تاثیر دوربین مدار بسته (CCTV  ) در پیشگیری از وقوع جرم و جنایات

تاثیر دوربین مدار بسته (CCTV ) در پیشگیری از وقوع جرم و جنایات

هدف این مقاله بررسی شواهد موجود در رابطه با پیشگیری از وقوع جرم و ارتقای ایمنی سیستم های دوربین مدار بسته است .

نظارت تصویری یا همان دوربین مدار بسته در ابتدا به منظور جلوگیری از وقوع جرم در فضاهای خصوصی مانند بانک ها و مراکز خرید ایجاد شد. در طول سه دهه گذشته ، به طور فزاینده ای در تلاش برای جلوگیری از وقوع جرم و ارتقاء ایمنی در اماکن عمومی ، مانند پارک ها ، پایانه های حمل و نقل ، مناطق خرید و فروش استفاده شده است. اکثر شهرهای بزرگ جهان در حال حاضر مجموعه وسیعی از دوربین های مدار بسته را نصب کرده اند که به اتاق های کنترل مجهز به مانیتورهای ویدئویی متصل هستند تا از فضاهای عمومی تعیین شده نظارت کنند تا از تخلفات جنایی جلوگیری شود و درک ایمنی در این مناطق بهبود یابد. . فناوری در این زمینه ، چه سخت افزاری و چه نرم افزاری ، در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و تشخیص پلاک خودرو و قابلیت تشخیص چهره به استاندارد صنعت تبدیل شده است. علاوه بر این ، سیستم های دوربین مدار بسته پیشرفته ای که در حال حاضر در کشورهایی مانند هند و انگلستان در حال اجرا هستند ، قبل از وقوع جرم به طور قابل توجهی تصویربرداری حرارتی و جنبه های هوش مصنوعی را در پیش بینی انواع خاصی از جرایم جنایی (مانند سرقت و تجاوز جنسی) به کار گرفته اند.
 تعجبی ندارد که دوربین مدار بسته با توجه به نیروی انسانی بسیار محدود پلیس که کنترل مستقیم آنها را در دست دارد و سطوح پیوسته بالای جرایم شهری ، ابزار پیشگیری از وقوع جرم برای مقامات شهری بوده است. علاوه بر این ، سیستم های دوربین مدار بسته نشانه های ملموسی هستند که نشان می دهد دولت در تلاش است امنیت عمومی را ارتقا دهد. با این حال ، معایب و پیچیدگی هایی در مورد استفاده عمومی از دوربین مدار بسته و پیامدهای هزینه قابل توجهی وجود دارد.
 
هدف این مقاله بررسی شواهد موجود در رابطه با پیشگیری از وقوع جرم و ارتقای ایمنی سیستم های دوربین مدار بسته است . این مقاله مزایا ، معایب و پیامدهای ناخواسته استفاده از دوربین مدار بسته به عنوان ابزار پیشگیری از جرم را برجسته می کند.

دوربین مدار بسته ، پیشگیری از جنایت و ارتقاء ایمنی: 

فلسفه کلی استفاده از دوربین مدار بسته به عنوان ابزار پیشگیری از وقوع جرم این است که باعث ایجاد آگاهی در بین عموم مردم ، به ویژه مجرمان احتمالی می شود که تحت نظارت هستند و در صورت ارتکاب جرم ، خطر دستگیری آنها توسط نیروهای پلیس افزایش می یابد . با این حال ، فرض کنید که جنایتکاران یا جنایتکاران بالقوه از دوربین ها آگاه هستند. واگر نسبتاً منطقی فکر و عمل کنند ، از ارتکاب جنایت در مناطق تحت پوشش دوربین های مدار بسته دلسرد می شوند. نصب دوربین های مدار بسته نیز ممکن است ایمنی را در این مناطق خاص افزایش دهد ، که این امر باعث می شود تعداد بیشتری از مردم به منطقه دسترسی پیدا کرده و در نتیجه سطح نظارت طبیعی را افزایش دهند. علاوه بر این ، این دیدگاه گسترده وجود دارد که دوربین مدار بسته می تواند "اثر انتشار" داشته باشد ، یعنی می تواند در کاهش جرم در مناطق مجاور (جایی که هیچ دوربین مدار بسته وجود ندارد) کمک کند.
 
