SSD یا HDD به کدام یک نیاز دارید؟

SSD یا HDD به کدام یک نیاز دارید؟

آیا دوست دارید فضای ذخیره سازی ارزان و ظرفیت بالا داشته باشید یا یک هارد سریع و ضد ضربه ؟ در این مقاله تفاوت های HDD و SSD را از نظر سرعت، ظرفیت، هزینه و طول عمر توضیح می دهیم، سپس به شما نشان می دهیم .

آیا فضای ذخیره سازی شما تمام شده است؟ آیا هارد دیسک شما تا حد بسیار زیاد کند شده است؟ یا فقط به دنبال عملکرد بهینه کامپیوتر ، لپ تاپ و یا سرور خود هستید؟ شاید زمان ارتقای سخت افزار سیستم فرا رسیده باشد. اما آیا باید یک هارد دیسک معمولی ارزان‌تر یا یک SSD سریع‌تر تهیه کنید؟ در این مقاله تفاوت های HDD و SSD را از نظر سرعت، ظرفیت، هزینه و طول عمر توضیح می دهیم، سپس به شما نشان می دهیم که چگونه با نرم افزار بهینه سازی تخصصی، دستگاه خود را تمیز و سریع نگه دارید.

 

SSD در مقابل HDD  تفاوت بین این دو چیست؟

HDD ها دستگاه های ذخیره سازی سنتی با صفحات چرخان هستند که داده ها را می خوانند و می نویسند. SSD ها از فناوری جدیدتری استفاده می کنند که داده ها را روی تراشه های حافظه قابل دسترسی فوری ذخیره می کند. SSD ها سریعتر، کم صداتر، کوچکتر هستند، انرژی کمتری مصرف می کنند و دوام بیشتری دارند. هارد دیسک‌ها ارزان‌تر هستند، ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری دارند و در صورت آسیب دیدن، بازیابی راحت‌تری را ارائه می‌دهند. تفاوت اصلی بین هارد (SSD) و درایو دیسک سخت (HDD) در نحوه ذخیره و دسترسی به داده ها است. هارد دیسک ها از دیسک های چرخان مکانیکی و هد خواندن/نوشتن متحرک برای دسترسی به داده ها استفاده می کنند، در حالی که SSD ها از تراشه های حافظه استفاده می کنند.

تا اواخر دهه 2000، زمانی که یک هارد دیسک جدید یا رایانه شخصی خریداری می کردید، انتخاب های فضای ذخیره سازی هارد دیسک شما محدود به اندازه و سرعت بود ، شاید 5400 یا 7200 چرخش در دقیقه. امروزه، وقتی یک رایانه شخصی جدید می‌خرید، دو گزینه بسیار متفاوت دارید: می‌توانید یکی را با SSD یا دیگری را با HDD تهیه کنید.

 

 

HDD: در هارد دیسک، یک محفظه شامل یک سری بشقاب است که توسط یک پوشش مغناطیسی پوشانده شده است. جهت مغناطش نشان دهنده تک تک بیت ها است. داده ها توسط یک هد با حرکت سریع نوشته و خوانده می شوند. از آنجایی که همه این قطعات "مکانیکی" هستند، هارد دیسک کندترین و شکننده ترین جزء هر کامپیوتر است.

 

SSD ها: SSD ها انواع جدیدتری از دیسک ها هستند که اطلاعات را روی فلش مموری ذخیره می کنند که شامل سلول های حافظه جداگانه ای است که بیت هایی را ذخیره می کند که بلافاصله توسط کنترلر قابل دسترسی است.

