پشتیبانی و نگهداری شبکه های کامپیوتری

پشتیبانی و نگهداری شبکه های کامپیوتری

پشتیبانی و نگهداری از شبکه یعنی اطمینان از عملکرد 100٪ شبکه ی شما

 
پاسخ به مشکلات رایانه ای کاربران برای مشاغل و شرکتهایی که دارای واحد تخصصی فناوری اطلاعات نیستند ،معمولا امری بسیار سخت ، زمانبر و پر هزینه می باشد، چون در زمان مناسب نیاز کاربر مرتفع نمی گردد از این رو بسیاری از شرکتها و مجموعه ها با مشکلات عدیده ایی در پشتیبانی شبکه و کامپیوتر دست و پنجه نرم می کنند.
در اصل ، بخش تعمیر و نگهداری شبکه و سرور کلیه وظایف درسیستم های موجود برای نظارت ، به روزرسانی و اجرای شبکه رایانه ای سازمان شما قبل از بروز مشکلات را تشکیل می دهند.
شبکه های کامپیوتری شامل مجموعه ای از دارایی های فیزیکی مانند : سخت افزارها ، سرورها ، کامپیوترها و ... و همچنین دارایی غیر فیزیکی IT مانند : نرم افزارها ، سیستم عامل و دسترسی ابری و... می باشد که از این داراییها همچنین به عنوان اکوسیستم IT نیز یاد می شود.
مشابه سایر عملکردهای تجاری ، یک اکوسیستم IT سالم ، به جای تنظیمات واکنشی یا وصله های موقت و محرک ، به فعالیتهای پیشگیرانه ، روزانه و آینده نگری استراتژیک متکی است.
 
اصول اساسی نگهداری شبکه و اساس یک برنامه موفق منظم برای پشتیبانی و نگهداری شبکه و کامپیوتر معمولاً شامل موارد زیر است:
. امنیت سایبری شبکه(Network cybersecurity): اجرای لایه های قدرتمند و به روز دفاع از شبکه ، مانند : فایروال های کنترل کننده ترافیک ، شبکه های خصوصی مجازی (VPN)، کنترل دسترسی کاربر ، اقدامات احراز هویت مضاعف ، بازرسی های مربوط به ورود به سیستم برای استفاده از اسناد ، اعلان های نقض در زمان واقعی و امنیت گزارش های تولید شده.
. عملکرد شبکه (Network performance): تجزیه و تحلیل عملکرد بالا و یا ضعیف شبکه ، سرعت انتقال و قابلیت اطمینان دستگاهها ، پهنای باند ، الگوهای ترافیک ، عملکرد سرورهای مرتباً خراب ، تأخیر در اتصال و موارد دیگر با انواع نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه.
. مقیاس پذیری شبکه (Network scalability): اطمینان از نرم افزار و سیستم های سخت افزاری متناسب با عملیات فعلی ، تعداد کاربران شبکه و عملکرد تجاری شما.
. به روزرسانی های سخت افزاری و نرم افزاری منظم(Regular hardware and software updates): بروزرسانی های برنامه ریزی شده از طریق اجزای شبکه و رابط ها انجام می شود ، که به نوبه خود عملکرد کلی شبکه و دفاع امنیتی را تقویت می کند.
. انطباق زیرساخت های فناوری اطلاعات(IT infrastructure compliance): حفظ انطباق داخلی با شیوه های شرکت و همچنین مقررات دولت خارجی و سیاست های صنعتی.
. تعمیرات پیشگیرانه شبکه(Preemptive network repairs): استفاده از گزارش ها و تجزیه و تحلیل های خودکار برای شناسایی وصله ها و مشکلات در استفاده از چرخه اکوسیستم IT (یا حداقل در عیب یابی آنها ) قبل از اینکه موجودیت پیدا کنند.
 

