هر آن چیزی که باید در مورد رک سرورها بدانیم

هر آن چیزی که باید در مورد رک سرورها بدانیم

رک سرور ساختاری است که به طور خاص برای قرار دادن تجهیزات فنی شامل روترها ، سوئیچ ها ، هاب ها و البته سرورها طراحی شده است.

پیشرفت های تکنولوژی در عصر داده های بزرگ و اینترنت اشیا (IoT ) منجر به افزایش تقاضای محاسباتی و همچنین تغییر در توزیع جغرافیایی و انواع مکان هایی شده که سیستم های فناوری اطلاعات در آن مستقر هستند.

مدیران فناوری اطلاعات به دنبال زیرساخت های فناوری اطلاعات هستند که قابل اعتماد ، انعطاف پذیر ، ایمن و مقرون به صرفه باشد. به عنوان مثال ، هنگامی که می خواهند رک سرور خود را خریداری کنند ، محصولاتی را در نظر می گیرند که محافظت می کنند و دسترسی ایمن به سیستم های مهم فناوری اطلاعات را ارائه می دهد. آنها باید بتوانند رشد و توسعه را در عین مقرون به صرفه بودن تطبیق دهند. این رویکرد باعث بهبود در دسترس بودن ، استقرار سریعتر ، افزایش کارایی کارکنان ، امنیت بهتر و کاهش هزینه می شود.
 

رک سرور چیست؟

غالباً کابینت سرور ، رک سرور نامیده می شودو برای اطمینان از امنیت محصور شده است. رک های سرور بیشتر در محیط های مرکز داده یافت می شوند. رک سرور ساختاری است که به طور خاص برای قرار دادن تجهیزات فنی شامل روترها ، سوئیچ ها ، هاب ها و البته سرورها طراحی شده است. این قفسه امکان نگهداری ایمن چند قطعه از تجهیزات را در یک منطقه امکان پذیر می کند. قفسه های سرور معمولاً توسط بیشتر مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند.

به عبارت دیگر رک سرور قفسه ای است که به طور خاص برای نگهداری و سازماندهی تجهیزات فناوری اطلاعات طراحی شده است. بسیاری از عملیات ها به بیش از یک قطعه سخت افزار نیاز دارند تا عملکردهای لازم را انجام دهند. انباشته شدن سرورها و سایر تجهیزات فناوری اطلاعات در یک رک به نظم بخشیدن به امور کمک می کند و کنترل جریان هوا را آسان تر میکند.

مزایای رک سرور

کسانی که مراکز داده را اداره می کنند به Rack ها متکی هستند زیرا مزایای بسیاری را ارائه می دهند که بدون این نوع تجهیزات امکان پذیر نیست. مهمترین مزایای ارائه شده شامل موارد زیر است:

سازماندهی :

رکها معمولاً ساختارهای بلندی هستند که می توانند بسیاری از تجهیزات را در یک مکان نگه دارند. این به نظم بخشیدن به تجهیزات شبکه کمک می کند و استفاده از فضای کف را حداکثر می کند. چندین رک نیز می توانند در ردیف های طولانی در کنار هم نصب شوند.

مدیریت سیم و کابلها :

یک شاسی با کیفیت خوب برای کمک به مدیریت کابلها طراحی می شود. می توان صدها کابل برق ، شبکه و سایر کابل ها را از طریق این رکها در حالی که آنها را ایمن و منظم نگه می دارید ، عبور داد.

خنک کننده کارآمد :

خنک نگه داشتن تجهیزات IT اغلب یک چالش بزرگ است ، اما یک rack واقعاً به این هدف کمک می کند. این قفسه ها برای سهولت جریان هوا طراحی شده اند و در صورت لزوم می توانند شامل فن و سایر تجهیزات خنک کننده باشند.

امنیت :

رک سرورها از فلز محکم ساخته شده اند و معمولاً از قفل درها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز استفاده می شود. درها همچنین به جلوگیری از برخورد یا لمس تصادفی دکمه ها یا کابل های برق ، که می تواند مشکلاتی را ایجاد کند ، کمک می کند.
 

 انواع رک سرور

امروزه انواع مختلفی از رکهای سرور در بازار وجود دارد که هر کدام برای اندازه ها و انواع مختلف تجهیزات طراحی شده اند. این انواع مختلف معمولاً بر اساس ابعاد فیزیکی و تعداد واحد تجهیزات رک تقسیم می شوند.

گاهی اوقات Rack ها را قفسه های LAN ، رک های شبکه یا اصطلاحات دیگر می نامند ، اما عموماً همان رک هستند که در آن سیستم های مهم فناوری اطلاعات نصب شده است.  آنها می توانند از پیش تنظیم شده یا سفارشی شوند. رکهای از پیش تنظیم شده به صورت کارخانه مونتاژ شده و سریع و آسان نصب می شوند. آنها اغلب گزینه کم هزینه تری هستند.
 
رکهای سرور را می توان متناسب با نیازها و مشخصات دلخواه سفارشی کرد. شرکتهایی که به ابعاد عرض ، ارتفاع یا عمق منحصر به فرد نیاز دارند یا برنامه های کاربردی تخصصی مانند ضد آب یا گرد و غبار یا مقاومت در برابر ضربه می توانند برای ارائه راه حل سفارشی رک سرور با ارائه دهنده همکاری نزدیک داشته باشند.
 