چرا SSD ها برای لپ تاپ مفید هستند؟

SSD ها اغلب در لپ تاپ ها استفاده می شوند زیرا آنها غیر مکانیکی هستند.  به انرژی کمتری نیاز دارند که به معنای طول عمر بهتر باتری است. لپ‌تاپ‌های ارزان‌تر هنوز با هارد دیسک‌های سنتی و ارزان‌تر عرضه می‌شوند، اکثر دستگاه‌های میان‌رده تا سطح بالا با SSD عرضه می‌شوند. در حالی که هارد دیسک دارای قطعات متحرک است،SSD در برابر ضربه مقاوم هستند. اگر لپ‌تاپ خود را در حالی که هد خواندن/نوشتن یک هارد درایو در حال حرکت است رها کنید  ممکن است منجر به خرابی اطلاعات شود. این اتفاق با SSD ها نمی افتد.

 

SSD در مقایسه با هارد دیسک چقدر سریعتر هستند؟

تفاوت سرعت بین درایوهای SSDو هارد دیسک قابل توجه است. SSD ها در همه زمینه ها بسیار سریع هستند مانند:

 

عملیات خواندن/نوشتن متوالی: تفاوت سرعت SSD در مقایسه با هارد دیسک در هنگام کپی و جابجایی فایل های بزرگ بیشتر مشهود است. هارد دیسک ها می توانند 30 تا 150 مگابایت در ثانیه (MB/s) کپی کنند، در حالی که SSD های استاندارد همان عملکرد را با سرعت 500 مگابایت بر ثانیه انجام می دهند. SSD های جدید NVME حتی می توانند سرعت حیرت آور 3000 تا 3500 مگابایت بر ثانیه را نشان دهند.

 

با یک SSD، می توانید یک فیلم 20 گیگابایتی را در کمتر از 10 ثانیه کپی کنید، در حالی که یک هارد دیسک حداقل دو دقیقه طول می کشد.

 

عملیات کوچک خواندن/نوشتن 4K: بیشتر اوقات، وقتی سیستم عامل خود را اجرا می‌کنید، برنامه‌های اصلی را باز می‌کنید یا در وب مرور می‌کنید، در واقع هزاران فایل کوچک‌تر را باز کرده و دستکاری می‌کنید که در بلوک‌های کوچک داده ذخیره می‌شوند.

 

هرچه دیسک شما سریع‌تر بتواند این بلوک‌های 4k را بخواند و بنویسد، سیستم شما سریع‌تر و سریع‌تر عمل می‌کند. در هارد دیسک ها سرعت آن از 0.1 تا 1.7 مگابایت بر ثانیه است. حافظه های SSD و NVME SSD با سرعت بسیار بالاتری بین 50 تا 250 مگابایت بر ثانیه کار می کنند.

طول عمر یک SSD چقدر است؟

در حالی که این درست است که سلول های SSD طول عمر محدودی دارند، این موضوع امروز واقعاً یک مشکل نیست. گزارشات مربوط به طول عمر SSD بر اساس فرضیات دهه 1990 و اوایل دهه 2000 است.

 

در تئوری، اگر داده های بیشتری در یک سلول نوشته شود، سریعتر فرسوده می شود. یک سلول SSD فعلی می تواند تقریباً 3000 چرخه نوشتن را تحمل کند، که در ابتدا زیاد به نظر نمی رسد. اما به لطف اصل تسطیح سایش، SSD عملیات نوشتن را به طور یکنواخت در تمام سلول ها پخش می کند تا مرگ سلولی را به حداقل برساند و طول عمر درایو را افزایش دهد.

 

علاوه بر این، SSD های مدرن حاوی سلول های یدکی هستند که جایگزین سلول های مرده می شوند. به این می گویند مدیریت بلوک بد، و به همین دلیل است که هر چه SSD بزرگتر باشد، طول عمر آن بیشتر می شود. اگر بخواهید داده ها را به صورت 24 ساعته روی یک SSD بنویسید، هنوز چندین دهه طول می کشد تا درایو خراب شود. اما اگر نگران هستید، همیشه می توانید یک تست هارد دیسک را برای نظارت بر سلامت آن اجرا کنید.

 

قابلیت اطمینان

از آنجایی که درایوهای SSD حاوی قطعات متحرک نیستند، در صورت افتادن یا ضربه زدن به رایانه، کمتر آسیب می بینند. این همچنین باعث می شود که SSD ها در محیط های محرک و در دماهای بالا یا پایین قابل اعتمادتر باشند.

