آیا می دانید عملکرد سیستم اعلام و اطفاء حریق برای اتاق سرور و مراکز داده چگونه است ؟

آیا می دانید عملکرد سیستم اعلام و اطفاء حریق برای اتاق سرور و مراکز داده چگونه است ؟

خرابی سیم کشی، گرمای بیش از حد، بارگذاری بیش از حد، یا اتصال کوتاه می تواند به سرعت باعث آتش سوزی در اتاق های برقی مانند اتاق سرور شود. کسب و کارها به راه حلی نیاز دارند که سریعاً برای خاموش کردن آتش سوزی به درستی بدون آسیب رساندن به سرورها عمل کنند.

اتاق های سرور یک منبع ارزشمند برای هر سازمانی هستند نه تنها سخت افزار بخش گران از  زیرساخت یک شرکت است، بلکه داده های ذخیره شده در سرورها اغلب غیر قابل تعویض و برای تجارت ضروری هستند .

 

حفاظت از فناوری در اتاق سرور در برابر تهدیدات سایبری و دسترسی غیرمجاز دغدغه فکری هر شرکتی است، اما اغلب صاحبان و مدیران کسب و کارها تهدید بسیار ملموس تری را که برای سرورها وجود دارد را فراموش می کنند. آتش‌سوزی برای کل یک کسب‌وکار خطرناک است، اما اتاق‌های سرور برای محافظت از فناوری پیچیده موجود در آن‌ها و اطمینان از اینکه در صورت آتش‌سوزی، ضربه‌ای جدی به سرورهای آسیب‌دیده وارد نمی‌شود، به ملاحظات خاصی نیاز دارند.

خطرات منحصر به فرد اتاق های سرور

سرورها و تجهیزات موجود در اتاق سرور بسیار ارزشمند هستند ، اما این تنها دلیل کوشا بودن در مورد اینکه اتاق رک و یا مراکز داده  در طراحی سیستم حفاظت در برابر آتش برای فضای اداری یا ساختمان شما نیست. این اتاق‌ها خطرات منحصربه‌فردی را ارائه می‌کنند که نیاز به مراقبت بیشتری دارد تا از آتش‌سوزی نه تنها به سرورهای ارزشمند شما آسیب نرساند، بلکه از انتشار آن در نقاط دیگر و تهدید دارایی‌ها و جان‌های بیشتر جلوگیری کند.

خرابی سیم کشی، گرمای بیش از حد، بارگذاری بیش از حد، یا اتصال کوتاه می تواند به سرعت باعث آتش سوزی در اتاق های برقی مانند اتاق سرور شود. کسب و کارها به راه حلی نیاز دارند که سریعاً برای خاموش کردن آتش سوزی به درستی بدون آسیب رساندن به سرورها عمل کنند. یک تکنسین ایمنی آتش‌سوزی آموزش دیده می‌تواند به طراحی سیستمی کمک کند که این خطر را کاهش داده و هر گونه خطر آسیبی را که ممکن است ایجاد شود محدود کند.

چرا نمی توان از یک کپسول آتش نشانی "عادی" در اتاق سرور استفاده کرد؟

کپسول های آتش نشانی انواع مختلفی دارند، بنابراین همیشه مهم است که نوع مورد نیاز برای هر محیط را بدانید. در حالی که بسیاری از آتش سوزی های متداول را می توان با کپسول های آتش نشانی با آب یا فوم خاموش کرد، این عوامل در صورت استفاده در موقعیت نامناسب می توانند در واقع خود یک خطر جدی محسوب شوند.

کپسول های آتش نشانی سنتی فوم صدمات جبران ناپذیری به سرورهای شما وارد می کند و استفاده از اسپرینکلرهای آتش نشانی بر روی تجهیزات کامپیوتری گران قیمت راه مطمئنی برای داشتن اتاقی پر از ضایعات است. کپسول های آتش نشانی مبتنی بر آب و فوم همچنین می توانند جریان الکتریکی را هدایت کنند، بنابراین هنگام برخورد با آتش سوزی کلاس C  (تجهیزات برقی دارای انرژی)، ممکن است در صورت استفاده از کپسول آتش نشانی یا سیستم اطفاء حریق نادرست، به وضعیت آسیب بیشتری وارد کنید.

 

محافظت از اتاق سرور شما

سرورها و تجهیزات تحت شبکه  شما بخش گران قیمت و حیاتی در عملکرد کسب و کار شما هستند. ارزش آنها، به علاوه خطر آتش سوزی الکتریکی آنها، اتاق های سرور را به یک نکته کلیدی تبدیل می کند که باید در توسعه هر سیستم ایمنی آتش سوزی و جانی مورد توجه قرار گیرد.

 

حفاظت در برابر آتش فقط مربوط به رعایت مقررات نیست. محافظت از کسب و کار ، جان مردم و پرسنل نیز  از جمله کارهایی است که انجام می دهید تا اطمینان حاصل شود که می توانید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید و در آینده موفق باشید.  اکنون آمادگی خود را برای آتش سوزی ارزیابی کنید و اقداماتی را برای ایمن نگه داشتن کسب و کار خود انجام دهید.

