همه چیز را درباره مانیتورینگ و پایش شبکه بدانید.

همه چیز را درباره مانیتورینگ و پایش شبکه بدانید.

دستگاه های تحت شبکه معیوب و خراب بر عملکرد شبکه تأثیر می گذارند. این را می توان با تشخیص زودهنگام از بین برد و به همین دلیل نظارت مستمر بر شبکه و دستگاه های مرتبط ضروری است.

مانیتورینگ شبکه چیست؟

در دنیای امروز ، اصطلاح نظارت شبکه در سراسر صنعت فناوری اطلاعات رایج است. نظارت بر شبکه یک فرایند حیاتی در فناوری اطلاعات است که در آن تمام اجزای شبکه مانند سیستم های کامپیوتری ، روترها ، سوئیچ ها ، فایروال ها ، سرورها و VM ها از نظر خطا و عملکرد کنترل می شوند و به طور مداوم برای حفظ و بهینه سازی در دسترس بودن آنها ارزیابی می شوند. یکی از جنبه های مهم نظارت بر شبکه این است که باید فعال باشد. یافتن مسائل مربوط به عملکرد و تنگناها به صورت پیشگیرانه به شناسایی مسائل در مرحله اولیه کمک می کند. نظارت کارآمد می تواند از خرابی شبکه جلوگیری کند.
 

جنبه های مهم نظارت بر شبکه :

1. نظارت بر موارد ضروری (Monitoring the essentials)
2. بهینه سازی فاصله نظارت (Optimizing the monitoring interval)
3. انتخاب پروتکل مناسب(Selecting the right protocol)
4. تعیین آستانه ها (Setting thresholds)
  

نظارت بر موارد ضروری(Monitoring the essentials):

دستگاه های تحت شبکه معیوب و خراب بر عملکرد شبکه تأثیر می گذارند. این را می توان با تشخیص زودهنگام از بین برد و به همین دلیل نظارت مستمر بر شبکه و دستگاه های مرتبط ضروری است. در نظارت موثر بر شبکه ، اولین قدم شناسایی دستگاه ها و معیارهای عملکرد مربوطه برای نظارت است. مرحله دوم تعیین فاصله نظارت است. دستگاه هایی مانند رایانه های رومیزی و چاپگرها مهم نیستند و نیازی به نظارت مکرر ندارند در حالی که سرورها ، روترها و سوئیچ ها وظایف مهم تجاری را انجام می دهند ، اما در عین حال دارای پارامترهای خاصی هستند که می توان به صورت انتخابی نظارت کرد.
 

فاصله نظارت(Optimizing the monitoring interval) :

فاصله نظارت ، فرکانسی را که در آن دستگاه های شبکه و معیارهای مربوط به آن برای شناسایی عملکرد و وضعیت در دسترس نظرسنجی می شوند ، تعیین می کند. تنظیم فواصل نظارت می تواند به حذف بار از ابزارهای نظارت و گزارش شبکه و به نوبه خود ، منابع شما کمک کند. فاصله به نوع دستگاه شبکه یا پارامتر تحت نظارت بستگی دارد. وضعیت در دسترس بودن دستگاه ها باید حداقل فاصله زمانی ترجیحا در هر دقیقه کنترل شود. CPU و آمار حافظه را می توان هر 5 دقیقه یک بار کنترل کرد. فاصله نظارت برای معیارهای دیگر مانند استفاده از دیسک را می توان افزایش داد و اگر هر 15 دقیقه یک بار نظرسنجی شود کافی است. نظارت بر هر دستگاه در حداقل فاصله فقط بار غیر ضروری را به شبکه اضافه می کند و کاملاً ضروری نیست.

پروتکل و انواع آن(Selecting the right protocol) :

هنگام نظارت بر یک شبکه و دستگاه های آن ، یک روش معمول و خوب این است که از یک پروتکل مدیریت شبکه ایمن و بدون پهنای باند استفاده کنید تا تاثیر آن را بر عملکرد شبکه به حداقل برسانید. اکثر دستگاه های شبکه و سرورهای لینوکس از پروتکل های SNMP (Simple Network Management Protocol) و پروتکل های CLI و دستگاه های Windows از پروتکل WMI پشتیبانی می کنند. SNMP یکی از پروتکل های شبکه ای است که به طور گسترده برای مدیریت و نظارت بر عناصر شبکه پذیرفته شده است. اکثر عناصر شبکه همراه با یک عامل SNMP ارائه می شوند. آنها فقط باید برای ارتباط با سیستم مدیریت شبکه (NMS)فعال و پیکربندی شوند. اجازه دسترسی به خواندن و نوشتن به SNMP یک کنترل کامل بر دستگاه می دهد. با استفاده از SNMP ، می توانید کل پیکربندی دستگاه را جایگزین کنید. یک سیستم نظارت بر شبکه با تنظیم امتیاز خواندن و نوشتن SNMP و محدود کردن کنترل برای سایر کاربران ، به سرپرست کمک می کند تا مسئولیت شبکه را بر عهده بگیرد.

  نظارت فعال و آستانه ها(Setting thresholds) :

 خرابی شبکه می تواند هزینه های زیادی را به دنبال داشته باشد. در بیشتر موارد ، کاربر نهایی یک مشکل شبکه را به تیم مدیریت شبکه گزارش می دهد. دلیل این امر یک رویکرد ضعیف برای نظارت فعال بر شبکه است. چالش کلیدی در نظارت بر شبکه در زمان واقعی ، شناسایی تنگناهای عملکرد به صورت فعال است. اینجاست که آستانه ها نقش عمده ای در نظارت بر شبکه ایفا می کنند. محدودیت های آستانه بر اساس مورد استفاده تجاری ، از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است.

 هشدار فوری بر اساس نقض آستانه(Immediate alert based on threshold violation) :

 پیکربندی آستانه ها به نظارت فعال بر منابع و خدمات در حال اجرا بر روی سرورها و دستگاه های شبکه کمک می کند. هر دستگاه می تواند بر اساس ترجیح و نیاز کاربر دارای مقدار فاصله یا آستانه باشد. آستانه چند سطحی می تواند در طبقه بندی و تجزیه هرگونه خطای پیش آمده کمک کند. با استفاده از آستانه ها ، هشدارهای نظارت بر شبکه را می توان قبل از پایین آمدن دستگاه یا رسیدن به وضعیت بحرانی افزایش داد.

 داشبورد و سفارشی سازی(Dashboard and customization) :

 داده ها تنها زمانی مفید می شوند که به وضوح به مخاطبان مناسب ارائه شوند. برای مدیران و سرپرستان فناوری اطلاعات مهم است که به محض ورود به سیستم از معیارهای مهم مطلع شوند. داشبورد شبکه باید یک نمای کلی از وضعیت فعلی شبکه شما را با یک معیار مهم از روترها ، سوئیچ ها ، فایروالها ، سرورها ، خدمات ، برنامه ، URL ها ، چاپگر ، UPS و سایر دستگاه های زیرساخت. پشتیبانی از ابزارک ها برای نظارت بر مشخصات مورد نیاز و نمودارهای عملکرد در زمان واقعی می تواند به مدیران کمک کند تا مشکلات را به سرعت عیب یابی کرده و دستگاه ها را از راه دور رصد کنند.

 در دسترس بودن بالا و خرابی(High availability and downtime) :

 چه اتفاقی می افتد وقتی ابزار نظارت شبکه مورد اطمینان شما روی سروری اجرا می شود که اتصال شبکه را خراب یا قطع می کند؟ شما می خواهید در این مورد به شما هشدار داده شود و همچنین با استفاده از پشتیبان گیری آماده به کار یکی دیگر از برنامه های کاربردی مانیتور شبکه ، وضعیت به طور خودکار اصلاح شود. در دسترس بودن بالا به در دسترس بودن مداوم یک سیستم نظارت اشاره دارد. هر حادثه شبکه ای ، بیماری دستگاه ، پهنای باند ناسالم ، حملات DoS و غیره ، باید فوراً به اطلاع شما برسد تا اقدامات متقابل بلافاصله انجام شود.
عملکرد شکست خورده و بازگرداندن با استفاده از سرور آماده به کار ثانویه ، محیطی را که همیشه تحت نظارت است ، تضمین می کند. در صورت بروز خرابی در سرور اصلی ، سرور ثانویه به راحتی در اختیار شما قرار می گیرد و پایگاه داده ایمن است. این امر باعث می شود تا صد درصد از کارکرد شبکه و دستگاه اطمینان حاصل شود.
 

مزایای سیستم Failover (Benefits of Failover System) :

. تشخیص فوری خرابی سرور اصلی
. در صورت خرابی سرور اصلی ، اطلاع رسانی فوری از طریق ایمیل
. آپ تایم بودن و مدیریت بی وقفه شبکه
. تعویض خودکار و یکپارچه بین سرور اصلی به سرور آماده به کار و بالعکس

 راه حل های نظارت بر شبکه :

 فرآیند نظارت و مدیریت شبکه با کمک نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه و ابزارهای مانیتورینگ شبکه ساده و خودکار می شود. از طیف گسترده ای از راه حل های مدیریت شبکه موجود ، انتخاب یک سیستم مانیتورینگ شبکه که بتواند به طور موثر تنگناهای شبکه و مشکلات عملکردی را که ممکن است تأثیر منفی بر عملکرد شبکه داشته باشد ، برطرف کند. با جهش ناگهانی در نظارت بر شبکه سازمانی و نظارت از راه دور بر شبکه ، طیف وسیعی از دستگاه های نظارت بر شبکه و راه حل های نظارت بر شبکه در بازار موجود است. یک سیستم مدیریت شبکه موثر شامل یک ابزار مانیتورینگ داخلی شبکه است که می تواند به مدیران در کاهش نیروی کار و خودکارسازی تکنیک های عیب یابی اساسی کمک کند.

ویژگی های یک نرم افزار موثر نظارت بر شبکه:

تجسم کل زیرساخت فناوری اطلاعات خود با طبقه بندی های بیشتر بر اساس نوع یا گروه های منطقی.
پیکربندی خودکار دستگاه ها و رابط ها با قالب های از پیش تعریف شده.
نظارت و عیب یابی عملکرد شبکه ، سرور و برنامه.
پیاده سازی تکنیک های پیشرفته نظارت بر عملکرد شبکه برای رفع سریع خطاهای شبکه با ریشه یابی مشکل.
دریافت ویژگی های پیشرفته گزارش با ارائه برنامه زمان بندی و ارسال خودکار گزارش ها یا انتشار آنها.
 
شبکه مانیتورینگ به جنبه مهمی در مدیریت هرگونه زیرساخت فناوری اطلاعات تبدیل شده است. به طور مشابه ، ارزیابی شبکه به عنوان یک گام ابتدایی در جهت همسویی زیرساخت فناوری اطلاعات شما در جهت اهداف تجاری ، که توسط برنامه نظارت بر شبکه فعال می شود ، در نظر گرفته می شود. بیاموزید که چگونه شبکه خود را برای شناسایی تهدیدات امنیتی و تنگناهای عملکرد ارزیابی کنید.

سیستم های مانیتورینگ شبکه چیست؟

سیستم های نظارت بر شبکه شامل نرم افزارها و ابزارهای سخت افزاری هستند که می توانند جنبه های مختلف یک شبکه و عملکرد آن مانند ترافیک ، استفاده از پهنای باند و زمان کار را ردیابی کنند. این سیستم ها می توانند دستگاه ها و سایر عناصر تشکیل دهنده یا لمس شبکه را تشخیص داده و همچنین به روز رسانی وضعیت را ارائه دهند.
 
