10 نکته طلایی در مورد نگهداری کارآمد سرورها

10 نکته طلایی در مورد نگهداری کارآمد سرورها

اکثر مشاغل کوچک و متوسط از چندین سرور استفاده می کنند و اگرچه ممکن است این سرورها متفاوت باشند ، اما استراتژی های نگهداری آنها ثابت است .

سرورها بخشی جدایی ناپذیر از شبکه های تجاری هستند. نگاهی به مراکز داده و مزارع وسیع سرورهای غول های فناوری اطلاعات مانند گوگل ، آمازون ، اپل و فیس بوک بیندازید. برآورد شده است که کل مصرف مراکز داده جهان حدود 2 درصد از مصرف برق جهانی است. تمام این سرورها باعث تولید گرما  زیادی می شود! در حقیقت ، مرکز داده جدید گوگل در آریزونا روزانه به 4 میلیون گالن آب نیاز دارد تا سرورها را خنک نگه دارد. با این حال ، برای اکثر مشاغل ، این نوع مسائل بسیار کوچکتر و کمی قابل کنترل تر هستند.
 

 سرور چیست؟

به زبان ساده ؛ سرور یک دستگاه محاسباتی است که به شبکه متصل است. وظیفه آن مدیریت منابع شبکه است. این بدان معناست که سرورها وظیفه خاص و مهمی دارند. به عنوان مثال ، یک سرور چاپ ، چاپ را در شبکه کنترل می کند ، یک سرور فایل پرونده ها را ذخیره می کند ، و یک سرور پایگاه داده ، درخواست های مربوط به داده را پردازش می کند.

اصول تعمیر و نگهداری سرور

اکثر مشاغل کوچک و متوسط از چندین سرور استفاده می کنند. و اگرچه ممکن است این سرورها متفاوت باشند ، اما استراتژی های نگهداری آنها ثابت می باشد. این استراتژی ها شامل:
یک برنامه مدیریت سرور برای دسترسی ، اجرا و نظارت بر برنامه نگهداری خود تنظیم کنید.
 
نگهداری سرور شامل نظارت مداوم بر عملکرد و تشخیص خطا است.
 
شما باید بتوانید نرم افزار یا قابلیت های جدیدی را تنظیم کنید.
 
در نهایت ، ظرفیت برنامه ریزی. پیش بینی کمبودهای ظرفیت آینده را تسهیل می کند.

اهمیت نگهداری سرور چیست؟

بدیهی است که خرابی سرور به سرعت منجر به خرابی شبکه می شود. بنابراین ، نگهداری سرور عنصر اساسی هر استراتژی تجاری است. در واقع ، نگهداری منظم سرور نه تنها با به حداقل رساندن خرابی سیستم باعث افزایش بهره وری کلی مشاغل می شود ، بلکه باعث افزایش طول عمر سرور نیز می شود. نگهداری هوشمند همچنین باعث آرامش خاطر است. به عنوان مثال ، اگر بدترین اتفاق رخ دهد و شما دچار خرابی سرور شوید ، می توانید خیالتان راحت باشد که سرورهای شما به طور مناسب از داده های شما در یک سیستم خوب نگهداری می کنند.
درست مانند وسایل نقلیه تجاری یا سیستم های تهویه مطبوع ، سرورها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند تا از عملکرد موثر و بهینه آنها اطمینان حاصل شود. بنابراین ، ما تصمیم گرفتیم لیستی از نکات نگهداری سرور را که باید انجام دهید ، تهیه کنیم.
به خاطر داشته باشید ، این نکات مربوط به تعمیر و نگهداری سرور به عنوان یک راهنما مورد استفاده قرار می گیرد تا به شما در ایجاد چک لیست و برنامه زمانبندی نگهداری سرور کمک کند.
1. مطمئن شوید که پشتیبان گیری روزانه اجرا می شود.
فرقی نمی کند که از داده ها به صورت محلی پشتیبان گیری کنید یا روی ابر ؛ شما باید هر روز از داده های سرور خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
2. پشتیبان گیری خود را تأیید کنید تا مطمئن شوید کار می کند.
تقریباً یک بار در هفته ، ایده خوبی است که یکی از نسخه های پشتیبان خود را تهیه کرده و مجدداً روی سرور "آزمایشی" بازیابی کنید. شما می خواهید مطمئن شوید که نسخه پشتیبان تهیه شده به درستی بازیابی می شود و اینکه همه چیز پس از بازیابی کار می کند.
 

 3. گزارش های سرویس نظارت بر سرور را مرور کنید.

شما می خواهید گزارشات نظارت بر سرور خود را روزانه مرور کنید تا به شناسایی مشکلات احتمالی قبل از تبدیل شدن آنها به مسائل اصلی کمک کنید. اگر متوجه فرایند غیرعادی شدید، توصیه می شود هشدارها را در برنامه نظارت سرور برای رویدادهای خاص پیکربندی کرده و آستانه های مناسب را تنظیم کنید.

4. مقدار فضای ذخیره سازی باقی مانده را بررسی کنید.

شما باید مقدار  فضای ذخیره سازی روی هارد دیسک های سرور خود را زیر نظر داشته باشید. آخرین چیزی که می خواهید این است که فضای ذخیره سازی شما تمام شود.

5. برنامه ها و ابزارهای مدیریت سرور از راه دور خود را آزمایش کنید.

ایده خوبی است که هر چند هفته یکبار برنامه ها و ابزارهای مدیریت سرور از راه دور خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کنند و هیچ مشکلی وجود ندارد. شما نباید منتظر بمانید تا در مواقع ضروری به آنها نیاز داشته باشید و متوجه شوید که کار نمی کنند.

6. سیاهه های مربوط به دما و رطوبت اتاق سرور خود را مرور کنید.

شما باید هر روز این گزارش ها را از طریق برنامه نظارت بر سرور خود به عنوان بخشی از برنامه نگهداری سرورها مرور کنید. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا مشکلات دما ، مشکلات سیستم خنک کننده یا سایر مشکلات احتمالی بیش از حد گرم شدن وجود دارد که باید فوراً به آنها رسیدگی کنید.

7. اتاق سرور خود را هفتگی تمیز کنید.

 باید مطمئن شوید که گرد و غبار و کثیفی در اتاق سرور شما به حداقل رسیده است یا خیر. اطمینان حاصل کنید که کفها را تمیز کرده اید ، رک سرور را پاک کرده و سرورها را با استفاده از محصولات تمیز کننده و تجهیزات تمیز کننده مناسب تمیز کنید.

8. گزارش وقایع سخت افزاری را برای یافتن خطاهای احتمالی سخت افزاری مرور کنید.

سیستم عامل ها خطاهای سخت افزاری را ردیابی و ثبت می کنند. شما می خواهید حداقل هفته ای یکبار این موارد را مرور کنید. همچنین می توانید برنامه نظارت سرور خود را طوری پیکربندی کنید که در صورت بروز خطاهای سخت افزاری هشدار ارسال کند.

 9. حسابهای کاربری را در صورت نیاز به روز کنید.

 شما می خواهید هر زمان که کارکنان استعفا می دهند یا کارشان خاتمه می یابد ، حساب های کاربری آنها را غیرفعال و حذف کنید. همچنین باید مجوزها را بازبینی کرده و در صورت نیاز حساب های کاربری فعال را تنظیم کنید.

10. گزارش های سرور را برای خطاها بررسی کنید.

در صورت بروز خطا در دسترسی کاربر ، خطاهای برنامه و غیره ، سیستم عامل های سرور نیز گزارش ایجاد می کنند. برای دسترسی به این موارد می توانید از برنامه نظارت سرور خود استفاده کنید و همچنین اعلان های هشدار را برای خطاهایی که می خواهید بلافاصله به آنها رسیدگی کنید تنظیم کنید.
 
با استفاده از این نکات نگهداری سرور ، متوجه می شوید که زمان کمتری را برای عیب یابی و رفع مشکلات صرف می کنید و بیشتر فعال هستید.
 
 
برای ایمنی خاطر در خصوص نگهداری از سرورها و اتاق سرور مجموعه خود و به دست آوردن اطلاعات لازم در مورد برنامه های مانیتورینگ سرورها ، و جهت دریافت مشاره رایگان ، با شرکت شبکه رسام دوراندیش تماس بگیرید.

دور اندیشی اتفاق نیست ، انتخاب است ...