سیستم سرمایش اتاق سرور (Datacenter Cooling) چیست ؟

سیستم سرمایش اتاق سرور (Datacenter Cooling) چیست ؟

همانطور که می دانید مقیاس و عملکرد مورد نیاز برای مراکز داده امروزی در حال افزایش است، به همین دلیل نیاز به خنک کننده مرکز داده نیز افزایش می یابد. مراکز داده که پر از سرورها هستند، گرمای زیادی تولید می کنند. گرمای بیش از حد می تواند باعث ایجاد نقاط داغ شود که منجر به خرابی تجهیزات می شود. برای از بین بردن این گرما و جلوگیری از خرابی، تیم های فناوری...

سیستم سرمایش اتاق سرور چیست ؟

برای یک چشم آموزش ندیده، اتاق سرور مانند انبوهی از ماشین های زمزمه کننده به نظر می رسد که فقط فضا را اشغال می کنند. اما برای شرکتی که به داده های ذخیره شده برروی سرورها متکی است، این اتاق چندین عملیات را انجام می دهد و کسب و کار را در مسیری رو به جلو نگه می دارد. اگر کسب و کار شما دارای یک اتاق سرور بزرگ است، محافظت از آن در برابر آسیب باید اولویت اصلی باشد. جهش دما تهدیدی برای امنیت و کارایی اتاق سرور شما است.

 

در واقع، خنک کننده ناکافی اتاق سرور می تواند منجر به توقف عملیات شود. این مورد در مایکروسافت زمانی بود که بخشی از سرورهای این شرکت دچار جهش گرمایی شد که دو وب سایت آن را به مدت 16 ساعت از کار انداخت و بر نرم افزار ذخیره سازی ابری تأثیر گذاشت. درک گزینه های شما برای سیستم های خنک کننده اتاق سرور و برنامه های پشتیبان موجود، شرکت شما را با یک سپر محافظ در مواجهه با موقعیت های غیرمنتظره مسلح می کند. برای آشنایی با انواع سیستم های خنک کننده مرکز داده و نحوه محافظت از اتاق سرور خود، ادامه مطلب را بخوانید.

 

راه حل هایی برای سیستم های خنک کننده اتاق سرور و مرکز داده (Datacenter Cooling)

همانطور که می دانید مقیاس و عملکرد مورد نیاز برای مراکز داده امروزی در حال افزایش است، به همین دلیل نیاز به خنک کننده مرکز داده نیز افزایش می یابد. مراکز داده که پر از سرورها هستند، گرمای زیادی تولید می کنند. گرمای بیش از حد می تواند باعث ایجاد نقاط داغ شود که منجر به خرابی تجهیزات می شود. برای از بین بردن این گرما و جلوگیری از خرابی، تیم های فناوری اطلاعات از انواع روش های خنک کننده مرکز داده استفاده می کنند.

 

سیستم سرمایش اتاق سرور و دیتا سنتر یا کولینگ برای خنک سازی اتاق سرور و دیتا سنتر اجرا می گردد. تجهیزات موجود در اتاق رک مانند سرورها و سایر تجهیزات به شرایط دمایی حساس می باشند. این دستگاهها به طور مرتب در حال تولید حرارت می باشند. بالاتر رفتن دما نسبت به محدوده تعیین شده باعث عدم کارکرد صحیح تا خرابی دستگاه شده و حتی ممکن است سبب آتش سوزی نیز گردد. به همین دلیل از سیستم خنک کننده اتاق سرور برای حل این قبیل مشکلات استفاده می شود

مسیری برای خنک‌سازی مرکز داده مقرون‌به‌صرفه

خنک سازی مرکز داده بودجه های IT را می خورد. حدود 40% از انرژی مصرفی یک مرکز داده مربوط به خنک کننده ها می باشند . خوشبختانه، نسل جدید فناوری خنک‌کننده مراکز داده، هزینه‌های انرژی را پایین نگه می‌دارد و در عین حال قابلیت اطمینان را افزایش می‌دهد. راه های زیادی برای خنک کردن یک مرکز داده وجود دارد. در واقع، تیم IT هر سازمانی با در نظر گرفتن شرایط و بعد از انجام یکسری محاسبات می تواند تعیین کند کدام روش بهترین گزینه برای خنک کردن مرکز داده شما می باشد .