 

امنیت و بازیابی اطلاعات

اگر درایو شما از کار بیفتد، معمولاً می توانید اطلاعات روی آن را بازیابی کنید. این در مورد HDD ها و SSD ها صادق است، هرچند با چند تفاوت کلیدی. از آنجایی که SSD ها جدیدتر هستند، بسیاری از سرویس های بازیابی اطلاعات هزینه بیشتری برای کار با آنها دریافت می کنند. اما از آنجایی که آنها سریعتر هستند، ممکن است بتوانید اطلاعات خود را سریعتر از هارد دیسک بازیابی کنید.

 

SSD ها از دستور TRIM برای از بین بردن داده ها هنگام حذف فایل ها استفاده می کنند. این بخشی از روشی است که SSD ها سایش را در تمام سلول ها برابر می کنند، اما بازیابی فایل های حذف شده را نیز سخت تر می کند. بازیابی اطلاعات برای SSD ها به بهترین وجه توسط متخصصان در آزمایشگاه با تجهیزات و نرم افزارهای تخصصی انجام می شود.

 

از هر نوع درایوی که استفاده می کنید، بهترین راه برای محافظت از داده های خود، پشتیبان گیری منظم در دستگاه های ذخیره سازی خارجی یا فضای ذخیره سازی ابری است. وقتی از قبل یک نسخه جدید دارید، نیازی به نگرانی در مورد بازیابی اطلاعات SSD نخواهید داشت.

 

تفاوت ظرفیت هارد دیسک و SSD

اگر نگران این هستید که چه مقدار اطلاعات می توانید در هر نوع درایو ذخیره کنید، نگران نباشید. هیچ تفاوتی در ظرفیت ذخیره سازی وجود ندارد. شما می توانید هارد دیسک ها و SSD ها را در اندازه های مشابه، از 128 گیگابایت تا 20 ترابایت یا بیشتر، دریافت کنید. اما SSD های بزرگتر گران تر هستند .

 

شرکت شبکه رسام دوراندیش به منظور ، تکمیل فرآیند خدماتی خود و ایجاد اعتماد برای سازمانها ، ارگانها و خریداران محترم اقدام به تامین و تجهیز سخت افزارهای مورد نیاز و خدمات پس از فروش به مشتریان را نموده است. تا بر این اساس حس نیت خود را جهت پایدار بودن خدمات در سطوح مختلف را اعلام نماید. این شرکت در راستای ارزش‌های مشتری مداری و با اتکا به متخصصین با تجربه خود، تجهیزات شبکه در دو سطح اکتیو و پسیو، با کیفیت اصیل را برای مشتریان خود تأمین می‌کند و می‌کوشد که شرکت‎های طرف قرارداد ، از بالاترین سطح رضایت از تجهیزات و خدمات شبکه شرکت این مجموعه برخوردار باشند.شرکت شبکه رسام دوراندیش به طور تخصصی فعالیت خود را بر فروش و ارائه خدمات پس از فروش محصولات  اچ پی ، سیسکو، هایک ویژن ، موگزا ، راکاس ، کسپرسکی ، میکروتیک و ... ، متمرکز نمود به طوریکه در حال حاضر بخش بزرگی از سبد محصولات این  برند ها و تجهیزات شبکه را تحت پوشش خدمات خود دارد طراحی و پیاده سازی شبکه و  زیر ساخت شبکه های رایانه ای, تأمین تجهیزات و  دستگاه ها و تجهیزات تحت شبکه ، ماشین های اداری , بهینه سازی و تأمین تجهیزات امنیت شبکه ، انتی ویروسها ، تجهیزات و دستگاههای دوربین مداربسته و قطعات رایانه ای و ... فارغ از هرگونه برندی و مارکی از جمله مواردی است که شرکت فنی مهندسی شبکه رسام دوراندیش به آن مفتخر است .