چه کسی تعمیر،پشتیبانی و نگهداری شبکه و سرور را انجام می دهد؟

امروزه ، سه روش اصلی برای نظارت بر تعمیر و نگهداری شبکه وجود دارد:

کارمندان واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات (Internal IT Staff): کارمندان و سرپرستان واحد IT در خود مجموعه، دستگاه های تحت شبکه را از بالا به پایین بررسی کرده و همچنین وظیفه نظارت بر ترافیک، ذخیره و بازیابی داده ها ، سلامت سخت افزارها ، کنترل احراز هویت کاربران و موارد دیگر را در محل کار خود با کمک های جانبی مدیریت می کنند.
 
سازندگان تجهیزات اصلی (Original equipment manufacturers): برنامه های نرم افزاری و همچنین سیستم عامل ها درشبکه شما ، اغلب با قرارداد تعمیر و نگهداری تحویل شده توسط OEM(شرکت تولید کننده نرم افزار و سیستم عامل) ارائه می شوند. OEM ها در موقعیت اصلی برای ارائه اصول نگهداری ، مانند به روزرسانی سیستم ، ممیزی عملکرد و نصب و یکپارچه سازی قرار دارند ، اگرچه ممکن است قوی ترین و مقرون به صرفه ترین مراقبت های پیشگیرانه را ارائه ندهند اما گاهی نیازبه این شرکتهای تولید کننده نرم افزارها احساس می شود . نمونه برخی از OEM های برتر امروزی برای نرم افزار و سخت افزار شامل IBM ، Cisco ، Dell ، Arista ، Juniper ، Nokia ، HPE و سایر بازیکنان صنعت جهانی است.
 
تعمیر و نگهداری توسط شرکت پشتیبانی شبکه های کامپیوتر (Third-party maintenance): برنامه های تعمیر و نگهداری شخص ثالث یا شرکت های پشتیبانی و نگهداری از شبکه جایگزین خوبی برای تأمین، پشتیبانی و نگهداری از کامپیوتر ها ، سرورها و تجهیزات IT می باشند، همچنین نگرانی در مورد مدیریت کل زیرساخت IT را به تنهایی کاهش می دهند ، در حالی که تغییرات جهانی ، صنعت فناوری اطلاعات را تغییر می دهد این مجموعه ها اغلب از بروزترین وتخصصی ترین تکنولوژی های دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه هستند،آنها همچنین تمایل دارند بسته های تعمیر و نگهداری شخصی تر و دقیق تری را برای نرم افزار ها و سیستم عاملها در مقایسه با OEM ها ارائه دهند.
تعمیر و نگهداری فناوری اطلاعات در داخل و خارج از کشور دارای مزایای ذاتی است:
. مقیاس سازمان
. توانایی های کارکنان واحد فناوری اطلاعات
. بودجه کارفرما
متغیرهای اصلی در تعیین اینکه آیا یک رویکرد داخلی ، برون سپاری یا ترکیبی به طور سنتی برای سلامت زیرساخت های فناوری اطلاعات برای شما مناسب تر است یا خیر

برنامه یا شرح خدمات پشتیانی و نگهداری شبکه چیست؟

برنامه تعمیر و نگهداری شبکه ، بسته مفصلی از خدمات است که می توانید برای ادامه کار سیستم های خود دریافت کنید. این طرح باید شامل طیف وسیعی از خدمات مورد نیاز تجارت شما باشد ، از جمله اجرای به روزرسانی های لازم ، اطمینان از نصب مناسب و انجام ممیزی ها برای شناسایی خطاهای احتمالی. غالباً ، سازنده تجهیزات اصلی شما برنامه های خدمات مدیریتی را ارائه می دهند تا سعی در به حداقل رساندن عوارض محصولات خود داشته باشند. اما دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود اعتماد به این شرکتها به تنهایی بهترین اقدام برای تجارت شما نباشد.
یکی از این دلایل این است که شما می خواهید برنامه تعمیر و نگهداری شبکه شما کارآمد ، مقرون به صرفه و از نظر استراتژیک انعطاف پذیر باشد ، که قرارداد نصب و راه اندازی سفت و سخت همیشه تضمین نمی کند. همچنین نمی توانید مطمئن باشید که شرکت ها یا تولیدکنندگانی که نرم افزار های شما را ارائه می دهند خدماتی را که برای همه نیازهای شبکه شما ضروری است ، انجام می دهند یا خیر؟ کاری که یک شرکت ارائه دهنده تعمیر، نگهداری و پشتیبانی شبکه می تواند انجام دهد این است که بر کل سیستم شما نظارت می کند ، حتی اگر از تولید کنندگان مختلفی استفاده می کنید و این کار را با هزینه بسیار دوستانه ومقرون بصرفه انجام می دهد .
علاوه بر این ، TPM (شرکت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری) می تواند یک طرح تعمیر و نگهداری از شبکه ایجاد کند که کاملاً متناسب با نیازها و عادات استفاده شما باشد ، و اطمینان حاصل کند که در خدمات غیر ضروری در استفاده از شبکه زیاده روی نشده است ، ضمن اینکه تمام پایگاه های شبکه شما را نیز پوشش می دهد.
برای آشنایی بیشتر با نمونه هایی از این وظایف معمول که می تواند مفید باشد تا بتوانید از نیازهای احتمالی زیرساخت سیستم خود آگاه شوید با ما همراه باشید .

نمونه هایی از وظایف نگهداری و پشتیبانی شبکه چیست؟

بسیاری از مدیران کسب و کارها یک درک کلی از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شبکه دارند ، اما ممکن است در مورد اقدامات خاصی که یک شرکت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری ارائه میدهد دچار سردرگمی شود. در اینجا به شش مورد از رایج ترین وظایف مربوط به نگه داشتن سرورها و دستگاه های شما به بهترین شکل ممکن اشاره می کنیم .
1. عیب یابی مشکلات شبکه (Troubleshooting Network Issues)
اگر علائم هشدار دهنده یا مشکلات کوچک به مدت طولانی نادیده گرفته شوند ، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید که ترمیم آنها مختل کننده و بسیار گران است. کاری که شرکت پشتیبانی شبکه کامپیوتری می تواند انجام دهد این است که با استفاده از تجربه و دانش خود برای عیب یابی هر مشکلی که شبکه شما تجربه می کند یک راهحل آسان و کم هزینه ارائه دهد ، در صورت عدم وجود این اطمینان ، می توانید چندین پیشنهاد در مورد مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین راه حل ها از آنها دریافت کنید.
2. نصب و پیکربندی محصولات (Installing and Configuring Products)
هر زمان که تجهیزات جدیدی دریافت می کنید یا نرم افزاری برای به روزرسانی دارید ، به احتمال زیاد به نوعی نصب و پیکربندی در شبکه نیاز است. به همین ترتیب ، هنگامی که جابجایی های اجتناب ناپذیری در دفتر اتفاق می افتد یا کاربر جدیدی به مجموعه اضافه می شود ، ممکن است لازم باشد تنظیمات شبکه شما مجدداً پیکربندی شود تا بتوانید این تغییرات را تأمین کنید. اگر این تغییرات به طور نادرست انجام شود ، می تواند از رشد شرکت شما جلوگیری کند و ممکن است وقت ارزشمند کارمندان شما گرفته شود زیرا آنها درواقع در حال استفاده از تنظیمات نامناسب هستند که باعث کندی و ایجاد خلل در کار آنها می شود.
به همین دلایل ، به اصطلاح شروع کار با پای راست بسیار مهم است(داشتن زیر ساخت مناسب و پشتیبانی و نگهداشت شبکه ).یک شرکت پشتیبانی شبکه کامپیوتری می تواند در این زمینه به شما کمک شایانی بکند.
3. نظارت و بهبود عملکرد شبکه (Monitoring and Improving Network Performance)
عملکرد کند و ضعیف شبکه می تواند یک قاتل آرام از توانایی های شرکت شما باشد. اگر عملکرد شبکه شما با سایر شرکت ها مطابقت ندارد ، در این صورت شرکت شما در راه همگام سازی با رقبای خود از طرق دیگر کار بسیار سخت تری خواهد داشت.
اگر چیزی برای مقایسه ندارید ، قضاوت در مورد عملکرد شبکه شما دشوار است. اما با آوردن شخص یا شرکتی برای عیب یابی و نظارت بر شبکه خود ، می توانید واقعیتی را در مورد نحوه کارکرد شبکه و کارهایی که برای عملکرد کارآمدتر سیستم شبکه شما می توان انجام داد ، را مشاهده کنید.
4. برنامه ریزی برای رشد (Planning for Growth)
شما به عنوان یک تجارت ، همیشه برای ارتقا وپیشرفت در تلاش هستید. اگر شبکه خود را با پشتکار حفظ نکنید ، ممکن است با رشد سازمان قادر به تحمل وزن موجود نباشید. اگر قصد افزایش تعداد نیروی کاری خود را دارید ، باید سروری داشته باشید که بتواند ایستگاه های کاری بیشتری اضافه کند. شما باید بتوانید این کاربران جدید را به شبکه خود بدون هیچ مشکلی اضافه کنید.
علاوه بر این ، با ایجاد مستندات شبکه و به روز نگه داشتن آنها ، رشد کسب و کار شما ، بدون خطر کند شدن سرعت به دلیل عقب افتادن شبکه قابل دستیابی است.
5. اطمینان از انطباق (Ensuring Compliance)
یک قسمت اساسی در حفظ شبکه شما اطمینان از انطباق کلیه ابزارهای شما با خط مشی ها و مقررات قانونی شرکت شما است. انطباق همیشه باید یک اولویت اصلی باشد. نه تنها می خواهید از به خطر انداختن خود و تجارت خود جلوگیری کنید ، بلکه محافظت از مشتریان نیز حیاتی است. این مسئولیت ممکن است ترسناک به نظر برسد ، اما با داشتن یک برنامه مناسب برای نگهداری شبکه ، دیگر نگران نگهداری نظارتی نخواهید بود.
6. ایجاد امنیت شبکه قابل اطمینان (Establishing Reliable Network Security)
متأسفانه ، هرکسی می تواند مستعد ابتلای به عدم امنیت در شبکه باشد ، به ویژه بدون اقدامات احتیاطی صحیح و مناسب.
با توجه به حجم گسترده داده در سرور خود ، قطعا نمی خواهید آن را بدون مراقبت بگذارید. خوشبختانه ، سرویس تعمیر و نگهداری شبکه شما می تواند به ایمن سازی فایروال های لازم ، VPN ها و تاکتیک های جلوگیری از نفوذ کمک کند ، در عین حال سیستم های اعتبار سنجی کاربر را که از روش تأیید اعتبار ، تنظیم می کند. امنیت شبکه شما یکی از مهمترین عناصر برای حفظ مجموعه ها است و نگهداری مداوم به شما کمک خواهد کرد تا شرکت شما در برابر تهدیدات احتمالی ایمن بماند. اگر هنوز نقض رخ می دهد ، شبکه ای که به درستی نگهداری شود روشهایی را برای ثبت رویداد و پاسخهای خودکار در اختیار شما قرار می دهد تا روند حرکت به جلو ساده شود.
ایجاد یک برنامه سفارشی مفید و کارآمد جهت پشتیبانی شبکه ، یک هدیه از طرف شرکتهای خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه به شما است .
 
موارد اشاره شده در بالا شش مسئولیت مشترک بین همه ی شرکت های پشتیبانی شبکه کامپیوتری است ، اما بسیاری وظایف دیگر نیز وجود دارند که یک طرح تعمیر و نگهداری شبکه را می تواند در بر داشته باشد. بسته به نیاز شرکت شما ، ممکن است در سایر سرویس ها از جمله مدیریت حساب های خود ، برنامه ریزی در خصوص پشتیبان گیری یا جایگزینی تجهیزات معیوب ، طرح هایی ارایه شود. صحبت با ارائه دهنده در مورد گزینه های مورد نیاز به شما کمک خواهد کرد تا یک برنامه سفارشی داشته باشید که شبکه شما و همه دستگاه های موجود بر اساس بهترین رفتار خود عمل کنند.

کدام دستگاه های سخت افزاری بیشتر از طریق نگهداری شبکه سرویس می شوند؟

1. مودم کابلی ( CMTS)
سیستم مودم کابلی یا CMTS ، دستگاهی است که امکان تبادل سیگنال های دیجیتال را فراهم می کند. این دستگاه ترافیک ورودی در یک کانال را می گیرد و آنها را به یک ISP هدایت می کند.
امنیت CMTS به امنیت شبکه کمک می کند ، زیرا آنها قادر به برخی فیلترهای اساسی برای محافظت در برابر حملات و کاربران غیر مجاز هستند. این یکی از دلایلی است که انجام به روزرسانی و نگهداری در دستگاههایی مانند CMTS ضروری است ، که از خرابی سیستمهایی که اشکالات و تهدیدهای امنیتی را دور نگه می دارند جلوگیری می کند.
2. سرورها (Servers)
داشتن یک سرور قابل اعتماد و فعال بخشی جدایی ناپذیر از داشتن یک تجارت امن ، قوی و سودآور است. به شما امکان می دهد منابع شبکه را مدیریت کرده و به عنوان یک شرکت ثابت قدم بمانید. از نظر فنی ، هر رایانه ، دستگاه یا برنامه ای توانمند می تواند یک سرور باشد ، به شرطی که یک مخزن مرکزی اختصاصی باشد که به تأمین منابعی از جمله دسترسی به سخت افزار ، فضای دیسک یا سایر پرونده ها و اطلاعات لازم به هر رایانه دیگری در آن کمک می کند.
در حالی که هر رایانه ای می تواند به عنوان سرور شما کار کند ، عملکردهایی که سرور انجام می دهد با سایر ایستگاه های کاری موجود در سیستم متفاوت است. بیشتر سرورهای اختصاصی دارای ویژگی ها و تنظیمات منحصر به فرد برای افزایش عملکرد خود هستند. یک سرور نیز ممکن است به منابع تغذیه جداگانه ، شبکه ها و حتی سایر سرورها متصل شود. به دلیل اضافه شدن RAM با کارایی بالا ، پردازنده سریعتر ، چندین هارددیسک با ظرفیت بالا و وظایف مهمی که سرور انجام می دهد ، نگهداری سرورها درمقایسه با رایانه ها بسیار پیچیده تراز ایستگاه کاری متوسط است.
3. سوئیچ ها (Switches)
یک سوئیچ داده های ارسالی را دریافت می کند و آنها را به مقصد در شبکه محلی هدایت می کند. اساساً ، یک سوئیچ یک تانل الکترونیکی بین منبع و مقصد ایجاد می کند که هیچ ترافیکی دیگر نمی تواند در آن وارد شود. به همین دلیل ، بدون برخورد می تواند ارتباط برقرار کند. با این حال ، اگر مشکلی در سوئیچ ها رخ دهد ، احتمالاً ارتباط شما مختل خواهد شد. شبکه شما باید بتواند اطلاعات را به اشتراک بگذارد ، و تعمیر و نگهداری مناسب به شما کمک می کند تا از استحکام این ارتباطات اطمینان حاصل کنید.
4. روترها (Routers)
در حالی که یک سوئیچ یک تانل ایجاد می کند ، یک روتر شبکه ها را به هم متصل می کند. روترها شبیه سوئیچ ها هستند ، اما همچنین می توانند بسته های اطلاعاتی را بین شبکه های مختلف هدایت کنند و به ارتباط گره به گره در همان شبکه سوئیچ محدود نمی شوند.
روترها ، مانند هر یک از این دستگاه ها ، نرم افزاری که آنها اجرا می کنند و خود سیستم عامل هر دو بدون نگهداری صحیح و منظم در معرض آسیب هستند. به عنوان بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری شبکه شما ، باید بخشی برای بررسی سخت افزار برای علائم هشداردهنده مانند خرابی فن ها یا گرم شدن بیش از حد وجود داشته باشد. و دقیقاً مانند سایر رایانه های موجود در شبکه شما ، اطمینان از اینکه آنها آخرین به روزرسانی ها را دارند ، می تواند به شما در جلوگیری از موقعیت های ناخواسته کمک کند.

برنامه تعمیر و نگهداری شبکه چیست؟

یک طرح تعمیر و نگهداری شبکه ، رویکرد ساختاریافته برای مدیریت کل اکوسیستم فناوری اطلاعات سازمان شما را نهادینه می کند. این امر باعث ایجاد هماهنگی و نظارت پیشگیرانه بر سرورها ، فضای ذخیره سازی ، نرم افزار و دستگاه های سخت افزاری و برنامه های شما ، به ویژه آنهایی که از OEM های مختلف هستند یا در چندین رابط کار می کنند ، می شود.
هنگامی که نصب و راه اندازی و درنهایت پشتیبانی نگهداری شبکه و سرور ها با موفقیت اجرا می شود ، یک برنامه معمول پشتیبانی و نگهداری شبکه تمام اجزای اصلی شبکه شما را در ایمن ترین و به روزترین شرایط در حال اجرا نگه می دارد در حالی که خطاها یا مشکلات احتمالی را قبل از تبدیل شدن آنها به اختلالات تجاری به طور همزمان شناسایی می کند.

24/7 نظارت و دفاع از شبکه (پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته)

امروزه سازمان ها ، شامل مجموعه ای پیچیده از دستگاه ها ، سیستم عامل ها و انواع تجهیزات شبکه می باشد. با افزایش تصاعدی موبایل ، فضاهای ابری و محیط های مجازی مرتبط و همچنین گسترش کار در خانه (دورکاری)، زیرساخت های سنتی و بی سیم باید تحت یک سیستم سنتز شده قادر به ثبت و کنترل دسترسی کاربر در اطراف باشند. چنین نظارت قوی در شبکه شامل موارد دفاعی مانند:
. نقض پیشرفته و تشخیص تهدید (Advanced breach and threat detection)
. گزارش های ثبت شده فعالیت ها (Recorded activity data logs)
. آنتی ویروس (Antivirus protections)
. نرم افزار امنیتی قوی (Robust security software)
. به طور کلی ابزارهای "بسته" برای ردیابی رفتارهای خارج از شبکه یا سرور (Overall “packet” capture tools to track out-of-the-ordinary network or server behaviors)
. پشتیبان گیری اطلاعات (Comprehensive and calendar-set data back-ups)

چه مواردی در تعمیر و نگهداری منظم و پیشگیرانه برای شبکه شما وجود دارد؟

در حالی که بسیاری فعالیت متناسب با اصول برنامه های نگهداری شبکه و کامپیوترها وجود دارد ، اما نظارت بر سلامت و امنیت سرورها ، روترها ، دستگاه ها و نرم افزار شامل چند حوزه اصلی هستند. این اصول نگهداری پیشگیرانه را در نظر بگیرید. در حال حاضر سازمان شما مستقیماً کدام یک را رهبری می کند و کدام یک را به OEM (شرکت یا تولید کننده نرم افزار) یا TPM (شرکت پشتیبانی شبکه کامپیوتری) برون سپاری کرده است !!؟

با یک متخصص ارائه خدمات تعمیر ، پشتبانی و نگهداری شبکه ماهر و حرفه ای کار کنید

شرکت شبکه رسام دوراندیش دارای تخصص ، تجربه و نیروی کار حرفه ای درمشاوره ، نصب و راه اندازی ، پشتیبانی و نگهداری شبکه کامپیوتر و سرورها می باشد .
امنیت و عملکرد شبکه شما با برنامه ها ، طرح ها و بسته های پیشرو در زمینه تعمیر و نگهداری ، در دست ما می باشد. اگر می خواهید شبکه شما در پتانسیل واقعی خود کار کند ، اگر میخواهید همیشه در بالاترین سطح رشد و ترقی نسبت به سایر رقبا باشید باما تماس بگیرید و از خدمات ما بهره مند شوید .
شرکت شبکه رسام دوراندیش نگهداری و پشتیبانی پیشگیرانه ای را به شما ارائه می دهد شما می توانید بخشی از خدمات و یا تعمیرات شبکه مجموعه خود را را به تیم IT بسیار حرفه ای ما بسپارید که به طور منظم شبکه شما را از نظر خطا ، اشکال و سایر عواملی که عملکرد صحیح سیستم را از بین می برد را بررسی می کند، ما می توانیم نیاز فوری سیستم شما را تعیین و در اولین قدم این نیازها را تامین کنیم .