مدیران شبکه به سیستم های نظارت بر شبکه تکیه می کنند تا به آنها در تشخیص سریع خرابی های دستگاه یا اتصال یا مسائلی مانند تنگناهای ترافیکی که جریان داده ها را محدود می کند ، کمک کنند. این سیستم ها می توانند از طریق ایمیل یا پیام به مدیران هشدار دهند و گزارش ها را از طریق تجزیه و تحلیل شبکه ارائه دهند.
 

مزایای اصلی نظارت بر شبکه :

 دید واضح در شبکه: از طریق نظارت بر شبکه ، مدیران می توانند تصویری واضح از تمام دستگاه های متصل در شبکه دریافت کنند ، نحوه حرکت داده ها در بین آنها را مشاهده کرده و به سرعت مواردی را که می تواند عملکرد را تضعیف کرده و منجر به خاموشی شود ، شناسایی و تصحیح کنند.
 
استفاده بهتر از منابع فناوری اطلاعات:  ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری در سیستم های مانیتورینگ شبکه کار دستی تیم های فناوری اطلاعات را کاهش می دهد. این بدان معناست که کارکنان ارزشمند فناوری اطلاعات وقت بیشتری برای اختصاص پروژه های مهم برای سازمان دارند.
 
بینش اولیه در مورد نیازهای زیربنایی آینده: سیستم های مانیتورینگ شبکه می توانند گزارش هایی در مورد نحوه عملکرد اجزای شبکه در یک دوره تعریف شده ارائه دهند. با تجزیه و تحلیل این گزارشات ، مدیران شبکه می توانند پیش بینی کنند که چه زمانی ممکن است سازمان به ارتقا یا پیاده سازی زیرساخت های فناوری اطلاعات جدید نیاز داشته باشد.
 
توانایی شناسایی سریعتر تهدیدات امنیتی:  نظارت بر شبکه به سازمان ها کمک می کند تا بفهمند عملکرد "عادی" شبکه های آنها چگونه است. بنابراین ، هنگامی که فعالیت های غیرمعمول رخ می دهد ، مانند افزایش بی دلیل سطح ترافیک شبکه ، برای مدیران آسان تر است که موضوع را به سرعت شناسایی کنند-و تعیین کنند که آیا این یک تهدید امنیتی است یا خیر.

 انواع پروتکل های نظارت بر شبکه : 

  SNMP: پروتکل ساده مدیریت شبکه یک پروتکل لایه برنامه است که از سیستم تماس و پاسخ برای بررسی وضعیت بسیاری از انواع دستگاه ها ، از سوئیچ ها تا چاپگرها استفاده می کند. SNMP می تواند برای نظارت بر وضعیت و پیکربندی سیستم مورد استفاده قرار گیرد.
 
ICMP: دستگاه های شبکه مانند روترها و سرورها از پروتکل پیام کنترل اینترنت برای ارسال اطلاعات عملیات IP و تولید پیام خطا در صورت خرابی دستگاه استفاده می کنند.
 
پروتکل کشف سیسکو :  پروتکل کشف سیسکو مدیریت دستگاه های سیسکو را با کشف این دستگاه ها ، تعیین نحوه پیکربندی آنها و اجازه دادن به سیستم هایی که از پروتکل های مختلف لایه شبکه استفاده می کنند ، تسهیل می کند.

 بهترین نرم‌افزارهای مانیتورینگ در سال ۲۰۲۱

 SolarWinds Server & Application Manager
Atera
Datadog Infrastructure
Site24x7 Infrastructure Monitoring
Paessler PRTG
ManageEngine OpManager
Operations Bridge
Zabbix
Pandora FMS
Spiceworks Network Monitor
 
شرکت شبکه رسام دوراندیش با سالها سابقه درخشان در زمینه ی نصب ، راه اندازی و بهره برداری از نرم افزارهای مانیتورینگ و پایش شبکه به جهت توسعه و ارتقا شبکه سازمانها و شرکتها (از جمله نرم افزار بسیار کاربردی Solarwinds ) آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد . جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.