کف کاذب در اتاق سرور ، اتاق رک ، مرکز داده

کف کاذب در اتاق سرور ، اتاق رک ، مرکز داده

یک کف کاذب تمام "تجهیزات غیر ضروری" یک اتاق سرور را پوشش می دهد که این تجهیزات شامل : انواع کابل ها، خنک کننده ها، ماژولهای برق ، سنسورهای نظارت و ... می باشند .

در بسیاری از مراکز داده، همه چیز در زیر زمین (زیر کف کاذب) قرار دارد.

بنیاد اتاق سرور و مرکز داده

یک کف کاذب  تمام "تجهیزات غیر ضروری" یک اتاق سرور را پوشش می دهد که این تجهیزات شامل : کابل ها، خنک کننده ها، پریزهای برق و سنسورهای نظارت می شوند . همانطور که می دانید اتاق های سرور مکان های بسیار مهمی هستند؛ زیرا سرورها و داده ها در آن نگهداری می شوند؛ به همین علت است که محیط دیتاسنتر باید کاملا مطابق استانداردهای تعریف شده طراحی و پیاده سازی گردد.

امروزه نیز یکی از مهم ترین مواردی که در پروژهای متعدد مراکز داده شاهد آن هستیم اجرا و نصب کف کاذب می باشد. از همین جهت قبل از نصب و اجرای این محصول برای مراکز داده، در ابتدا لازم است به بررسی شرایط اتاق سرور پرداخته و بین کف کاذب های موجود در بازار، مناسب ترین نوع کف کاذب را انتخاب نمائید. بنابراین، طراحی، آماده سازی محیط و انتخاب کف کاذب اتاق سرور از موارد مهمی بوده که قبل از اجرای کف کاذب در مراکز داده باید آن را در نظر گرفت.

اتاق سرور استاندارد دارای خواص متعددی میباشد و استانداردهای مختلفی در آن رعایت میشود . یکی از قسمت های اتاق سرور استاندارد کفهای کاذب اتاق سرور میباشد .

سیستم کف کاذب اتاق سرور، یکی از مهمترین قسمت های مراکز داده است. این ساختار به حل بسیاری از مسائل اتاق رک و دیتا سنتر کمک میکند. کف ماژولار قابل دسترسی اتاق سرور از تایل های 60*60 تشکیل میشود. ارتفاع این کف از 10 الی 120 سانتیمتر میتواند باشد. تنظیم ارتفاع ارتباط مستقیم با میزان کابل ها و تاسیسات عبوری از کف دارد و محاسبه میشود. طراحی فضای مناسبی را زیر سطح ایجاد میکند تا شرکت ها بتوانند با سرعت و سهولت کابل های برق، دیتا، ارتباطی و سیستم های تاسیسات را از زیر آن عبور دهند. سیستم قابل دسترسی کف کاذب اتاق سرور از ساختار پایه و محکمی برای ایجاد یک شبکه منظم بهره میبرد و تایل های 60*60 روی آن نصب میشوند. این امر سبب احداث یک ساختار پایدار برای استقرار رک و سرور های بزرگ در مراکز داده میشود. هر زمان که نیاز به دسترسی به سیستم کابلی باشد، تایل ها جداگانه قابل برداشتن است. این فضای تمیز و بدون صدا، نگهداری و اصلاح آسان را تضمین میکند.

سیستم کف کاذب اتاق سرور  چیست؟

سیستم کف کاذب  که به عنوان سیستم کفپوش دسترسی کامپیوتری نیز شناخته می شود  روشی برای بالا بردن ساختار کف اتاق از سطح جامد آن است که اغلب از بتن تشکیل شده است. سیستم کف برجسته از ساختار شبکه ای، پایه ها و کاشی های کف برجسته استفاده می کند که باعث ایجاد شکاف در بالای بستر می شود.

آماده سازی محیط جهت اجرای کف کاذب دیتاسنتر:

یکی از مهم ترین مراحل در پیکربندی اتاق سرور، آماده سازی محیط آن می باشد. که در ادامه به توضیح مراحل آن می پردازیم پس با ما همراه باشید :

 

1.     اشتعال زا نبودن کف اصلی:

در ابتدا و قبل از پیاده سازی کف کاذب، کف سازه ی اصلی یا همان کف اتاق سرور مورد نظر باید غیر قابل اشتعال و کاملا ایزوله باشد. ایزوله نبودن کف در برابر آتش موجب کاهش ایمنی شده و نمی توان در چنین شرایطی کف کاذب را پیکربندی نمود. در نتیجه اگر اتاق سرور از کف غیر ایزوله ای برخوردار باشد باید سطح آن را با مواد غیر قابل اشتعال زایی همانند سنگ بپوشانیم.

 

2.     تراز بودن کف اصلی:

در مرحله ی بعدی جهت آماده سازی اتاق سرور، باید از تراز بودن کف اصلی اطمینان حاصل نمائید؛ زیرا در صورت تراز نبودن کف اصلی مرکز داده، در اجرا و نصب کف کاذب با مشکل مواجه خواهید شد.

 

3.     اپوکسی:

بعد از تراز بودن، باید کف اتاق سرور را آبندی نمائید. معمولا این آبندی توسط اپوکسی انجام می شود. ضخامت استاندارد اپوکسی برای کف اتاق سرور 3 میلیمتر می باشد. استفاده از اپوکسی موجب می گردد که آب از اتاق سرور خارج نشود؛ اما به یاد داشته باشید آب می تواند از آن طرف دیگر که اپوکسی کار نشده است وارد اتاق سرور شود و نمی توان از نفوذ آن به صورت کامل جلوگیری نمود. در واقع اپوکسی فقط چنین قابلیتی را دارد که شدت نفوذ آب را کاهش دهد.

 

4.     گونیا بودن دیوار اتاق سرور:

گونیا بودن اتاق سرور به معنای صاف و تراز بودن دیوار است. اگر دیوار اتاق سرور گونیا نباشد، نصاب در نصب و اجرای کف کاذب با مشکل مواجه خواهد شد. در چنین شرایطی شاسی کشی دور به درستی صورت نمیگیرد و ممکن است که شاسی در بعضی از قسمتهایی که دیوار گونیا نمی باشد کاملا به دیوار فیکس نشود. بنابراین، مجری مربوطه که اجرا و پیاده سازی کف کاذب را برعهده دارد باید قبل از اجرای این محصول به آماده سازی این محیط بپردازد. شما نیز اگر می خواهید نصب کف کاذب اتاق سرور خود را مطابق با استانداردهای روز پیاده سازی نمائید، باید در ابتدا شرکتی را انتخاب کنید که تمامی مراحل ذکر شده را رعایت نماید. شرکت فنی و مهندسی شبکه رسام دوراندیش نیز با رعایت تمامی موارد گفته شده می تواند به آماده سازی محیط جهت اجرای کف کاذب اتاق سرور شما بپردازد.

کف کاذب مناسب اتاق سرور

قسمت اول اجرای سیستم کف کاذب اتاق سرور طراحی آن است. بر اساس چینش رک ها و ابعاد اتاق، طراحی اتاق سرور شروع میشود. بهترین مدل پوشش که حداکثر زیبایی را نیز به همراه داشته باشد، با نرم افزار کشیده میشود. قسمت دیگری که در طرح دیده میشود ارتفاع و جنس کف است. بر اساس حجم تاسیسات زیر کف، ارتفاع لازم به دست می آید. جنس کف بستگی به عوامل مختلفی مانند وزن تجهیزات، قدرت تحمل ساختمان، موقعیت جغرافیایی و عوامل دیگر به دست می آید. چند نمونه از موارد پرکاربرد را بیان میکنیم.

 

·        فولادی

در این مدل جنس تایل ها از فولاد نورد شده ساخته میشود. مدل توپر به دلیل استحکام بیشتر و صدای کمتر توصیه میشود. این کف تحول وزن بار متمرکز 10KN/Inch2 و بار گسترده 32KN/m2 را دارد. قیمت مناسب این روش به همراه پایداری بالا یک مدل پرطرفدار را ایجاد کرده است.پایه و استرینگر از جنس فولاد گالوانیزه است. قابلیت رگلاژ و دادن ارتفاع مناسب به آسانی امکان پذیر است.

 

·        آلومینیومی

در این روش از آلومینیوم برای ساخت تایل های کف استفاده میشود. نصب آسان به همراه دسترسی مناسب به زیر، عملیات تعمیر و نگهداری را در اتاق سرور آسان می سازد. وزن این تایل ها کم و سبک می باشد. این مورد برای اماکنی که قصد کاهش بار مرده ساختمان را دارند بسیار مناسب است. این روش نسبت به مدل فولادی از هزینه بیشتری برخوردار است. از نکات دیگر کف کاذب اتاق سرور آلومینیومی مقاومت در برابر رطوبت و خورندگی است. آلومینیوم در مناطق شرجی و مرطوب مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون دارد. روکش مورد استفاده آنتی استاتیک است تا در برابر الکتریسیته ساکن مقاوم باشد.

