حال حاضر به لطف Dimensity 9200 در دسترس است.

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم WiFi 7 هنوز در مرحله پیش نویس است، بنابراین هنوز کاملاً نهایی نشده است، اما انتظار می رود در مارس 2024 آماده استفاده شود. با این حال، MediaTek قبلاً شروع به پشتیبانی از آن کرده است. و این احتمال وجود دارد که محصولات دیگری نیز به زودی در بازار عرضه شوند.

WiFi 7 که در محافل فنی بیشتر به آن  802.11beنیز می گویند، این پتانسیل را دارد که نحوه عملکرد اتصالات بی سیم در خانه را کاملاً تغییر دهد. حقیقت این است که وعده می دهد که بتواند سرعت فعلی نمایش داده شده توسط WiFi E6، جدیدترین و سریع ترین نسل وای فای در بازار، را در چهار ضرب کند، جدای از مسائلی که مناطق مختلف سیگنال را لمس می کند.

طیف 6 گیگاهرتز به طور کامل با WiFi 7استفاده خواهد شد، همانطور که قبلاً در مورد ارتقاء از WiFi 6 به WIFI 6e بود، اما وسعت هر کانال نیز افزایش خواهد یافت. طبق مشخصات فعلی WiFi 7، این کانال ها از 160 تا 320 مگاهرتز متغیر هستند که ممکن است پس از انتشار رسمی تغییر چندانی نکند. علاوه بر این، WiFi MIMO دو برابر بیشتر خواهد بود و در مجموع 16 جریان داده به ما می دهد.

 

استاندارد WiFi 7 که اکنون در حال استفاده است، به این سرعت فوق العاده به عنوان MLO یا Multi-Link Operation اشاره می کند. این سیستم امکان استفاده همزمان از کانال های 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز را از طریق نوعی تجمع کانال فراهم می کند. حداکثر سرعت WiFi  6eامروز چهار برابر بیشتر خواهد شد که همه آنها با هم استفاده شوند. و در واقع، به نظر می رسد که زودتر از سال 2024 خواهد رسید، همانطور که پیش بینی شده بود. حداقل، این همان چیزی است که مدیاتک در نظر دارد.

وای فای 7 چیست؟ تمام آنچه نیاز است بدانید

جانشین Wi-Fi e6 است و احتمالاً تا استفاده نهایی از آن بیش از یک سال دیگر باقی مانده است، اما وعده می دهند که سرعت و پایداری اتصالات بی سیم شما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

در حالی که بسیاری از افراد اخیراً به Wi-Fi 6e ارتقاء پیدا کرده اند، و برخی ممکن است به فکر پرش به Wi-Fi 6eباشند، جانشین این دو نسل یعنی wifi 7در حال حاضر در حال کار است. 7Wi-Fi پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت و مانند نسخه های قبلی خود، استاندارد جدید اتصالات سریعتر، تأخیر کمتر و توانایی مدیریت برازنده اتصالات بیشتر از همیشه را نوید می دهد.


پهنای باند بیشتر، سرعت بیشتر، تاخیر کمتر

WiFi 7 به طیفی که WiFi 6e در حال حاضر از آن استفاده می کند، پایبند است. که تا 7.125 گیگاهرتز یا کل باند 6 گیگاهرتز گسترش می یابد. اما علاوه بر این که در دسترس است، بهبودهایی در عرض کانال نیز وجود خواهد داشت.

زمان پاسخگویی شبکه یکی از عواملی خواهد بود که با معرفی WiFi 7 افزایش می‌یابد. زیرا این تجمع کانال‌ها در وای‌فای باید تضمین کند که تأخیر کمتر است. با اجازه دادن به بسته های داده برای انتقال همزمان در چندین کانال.

وای فای 7 چیست؟

نسل هفتم وای‌فای نوید پیشرفت‌های عمده‌ای را نسبت به وای‌فای 6 و 6e می‌دهد و می‌تواند سرعتی تا چهار برابر سریع‌تر ارائه دهد. همچنین شامل پیشرفت‌های هوشمندانه‌ای برای کاهش تأخیر، افزایش ظرفیت و افزایش پایداری و کارایی است.