 

سیستم های اعلام و اطفاء حریق:  برای اتاق سرور و مراکز داده بسیار ضروری هستند. یک سیستم اعلام و اطفاء حریق بدون نیاز به دخالت انسان به طور خودکار آتش را خاموش می کند. استانداردهای طراحی برای سیستم های اعلام و اطفاء حریق برای اتاق سرور و مراکز داده با دستورالعمل های دقیق انجام می شود، زیرا عوامل اطفاء حریق مورد استفاده در صورت عدم طراحی صحیح می توانند خطرناک باشند.

 

اجزا سیستم اعلام حریق در مراکز داده به شرح ذیل می باشد :

·        مرکز کنترل سیستم اعلام و اطفاء حریق  اتاق سرور: این پنل اطلاعاتی را از دستگاه‌هایی که برای شناسایی و گزارش آتش‌سوزی طراحی شده‌اند دریافت می‌کند، یکپارچگی عملیاتی آنها را نظارت می‌کند و کنترل خودکار تجهیزات و انتقال اطلاعات لازم برای آماده‌سازی تأسیسات برای آتش‌سوزی را بر اساس یک توالی از پیش تعیین‌شده فراهم می‌کند. این پنل همچنین ممکن است انرژی الکتریکی را برای عملکرد هر دستگاه آغازگر مرتبط، دستگاه اعلان، کنترل، فرستنده یا رله تامین کند. چهار نوع اصلی از پانل ها وجود دارد: پانل های کدگذاری شده، پانل های معمولی، پانل های آدرس پذیر و مالتی پلکس.

مدل متعارف یا آدرس پذیر، مدار فرمان در پنل به زونهای مختلف اعلام حریق و زون اطفا حریق در دیتاسنتر ها استفاده میگردد. که کلیه تجهیزات اعلام حریق به این تابلو فرمان متصل میگردند.

 

·        دتکتور یا تشخیص دهنده اتاق سرور :کارکرد این نوع دتکتورها به این شکل است که دود حاصل از آتش با غلظت به سمت سقف آمده و توسط دتکتور تشخیص داده می شود و سپس از دتکتور به سمت مرکز کنترل آلارم حریق فرستاده می شود.

وظیفه دتکتور تشخیص آتش سوزی است. دتکتور در سه مدل تولید می شود. دودی که با تشخیص دود فعال می شود. حرارتی که با بالا رفتن دمای محیط هشدار می دهد. مالتی که به هر دو مورد حساس است. تا زمان تشخیص حرارت خسارت به اتاق زیادی وارد شده است بنابراین بیشتر دتکتور دودی یا مالتی استفاده می شود.

 

در اصطلاح آتش نشانی دتکتور مولتی سنسور به وسیله ای گفته می شود که توسط آن می توان حریق یا اثرات جانبی آن مثل دود و حرارت را تشخیص داد. هنگاميكه حريق تشخيص داده شد(ازطريق دود يا حرارت)، چراغ LED قرمز رنگ روي دستگاه روشن شده و به سيستم مركزي فرمان اعلام خطر ميدهد.

 

·        سیستم آنالیزور محیطی  Air Sampling اتاق سرور :این سیستم هوای درون اتاق را به داخل مکش کرده وسپس آنرا تجزیه و تحلیل می کند. در صورت تشخیص مواد مربوط به آتش سوزی پیغامی را برای کنترل پنل ارسال می کند. این سیستم به نسبت دتکتورها از سرعت و دقت بالاتری برخوردار هستند. در این نمونه برداری ذرات بسیار ریز دود را در هر نقطه اي كه درحال تولید باشد بواسطه محفظه لیزر تشخیص داده و از طریق كابلهاي ارتباطي به پانل اعلان حریقی که کنترل آن را به عهده دارد انتقال مي دهد.

 

·        شستی اعلام حریق اتاق سرور: برای فعال کردن دستی سیستم به کار می رود. در صورت بروز آتش سوزی و حضور فردی در اتاق بصورت دستی با شکستن شیشه جلوی آن و فشار دادن کلید سیستم را فعال می سازد.

فرض کنید کارشناس IT در دیتاسنتر در حال انجام کارهای روزانه است که متوجه شکل گیری حریق میشود قبل از اینکه سیستم  به طور اتوماتیک حریق را کشف کند میتوان با فشار دادن دکمه شستی اعلام، تمامی آلارم ها را به کار انداخت و از اتلاف زمان جلوگیری کرد.

 

·        چراغ هشدار اعلام حریق اتاق سرور: در صورت تشخیص آتش سوزی کنترل پنل این چراغ را فعال می سازد.

 

·        آژیر اعلام حریق اتاق سرور: کنترل پنل بعد از تشخیص حریق آژیر را فعال کرده و از طریق صدا و الارم پرسنل را با خبر می سازد.

·        دستگاه تلفن کننده اتاق سرور : این سیستم از کنترل پنل فرمان گرفته و در صورت بروز حریق با شماره های ذخیره شده در خود دستگاه که از قبل در آن تعریف شده تماس می گیرد و پیامی را پخش می کند.