کابینت های رک ها را می توان به صورت قاب باز یا قفل دار طبقه بندی کرد. قفسه های سرور باز فضا و انعطاف پذیری بیشتری دارند و دسترسی کابل را معمولاً از بالا امکان پذیر می کند. از آنجا که آنها قفل نیستند ، اغلب در اتاقهای سرور امن یافت می شوند.  معمولاً رک سرورهای بسته تر و گران تر را می توان قفل کرد. اگر رک سرور در خارج از یک اتاق سرور امن یا در مکانی دیگر قرار گیرد ، این نوع رک گزینه بهتری است.

انواع رک ها :

رک های دیواری
رک های ایستاده

کاربرد رک های دیواری

رک های دیواری به دلیل قابلیت های جالبی که دارند، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند که در ادامه به برخی از مهم ترین موارد آن ها، اشاره خواهیم کرد:
 
مناسب برای مکانهایی که با کمبود فضا مواجه هستیم
مناسب برای زمان هایی که تعداد تجیهزات شبکه و یا سیستم های نظارت تصویری کم است
مناسب مکان هایی که امکان استفاده از رک ایستاده نداریم

کاربرد رک های ایستاده

مناسب برای Data Cenetr ها
مناسب برای شبکه های بزرگ
قابل استفاده در مکان هایی که تعداد تجهیزات زیاد است

تفاوت رک های ایستاده و رک های دیواری

رک های ایستاده بزرگ تر هستند در حالی که معمولاً رک های دیواری کوچک تر بوده و فضای کمتری اشغال می کنند.
رک های ایستاده روی زمین قرار میگیرند در صورتی که رک های دیواری روی دیوار نصب می شوند.
برخی از مدل های رک ایستاده دارای چرخ و یا پایه ی ضد زلزله می باشند.

اندازه رک سرور

برای تعیین اندازه رک ، در نظر بگیرید که چه نوع تجهیزاتی و چه تعداد دستگاه در رک سرور قرار می گیرد. قفسه های استاندارد معمولاً انتخاب می شوند زیرا تجهیزات اندازه استاندارد به راحتی در قفسه ادغام می شوند   عمق رک سرور ، فاصله ریل جلو تا پشت ریل عقب است. نه تنها تعیین اندازه اجزای rack سرور بسیار مهم است ، مدیران فناوری اطلاعات همچنین باید اتصالات سیم و جریان هوای مورد نیاز را نیز در نظر بگیرند.
 

 واحد رک

(U یا RU ) واحد اندازه گیری رک است به معنای یونیت یا واحد که برای تعریف فضای عمودی موجود در قفسه تجهیزات از آن استفاده می شود. این مورد بر روی رک سرور و همچنین دستگاه هایی که آنها در دست دارند اعمال می شود.

اجزای رک :

فریم اصلی یا Main frame
ریل نصب یا Mounting Rail
درب رک یا Closed Door
خنک کننده یا Fan
سینی یا Shelf
دما سنج یا Theremometer
ماژول برق یا Power Module
پنل خالی یا Blank Panel
نگهدارنده کابل یا Cable Management
پچ پنل یا Patch Panel
پاور ماژول یا PDU
برق بدون نوسان یا UPS
لایت پنل یا Light Panel
 
5 نوع تجهیزات مهم تحت شبکه که در رک نگهداری می شوند عبارتند از :

1. سرورهای رایانه ای

جای تعجب نیست که سرورها محبوب ترین موردی هستند که در یک رک سرور قرار می گیرد. اینها سرورها می تواند به سبک سنتی باشند که شبیه رایانه های شخصی معمولی یا سرورهای تیغه نازک و کارآمد یا هر نوع دیگری هستند. سرورها در اکثر شبکه ها ضروری هستند زیرا برنامه های مختلفی را اجرا می کنند ، داده ها را ذخیره می کنند و عملکردهای مهم را برای یک سازمان انجام می دهند.
 

دلایل زیادی وجود دارد که سرورها باید در رک سرور نگهداری شوند ، از جمله موارد زیر:

امنیت: سرورها اغلب سخت افزارهای سطح بالا هستند که می توانند هزاران دلار هزینه داشته باشند. قفل کردن آنها در قفسه سرور به حداقل رساندن خطر سرقت یا دستکاری افراد کمک می کند.
 
سرمایش: سرورها می توانند گرمای زیادی تولید کنند و برای عملکرد موثر باید در دمای مناسب قرار گیرند. رک های سرور برای بهینه سازی جریان هوا طراحی شده اند که به حذف هوای گرم از ناحیه اطراف سرور کمک می کند.
 
عیب یابی آسان: وجود سرورها در یک مکان ، عیب یابی آنها را آسان تر می کند. علاوه بر این ، رکها امکان دسترسی آسان به قسمت جلویی و پشتی هر دستگاهی را فراهم می کنند ، که در هنگام کار در اتاق سرور یا مرکزداده به تکنسین ها بیشتر کمک می کند.
 