فرآیند خنک سازی در سیستم کولینگ مرکز داده بطور کلی دارای چندین مرحله می باشد که عبارتند از :

·        خنک کننده سرور

·        خنک کننده فضا

·        انتقال حرارت (گرما به خارج از محیط دیتاسنتر منتقل می شود)

·        تهویه سیال (بازگشت سیال برای تکرار روند خنک سازی)

 

تهویه اتاق سرور چیست ؟

در اتاق سرور علاوه بر سرمایش اتاق سرور بحث رطوبت و فیلتر کردن هوا نیز مطرح می باشد. کاهش رطوبت به زیر 20% خطر آسیب رسیدن به تجهیزات به دلیل الکتریسیته ساکن می شود. افزایش به بالای 80% آسیب رسیدن به دلیل رطوبت را به دنبال دارد. رطوبت مناسب در بازه 45 تا 55 درصد می باشد. همچنین آلاینده ها و ذرات معلق می بایست از داخل اتاق خارج شود.

سیستم خنک کننده اتاق سرور چیست ؟

در راه اندازی سیستم خنک کننده اتاق سرور ابتدا باید ببینیم کدام قسمت را می بایست سرد نگه داریم. تجهیزات اتاق سرور مانند سرورها دارای سیستم تهویه داخلی بوسیله فن می باشند. طراحی این فن ها بدین شکل انجام می شود که هوا را از جلو به داخل کشیده و از پشت دستگاه به بیرون می فرستند. با توجه به اینکه جلوی دستگاه ها رو به جلو رک بسته می شوند پس قسمتی که می بایست سرد شود قسمت جلوی رک می باشد. هوای خنک از قسمت جلو به داخل کشیده شده و هوای گرم از پشت خارج می شود.

راهرو سرد و گرم اتاق سرور چیست؟

در اتاق سرور رک ها چسبیده به هم چیده می شوند. پس از چینش رک ها یک راهرو در جلو رک و یک راهرو در پشت رک ها ایجاد می شود. بنا بر آنچه در بخش محل خنک سازی اتاق سرور گفته شد راهروی جلویی رک ها سرد شده و به راهرو سرد معروف است. به راهرو پشت رک ها که حرارت ناشی از تجهیزات با آنجا منتقل می شود راهرو گرم گفته می شود.

 

 

 

انواع سیستم خنک کننده اتاق سرور  چه هستند  ؟

 

سیستم خنک کننده اتاق سرور در مدل های مختلفی قابل اجرا می باشد که بستگی به شرایط و نیاز مجموعه و موارد دیگر باید به بهترین روش عملیاتی گردد.

1.     کولر گازی

این روش به علت اینکه ارزان ترین مدل خنک سازی است در اتاق های سرور کوچک به عنوان سیستم سرمایش اتاق سرور کاربرد زیادی دارد. فکر می کنید که روشن کردن سیستم تهویه مطبوع یک استراتژی خنک کننده اتاق سرور است که می توانید به آن تکیه کنید؟ شاید بخواهید در آن تجدید نظر کنید. کولر گازی یک سیستم دائمی است که اتاق سرور را خنک می کند. اما با افزایش استفاده از سرور یا افزایش اندازه اتاق سرور، این سیستم اولیه کافی نخواهد بود.

 

واقعیت این است که اتاق های سرور بزرگ برای تنظیم دمای دستگاه به چیزی بیش از تهویه مطبوع نیاز دارند. استفاده از حداقل دو کولر گازی در این روش به شدت توصیه می شود. کولر گازی برای استفاده عمومی طراحی شده است و کولر گازی مخصوص اتاق سرور نیست. با توجه به اینکه در اتاق سرور به صورت شبانه روزی مشغول به کار می باشد امکان بروز خرابی در آن وجود دارد. کولر گازی دوم در صورت خرابی باید بتواند وارد مدار شود. برای طول عمر بالاتر می توان کولر های گازی را به نوعی طراحی کرد که هر 8 ساعت یکی از آنها مشغول به کار شود.

تهویه مطبوع همیشه الزامات خنک کننده مرکز داده را برآورده نمی کند. مراکز داده به خنک کننده شبانه روزی نیاز دارند. بیشتر کولرهای گازی قرار نیست 24/7 کار کنند. روشن کردن سیستم تهویه مطبوع همیشه به دستگاه فشار وارد می کند و مبلغ قبض برق را افزایش می دهد. بنابراین وقتی صحبت از خنک کننده اتاق سرور می شود، تهویه مطبوع راه حل ایده آلی نیست.

2.     سیستم سرمایش اتاق سرور از کف Down Flow

در این روش هوای خنک تولید شده به زیر کف کاذب وارد شده یا از طریق کانال های که تا قسمت جلویی رک ها می کشیم به جلوی رک فرستاده می شود. تایل های جلویی رک ها دارای سوراخ یا پنل بوده و هوای سرد از آنجا خارج می شود. برای خروج هوای گرم می توان سیستم مکش هوا در قسمت پشت و بالای راهرو گرم نصب کرد. این سیستم هوای گرم را به بیرون منتقل سازد.

3.     سیستم سرمایش اتاق سرور از پنل بین رک InRow

در این روش پنل های تهویه ایستاده بین رک ها قرار می گیرد. این پنل ها برای زیبایی بیشتر به شکل و هم قد و رنگ رک ها ساخته می شود. این پنل هوای سرد تولید شده را به جلوی رک ها می فرستد. همچنین هوای گرم را از پشت رک ها به داخل کشیده و به بیرون منتقل می کند.

 

4.     سیستم سرمایش اتاق سرور از داخل رک

در این روش از سیستم سرمایش اتاق سرور هوای سرد از زیر مستقیم به داخل رک هدایت می شود. سیستم مکش هوا در بالای رک نصب شده و هوای گرم تولید شده را به بالا کشیده و بیرون منتقل می سازد.

 

5.     اتاق سرد سرور

تولید هوای سرد و سیستم های خنک کننده مصرف انرژی بالایی را دارند. مقداری از هوای سرد تولید شده توسط تجهیزات به داخل رک ها کشیده شده و مقداری صرف سرد کردن محیط می گردد. پس هر چه بتوانیم محیط مورد نیاز برای خنک سازی را کوچک کنیم مصرف انرژی کمتری را خواهیم داشت. یکی از روشهای متداول ساختن اتاق سرد سرور است. اتاق سرد سرور یک سازه عموما شیشه ای است که در اطراف رک ها می سازیم. قسمت های بالا و کناری رک ها توسط این سازه پوشیده شده و هوای سرد داخل آن محصور می گردد.

 

سخن پایانی

طراحی یا نوسازی یک اتاق سرور و دیتا سنتر یک امر مهم است. با این حال، زمانی که به درستی انجام شود، به کسب‌وکار شما یک مکان متمرکز برای ایمن نگه داشتن طیف وسیعی از تجهیزات خواهد داد. همچنین مدیریت تجهیزات فیزیکی و نرم‌افزاری که برای کنترل کسب ‌و کار شما به کار می‌رود را آسان‌تر می‌کند. چنانچه نیاز به طراحی یک اتاق سرور و دیتاسنتر دارید و یا اینکه به دنبال ساخت، تثبیت و ارتقاء اتاق سرور و یا دیتا سنتر خود هستید، شرکت مهندسی شبکه رسام دوراندیش تخصص حرفه‌ای و تجربه غنی در این زمینه دارد.