 

·        سولفات کلسیم

این کف از ترکیب الیاف غیر سمی با کلسیم سولفات و تحت فشار ساخته میشود. ویژگی های منحصر به فردی در این تایل ها وجود دارد. مقاومت بسیار بالا در مقابل حریق، وزن مناسب و استحکام بالا از مختصات خوب این نوع تایل است. عوامل تخریب و خورندگی روی این تایل کمترین اثر را دارد. قیمت این سیستم نسبت به دو مدل قبلی بالاتر است. روکش های آنتی استاتیک روی این تایل ها نصب میشود. از پایه و استرینگر های گالوانیزه فولادی برای زیر کار بهره میبریم. درجه مقاومت در برابر اشتعال این محصول کلاس A است.

 

·        کف کاذب با روکش آنتی استاتیک

یکی از مهمترین موارد در اتاق سرور بحث الکتریسیته ساکن است. کف اتاق می بایست آنتی استاتیک باشد تا جریان های ناخواسته را به سیستم ارت هدایت کند. برای کفپوش های مورد استفاده در اتاق سرور از مدل های HPL و PVC آنتی استاتیک استفاده میشود. این روکش ها دارای مقاومت مناسب در برابر فشار و خط و خش نیز دارند.

 

کف کاذب اتاق سرور برای اهداف زیر توسعه یافته است(مزایای استفاده از کف کاذب ) :

·        دسترسی آسان

·        سیستم موثر توزیع جریان هوا (گردش هوا )

·        قابلیت تغییر

·        زیبایی اتاق سرور

·        آنتی استاتیک

·        ایجاد یک محیط ایمن برای پرسنل (ایمنی)

·        توزیع وزن سنگین به طور مساوی

·        بررسی و پشتیبانی از خطوط داده

·        بررسی و مدیریت راحت کابل های برق

·        انعطاف پذیری

 

امکانات نصب کف کاذب با شرکت شبکه رسام دوراندیش :

 

·        کفپوش کاذب یک سازه مرتفع به منظور ایجاد فضای خالی پنهان برای عبور خدمات برق ایجاد می کند.

·        در کفپوش کاذب، یک ساختار شبکه ای فلزی شامل پایه هایی با ارتفاع قابل تنظیم به نام پایه به منظور ایجاد پایه برای پانل ها است.

·        کفپوش کاذب پیشنهادی ما به طور گسترده در دفاتر چند ملیتی مدرن، ساختمان ها و مناطق مختلف مانند مراکز فرماندهی استفاده می شود.

·        کفپوش های کاذب به طور گسترده در مراکز داده و اتاق های کامپیوتری که مسیر و منبع تغذیه مورد نیاز است استفاده می شود.

·        در کفپوش کاذب ارتفاع پایه ها برای فاصله حداقل شش اینچ تعبیه شده است که توسط حجم کابل دیکته می شود.

·        ما طراحی عالی در کفپوش کاذب داریم و همچنین از هزینه کمتر، بهره وری انرژی و عدم اتلاف اطمینان می دهیم.

·        ما می توانیم با ارائه کفپوش کاذب به پیشرفت های تکنولوژیکی در جریان و راحتی کار الکترونیکی بپردازیم.

·        ما استانداردهای کیفیت بین المللی را تضمین می کنیم و خدمات کاملاً قابل اعتمادی را ارائه می دهیم

·        ما می توانیم کفپوش کاذب را مطابق با نیاز مشتری سفارشی کنیم

·        ما در حال ارائه خدمات با کیفیت هستیم و دارای مشتریانی با رضایت بالا هستیم.

·        ما از سطح بهینه فناوری پیشرفته استفاده می کنیم تا کارایی و کیفیت بهتری داشته باشیم.

شرکت شبکه رسام دوراندیش با سالها تجربه در زمینه راه اندازی تخصصی اتاق رک ،  اتاق سرور و دیتا سنتر ، آسایش خاطر شما کارفرمایان محترم را فراهم می سازد . جهت مشاوره و سفارش خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.