 2. پچ پنل ها

تمامی شرکت و سازمانها از کوچک گرفته تا بزرگ که از پچ پنل استفاده می کنند. در حقیقت ، آنها یکی از قدیمی ترین انواع تجهیزات رایانه ای هستند که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرند. پچ پنل ها دارای چندین جک هستند که کابل ها را به هم متصل کرده و آنها را در جایی که باید بروند مسیریابی می کنند. در بیشتر موارد ، پچ پنل ها در یک قاب باز یا دو رک قرار می گیرند که دسترسی آسان را از جلو و عقب فراهم می کند.
  

3.سوئیچ ها و روترها

سوئیچ ها و روترها انواع رایج تجهیزات شبکه در مراکز داده و اتاق سرورها هستند. چندین مدل مختلف از این تجهیزات وجود دارد ، و آنها در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند:
 
سوئیچ ها: یک سوئیچ اجازه می دهد تا داده ها از یک منبع وارد شوند و سپس آنها را به دستگاه خاصی هدایت می کند. سوئیچ ها می توانند ده ها نوع مختلف از تجهیزات را به آن متصل کرده و پیکربندی شوند تا اطمینان حاصل شود که همه آن دستگاه ها می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
 
روترها: روتر معمولاً دو یا چند شبکه مختلف را به هم متصل می کند. در اکثر تنظیمات ، یک روتر به سوئیچ متصل می شود تا ارتباط بین صدها یا حتی هزاران دستگاه در سراسر شبکه گسترده (یا حتی اتصال به اینترنت) را تسهیل کند. روترها از پیکربندی های هوشمند برای کمک به عبور موثر ترافیک استفاده می کنند.
 
راه اندازی روترها و سوئیچ ها در رک سرور به ایمن بودن تجهیزات کمک می کند. علاوه بر این ، از آنجا که این نوع دستگاه ها برای کل شبکه بسیار مهم هستند ، باید در یک مکان مرکزی مانند مرکز داده قرار بگیرند.
 

4. تجهیزات پشتیبانی

تقریباً همه رک های سرور دارای موارد اضافی هستند که باید کارهای مختلف خاصی را انجام دهند. این تجهیزات شامل :

پانل های خالی: پانل های خالی کننده قطعاتی از پلاستیک یا فلز هستند که برای پر کردن نقطه ای در قفسه ای که در حال حاضر استفاده نمی شود استفاده می شود. پانل های خالی به بهبود زیبایی رک سرور کمک می کند ، اما مهمتر اینکه به مدیریت جریان هوا در داخل کمک می کند.

ریل ها: ریل ها به کناره های سرور یا تجهیزات دیگر متصل می شوند ، که به تجهیزات اجازه می دهد تا در رک قراربگیرند. این ریل ها تجهیزات را به قفسه محکم می کنند تا به بالا یا پایین حرکت نکند. اکثر انواع ریل ها نیز برای یک تکنسین باعث آسان تر کردن دسترسی به تجهیزات را در صورت لزوم برای عیب یابی یا ارتقاء می شود.

کابلها: کلیه تجهیزات موجود در رک سرور به نوعی سیم برق ، کابل شبکه و سایر کابلهای احتمالی نیاز دارند. این سیم ها ممکن است از تجهیزات به منبع تغذیه ، به سایر اقلام موجود در رک یا خارج از رک به منطقه دیگری منتقل شوند تا به یکدیگر متصل شوند.

میله های مدیریت کابل: یک نوار مدیریت کابل به کابل ها اجازه می دهد تا به طور منظم در رک سرور سازماندهی شوند. معمولاً برای هر کابل شکافی وجود دارد تا بتوانید آن را از تجهیزات به مقصد هدایت کنید.

 5. سایر تجهیزات

در حالی که اینها رایج ترین مواردی هستند که در رک های سرور یافت می شوند ، اما می توانند تقریباً هر چیزی را که مورد نیاز است ، در خود جای دهند. برخی از این تجهیزات عبارتند از : لپ تاپ هایی هستند که در رک سرور نگهداری می شوند. مانیتور برای عیب یابی و حتی صفحه کلید و ماوس. در برخی موارد ، وسایل جابجایی هوا در قفسه سرور قرار می گیرند تا به حفظ دمای مناسب کمک کنند. استفاده از قفسه های سرور آسان است و به شرکت ها اجازه می دهد طیف وسیعی از انواع مختلف تجهیزات را با خیال راحت در خود جای دهند.
 
 
در این مقاله در مورد انواع رک و کاربرد آن ها در شبکه صحبت کردیم، همانطور که می دانید وظیفه ی رک تامین امنیت فیزیکی تجهیزات، مدیریت کابل، خنک سازی سرور و… است. بنابراین با خرید رک متناسب با نیازتان می توانید از بسیاری از خطر های احتمالی جلوگیری کرده و به افزایش سلامت و بهبود عملکرد تجهیزات کمک کنید. همچنین شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد رک های موجود با کارشناسان ما برای انتخابی هوشمندانه تر در تماس باشید.
 
دوراندیشی اتفاق نیست ، انتخاب است ...