بهترین روش های بکاپ گیری از سرور و شبکه چیست ؟

بهترین روش های بکاپ گیری از سرور و شبکه چیست ؟

اگر فاجعه رخ دهد ، آیا برنامه ای دارید؟اگر تمامی اطلاعات شما از بین برود چه راهکاری دارید ؟ آیا از داده ها و اطلاعات سازمان خود نسخه پشتیبان تهیه کرده اید؟

 پنج راه برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شما
 
وقتی صحبت از پشتیبان گیری می شود ، روشهای مختلفی جهت پشتیبان گیری به ذهن خطور می کند. برای برخی مدیران فناوری اطلاعات ، فرایند انتخاب بهترین شیوه به جهت تهیه بکاپ ممکن است کمی طاقت فرسا باشد. هدف نهایی این است که داده های خود را ایمن نگه دارید ، اما نحوه انجام این کار بسته به روشهای پشتیبان گیری از داده هایی که انتخاب می کنید بسیار متفاوت است. با خواندن این مقاله درک کاملی از روش های مختلف پشتیبان گیری سرور وشبکه را به دست می آورید پس با ما همراه باشید.

پشتیبان گیری شبکه چیست؟

اگر فاجعه رخ دهد ، آیا برنامه ای دارید؟ پشتیبان گیری از فایل ها ، دستگاه ها و پیکربندی های شما می تواند به معنای تفاوت بین بازگشت به موقع از دست دادن داده ها و رها کردن آن از تجارت شما باشد. در این مطلب خواهید آموخت که پشتیبان گیری شبکه چیست ، چگونه کار می کند و چگونه بهترین ابزار پشتیبان گیری شبکه را برای شرکت خود انتخاب کنید.
 
پشتیبان گیری از شبکه مهمترین بخش برنامه پشتیبان گیری و بازیابی هر بخش فناوری اطلاعات است. این فرآیند شناسایی اجزای شبکه برای پشتیبان گیری و کپی کردن داده ها از تمام دستگاه های نهایی و گره های شبکه در زیرساخت فناوری اطلاعات در سرور یا دستگاه پشتیبان دیگر شبکه است. این کار معمولاً با استفاده از نرم افزار پشتیبان گیری شبکه انجام می شود. از اطلاعات پشتیبان گیری شبکه می توان برای احیای یک گره جداگانه یا حتی کل شبکه در مواقع اضطراری ، مانند حمله سایبری استفاده کرد. با این وجود ، پشتیبان گیری از شبکه تنها در بدترین سناریوها مفید نیست. در صورت عدم دسترسی موقت شبکه اصلی به دلایل خوش خیم مانند تعمیر و نگهداری ، از پشتیبان گیری شبکه نیز می توان برای بازیابی عملیات مهم تجاری استفاده کرد.

انواع روشهای بکاپ گیری

در واقع پنج نوع اصلی پشتیبان گیری وجود دارد :

1. Full Backup
این نوع از پشتیبان گیری ساده ترین شکل تهیه بکاپ است که شامل همه پوشه ها و فایل هایی است که برای پشتیبان گیری انتخاب کرده اید. Full Backup نیز ساده ترین نوع پشتیبان است که می توان آن را بازیابی کرد ، زیرا فقط احتیاج به یک فایل پشتیبان واحد برای بازیابی دارد.  فول بکاپ معمولاً در قالب فشرده و اختصاصی ذخیره می شود که برای بازیابی فایل ها به نرم افزاری که پشتیبان را ایجاد کرده است نیاز است. پشتیبان گیری کامل معمولاً به عنوان اولین نسخه پشتیبان تهیه می شود و پس از آن انواع نسخه پشتیبان تهیه می شود.
از آنجا که Full Backup شامل همه فایلها و پوشه هایی است که برای کار پشتیبان گیری انتخاب شده اند) نه فقط فایلهای تغییر یافته( ، آنها معمولاً از نظر اندازه بزرگتر هستند و بنابراین به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارند.  برای ماشین های مجازی ، پشتیبان گیری کامل ، پشتیبان گیری از کل ماشین مجازی است. این پشتیبان ها می توانند از نظر اندازه نسبتاً بزرگ باشند ، بنابراین مهم است که از فضای ذخیره سازی موجود در دستگاه مقصد ذخیره سازی خود مطلع باشید.
2. Incremental Backup
پشتیبان گیری افزایشی باعث صرفه جویی قابل توجهی در فضای ذخیره سازی می شود زیرا آنها فقط از فایلهایی که از آخرین نسخه پشتیبان کامل یا افزایشی ایجاد یا تغییر کرده اند ، پشتیبان گیری می کنند. Incremental Backup نیز سریعتر است.
Incremental Backup اغلب همراه با پشتیبان گیری کامل استفاده می شود. یک استراتژی متداول پشتیبان گیری این است که یک بار در هفته یک نسخه Full Backup تهیه کنید و سپس در هر روز بعدی یک نسخه پشتیبان روزانه افزایش دهید. بزرگترین مزایای پشتیبان گیری افزایشی ، کاهش پنجره پشتیبان گیری و نیاز به فضای ذخیره سازی کوچکتر است ، صرف نظر از نوع آن فقط از آخرین نسخه پشتیبان تهیه می کند.
وقتی زمان بازسازی فرا می رسد ، پشتیبان گیری افزایشی بیشتر طول می کشد زیرا ابتدا باید بکاپ کامل خود را بازگردانید و سپس هر نسخه پشتیبان اضافی بعدی را پیدا کنید تا تکرار دقیق فایل مورد نظر را پیدا کنید.
با توجه به ماهیت Incremental Backup ، آنها همچنین تمایل به استفاده از قدرت محاسباتی بیشتری دارند زیرا باید هر فایل منبع را با آخرین نسخه پشتیبان کامل و سپس با هر نسخه پشتیبان بعدی مقایسه کنند تا تعیین کنند که آیا تغییراتی در هر یک از پرونده های شما وجود دارد یا نه .
3. Differential Backup
Differential Backup در جایی بین Full Backup و Incremental Backup قرار می گیرد. این نوع پشتیبان گیری به این معنی است که شما در اصل یک نسخه پشتیبان تجمعی از همه تغییرات ایجاد شده از آخرین نسخه فول بکاپ دارید. این بدان معناست که اندازه پشتیبان گیری Differential از پشتیبان گیری Incremental بزرگتر است ، زیرا بیشتر شبیه نسخه جمع شده تمام نسخه پشتیبان Incremental است که از آخرین نسخه پشتیبان تهیه شده است.
با توجه به ماهیت Differential Backup ، می توانید این نوع بکاپ خود را طوری تنظیم کنید که آخرین پشتیبان گیری Differential خود را بازنویسی کنید تا فضای ذخیره سازی ذخیره شود. برخی برنامه ها حتی این گزینه را به عنوان گزینه پیش فرض برای حفظ فضای ذخیره سازی تنظیم می کنند.

مانند پشتیبان گیری افزایشی ، Differential Backup نیز به پهنای باند شبکه اضافی نیاز دارد تا فایلهای فعلی را با فایلهایی که قبلاً پشتیبان گیری شده اند مقایسه کرده و به دنبال یافتن و پشتیبان گیری از فایلهای تغییر یافته باشید.
Differential Backup قطعاً سریعتر از نسخه پشتیبان تهیه می شود زیرا هر Differential Backup مستقل از یکدیگر است. این بدان معناست که فقط نسخه پشتیبان کامل و پشتیبان گیری Differential مورد نظر برای بازیابی یک فایل خاص مورد نیاز است.
4. Image Backups
پشتیبان گیری مبتنی بر تصویر ، همچنین به عنوان بازیابی بلایا ، تصویر دیسک یا پشتیبان تصویر سیستم شناخته می شود ، به شما امکان می دهد یک نسخه پشتیبان کامل دیسک از کل سیستم خود (یا یک یا چند پارتیشن) ، از جمله سیستم عامل ، برنامه های کاربردی و همه موارد خود ایجاد کنید. به جای فایلها و پوشه های شما این نوع پشتیبان به عنوان یک فایل واحد که اغلب به عنوان تصویر از آن یاد می شود ذخیره می شود.
پشتیبان گیری کامل از تصویر سیستم در سناریوهای بازیابی بلایا بسیار موثر است هنگامی که شما نیاز به بازگرداندن کل سیستم خود به یک سیستم کاملاً جدید دارید. هنگامی که یک تصویر پشتیبان از سرور خود ایجاد می کنید ، می توانید به سرعت کل سرور خود را دقیقاً همانطور که بود ، به سرور جدید بازگردانید ، حتی اگر آن سرور دارای سخت افزار متفاوتی باشد. پشتیبان گیری از تصویر ویندوز وسیله ای مطمئن برای ذخیره یک تصویر ایمن از کل سیستم شما است که می تواند در چندین دستگاه ذخیره سازی ذخیره شود و از شما نسخه پشتیبان تهیه می کند.

Image Backups با استفاده از نرم افزار تصویربرداری از دیسک انجام می شود و سریع ترین گزینه بازیابی را در اختیار شما قرار می دهد که نیاز به بازگرداندن کل سیستم خود دارید. پشتیبان گیری در سطح تصویر همچنین امکان بازیابی تصویر را به یک ماشین فیزیکی یا مجازی دارد. پشتیبان تصویر سیستم را می توان برای بازگرداندن تنها یک فایل بدون نیاز به بازگرداندن کل سیستم نصب کرد.
5. Copy Jobs
کارهای کپی با کارهای پشتیبان متفاوت است زیرا منجر به مجموعه ای دقیق از پرونده ها می شود که در قالب فایل اصلی و فشرده نشده ذخیره می شوند. این فایل های کپی به سادگی "کپی" می شوند یا به صورت دستی یا برنامه ریزی شده به دستگاه ذخیره سازی مورد نظر شما منتقل می شوند ، اما هرگز نباید آنها را پشتیبان تهیه کرده و یا جایگزین نسخه های پشتیبان معمولی شوید.
با استفاده از Copy Job ، می توانید دایرکتوری ها و پرونده های دقیق مورد نظر خود را در قالب فایل بومی خود انتخاب کنید. کارهای کپی باعث ایجاد فایلهایی با اندازه دقیق فایلهای اصلی می شود ، بنابراین قبل از شروع کار کپی فایل Windows باید مطمئن شوید که فضای ذخیره سازی کافی در دستگاه مقصد دارید. Copy Job زمانی مفید هستند که بخواهید یک کپی سریع از فایل ایجاد کنید تا یک مجموعه کپی ثانویه از فایل های خود داشته باشید که می توانید در هر زمان بدون نیاز به نرم افزار پشتیبان برای بازیابی فایل ها به آنها دسترسی پیدا کنید.

سیستم پشتیبان گیری شبکه چگونه کار می کند؟

نرم افزار پشتیبان گیری شبکه ، سرور با زیرساخت فناوری اطلاعات شما ، منابع مدیریت ذخیره سازی و سرویس گیرندگان تعامل دارد. سرور تضمین می کند که داده های شما محافظت می شوند ، کلاینت ها را مدیریت می کند و خط مشی و طرح پشتیبان گیری برای عناصر مختلف شبکه شما را تعریف می کند. پشتیبان گیری شبکه همچنین می تواند از فایلهای رسانه ای متصل به سرور نسخه پشتیبان تهیه کند ، که برای شرکتهایی که از دستگاههای ذخیره سازی متصل به شبکه NAS برای نگهداری داده های مشترک استفاده می کنند مفید است.

در اینجا یک تجزیه و تحلیل سریع از راه حل های پشتیبان گیری شبکه وجود دارد:

کپی از سیستم عامل ها ، دستگاه های نهایی (رایانه یا سرور) و سایر دستگاه های شبکه (روترها و سوئیچ ها)
کپی فایل ها را بین دو مکان جداگانه تهیه کنید
پشتیبان گیری از تمام داده های ذخیره شده در دستگاه های درون شبکه
ذخیره فایلهای پیکربندی شبکه

پشتیبان گیری از شبکه یک فرایند به اندازه کافی ساده به نظر می رسد ، اما چالش هایی نیز دارد. رایج ترین آنها عبارتند از:

سرعت عمل کندی داده ها
فایلهای باز یا بدون امنیت
سخت افزار قدیمی یا غیرقابل اعتماد
پشتیبان گیری از بایگانی های شبکه با استانداردهای امنیتی متفاوت
 
خوشبختانه ، استفاده از نرم افزار پشتیبان گیری شبکه می تواند به از بین بردن برخی از این نقاط درد کمک کند.

