روش محاسبه فضای ذخیره سازی دوربین مدار بسته چگونه است ؟

روش محاسبه فضای ذخیره سازی دوربین مدار بسته چگونه است ؟

محاسبه فضای ذخیره سازی برای پروژه های دوربین مدار بسته بسیار مهم است. قطعا همه ما می خواهیم که نحوه محاسبه پهنای باند و فضای ذخیره سازی دوربین های IP و دستگاه های ضبط تصاویر خود را بدانیم، بنابراین می توانید تخمین بزنید که چقدر هارد دیسک برای ضبط تصاویر دوربین مدار بسته شما لازم است. اکنون زمان یادگیری فرا رسیده است با ما در ادامه این مطلب همراه باشید...

در مورد نحوه ذخیره سازی دوربین مدار بسته چه می دانید  ؟

فرض کنید  شما در حال خرید یک سیستم دوربین مداربسته هستید، اما نمی دانید که چگونه فضای ذخیره سازی لازم برای ضبط فیلم دوربین را محاسبه کنید. "چه هارد دیسکی باید بخرم؟ چه مدت می توانم تصاویر DVR خود را ضبط کنم؟" اگر اینها سوالاتی هستند که در حال حاضر می پرسید، نگران نباشید ما پاسخ آن را داریم.

قبل از خرید تجهیزات دوربین مداربسته ، میزان فضای ذخیره سازی مورد نیاز آن را محاسبه کنید!

زمان صحیح کار بر روی محاسبات ذخیره سازی زمانی است که پروژه دوربین مداربسته شما هنوز روی کاغذ است. صبر کنید،،،، دوربین ها و ضبط کننده های تصاویر خود را قبلا خریداری کرده اید؟ نگران نباشید، شرکت شبکه رسام دوراندیش ، با بیش از 20 سال تجربه در زمینه ی های مختلف از جمله نصب و راه اندازی سیستم های نظارتی و حفاظتی (دوربین مداربسته) به سازمان ها وارگانها برای محافظت از دارایی های خود با بهترین راهکارهای یکپارچه امنیت فیزیکی کمک می کنیم که یک انتخاب درست و به روز و کارآمد داشته باشند. ما می توانیم سیستم های نظارت تصویری را ماهرانه و کارآمد پیاده سازی کنیم تا بهترین نتیجه را داشته باشیم. اگر آماده شروع برنامه ریزی سیستم دوربین مداربسته خود هستید ، امروز با ما تماس بگیرید.

فرض کنید یک DVR با هارد 1 یا 2 ترابایتی برای ذخیره‌سازی ویدیو دارید، فرقی نمی‌کند دستگاه ضبط تصاویر شما 4، 8 یا 16 کاناله باشد، می‌توانید پیکربندی را تنظیم کنید و برای حدود 7 تا 30 روز یا حتی مدت زمان طولانی‌تری تصاویر خود را ضبط کنید. اما 30 عدد خوبی است.

30 روز برای اکثر پروژه ها کافی است...

البته، پروژه هایی هم وجود دارد که کارفرما یک سال ضبط تصاویر دوربین مدار بسته خود را درخواست می کنند. اگرچه این ممکن است، اما این یک وضعیت معمولی نیست، زیرا این پروژه برای ضبط ویدیوی طولانی مدت می تواند بسیار گران باشد.

روش اول برای محاسبه ذخیره سازی

بیایید از یک روش ساده برای محاسبه فضای ذخیره سازی پروژه دوربین مداربسته خود استفاده کنیم، فقط باید بدانید که دوربین امنیتی شما از چه مقدار پهنای باند (bandwidth) استفاده می کند و این همان میزان بیت ریت (bitrate)دوربین شما است. اگر قصد دارید از دوربین خود با وضوح HD استفاده کنید، نرخ بیت 1024 کیلوبیت بر ثانیه مشکلی ندارد، برای رزولوشن Full HD از 2048 کیلوبیت بر ثانیه به عنوان نرخ بیت خود استفاده کنید. با این اطلاعات می توانید از یک فرمول یا یک ماشین حساب ذخیره سازی برای وارد کردن میزان بیت، تعداد روزهای ضبط و تعداد دوربین ها استفاده کنید.

اگر عجله دارید، این فرمول محاسبه است :  تئوری های بیشتری در مورد محاسبات ذخیره سازی دوربین مدار بسته وجود دارد، اما اگر واقعا دیوانه ریاضی هستید و می خواهید فرمول را ببینید،ادامه مطلب را با دقت بیشتری بخوانید...

فضای ذخیره سازی:( (cam_bitrate/8) * 3600 * 24 * Qty_cam * Qty_days ) /1G

---------------------------------------------------------------------------

فضای ذخیره سازی : مقدار فضا بر حسب گیگابایت (گیگابایت)

cam_bitrate : پهنای باند دوربین

8 : برای تبدیل از بیت به بایت

3600 : برای تبدیل از ثانیه به ساعت

24 : برای تبدیل از ساعت به روز

Qty_cam : تعداد کل دوربین ها

Qty_days : تعداد روزها

1G : تقسیم بر 1 گیگ (1,000,000,000) برای تبدیل از کیلوبایت به گیگابایت

این یک فرمول بزرگ و پیچیده است، اینطور نیست؟ نگران نباشید این روش محاسبه یک کار آسانی است، فقط به مثال نگاه کنید و متوجه خواهید شد که چگونه از این فرمول استفاده کنید.

مثال :

1 دوربین با نرخ بیت 1024 کیلوبیت بر ثانیه ضبط به مدت 1 روز

Storage = ( (8/1024000) * 3600 * 24 * 1 * 1) / 1,000,000,000 

میزان فضای ذخیره سازی مورد نیاز  : 11 گیگابایت

اگر هنوز با شرح این مثال متوجه موضوع نشدید و به دنبال این هستید که آیا راه آسانی وجود دارد، باید بگیم شاید بتوانید از یک ماشین حساب پهنای باند و ذخیره سازی دوربین مدار بسته استفاده کنید.

آیا چیزی شبیه به این وجود دارد که به شما در پروژه دوربین مداربسته کمک کند؟

بله، دوست من... مقداری پهنای باند دوربین مدار بسته و ماشین حساب ذخیره سازی وجود دارد که می تواند زندگی شما را بسیار آسان تر کند، پس بیایید در مورد آنها صحبت کنیم.

ابزار طراحی سیستم تصویری IP

استفاده از این ماشین حساب پهنای باند و ذخیره سازی آسان است، اجازه دهید مستقیماً به مثالی که قبلاً استفاده کردیم بپریم. در مثال قبل یک دوربین با سرعت 1024 کیلوبیت بر ثانیه با ضبط یک روزه وجود داشت، درست است؟ بنابراین، به عکس زیر توجه کنید، دقیقاً همان چیزی است که با فرمول ریاضی محاسبه کردیم. 1 روز، 1 دوربین، 1024 کیلوبیت بر ثانیه آیا می توانید نتیجه را ببینید؟

 

دقیقاً همان چیزی است که قبلاً با فرمول دریافت کردم، کل فضای ذخیره سازی 11 گیگابایت است، به قسمت فضای دیسک نگاه کنید .

چه چیزی برروی پهنای باند و ذخیره سازی تأثیر می گذارد:

1. وضوح (Resolution)

هرچه رزولوشن دوربین بیشتر باشد، نیاز به پهنای باند و فضای ذخیره سازی بیشتر است، برخی از رزولوشن های رایج دوربین IP عبارتند از: QCIF، CIF، 2CIF، 4CIF، VGA، SVGA، HD، Full HD و 4K

2. نرخ فریم (Frame Rate)

30 فریم در ثانیه به عنوان حرکت بلادرنگ در نظر گرفته می شود و حرکت نرمی را روی فیلم ضبط شده نشان می دهد، اما اگر دوربین خود را با چنین نرخ فریمی تنظیم کنید، استفاده از پهنای باند و فضای ذخیره سازی بسیار افزایش می یابد. بنابراین برای اکثر پروژه های دوربین مدار بسته 15 FPS کافی است.

3. کدک یا الگوریتم فشرده سازی (CODEC)

انتخاب کدک به طور چشمگیری بر میزان هارد دیسک مورد استفاده برای ضبط تأثیر می گذارد، بنابراین استفاده از الگوریتم های مدرن مانند H.264، H.264 plus و H.265 می تواند در مقایسه با کدک های قدیمی مانند MJPEG یا MPEG- فضای ضبط بیشتری را ذخیره کند. 

4. فعالیت صحنه (Scene activity)

اگر مکانی که دوربین در آن نصب می شود بسیارپرتردد باشد، یعنی جابجایی افراد و اشیا زیاد باشد، نیاز به پهنای باند و فضای ذخیره سازی بیشتر افزایش می یابد.

5. ضبط مداوم یا رویداد (Continuous or event recording)

هنگامی که یک دستگاه ضبط تصاویردوربین مداربسته را راه اندازی می کنید، می توانید انتخاب کنید که آیا تصاویر به طور مداوم حتی زمانی که هیچ رویدادی وجود ندارد ذخیره شود یا اینکه ضبط تصاویر تنها زمانی شروع شود که رویدادی مانند تشخیص حرکت وجود داشته باشد.

همانطور که می بینید، هیچ چیز آنقدر پیچیده نیست، علم موشکی نیست و شما براحتی می توانید این محاسبات را انجام دهید. اما به یاد داشته باشید که این یک محاسبه ذخیره سازی با یک تخمین کلی است. پس از 30 روز ضبط واقعی، می توان مطمئن شد که سیستم مطابق با پیش بینی انجام شده ضبط می کند، تا زمانی که ضبط کننده بتواند حداقل 30 روز فیلم را نگه دارد، همه خوشحال خواهند شد 🙂 بنابراین بابت پروژه دوربین مداربسته و محاسبه ذخیره سازی به شما تبریک می گوییم، حالا می توانید از ابزارها برای تمرین استفاده کنید و مطمئن شوید که همه چیز را یاد گرفته اید.