سیستم مدیریت هوشمند اتاق سرور (BMS) چیست ؟

سیستم مدیریت هوشمند اتاق سرور (BMS) چیست ؟

یکی از چالش های طراحی امنیت اتاق سرور طراحی صحیح لایه فیزیکی امنیت و سیستم پایش المان های محیطی اتاق سرور و مراکز داده می باشد. طراحی منطقی، باعث کاهش هزینه نگهداری و کاهش زمان از کار افتادن تجهیزات و سرورها به واسطه آسیب های عوامل محیطی و دسترسی های نا خواسته و غیرمجاز می گردد. شما با کنترل هوشمند و مانیتورینگ شرایط محیطی این تجهیزات میتوانید از بروز...

اتاق های سرور فضاهای بسته ای هستند که یک نقطه مرکزی را درسازمان ها برای مدیریت منابع سرور و شبکه فراهم می کنند. در طراحی این محیط ها باید اتصال و برق شبکه، کنترل و تهویه دمای اتاق، امنیت اتاق و رک ها ، حفاظت در برابر آتش و لرزه در نظر گرفته شود.

مراکز داده را می توان به عنوان ساختمانی متشکل از بسیاری از اتاق سرور یا اتاق رک تصور کرد. با این حال، در عمل، مراکز داده واقعی با اتاق های سرور در پهنای باند شبکه ای که باید در خود جای دهند، متفاوت هستند. در جایی که یک اتاق سرور معمولاً فقط منابع مورد نیاز یک سازمان را تأمین می کند، یک مرکز داده ممکن است چندین سازمان و هزاران یا میلیون ها کاربر را به طور همزمان پشتیبانی کند. بنابراین، آنها به طراحی ها و تجهیزات بسیار تخصصی نیاز دارند.

سیستم مدیریت هوشمند اتاق سرور (BMS)یکی از پیش نیازها در  طراحی تخصصی دیتا سنترها می باشد که به منظور کنترل و مانیتورینگ یکپارچه اتاق سرور است که به طور مداوم شرایط محیطی را چک میکند و در حالت بهینه قرار می دهد .

فاکتورهایی که در اتاق سرور یا اتاق رک ها باید مورد بررسی قرار گیرد تا استاندارد سازی اتاق سرور انجام شود موارد ذیل می باشد :

1.    تهویه هوا

2.    دما

3.    رطوبت

4.    خنک کننده

5.    تجهیزات اضطراری برق

6.    ورود و خروج افراد

7.    نشت آب

8.    ولتاژ و جریان

9.    وضعیت درب های رک

10. آتش

11. آب

12.گرد و غبار

سیستم مدیریت هوشمند (BMS) چیست ؟ 

سیستم مدیریت هوشمند (BMS) یک سیستم کنترلی است که می تواند برای نظارت و مدیریت خدمات مکانیکی، الکتریکی و الکترومکانیکی در یک مرکز استفاده شود. چنین خدماتی می تواند شامل برق، گرمایش، ، تهویه مطبوع، کنترل دسترسی فیزیکی، ایستگاه های پمپاژ و چراغ ها باشد.

 

یک BMS شامل یک نرم افزار، یک سرور با پایگاه داده و حسگرهای هوشمند متصل به شبکه ای با قابلیت اینترنت است. حسگرهای هوشمند در اطراف ساختمان داده‌ها را جمع‌آوری کرده و به BMS می‌فرستند، جایی در یک پایگاه داده ذخیره می‌شوند. اگر یک حسگر داده‌هایی را گزارش کند که خارج از شرایط از پیش تعریف شده قرار می‌گیرند، BMS یک زنگ هشدار ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، در یک مرکز داده، BMS ممکن است زمانی که دمای یک رک سرور از حد مجاز فراتر رود، زنگ هشداری را ایجاد کند.

 

بسته به سیستم، نرم افزار BMS را می توان به عنوان یک برنامه مستقل نصب کرد یا می توان آن را با سایر برنامه های نظارتی ادغام کرد. BMS های پیشرفته تر می توانند طیف گسترده ای از خدمات مراکز داده را در چندین پلت فرم و پروتکل نظارت و مدیریت کنند و به مدیران تسهیلات یک نمای مشترک و واحد از عملیات تاسیسات را ارائه دهند.

سیستم مانیتورینگ مرکز داده خود را بشناسید.

سیستم های نظارت بر مرکز داده برای مدیریت یک مرکز حیاتی هستند. BMS یک سیستم مانیتورینگ مرکز داده می باشد که کار را برای مدیران it بسیار راحت کرده است

بسیاری از حوادثی که در اتاق های سرور رخ می دهند قابل پیشگیری می باشند. پایش و مانیتورینگ عوامل محیطی اتاق سرور یکی از مهمترین وظایف مسئولین اتاق سرور است .

سیستم مانیتورینگ اتاق سرور و دیتاسنتر نموده مجهز به سخت افزار صنعتی بوده و به طور خاص برای کنترل عوامل محیطی همچون دما، رطوبت، نشتی، دود، وضعیت درب رک ها و درب اتاق سرور، ولتاژ و جریان رک ها و upsها، تشخیص حضور و طراحی و ساخته شده است و با ارسال فرامین مربوطه با توجه به عوامل ذکر شده، اقدام به رفع و اطلاع رسانی به مسئول مربوطه خواهد نمود.

المان های مهم پایش و مانیتورینگ اتاق رک شامل موارد زیر می باشند :

·       آتش : اخطار حسگر دود و گاز

·       آب : اخطار نشت آب در اتاق سرور

·       برق : اعلام قطع برق ورودی

·       برق : اعلام وصل برق ورودی

·       ژنراتور : اعلام استفاده از ژنراتور

·       خنک کننده : اعلام قطع عملکرد سیستم خنک کننده

·       دما : اخطار  خارج از محدوده دما

·       رطوبت : اخطار افزایش غیر مجاز رطوبت

·       گرد و غبار : اخطار افزایش غیر مجاز گرد و غبار

·       ولتاژ : اخطار ولتاژ خارج از محدوده

·       جریان : اخطار افطایش غیر مجاز جریان مصرفی

·       حسگر حرکت : اخطار تشخیص حرکت در زمان غیر مجاز

·       کنترل تردد : اعلام تردد افراد مجاز و غیر مجاز 

·       دوربین : ارسال تصاویر و ویدئو در هنگام رخداد های غیر مجاز

·       اعلام خرابی باطری یا عملکرد سیستم UPS

·       اخطار زمان بحرانی باقیمانده از باطری UPS

 

تجهیزات مورد استفاده در شبکه های امروزی به صورت بسیار گسترده از امکانات استاندارد پایش و مانیتورینگ مربوط به المان های حیاتی بهره می گیرند و از سیستم هایی مانند  http , SNMP , Email , telnet و ... جهت ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می نمایند.

با نصب و راه اندازی یک سیستم مدیریت هوشمند اتاق سرور (BMS) به اهداف زیر دسترسی پیدا میکنید :

v   مدیریت مصرف انرژی

v   جلوگیری از اضافه بار الکتریکی

v   کاهش مصرف انرژی (تا %40 در بحث برودت، تا %70 درصد در بحث روشنایی و )

v   افزایش امنیت دیتاسنتر و کنترل رفت و آمد ها

v   جلوگیری از مشکلات ناشی از افزایش یا کاهش دما و رطوبت

v   جلوگیری از down شدن دیتاسنتر در زمان قطعی برق

شرکت مهندسی شبکه رسام دوراندیش در زمینه  طراحی امنیت و هوشمند سازی اتاق سرور و مراکز داده  تجربه بسیاری دارد و با انجام پروژه های بزرگ و پیچیده و پشتیبانی سریع و به موقع از بروز کوچکترین اختلالی در روند کنترل و مانیتورینگ دیتاسنترها پیشگیری به عمل آورده است.جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید.