مرکز عملیات شبکه (NOC) چیست؟

مرکز عملیات شبکه (NOC) چیست؟

مرکز عملیات شبکه (NOC ) مکانی متمرکز است که در آن مدیران فناوری اطلاعات داخلی شرکت یا شرکت های ارایه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه ، نظارت و نگهداری یک شبکه را انجام می دهند.

شرکتهای بزرگ با شبکه های گسترده و ارائه دهندگان خدمات شبکه تجاری معمولاً دارای NOC هستند .معمولاً اتاقی مجهز به دستگاه هایی است که تجسم یا مانیتور شبکه یا شبکه های تحت نظارت را ارائه می دهد ، ایستگاه های کاری که در آن وضعیت دقیق شبکه و نرم افزاری برای مدیریت شبکه قابل مشاهده است.
 
برای چنین سازمانهایی ، NOC به عنوان سیستم عصبی برای مدیریت و بهینه سازی وظایف مهم تجاری مانند عیب یابی شبکه ، توزیع و به روز رسانی نرم افزار ، مدیریت روتر و نام دامنه ، نظارت بر عملکرد و هماهنگی با شبکه های وابسته عمل می کند.

به عبارت دیگر مرکز عملیات شبکه NOC یک مکان متمرکز است که یک شرکت و کارکنان آن می توانند 24 ساعت شبانه روز بر همه اجزا شبکه نظارت داشته باشند تا به عملکرد صحیح و مدیریت خدمات ، پایگاه های داده ، خدمات خارجی ، فایروال ها و شبکه شرکت کمک کنند. بنابراین NOC اساس سیستم عصبی شرکت است. در بحث امنیت ، NOC اغلب اولین خط دفاعی در برابر هرگونه حمله یا اختلال در یک شرکت یا شبکه های مخابراتی خود است.

بعد از پیاده سازی و راه اندازی زیرساخت شبکه سازمان، شرکت و یا هرسازمان تحت پشتیبانی که بر اساس استانداردهای امنیتی و اصول ایمنی بنا نهاده شده است، نیاز است کهاز این مجموعه به خوبی نگهداری و مدیریت شود. همانطور که در “امن سازی اتاق سرور” همیشه بیان شده ، باید حداقل الزامات ایمنی و امنیتی با توجه به میزان اهمیت داده‌ها و اطلاعات در پیاده سازی اتاق سرور لحاظ گردد.
 

توضیح کامل در خصوص مراکز عملیات شبکه :

مهمترین نقش NOC این است که دید کاملی را در زیرساختهای سازمانی و کلیه اجزاء و تجهیزات آن از جمله موارد زیر ارائه دهد:
دیوارهای آتش (firewalls)
دستگاه های شبکه (network devices)
سرورها (Servers)
سیستم های بی سیم(wireless systems)
اینترنت اشیا (internet of things devices)
ماشینهای مجازی (virtual machines)
پایگاه های داده (databases)
نرم افزار و خدمات داخلی و خارجی (software and services (internal and external))

علاوه بر این ، پرسنل NOC گزارشات و داشبوردهای فعالیت شبکه را نظارت و مانیتور می کنند. آنها همچنین ممکن است به سیستمهای میز راهنمایی مشتری مبتنی بر بلیط ، مبتنی بر صدا و غیره مراجعه کنند. NOC ممکن است با ابزارهای شبکه مشتریان برای رفع شکاف در خدمات و پشتیبانی مشتری ادغام شود. در نتیجه ، NOC نقش مهمی در بهبود تمرکز مشتری شرکت و در نهایت ، در بهبود تجربه مشتری دارد.
از دیدگاه امنیتی ، NOC به عنوان اولین خط دفاعی عمل می کند که سازمان را قادر می سازد امنیت شبکه را زیر نظر داشته باشد و هرگونه حمله یا اختلال در شبکه را تشخیص داده و برطرف کند.
 
NOC نقش مهمی در حفظ دسترسی بی وقفه شبکه و در نتیجه تداوم عملیاتی و تجاری سازمان ایفا می کند.
 

