تکنولوژی DNR در دوربین های مداربسته چیست ؟ معرفی DNR و 3D DNR در دوربین های مدار بسته

تکنولوژی DNR در دوربین های مداربسته چیست ؟ معرفی DNR و 3D DNR در دوربین های مدار بسته

فناوری DNR امکان سرکوب نویز و حفظ کیفیت خوب ویدیو در شرایط نور کم را فراهم می کند.

یکی از نگرانی های افرادی که از دوربین مداربسته استفاده میکنند این است که آیا دوربین فقط در روز تصویر را نمایش میدهد یا در شب هم میتوانیم بدون اینکه محیط را با چراغ روشن کنیم ، تصویر مطلوبی مشاهده و ذخیره سازی نماییم. نورپردازی دوربین های مداربسته در گذشته نه چندان دور، از اهمیت زیادی برخوردار بود و با ورود پروژکتور های مادون قرمز ، و یا دوربین هایی که دارای ” ال ای دی ” مادون قرمز بودند ، این مشکل تا حدودی حل شد .

اما تصاویری که در شب توسط دوربین های مداربسته روی مانیتور نمایش داده می شد ، معمولا همراه با برفک هایی بود و از طرفی تصویر کیفیت و شفاویت مورد نیاز را نداشت . این مساله باعث میشد که تا حدود 30 درصد از کارائی دوربین مداربسته از بین برود و از طرفی روشن کردن محیط در بعضی از مکان ها به دلایل حفاظتی همیشه مقدور نیست و یا بسیار هزینه بر است .

پس از مدت ها تحقیق ، توسط تولید کنندگان بزرگ در سراسر دنیا ، بالاخره دوربین هایی با تکنولوژی DNR  یا همان ، کاهنده نویز به صورت دیجیتالی به بازار عرضه شد . این دوربین ها ، با استفاده از فیلتر هایی نویز های تصویر را حذف میکنند و کیفیت و شفافیت تصاویر به حد مطلوب میرسد .

در اصطلاح مانیتورینگ ، نویز به هرگونه تداخلی که به طور تصادفی ایجاد شده و در داخل تصویر قرار می گیرد، اشاره دارد که با تغییر در روشنایی یا رنگ پیکسلها نشان داده می شود. نویز در تصاویر ویدئویی ضبط شده عمدتاً ناشی از شرایط نور کم است که برای حساسیت پردازشگر تصویر ناکافی است و ممکن است یک مشکل جدی در سیستم های امنیتی ایجاد کند. در یک مفهوم فنی، اصطلاح "نویز" به هر گونه مصنوعاتی اشاره دارد که هنگام ارسال یا بازتولید سیگنال‌ها از جمله صدا، تصویر و ویدئو از یک منبع اتفاق می‌افتد. یکی از رایج‌ترین عواملی که منجر به نویز در ویدیو می‌شود، سطح نور کم است و بدیهی است که نویز می‌تواند یک مشکل جدی در فیلم‌های ضبط  ‌شده برای برنامه‌های امنیتی تحت چنین شرایطی باشد. برای مثال، نویز می‌تواند توانایی شناسایی افراد یا شماره پلاک خودرو را در ویدیوی شبانه یا نظارت مؤثر بر مناطق کم‌نور در یک فضا را به شدت محدود کند. بنابراین کاهش نویز یک قابلیت حیاتی برای هر دوربین امنیتی برای استفاده در شرایط کم نور است.

دوربین مدار بسته دائما در حال دریافت نویزها و امواجی که توسط دستگاه‌های اطرافش یا مدارات داخلی‌اش تولید می‌شود، است. این امواج موجود در محیط توسط سنسورهای دوربین مداربسته جذب شده و باعث می‌شوند تصاویر برفکی و تار شوند.

نویز تصویر ممکن است نه تنها بر وضوح تصاویر ضبط شده تأثیر بگذارد، بلکه ممکن است شناسایی افراد و پلاک خودروها را دشوار یا حتی مانع این کار شود و ممکن است بر عملکرد سیستم نظارت در مناطق کم نور اداری و فروشگاه ها تأثیر بگذارد. کاهش نویز در همه جا ضروری است، جایی که شناسایی و تشخیص دقیق دغدغه اصلی است.

DNR چیست؟

DNR یا Digital Noise Reduction قابلیتی در دوربین های مدار بسته است که به طور دیجیتال نویزهای تصاویر را ازبین می‌برد. تکنولوژی DNR از تکنیک کاهش نویز فریم به فریم استفاده می‌کند. این تکنیک هر فریم را با فریم کناریش مقایسه کرده و هر نقطه نامتعارف را که با فریم کناری همخوانی ندارد را حذف می‌کند. این روش از طریق مقایسه و تلفیق فریم‌ها نویز کلی تصویر را کاهش می‌دهد.

 

معمولا تکنولوژی سنتی DNR نویزها و اطلاعات ناخواسته‌ای که در جلوی تصویر هست را از بین می‌برد. این به این معنی است که فقط اشیا جلوی تصویر پردازش شده و نویزهایشان کم می‌شود، درحالی که اشیا موجود در فاصله دورتر پردازش نشده باقی می‌مانند.

 

یک پارکینگ را در شب تصور کنید. ماشین‌ها و افرادی که در مقابل دوربین مداربسته هستند پرداش شده و نویزهایشان حذف می‌شود، ولی اشیا موجود در پس‌زمینه پردازش نمی‌شوند. در حال حاضر از دو فناوری برای کاهش نویز در تصاویر ویدئویی ضبط شده در سیستم های دوربین مدار بسته استفاده می شود: کاهش نویز (2D-DNR)و (3D-DNR).

فناوری DNR امکان سرکوب نویز و حفظ کیفیت خوب ویدیو در شرایط نور کم را فراهم می کند.

کاهش نویز2D-DNR  مبتنی بر تجزیه و تحلیل فریم های ویدیویی است، در حالی که کاهش نویز تفاوت های بین فریم های ویدیویی را برای تطبیق پیکسل ها و بهبودتصویر تجزیه و تحلیل می کند. D-DNR3 نوعی پیشرفته‌تر از این تکنولوژی است که نویزها را بطور خیلی موثرتر حتی در شرایطی که نور محیط کم است، از تصویر فیلتر می‌کند.  فناوری 3D-DNR کاهش نویز بهتری را ارائه می دهد، با این حال تمایل دارد اجسام متحرک را تار کند.

اکثر دوربین ها هر دو فناوری را برای کاهش تداخل بهبود یافته ترکیب می کنند. فناوری 3D-DNR بیشتر در رابطه با نواحی ساکن فضای نظارت شده استفاده می شود، در حالی که فناوری 2D-DNR نتایج بهتری را برای اجسام متحرک به همراه دارد و در مناطقی که حرکت نظارت می شود استفاده می شود. الگوریتمی که ادغام انعطاف پذیری از این دو فناوری را ارائه می دهد، بهترین اثرات کاهش نویز را ارائه می دهد و تصاویر واضحی را حتی در شرایط نور کم ارائه می دهد.

نویز، جدا از تاثیر منفی بر کیفیت تصویر، فضای دیسک مورد نیاز برای ضبط تصویر را افزایش می دهد، زمان ضبط را کاهش می دهد، اندازه جریان ویدئو را افزایش می دهد و ممکن است آلارم های کاذب را ایجاد کند. بنابراین، برای دوربین های مداربسته ای که در شرایط نوری متغیر و کم کار می کنند، بسیار مهم است که عملکرد کاهش نویز را برای حذف تداخل ها داشته باشند.

 

 برای بهره بردن از یک سیستم امنیتی و نظارتی دقیق , با کیفیت و دائمی عقد قرارداد تعمیرات و نگهداری برای سازمان ها, کارخانه ها , فروشگاه ها و … یک ضرورت است . شرکت شبکه رسام دوراندیش  با سالها تجربه در زمینه طراحی , تامین تجهیزات , اجرا و نگهداری سیستم های هوشمند دوربین مدار بسته برای سازمان ها , ارگان ها , بیمارستان ها , هتل ها , مراکز تجاری , انبار ها , کارخانه ها و … می تواند بهترین مشاور شما در این زمینه باشد. همچنین در صورتی که قصد خرید و نصب سیستم دوربین مداربسته یا به فکر عقد قرارداد سرویس و نگهداری سیستم دوربین مداربسته مجموعه خود هستید  با مشاوران حرفه ایی ما همین حالا تماس بگیرید.