چرا به راه حل پشتیبان گیری شبکه نیاز دارم؟

استفاده از راه حل پشتیبان گیری شبکه بسیار مهم است زیرا پشتیبان گیری بخشی جدایی ناپذیر از برنامه بازیابی بلایای هر مدیر IT است. اگر داده های مهم تجاری را به دلیل نقض داده ها ، هکر یا قطع موقت سیستم از دست می دهید ، داشتن بکاپ باعث می شود که بتوانید داده ها را بازیابی کنید. با این وجود ، مدیریت پشتیبان گیری شبکه برای موارد موجود در شبکه شما با استفاده از دستگاه های پشتیبان گیری شبکه فیزیکی ، درایوهای نوار یا پشتیبان گیری دستی دوره ای بسیار وقت گیر است. برای ساده سازی و خودکارسازی پشتیبان گیری در شرکت خود به نرم افزار پشتیبان گیری از شبکه نیاز دارید.

کدام روش پشتیبان گیری سرور برای شما مناسب است؟

اکنون که در مورد روشهای مختلف پشتیبان گیری می دانیم ، وقت آن است که تصمیم بگیرید کدام روش یا انواع پشتیبان گیری برای شما مناسب است. در اینجا چند گزینه وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
 
1. Monthly Image Backup, Weekly Full Backup, and Daily Differential Backups
2. Monthly Image Backup, Weekly Full Backup, and Daily Incremental Backups
3. Quarterly Image Backups, Monthly Full Backups, and Daily Incremental Backups
 
در حالی که بهتر است پشتیبان گیری خود را به گونه ای تنظیم کنید که به طور خودکار در یک برنامه مشخص اجرا شود ، همچنین ایده خوبی است که قبل از ایجاد هرگونه تغییر سیستم مانند به روزرسانی سیستم عامل ویندوز یا به روز رسانی سرویس پک ویندوز ، افزودن سخت افزار جدید ، به روز رسانی درایورها یا ایجاد ویرایش در رجیستری ویندوز ، از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کرده یا یک Image Backup تهیه کنید.

کدام دستگاه ذخیره سازی پشتیبان گیری از سرور را انتخاب می کنید؟

اکنون که می دانید از چه نوع برنامه پشتیبان گیری می خواهید استفاده کنید ، باید تصمیم بگیرید که کدام محل ذخیره سازی پشتیبان سرور را انتخاب کنید. در ادامه چند گزینه وجود دارد:
 
External Hard Drive
NAS or SAN Devices
Tape Drives
USB Media (Flash, Thumb Drive)
Network Storage
FTP
RDX Removable Disk Drive
Online Backup (Amazon S3 or other cloud storage provider)
File Sharing Services (Dropbox, OneDrive, etc.)
 
بسیاری از گزینه های ذخیره سازی پشتیبان سرور برای انتخاب وجود دارد ، اما در نهایت تصمیم گیری در مورد اینکه کدام دستگاه ذخیره سازی داده یا مقصد را انتخاب می کنید به شما بستگی دارد. توصیه می کنیم بیش از یک گزینه ذخیره اطلاعات را انتخاب کنید یا دو دستگاه ذخیره سازی دلخواه خود را خریداری کنید تا بتوانید یک مکان پشتیبان ثانویه داشته باشید که ترجیحاً در خارج از سایت ذخیره می شود.

بهترین نرم افزار های Backup گیری از سرور

در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین نرم افزارهای بکاپ گیری از سرور خواهیم پرداخت:
 
windows server backup
veeam backup & replication
Acronis
Backup Exec
DPM

کلام آخر

در این مطلب انواع روش های بکاپ گیری، ابزار ها و راهکاری مورد نیاز جهت انجام حفظ و ایمنی اطلاعات را توضیح داده ایم. اگر در زمینه ی بکاپ گیری سرور و شبکه سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان شرکت شبکه رسام دوراندیش در تماس باشید ما آماده ی ارائه هرگونه مشاوره ی رایگان و تخصصی در این زمینه به شما عزیزان می باشیم.

دوراندیشی اتفاق نیست ، انتخاب است ...