در NOC چه اتفاقی می افتد؟

اغلب ، سازمانها NOC خود را در محلهای موجود در مراکز داده خود ایجاد می کنند. برخی به ویژه آنهایی که دارای تیم های فناوری اطلاعات کوچکتر ، محیط شبکه نسبتاً ساده یا پیکربندی ها ،وظایف مکرر فناوری اطلاعات هستند ممکن است عملکرد NOC را به شخص ثالث (عملیات برون سپاری خدمات شبکه به شرکت های دیگر )واگذار کنند. NOC های شخص ثالث شرکت های خارجی هستند ، اغلب ارائه دهنده خدمات مدیریت شده ، که خدمات تخصصی ، معمولاً به عنوان سرویس ابری ، مربوط به زیرساخت فناوری اطلاعات ، نظارت و مدیریت شبکه ارائه می دهند.
 
اعم از عملکرد داخلی یا برون سپاری یک سرویس خارجی ، کارکنان NOC برخی یا همه فعالیتهای زیر را انجام می دهند:
 
نظارت و به روز رسانی شبکه (network monitoring and updates)
مدیریت ارتباطات(communications management)
مدیریت فایروال(firewall management)
گزارش عملکرد و کیفیت(performance and quality reporting)
نصب نرم افزار ، وصله و عیب یابی (software installations, patching and troubleshooting)
کنترل و تضمین کیفیت(quality control and assurance)
اجرای سیاست(policy enforcement)
زیرساخت ها و تغییرات رویه ای(infrastructure and procedural changes)
تجزیه و تحلیل تهدید(threat analysis)
سیستم های جلوگیری از نفوذ(intrusion prevention systems)
پاسخ به حادثه(incident response)
ذخیره و پشتیبان گیری اطلاعات(data storage and backup)
مدیریت ایمیل(email management)
 
پرسنل NOC همچنین مسئول انجام اقداماتی برای حل مسائل ، ناهنجاری ها یا تهدیدها هستند قبل از اینکه بتوانند بر عملکردهای تجاری تأثیر بگذارند یا منجر به مشکلات دیگر مربوط به ارائه خدمات یا رعایت مقررات شوند.

NOC در مقابل مرکز داده و NOC در مقابل SOC:

اگرچه اغلب تصور می شود که هردو یک چیز است ،اما NOC و مرکز داده دو چیز متفاوت هستند. یکی از اهداف NOC حفظ دسترسی به مرکز داده است. اندازه آن ، اتاق و سطح کارکنان ، معمولاً به اندازه مرکز داده و اهمیت کسب و کار بستگی دارد.
مراکز داده بزرگ دارای اتاق NOC هستند که در تمام طول شبانه روز کار می کنند. با این حال ، از آنجا که راه اندازی NOC هزینه قابل توجهی دارد ، مراکز داده کوچکتر معمولاً به جای آن از نرم افزار نظارت خودکار استفاده می کنند. این امر آنها را قادر می سازد تا با حداقل مداخله انسانی و هزینه های مربوط به کارکنان تمام وقت NOC ، شبکه خود را زیر نظر داشته باشند.
مرکز داده یک مکان متمرکز است که میزبان و مدیریت تجهیزات رایانه ای و سرور سازمان ، پایگاه های داده ، VM ها و کنترل های امنیتی و شبکه را بر عهده دارد. اساساً ، مکانی برای جمع آوری ، ذخیره ، حفاظت و توزیع داده ها به منظور پشتیبانی از عملیات سازمانی و حفظ تداوم عملیات فراهم می کند.
 
 
NOC اتاق کنترل شبکه محور مرکز داده است. این کار پرسنل متخصص را قادر می سازد تا زیرساخت های شبکه مرکز داده را زیر نظر داشته باشند و هرگونه مشکلی را که 
 ممکن است برای جلوگیری از از دست رفتن داده بوجود آید سریع حل کنند. برای سازمانهای بزرگتر ، NOC و مرکز داده دست به دست هم می دهند ( یکی بدون دیگری امکان پذیر نیست.) 
 
از آنجا که وظیفه NOC نظارت ساده بر روی شبکه است ، هیچ تداخلی با آن ندارد. مرکز داده نقش فعال تری در شبکه ایفا می کند ، زیرا نقش اصلی آن به اشتراک گذاری مداوم داده ها در سراسر شبکه و اطمینان از در دسترس بودن آن است.

NOC همچنین ممکن است با مرکز عملیات امنیتی (SOC )اشتباه گرفته شود. اگرچه هر دو برای حل مسائل مربوط به فناوری اطلاعات کار می کنند ، NOC بر نظارت و حفظ محیط شبکه و هرگونه توسعه به آن زیرساخت ، یعنی اتصالات از راه دور متمرکز است. تمرکز SOC بر امنیت است ، بنابراین وظیفه اصلی کارکنان آن نظارت بر شبکه برای آسیب پذیری ها ، بردارهای حمله و تهدیدها است. همچنین وظیفه تشخیص ناهنجاری ها و کاهش حوادث امنیتی قبل یا هنگام بروز آنها را بر عهده دارد.
 

مزایای NOC چیست؟

شرکتهای دارای NOC اختصاصی می توانند انتظار داشته باشند که این مزایا را درک کنند:

نصب ، عیب یابی و وصله نرم افزارهای مهم شبکه
 
پشتیبانی از آنتی ویروس برای جلوگیری از ورود و انتشار ویروس ها در شبکه به همراه تیم امنیتی سازمان 
 
گزارش سلامت شبکه برای کمک به بهینه سازی و حل مشکلات 
 
نظارت و مدیریت فایروال ها برای اطمینان از امنیت شبکه و کسب و کار مداوم 
 
تشخیص مسائل امنیتی ، مانند تهدیدها و حملات ، برای کاهش آنها و به حداقل رساندن آسیب ها
داشتن NOC در یک شرکت مزایای متعددی دارد ، اما مهم است بدانیم که آن قادر به انجام چه کاری است و برای استفاده صحیح از آنها چه چیزی لازم است. برخی از مشاغل ممکن است نیازی به NOC نداشته باشند ، اما سازمانها و شرکتهای بزرگتر متوجه می شوند که با داشتنNOC ارتباطات داخلی و خارجی را بسیار روانتر انجام می دهند. موارد زیر با استفاده از NOC مفید است:

1. پشتیبان گیری از داده های ذخیره شده در دستگاه های شبکه.

شبکه های زیادی برای نگهداری و ذخیره داده ها استفاده می شود ، اما اگر این داده ها خراب شوند یا اتفاقی برای دستگاه شبکه ای که داده ها را ذخیره می کند رخ دهد ، چه اتفاقی می افتد؟ با NOC ، شرکت ها می توانند شب ها با خیال راحت بخوابند زیرا یکی از عملکردهای آن در واقع پشتیبان گیری از داده های موجود در شبکه است تا مطمئن شود که در صورت وقوع فاجعه آمیز از دسترسی و ایمن بودن آن اطمینان حاصل شود.

2. مدیریت وصله

نرم افزارها به طور مداوم در حال به روز رسانی و تغییر از ارائه دهندگان است و به روز نگه داشتن شبکه بدون کمک می تواند چالش برانگیز باشد. ویژگی های مدیریت وصله در NOC ها به شرکت اجازه می دهد تا همه دستگاه ها و نرم افزارهای خود را با جدیدترین وصله ها به روز کند ، بدون اینکه مجبور باشد به طور جداگانه از آنها استفاده کند.

3. نرم افزار را روی هر دستگاه متصل به شبکه نصب ، به روز کنید و عیب یابی کنید

NOC به روزرسانی ، عیب یابی و نصب نرم افزار بر روی سیستم های متصل به شبکه را بسیار راحت می کند. شرکت ها به طور مداوم سخت افزار خود را ارتقا می دهند ، اما بدون NOC ، آنها باید به طور دستی تمام اطلاعات شرکت خود را بر روی هر قطعه سخت افزاری عیب یابی ، نصب و به روز کنند. با این حال ، با یک NOC ، آنها می توانند تنظیمات مناسب را برای یافتن مشکلات درون یک شبکه ، به روز رسانی نرم افزار موجود ، یا نصب نرم افزار جدید بر روی ماشین های قدیمی ، یا نصب همه نرم افزارها بر روی تجهیزات جدید تنظیم کنند.

4. پشتیبانی آنتی ویروس را ارائه دهید

اغلب شرکت ها نرم افزاری دارند که از ورود ویروس به شبکه آنها جلوگیری می کند. با این حال ، این برنامه ها همیشه 100 نیستند. یک NOC به شما کمک می کند تا از این برنامه ها پشتیبانی کنید تا مطمئن شوید ویروس ها در سراسر شبکه شرکت گسترده نیستند.

5. تهیه گزارش عملکرد ، بهینه سازی و سلامت شبکه

یک شرکت باید راهی برای حفظ سلامت شبکه خود داشته باشد و NOC طوری طراحی شده است که انجام این کار را آسان کند. در واقع می تواند انواع مختلفی از گزارشات را ایجاد کند تا به مدیران شرکت نشان دهد که شبکه چگونه کار می کند ، سلامت شبکه و بهینه سازی نحوه عملکرد شبکه آنها.

6. نظارت و مدیریت نرم افزارهای فایروال و امنیت شبکه

امنیت در دنیای تجارت بسیار مهم است و یک NOC دارای نرم افزار عالی برای افزایش نرم افزار امنیت شبکه و مدیریت و نظارت بر دیوارهای آتش است. شرکت شبکه رسام دورندیش ثابت کرده است که می تواند همه این موارد را برای شرکت ها اداره کند ، و مشاغل وکسب و کارها می توانند خیالشان راحت باشد که امنیت شبکه آنها توسط برخی از عالی ترین تحلیلگران این تجارت نظارت و محافظت می شود.  

7. حملات را از منابع خارج از شبکه شناسایی و تجزیه و تحلیل کنید  

بی شمار تهدید خارجی وجود دارد که یک شرکت می تواند با آنها در تماس باشد ، و ضروری است که بتوانیم قبل از هر اتفاقی واقعاً این حملات را در شبکه خود تحلیل و تشخیص دهیم. یک مرکز عملیات شبکه سازمانی برای کمک به این امر طراحی شده است. NOCمی تواند هر گونه تهدیدی را که در تلاش برای حمله به شبکه شرکت است شناسایی کرده و تجزیه و تحلیل کند ,به آنها فرصت دهد تا در برابر آن دفاع کنند تا نتواند آسیب دائمی به شبکه شرکت وارد کند.
 
 
به طور کلی ، یک مرکز عملیات شبکه NOC طوری طراحی شده است که به شرکت های دارای شبکه بزرگ کمک می کند تا شبکه های خود را پیگیری کنند ، بدون این که مجبور باشند به طور جداگانه با هر جنبه ای برخورد کنند. این برنامه دارای ویژگی های متفاوتی است که شرکت ها می توانند از آن برای حفظ امنیت شبکه خود در برابر حملات خارجی ، به روز رسانی با آخرین نرم افزار و برنامه ها و جمع آوری تجزیه و تحلیل در مورد سلامت کلی سیستم شبکه خود استفاده کنند. یک NOC به یک شرکت اجازه می دهد تا خیالش راحت باشد که همه چیز به درستی کار می کند و به طور مناسب تحت نظارت است تا به همین شکل باقی بماند.
 
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات ارزنده در خصوص اجرای مرکز عملیات شبکه (NOC)سازمانی متناسب با شرایط و نیاز سازمان خود با شرکت شبکه رسام دوراندیش در ارتباط باشید .
 
دوراندیشی اتفاق نیست ، انتخاب است...