 

·        دستگاه ارسال پیامک اتاق سرور : این دستگاه به سیم کارت مجهز می شود. در صورت دریافت پیام از کنترل پنل سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور پیامکی را برای مدیر و افراد مسئول که از قبل شماره تماس به آن معرفی شده ارسال می کند.

 

·        سیستم برق اضطراری کنترل پنل سیستم اعلام حریق اتاق سرور : کنترل پنل های اعلام حریق قادر به اتصال باتری می باشند. چنانچه در زمان حادثه برق اتصالی یا کلا قطع شود باید برق مورد نیاز تجهیزات تامین شود که در این مواقع اضطراری به وسیله یک سیستم ups  یا دو عدد باطری که در تابلوی اصلی تعبیه شده برق مورد نیاز تامین میشود که تجهیزات برای عملکرد خود مشکلی نداشته باشند.

 

 

سیستم اطفاء حریق اتاق سرور : اطفاء حریق یک سیستم زیرساخت حیاتی در اتاق سرور و محیط مرکز داده است. در حالی که آتش‌سوزی در اتاق سرور نادر است، آتش‌سوزی می‌تواند منجر به از دست دادن داده‌ها، سیستم‌های فناوری اطلاعات و آسیب‌های احتمالی یا حتی مرگ شود. سیستم های کنترل آتش مرکز داده از وقوع این حوادث ناگوار جلوگیری می کند. سیستم اطفاء حریق اتاق سرور بر پایه گازهای Clean Agent می باشند. مواد اطفاء حریق پودر و کف و مشابه آن سبب آسیب رسیدن به تجهیزات می شوند. برای همین از گاز برای این منظور استفاده می شود. گاز مورد استفاده باید استاندارد و بدون آسیب برای تجهیزات باشد. همچنین باید برای انسان نیز تا حد ممکن بی ضرر باشد. بهترین مورد برای اتاق های سرور گاز FM200 می باشد.

 

اجزا سیستم اطفاء حریق اتاق سرور

 

·        سیلندر یا کپسول اطفاء حریق: محل ذخیره گاز اطفاء حریق می باشد. کیفیت سیلندر بسیار مهم می باشد. در صورت استفاده از کپسول بی کیفیت احتمال نشتی گاز و همچنین ترکیدن آن وجود دارد. سیلندر گاز FM200 حتما باید از نوع استاندارد با تحمل فشار تست bar 80  باشد .این سیلندر حتما باید مخصوص گاز FM200 باشد که قطر بیشتری نسبتبه سیلندر CO2 داشته و دهانه داخلی آن بزرگتر می باشد .

·        شیر برقی: بر سر کپسول نصب می شود. این شیر بصورت برقی و با فرمان گرفتن از کنترل پنل گاز را آزاد می سازد. بر روی این شیر نیز یک ضامن دستی قرار دارد که اگر به صورت اتوماتیک عمل نکند می توان با کشیدن آن را فعال نمود.

·        لوله کشی: برای لوله کشی از استاندارد NFPA پیروی می کنیم. برای لوله کشی لوله مانیسمان فولادی بدون درز مناسب است. اتصالات بوسیله چوش و بدون رزوه می باشد. جوش ها باید به درستی انجام گردد تا از نشتی و یا شکسته شدن بر اثر فشار گاز جلوگیری شود.

·        نازل پاشش 360 درجه: در انتهای لوله ها نصب می شود و گاز از طریق آن در اتاق پخش می شود.

·        شستی اطفاء دستی: در صورت بروز حریق سیستم توسط کاربر به صورت دستی فعال می شود.

·        شستی توقف دستی: در صورت فعال شدن سیستم در مدت 30 ثانیه انتظار می توان به صورت دستی سیستم را غیر فعال نمود. اگر در هنگام اعلام حریق توسط سیستم مرکز کنترل اپراتور در محل حضور داشته باشد، می تواند با فشردن این شستی از اطفاء گاز جلوگیری کند  چون ممکن است اعلام حریق به دلیل آلارم کاذب رخ داده باشد یا گستردگی حریق به اندازه ای باشد که بتوان آن را بدون استفاده از گاز FM200 خاموش کرد.

·        گازFM200   : از خانواده  گاز های بی اثر میباشد که بر اساس استاندارد اثرات تخریب محیطی کم بدون اثر روی تجهیزات الکترونیکی در کلاس c حریق و با قابلیت خاموش کنندگی بالا میباشد .

 

شرکت شبکه رسام دوراندیش با سالها تجربه در زمینه مشاوره ، طراحی , نصب و اجرای کامل اتاق سرور و مراکز داده آماده ارائه بهترین خدمات به شما مشتریان محترم می باشد . شایان ذکر است که سیستم اعلام و اطفا حریق هم مانند هر سیستم دیگری که در طراحی و اجرای اتاق سرور موثر هستند نیاز به پشتیبانی و نگهداری دارد. در صورت عدم رسیدگی احتمال خرابی آن بالا می رود از این رو جهت دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر هم در زمینه اجرا و هم در زمینه پشتیبانی و نگهداری اتاق سرور با ما تماس بگیرید.