 

Wi-Fi7  ,  در کنوانسیون نامگذاری قدیمی IEEE 802.11be است ، برای بهره مندی از ویژگی های جدید و بهبود عملکرد آن، باید دستگاه های خود را ارتقا دهید. این یعنی خرید روترها و اکسس پوینت‌های جدید, اسمارت‌فون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تلویزیون‌ها و غیره.

Wi-Fi7 چه مزایایی را به همراه خواهد داشت؟

Wi-Fi7  خیلی سریع‌تر خواهد بود، اتصالات بیشتری را پشتیبانی می‌کند و برای حفظ عملکرد با تأخیر پایین قابل اعتمادتر، سازگارتر خواهد بود.

این مزایا به ارائه ویدیوی با کیفیت بالا و بازی‌های ابری بهتر کمک می‌کند و به برنامه‌های AR و VR که نیاز به توان عملیاتی بالا و تأخیر کم دارند، ارائه می‌کنند. 7Wi-Fi  همچنین با ازدحام و تداخل مقابله می‌کند و مزایای ملموسی را برای مناطقی با دستگاه‌های متراکم یا شبکه‌های مجاور که همپوشانی دارند به ارمغان می‌آورد. مورد دوم برای شرکت و مکان های بزرگتر مهم است.

 

Wi-Fi7  چگونه با 6eWi-Fi  مقایسه می شود؟

ممکن است تعجب کنید که چه چیزی Wi-Fi7  را از 6eWi-Fi  متمایز می کند، که به طور کلی با باز کردن باند 6 گیگاهرتز مزایای مشابهی را نسبت به استانداردهای قبلی وعده می دهد. به خصوص که Wi-Fi7  از همان سه باند 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز استفاده خواهد کرد. در ادامه برخی ازاین تغییرات قابل توجه اشاره می کنیم.

کانال های گسترده تر

هر باند به کانال تقسیم می شود. باند 2.4 گیگاهرتز شامل 11 کانال 20 مگاهرتز (MHz) است. باند 5 گیگاهرتز دارای 45 کانال است، اما به جای محدود شدن به عرض 20 مگاهرتز، می توانند برای ایجاد کانال های 40 مگاهرتز یا 80 مگاهرتز ترکیب شوند. باند 6 گیگاهرتز از 60 کانال پشتیبانی می کند و با 6eWi-Fi می تواند به 160 مگاهرتز نیز عرضه کند. Wi-Fi7  از کانال هایی با عرض حداکثر 320 مگاهرتز پشتیبانی می کند. هرچه کانال گسترده تر باشد، داده های بیشتری می تواند منتقل کند.

یک تشبیه ساده این است که تصور کنید یک جاده تک خطی در مقایسه با یک بزرگراه سه خطه یا یک بزرگراه شش خطه می تواند چقدر ترافیک را تحمل کند.

QAM بالاتر

مدولاسیون دامنه چهارگانه (QAM) روشی برای ارسال و دریافت داده در امواج فرکانس رادیویی است. هرچه بالاتر باشد، اطلاعات بیشتری می‌توانید جمع کنید. Wi-Fi7 از 4K-QAM پشتیبانی می‌کند، Wi-Fi6  از 1024-QAMپشتیبانی می‌کند و 5Wi-Fi  به256-QAMمحدود شده است.

مزایای بالقوه با قدرت سیگنال، نویز پس زمینه و تداخل پیچیده است. در نتیجه، با بالا رفتن QAM، دامنه کاهش می یابد و شما به سیگنال قوی تری نیاز دارید. بنابراین، جهش به 1024-QAM در Wi-Fi6  حدود 25 درصد افزایش نرخ داده را نسبت به Wi-Fi5  ارائه می دهد. جهش به 4K-QAM در Wi-Fi7  به افزایش 20 درصدی در اوج عملکرد ترجمه می شود.

عملیات چند پیوندی

شاید هیجان انگیزترین پیشرفت در وای فای 7، عملیات چند پیوندی (MLO) باشد. هر استاندارد قبلی Wi-Fi ارتباط بین دو دستگاه را در یک باند واحد برقرار می کند. حتی یک روتر سه‌بانده eWi-Fi 6 دو دستگاه را در یک باند در یک کانال ثابت متصل می‌کند (روتر تصمیم می‌گیرد که آیا روی باند 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز یا 6 گیگاهرتز وصل شود).

MLO می تواند چندین فرکانس را در سراسر باندها در یک اتصال واحد ترکیب کند. یک روتر Wi-Fi7  می تواند به یک دستگاه 7Wi-Fi  از طریق دو یا چند کانال در باندهای مختلف به طور همزمان متصل شود. MLO به طور بالقوه کانال‌های گسترده‌تری را قادر می‌سازد که داده‌های بیشتری را انتقال دهند با بازگشت به قیاس بزرگراه ما، می‌توانید ترافیک را در بزرگراه به یکباره ارسال کنید.

سرعت همیشه اولویت نیست، اما MLO همچنین به عملکرد کارآمدتر اجازه می دهد. یک روتر 7Wi-Fi  می‌تواند تراکم و سایر تداخل‌ها را در نظر بگیرد و در بهترین کانال برای دور زدن آن انتقال دهد و برای حفظ اتصال پایدار و تأخیر کم، سوئیچ کند.

Wi-Fi7 همچنین فناوری‌های موجود مانند OFDMA، MU-MIMO، و TWT را بهبود می‌بخشد .

 

چه زمانی Wi-Fi7  در دسترس خواهد بود؟

احتمالاً بیش از یک سال طول می کشد تا اولین دستگاه ها و روترهای Wi-Fi7  را مشاهده کنیم، اما استاندارد جدید در حال شکل گیری است. وقتی Wi-Fi7  وارد شود، 6Wi-Fi  را از بین نخواهد برد. این دو احتمالاً برای سال‌های آینده به عنوان فناوری‌های مکمل همزیستی خواهند داشت.

شرکت شبکه رسام دوراندیش با بهره گیری از تجربه ی نزدیک به دو دهه ی موسسین و مدیران کارآمد خود و همکاری با متخصصان و کارشناسان مجرب و متعهد ، بر اساس "اعتماد و اطمینان " طرح ریزی شده  است که در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت دارد و دارای مجوز ، گواهینامه ها و نمایندگی های معتبر در حوزه کاری خود می باشد.

شرکت شبکه رسام دوراندیش با ماموریت ارائه آخرین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به مشتریان خود در سراسر ایران فعالیت می نماید.فلسفه وجودی شبکه رسام دوراندیش ارائه کالای با کیفیت ، با اصالت و خدمات مهندسی مربوط به آن به پشتوانه توان فنی می باشد.

طراحی و اجرای زیرساخت شبکه اعم از اکتیو و پسیو از جمله : کابل ، ترانک ، داکت ، مسیر سازی ، دکل ، رک ، سرور ، سوئیچ ، رادیو و .....
طراحی اتاق سرور و مراکزداده و استاندارد سازی اتاق سرورهای سنتی
ارتباطات شبکه ( LAN , MAN , WAN) و فیبر نوری
امنیت شبکه و آنتی ویروس از طریق سخت افزار و نرم افزار
طراحی مجازی سازی
سرویسهای تحت شبکه (ماکروسافتی و لینوکسی )
سیستم تلفنی تحت شبکه (VOIP) و سانترال
راه اندازی دوربین مداربسته آنالوگ HD و دیجیتال IP و سرورهای نظارت تصویری
برق اضطراری (UPS , Generator) و اعلام و اطفاء حریق
ارائه طرح و راه اندازی سرویس های دورکاری و ارتباط از راه دور با مرکز با پروتکل‌های ارتباطی امنیت بالا با کمترین تجهیزات و هزینه