مطالعات متعدد نشان داده است که معرفی دوربین های مداربسته به کاهش جرایم مختلف و نقض قوانین در مناطق نظارتی کمک کرده است ، اما بیشتر مطالعات در کشورهای با درآمد متوسط تا زیاد انجام شده است. یک بررسی سیستماتیک از مطالعات دقیق مربوط به تأثیر پیشگیری از وقوع جرم دوربین های مدار بسته در ایالات متحده و انگلیس در سال 2009 به این نتیجه رسید که دوربین مدار بسته باعث کاهش متوسط جرایم مختلف ، به ویژه سرقت شده است. مطالعات نشان می دهد که این کاهش جرایم در پارکینگ ها (بیش از 50 درصد کاهش) و طرح های حمل و نقل عمومی (23 درصد کاهش) داشته است ، در حالی که کاهش جرم و جنایت در مراکز شهر ناچیز بوده است (کاهش 7 درصدی) .مطالعات انجام شده در کره جنوبی نشان می دهد که تعداد سرقتها در مناطقی که دوربین مدار بسته نصب شده است 47 درصد کاهش یافته و ترس از وقوع جرم کاهش یافته است ، در حالی که مناطق کنترل بدون دوربین مدار بسته چنین کاهشهایی را تجربه نکرده اند . در تایوان ، تحقیقات نشان داد که دوربین های مداربسته "تأثیر کلی در عین حال قابل توجهی" بر جنایت گزارش شده دارند .یک مطالعه در مدلین ، کلمبیا نشان داد که دوربین های مدار بسته منجر به کاهش 23.5 درصدی جرایم گزارش شده در مناطق مورد نظر شده است. در مکزیکو سیتی ، محققان کاهش جرایم بدون خشونت در مناطق خاص را ناشی از نصب سیستم های دوربین مداربسته عنوان کردند . تحقیقات حاکی از این است که تأثیر سیستم های دوربین مدار بسته در پیشگیری از وقوع جرم در صورتی که از نزدیک با پلیس پیشگیرانه همراه شوند ، می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد .

نصب ، پایداری و اثربخشی سیستم های دوربین مدار بسته:

مطالعات نشان داده است که دوربین مدار بسته می تواند اثرات قابل توجهی در کاهش جرم داشته باشد ، اما این به شدت به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
مکان دوربین
دوربین ها باید پوشش جامع و بدون مانع مناطق مورد نظر را داشته باشند
قابلیت دوربین
دوربین ها باید دارای قابلیت ضبط مداوم ، چه در طول روز و چه در شب ، و همچنین به صورت چندگانه (قابلیت اتصال ضبط شده از دوربین های مختلف از یک حادثه خاص) باشند. دوربین ها همچنین باید بتوانند تصاویر با وضوح بالا ضبط کنند و قابلیت حرکت ، شیب و زوم را داشته باشند. دوربین های مدرن تر دارای مزیت بیشتری در تشخیص پلاک خودرو و قابلیت تشخیص چهره هستند.
استحکام دوربین
سیستم های دوربین باید بتوانند به طور مداوم شرایط سخت و نامساعد جوی را تحمل کنند و به گونه ای نصب و مستقر شوند که به آسانی آسیب نبینند ویا غیرفعال شوند (از جمله آسیب تیراندازی).
قابلیت اتاق کنترل
اتاقهای کنترل دوربین مداربسته باید دارای تعداد مانیتور مناسب باشند که در زمان واقعی و با وضوح بالا از دوربین های مدار بسته نمایش می دهند. اپراتورهای اتاق کنترل آموزش دیده باید بتوانند هر یک از دوربین های مدار بسته را به دلخواه کنترل کنند و نرم افزار سیستم باید شامل الگوریتم ها ویا هوش مصنوعی برای کمک به اپراتورها در شناسایی تهدیدات وخطرات و ردیابی مظنونان و وسایل نقلیه مشکوک باشد. . همچنین باید تعداد کافی عملگر در کنترل در هر زمان وجود داشته باشد. علاوه بر این ، اتاق کنترل باید دارای سیستم های ارتباطی باشد که امکان ارتباط آسان با پلیس و سایر مقامات مربوطه را ممکن می سازد.
واکنش پلیس یا نیروی انتظامی
نیروی پلیس باید از ظرفیت و ترتیبات سازمانی برای پاسخگویی به موقع و حرفه ای به حوادث مربوطه که توسط سیستم دوربین مدار بسته اپراتورها مشخص شده است ، برخوردار باشد.
درک عمومی از اثربخشی
عموم افرادی که از مناطق تمرکز دوربین مدار بسته استفاده می کنند ، باید درک کنند که دوربین مدار بسته امنیت عمومی را در این مناطق بهبود می بخشد.
ادراک مجرم
مجرمان و مجرمان احتمالی باید درک کنند که در صورت ارتکاب جرم در مناطق تمرکز دوربین مدار بسته ، احتمال دستگیری بسیار زیاد است.
تأمین بودجه
برای اینکه سیستم های دوربین مدار بسته پایدار باشند ، مقامات باید مقررات لازم را در بودجه سالانه برای نگهداری ، ارتقاء و گسترش سیستم دوربین مدار بسته (از جمله اجرای قانون و تجزیه و تحلیل داده ها) در نظر بگیرند.
مدیریت روابط
مقامات دولتی باید اطمینان حاصل کنند که روابط کاری خوب بین همه ذینفعان اصلی مرتبط با جنبه های پیشگیری از جرم سیستم دوربین مدار بسته حفظ می شود.
قبل از نصب یا ارتقاء عمده سیستم های دوربین مدار بسته ، مطالعات نشان داده است که مقامات باید ممیزی جامعی از میزان جرم و جنایت و الگوهای جرم و جنایت را با هدف تعیین بهترین مکان ممکن برای دوربین های مدار بسته انجام دهند. علاوه بر این ، مشارکت قوی و دقیق با نهادهای پلیس مربوطه ، و احتمالاً حتی شامل ساختارهای مربوط به مراقبت از محله ، مناطق بهبود یافته و شرکت های امنیتی خصوصی می شود.
اثربخشی و پایداری میان مدت و بلندمدت سیستم های دوربین مدار بسته نیز با توانایی مسئولان سیستم های دوربین مدار بسته در تجزیه و تحلیل منظم داده های مهم مربوط به حوادث جرم مرتبط است و پس از آن این آموخته ها را برای بهبود سیستم و پاسخ های پلیس به کار می گیرد. 

اشکالات احتمالی سیستم های دوربین مدار بسته:

جابجایی جنایت
نگرانی اصلی کارشناسان و متخصصان پیشگیری از وقوع جرم در رابطه با سیستم های دوربین مدار بسته این است که چنین سیستم هایی فقط می توانند جرم را از مناطق کانونی به سایر نقاط شهر منتقل کنند. با این حال ، مطالعات نتایج متفاوتی را نشان داده اند ، به طوری که برخی از محققان نشان داده اند که سیستم های دوربین مدار بسته منجر به جابجایی برخی جرایم شده است. در حالی که دیگران پیشنهاد کرده اند که هیچ اثر جابجایی قابل توجهی وجود نداشته است .با این وجود ، در همه جا ، جایی که اثر جابجایی جرم گزارش شده است ، افزایش جنایت در مناطق مجاور معمولاً کمتر از کاهش جرایم گزارش شده در مناطق کانونی دوربین مدار بسته است.
جنایتکاران: اجتناب از نظارت
نصب سیستم های دوربین مداربسته ممکن است منجر به پوشیدن لباس و لوازم جانبی برای متخلفان شود تا چهره خود را کتمان کنند تا از شناسایی خودداری کنند با این حال ، سیستم های مدرن دوربین مدار بسته دارای قابلیت توسعه الگوریتم هایی هستند که می توانند سبک های لباس پوشیدن و رفتارهای مشکوک را شناسایی و نظارت کنند.
ملاحظات حریم خصوصی
استفاده از دوربین های مدار بسته برای نظارت بر افراد در فضاهای عمومی دارای پیامدهای پیچیده ای از نظر حقوق خصوصی و قوانین است. یعنی ، سیستم های نظارتی دوربین مدار بسته ممکن است منجر به نقض حقوق افراد و حفاظت از حریم خصوصی شود. این امر به ویژه در رابطه با داده های جمع آوری شده و همچنین نحوه جمع آوری ، استفاده و ذخیره داده ها است. بنابراین ، شهرها باید چارچوب های قانونی (مطابق با قانون اساسی) ایجاد کنند که حفاظت از حریم خصوصی دوربین های مدار بسته برای سیستم های پیشگیری از جرم و مکانیزم های نظارت بر آن را مشخص می کند. به طور خاص ، این چارچوب ها باید مشخص کنند که علائم قابل مشاهده نمایش داده شود که نشان می دهد از دوربین مدار بسته استفاده می شود. علاوه بر این ، اپراتورها باید توسط مسئولان استخدام شوند و سپس ملزم به پاسخگویی کافی به سوالات و نگرانی هایی هستند که ممکن است توسط عموم مردم مطرح شود. اپراتورهای دوربین مدار بسته و تحلیلگران داده باید حرفه ای آموزش ببینند و از استانداردها و قوانین اخلاقی و قانونی پیروی کنند. و در صورت نقض این قواعد و استانداردها باید تحریم ها و اقدامات انضباطی مناسب وجود داشته باشد. علاوه بر این ، این چارچوب ها ، قوانین و استانداردها باید در دسترس عموم قرار گیرد و همچنین اطلاعات مربوط به نحوه ایمن سازی و ذخیره داده های دوربین مدار بسته است.
همکاری ناکافی پلیس به دلیل افزایش نظارت
با توجه به افزایش نظارت بر جرم و پلیس مرتبط با مناطق کانونی ، برخی از سازمان های پلیس ممکن است مایل به حمایت کافی از سیستم های دوربین مدار بسته نباشند. این امر به ویژه در مورد آن دسته از سازمان های پلیس که به طور مستقیم در برابر مسئولان پاسخگو نیستند صادق است. ویا سطح پایینی از روحیه کارکنان ، فقدان حرفه ای بودن و مرتباً در فساد در سطح خیابان دخیل هستند. ایجاد توافق نامه های چارچوب بین سازمان های مختلف پلیس که مستقیماً تحت تأثیر سیستم های دوربین مدار بسته قرار می گیرند ، ممکن است همکاری و خرید را بهبود بخشد.
خطر از بین رفتن اعتماد عمومی
نصب و راه اندازی سیستم های دوربین مدار بسته بدون برنامه بلندمدت و بودجه کافی می تواند خطری قابل ملاحظه برای دولت باشد و منجر به کاهش قابل توجه اعتماد عمومی شود. این امر به ویژه در مواردی است که دوربین ها تعمیر نشده اند ویا اتاق های کنترل از کارکنان کافی برخوردار نیستند ، و این متعاقباً به اطلاع عموم می رسد.
 
شرکت شبکه رسام دوراندیش نماینده رسمی فروش تجهیزات تصویری و نظارتی برند Hikvision می باشد.
هایک ویژن یکی از تولید کنندگان و برندهای دوربین مداربسته درحوزه سیستم های امنیتی است که در سال 2001میلادی(1380شمسی) در هانگژو چین تاسیس شد.
هایک ویژن با بیش از13000 نیروی انسانی و 4000 نفر در بخش تحقیق و توسعه ، دارای بزرگترین تیم تحقیق و توسعه میان برندهای فعال در این حوزه می باشد. این شرکت همواره به دنبال توسعه محصولات خود از طریق نوآوری وخلاقیت و همچنین خلق ارزش پایدار بوده است.
تا کنون محصولات هایک ویژن در بیش از 100 کشور به فروش رسیده است. و این شرکت در نقاط گوناگون جهان از جمله آمریکا، هلند، ایتالیا، روسیه، هنگ کنگ، دبی، ایران و… دارای دفاتر مستقیم فروش میباشد.
محصولات این شرکت شامل طیف کامل و وسیعی از دوربین های آنالوگ و دوربین تحت شبکه، دستگاه های ضبط تصاویر آنالوگ، ذخیره ساز های تحت شبکه و… می باشد.
در واقع هدف برند هایک ویژن کشف راه های نوآورانه ، تقویت چشم انداز برای تصمیم گیران و متخصصان ، ایمنی بالا وتوسعه ی پایدار جهان میباشد. برندهایک ویژن فراتر از تکنولوژی روز فعالیت میکند و همواره از لحاظ طراحی در میان برند های دیگردر این حوزه حرف اول را میزند.
 
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید .