مقدمه ای بر سرویس اکتیو دایرکتوری

مقدمه ای بر سرویس اکتیو دایرکتوری

اکتیو دایرکتوری از سرویس‌های شرکت مایکروسافت، برای مدیریت منابع شبکه است در ادامه برای آشنایی مقدماتی با این سرویس با ما همراه باشید.

 
از زمان معرفی این فناوری در Windows Server 2000 ، مدیران IT کار خود را با اکتیو دایرکتوری آغاز کردند. ویندوز سرور 2000 در "17 فوریه 2000" منتشر شد. اما بسیاری از مدیران شبکه در اواخر سال 1999 و زمانی که در "15 فوریه 1999" توسط (RTM) تولید و منتشر شد، کار با Active Directory را آغاز کردند.
در این قسمت از مقاله ما در مورد سرویس AD با شما صحبت خواهیم کرد.
 

درباره سرویس Active Directory

مانند بسیاری از سرویس های حوزه شبکه ، سرویس های اکتیو دایرکتوری به همراه ویژگی ها و قابلیت های جدید به سرعت گسترش یافت. نه تنها یک سرویس واحد مانند AD DS را در خود جای داده است بلکه تعداد زیادی سرویس های دیگر را در خود جای داده است.
علاوه بر مایکروسافت ، بسیاری از شرکت های دیگر در حال ایجاد محصولاتی هستند که بتوانند با این فناوری رقابت کنند اما تا کنون بهترین روش مدیریت یکپارچه سرویس مایکروسافتی است.
خدمات اکتیو دایرکتوری مایکروسافت شامل موارد زیر میباشد.

(AD DS)  Active Directory Domain Services

مرکز اصلی این کتاب الکترونیک دامین کنترل آن است که وظیفه مدیریت متمرکز کاربران و دامین ها را بر عهده دارد و در احراز هویت هنگام ورود به سیستم نقش مهمی را ایفا میکند.
 

(AD LDS)  Active Directory Light Directory Services  

پشتیبانی از دایرکتوری را بر عهده دارد. LDAP پروتکلی است که اطلاعاتی مثل نام کاربری و پسورد را در سرویس های دایرکتوری ذخیره میکند و آن را بر روی شبکه به اشتراک میگذارد. البته به اندازه AD DS کامل نیست (به عنوان مثال Group policy جزو این سرویس نمیباشد ) اما میتواند به عنوان یک دایرکتوری غیر متمرکز برای توسعه دهندگان مفید باشد.

(AD FS)  Active Directory Federation Services

وظیفه این سرویس سهولت در ورود به سیستم میباشد. روش کار این سرویس به این شکل است که با استفاده از Single Sign On (SSO) دسترسی کاربر به برنامه یا سرویس مورد نظر را پس از اولین ورود ذخیره و در دفعات بعدی نیاز نیست برای هر سرویس احراز هویت مختص آن انجام شود.

(AD RMS)  Active Directory Rights Management

این سرویس برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز و به اصطلاح قانون کپی رایت استفاده میشود. یعنی این سرویس حقوق اطلاعات را حفظ و مدیریت میکند. این کار را با رمز گذاری محتوا روی سرور با دسترسی به محتوای شما انجام میدهد.
 
 

اکتیو دایرکتوری فناوری گسترده ای است که قابلیت های زیادی دارد در این مقاله ما صرفا مقدمه ای از اکتیو دایرکتوری را برای شما شرح دادیم.
با ما همراه باشید تا اطلاعات خود در زمینه اکتیو دایرکتوری  گسترش دهید.