تجربه کاربری خوب، با بهینه سازی روتر

تجربه کاربری خوب، با بهینه سازی روتر

کندی سرعت اینترت بسیار آزار دهنده است و در مواردی این کندی از سمت ISP شما نیست و مشکل از ...

 
کارشناسان توصیه می کنند هر دو سال یک روتر جدید تهیه کنید. در اینجا نحوه استفاده بیشتر از نسخه بعدی خود آورده شده است.
روتر شما ممکن است بکی از مهمترین ابزار های شما باشد که اکثر افراد فکر میکنند تنها کافیست یکبار روتر خود را تنظیم کنید و دیگر نیازی به مراجعه به آن نیست. در مواردی هک اطلاعات شما و هر آنچه شما در اینترنت گذرانده اید از طریق روتر شما بسیار ساده خواهد بود.
پس روتر از اهمیت بالایی هم در حفظ حریم خصوصی و امنیت شما و همچنین تجربه کاربری ساده و روان دارد.
در عصر کنونی ما که انجام بسیاری از کارها در خانه ، کار کردن ، یادگیری ، معاشرت و ارتباط با دیگران، کنترل و ارتباط اکسسوری های خانه هوشمند در بستر روتر و اینترنت انجام میشود داشتن یک روتر خوب که ترافیک شبکه شما را مدیریت کند بسیار ضروری است.
به طور کلی کارشناسان توصیه میکنند حداقل هر پنج سال یکبار روتر خود را به روز کنید. اما اگر از وسایل خانه هوشمند زیادی استفاده میکنید و یا دستگاه های متصل به روتر (لپ تاپ، تلفن ها و ...) زیادی استفاده میکنید بهتر است بعد از گذشت 2 تا 3 سال روتر خود را عوض کنید. در این مطلب به موارد چگونگی تهیه یک روتر مناسب و زمان مناسب بروزرسانی آن اشاره کرده ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید...
 

سرعت مناسب

- سخت افزار

گاهی اوقات علت کندی سرعت اینترت شما مربوط به مرکز ارائه دهنده سرویس اینترنت نمیباشد و مشکل از روتر شماست. یک روتر خوب باید بتواند سرعت اینترنتی که برای آن هزینه کرده اید را در اختیار شما قرار دهد.
بنابر این اگر قصد دارید این مسئله را امتحان کنید و از روتر خود اطمینان حاصل کنید نیاز است در ابتدا روتر خود را راه اندازی مجدد کنید. این روش ساده در بسیاری از موارد ثمر بخش بوده و کندی را برطرف میکند البته اگر دانش کافی برای انجام تنظیمات مجدد روتر را دارید بهتر است آن را بازیابی به کارخانه و مجدد کانفیگ نمایید.
 

- سیستم عامل

یکی از مواردی که اغلب کاربران از آن غافل میشوند بروزرسانی فریمور روتر خود است.
دیو کولمن متخصص زمینه Wi-Fi می گوید: "شگفت انگیز است که چگونه 90 درصد از مشکلات روتر ها با بروزرسانی فرمور برطرف میشود. فریمور رابط بین رادیو و سیستم عامل است که درصورت اختلال شبکه مختل میشود. من میدانم شاید به نظر ساده برسد اما این اولین قدیمی است که باید انجام شود."
اگر همچنان مشکل شما برطرف نشد قدم بعدی تست سرعت است.
در این مرحله شما باید در نقاط مختلف با دستگاه های مختلف از روتر خود تست بگیرید نتیجه این تست میتواند به شما در نتیجه گیری در خصوص مشکل از دستگاه یا روتر به شما کمک کند. البته در نهایت بهتر است روتر خود را با کابل به کامپیوتر خود متصل کرده و مجدد تست بگیرد.
سعی کنید روتر را در محلی بازتر دور از دیوارها و مرکز محل خود ترجیحا در ارتفاع قرار دهید. تنظیم زاویه مناسب آنتن ها ممکن است به تقویت سیگنال به نقاط خاص کمک کند. همچنین بهتر است با وسایل دمنده داخل روتر خود را باد بگیرید تا گرد و غبار عملکرد آن را مختل نکند.
اگر تمام این مراحل را انجام و همچنان مشکل شما برطرف نشد شما نیاز به یک روتر جدید دارید.
 

ارتقاء به نسل بعدی

فناوری و امنیت روتر ه ا همیشه در حال بهبود است و در چند سال گذشته با ورود wifi 6 و wpa3 شاهد جهش هایی در این زمینه بوده ایم. نسل جدید امنیت روتر ها دارای فایروال های مطمئن و ارتقاء یافته ای هستند که در انتخاب روتر جدید به این نکته باید توجه شود.
مشکل بسیاری از کاربران این است که من در قسمتی از خانه از سرعت اینترنت خوبی استفاده میکنم اما در نقطه ای سرعت به شدت افت پیدا کرده اصلا قابل استفاده نیست.
برای این دسته کاربران میتوان به مسئله برد روتر اشاره کرد که میتوانند در خرید روتر جدید به تعداد برد آن توجه و بر اساس نیاز خود روتر مناسبی را تهیه کنند.
برای محیط های شلوغ و پر رفت و آمد توجه به امنیت و پهنای باند مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است که قطعا یکی از راه های تقویت این مسئله ارتفاء روتر میباشد. که در حال حاضر با تکنولوژی wifi 6 به طور کامل پوشش خواهد داد و میتوانید تجریه کاربری خوبی داشته باشید.
نسل جدیدی از روترها با نام تجاری wi-fi 6E که مجهز به یک رادیوی اضافی هستند توانایی ارسال سیگنال های طیف وسیع در باند 6 گیگاهرتز را دارد . هرچند سال گذشته در نمایشگاه FCC بدون دریافت مجور معرفی شد اما بسیار جذاب خواهد بود که بتوان از چنین سرعتی در شبکه های بی سیم استفاده کرد امیدواریم این تکنولوژی هرچه زودتر مجوز های لازم را کسب و در دسترس کاربران قرار بگیرد.

افزایش سیگنال

آیا ارتباط شما در بعضی از نقاط خانه شما قوی است ، اما در بعضی نقاط ضعیف است یا وجود ندارد؟ در این صورت، نیاز به یک مش دارید ، که از چندین دستگاه برای گسترش دامنه شبکه شما و پخش سیگنال ثابت تر در کل محل شما استفاده می کند ، ممکن است یکی بهترین راهکار هایی باشد که می توانید خریداری کنید.
چندین سال است که روترهای مش وجود دارد ، اما فقط در یکی دو سال اخیر شاهد گزینه های مناسب با قیمت های مناسب بودیم. در حال حاضر ، در سال 2021 ، سیستم های زیادی برای انتخاب دارید که قیمت آنها از کیت های سطح ابتدایی شروع می شود که هزینه آنها پایین تر است استفاده کنید تا کیت های سطح بالا که بر اساس نیاز خود میتوانید انتخاب کنید.
ریپیتر ها و مش ها بهترین راهکار برای سیگنال دهی به مناطق دیگر میباشد.
 

روتر شما نمی تواند معجزه کند

یک نکته آخر: مهم است که بدانید روتر شما سرعت یا پهنای باند تولید نمی کند - پهنای باند مورد نظر خود را از ارائه دهنده خدمات اینترنت خود می گیرد و آن را برای شما می فرستد تا دستگاه های بی سیم متصل شوند. اگر از ارائه دهنده اینترت شما سرعت پایین باشد همه ی این کارها فایده ای نخواهد داشت.