12 خط فرمان( cmd (command promptکه همه کاربران ویندوز با آن سرو کار دارند:

12 خط فرمان( cmd (command promptکه همه کاربران ویندوز با آن سرو کار دارند:

Command Promptویندوز یک ویژگی است که برای مدتی طولانی بخشی از سیستم‌عامل ویندوز بوده‌است.

برخی فرمان‌های CMD وجود دارند که بسیار مفید هستند و استفاده از آنها آسان است، حتی کاربران عادی، فرمان ویندوز را به عنوان یک بخش کلیدی از سیستم‌عامل می‌بینند .

در ادامه  به  12 مورد از بهترین دستوراتی باید بدانید و اگر می‌خواهید کنترل بیشتری بر روی کامپیوتر شخصی خود داشته باشید اشاره می شود .

1. ASSOC: Fix File Associations

یکی از ابزارهای قدرتمند در کتابخانه فرمان های   CMD  خط فرمان ASSOC است .

کامپیوتر شما پسوندهای فایلی خاص را با برنامه‌های خاصی مرتبط می‌کند. این روشی است که کامپیوتر شما می‌تواند Adobe را هنگامی که دوبار روی فایل PDF یا Microsoft Word روی یک فایل DOC کلیک کنید، باز می کند .

شما می‌توانید همه ی فایلهای کامپیوتر خود را با تایپ ASSOC در پنجره فرمان مشاهده کنید. پسوند پرونده و برنامه مرتبط با آن را خواهید دید . شما می‌توانید با تایپ کردن فرمان    assoc .doc=Word.Document.8. باز شدن فایلهایی با پسوند DOC را مدیریت کنید

 

2.FC: File Compare

گاهی اوقات که فایل‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند، به سختی می توان به یاد آورد که چه تفاوتی بین نسخه‌های مختلف وجود دارد. ممکن است ندانید که یک فرمان CMD وجو دارد که توانایی مقایسه فایل‌ها و دیدن همه تفاوت‌ها را دارد، بله درست است این امکان در دسترس همه کاربران وجود دارد.

فرمان FC   بین دو فایل Ascii یا باینری مقایسه انجام می دهد و تمام تفاوت‌هایی را که پیدا می‌کند را فهرست خواهد کرد .

باخط فرمان Fc /a File1.txt File2.txt : شما دو پرونده اسکی را با هم مقایسه خواهید کرد .

با خط فرمان Fc /b Picture1.jpg Picture2.jpg : شما دو تصویر را مقایسه می‌کنید .

 
 

3. IPCONFIG: IP Configuration

عیب‌یابی شبکه هرگز ساده نیست، اما یک فرمان که آن را بسیار ساده‌تر می‌کند  و آن چیزی نیست به جز   IPCONFIG

استفاده از این فرمان در CMD ، اطلاعات مفصلی درباره اتصال رابط شبکه (کارت شبکه سیستم) فعلی شما نمایش می دهد که شامل :

·        Current IP Address

·        Subnet Mask

·        Default Gateway IP

·        Current domain

این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات روتر و دیگر مسائل اتصال که می‌توانید با آداپتور شبکه خود داشته باشید را حل کنید .

 
 

4. NETSTAT: Network Statistics

اگر نگران این هستید که ممکن است یه بدافزار روی سیستم شما اجرا شده باشد و زمانی که به اینترنت وصل شدیدچه اتفاقی در سیستم شما افتاده است از خط فرمان netstat کمک بگیرید .

 

اگر فرمان netstat   را اجرا کنید، می‌توانید لیستی از تمام اتصالات فعال TCP را از کامپیوترتان دریافت کنید .

5. PING: Send Test Packets

بهترین دوست تحلیلگران فناوری اطلاعات، فرمان PING است. اجرای این فرمان بسته‌های تست را بر روی شبکه به سیستم هدف می‌فرستد .

شما می‌توانید از دستور PING برای آزمایش اینکه آیا رایانه شما می‌تواند به یک رایانه، یک سرور، یا حتی یک وب سایت دسترسی داشته باشد، استفاده کنید. ضمن اینکه زمان ترانزیت برای بسته‌ها به میلی‌ثانیه را فراهم می‌کند، بنابراین وضعیت ارتباطات نادرست در شبکه  را نیز مشخص می‌کند .

 

6. TRACERT: Trace Route

TRACERT یک فرمان شگفت‌انگیز برای استفاده از ویندوز است. اگر در حال حاضر کنجکاو هستید که مسیر ترافیک اینترنت خود را ، از مرورگر شما به سیستم مقصد مانند سرورهای Google ببینید ، می‌توانید از TRACERT برای دیدن آن استفاده کنید .

این فرمان مخفف " Trace Route " است که بسته‌ها را به مقصد( سرور یا وب سایت) ارسال می‌کند و تمام اطلاعات زیر را برای شما فراهم می‌کند .

 

·        Number of hops (intermediate servers) before getting to the destination

·        Time it takes to get to each hop

·        The IP and sometimes the name of each hop

TRACERT می‌تواند نشان دهد که چگونه مسیرهای اینترنتی شما بسته به جایی که به وب دسترسی دارید، تغییر می‌کند. همچنین به عیب‌یابی یک روتر یا سوییچ روی یک شبکه محلی کمک می‌کند که ممکن است مشکل‌ساز شده باشند.

 

7. POWERCFG: Power Configuration

آیا از اینکه لپ‌تاپ تان به سرعت از قدرت (عمر باطری)آن کاسته می شود نا امید شده‌اید؟ دلیل آن می‌تواند این باشد که تنظیمات Power  سیستم شما تا جایی که ممکن است به طور موثر پیکربندی نشده‌اند. دستوری به نام POWERCFG یا پیکربندی قدرت وجود دارد که می‌تواند به قدرت باطری شما کمک کند .

از فرمان “powercfg /energy” برای ایجاد یک گزارش دقیق از مصرف انرژی سیستم خود، استفاده کنید. مسیر ذخیره‌ی این گزارش پس از اتمام عملیات نشان داده می‌شود .

این فرآیند می‌تواند تا حدود یک دقیقه طول بکشد، اما وقتی این کار صورت می‌گیرد، خواهید دید چه هشدارها و خطایی وجود دارد که به شما کمک می کند بهره‌وری انرژی سیستم خود را بهبود بخشید .

برای دیدن جزییات این خطاها و هشدارها، فایل energy-report.html را نمایش می دهد .

 
 

 

8. SHUTDOWN: Turn Off Computer

فرمان SHUTDOWN یک فرمان نسبتا متنوع است که به شما اجازه می‌دهد تا رایانه خود را خاموش کنید و یا رفتار آن را کنترل کنید. خاموش کردن یک کامپیوتر حالت‌های متفاوتی دارد مانند Restart ، Hibernate ، Log off ، خاموش کردن پس از یک بازه زمانی خاص، خاموش کردن سریع و ... که این حالت‌های مختلف به کمک سوئیچ‌های دستور Shutdown عملی می شود .

به عنوان مثال دستور Shutdown /i  این سوئیچ یک محیط گرافیکی را به شما نمایش می‌دهد که می‌توانید در آن تنظیمات و توضیحات لازم را برای خاموش شدن کامپیوتر را وارد کنید.اگر میخواهید هیچ رابط گرافیکی نمایش داده نشود و بلافاصله بعد از 30 ثانیه خاموش شود فرمان shutdown/s را اجرا کنید .

 
 

همانطور که می بینید یک لیست طولانی از پارامترها وجود دارد که می‌توانید از آنها به راحتی و با توجه به نیاز خود استفاده کنید .

 

9. SYSTEMINFO: System Information

اگر لازم است  مشخصات سخت افزار رایانه ی خود از قبیل نوع کارت شبکه ، جزییات پردازنده و یا نسخه دقیق سیستم‌عامل ویندوز و ... را بدانید ، فرمان System Info می‌تواند به شما کمک کند.

 

10. SFC: System File Checker

اگر نگران این هستید که یک ویروس و یا برخی نرم‌افزارهای دیگر ممکن است فایل‌های سیستم اصلی شما را مخدوش کنند، یک فرمان در ویندوز وجود دارد که می‌تواند آن پرونده‌ها و فایلها را بررسی کرده و سالم بودن و یکپارچگی آن را تضمین کند .

شما باید CMD را به صورت Run As Administrator اجرا کنید و پیغام SFC /SCANNOW را تایپ نمایید سیستم شما شروع به اسکن میکند و درستی تمام فایل‌های سیستمی محافظت‌شده را بررسی خواهد کرد. اگر مشکلی پیدا شود، پرونده‌ها یا فایل‌های سیستمی پشتیبانی شده تعمیر می‌شوند .

دیگر فرمانهای SFC نیز به شما این امکانات را می‌دهد :

·        /VERIFYONLY: یکپارچگی را بررسی میکند اما پرونده‌ها را تعمیر نمی کند

·        /SCANFILE: اسکن فایل‌های خاص و تعمیر آن در صورتی که آسیب دیده باشند

·        /VERIFYFILE: بررسی درستی فایل‌های خاص اما آنها را تعمیر نمیکند

·        /OFFBOOTDIR: از این گزینه برای انجام تعمیرات بوت دایرکتوری خاص به صورت آفلاین استفاده می شود

·        /OFFWINDIR: از این گزینه برای انجام تعمیرات در دایرکتوری ویندوزبه صورا آفلاین استفاده میشود

·        /OFFLOGFILE: یک مسیر برای ذخیره لاگ فایلهای نتایج اسکن مشخص می کند

 

11. NET USE: Map drives

ساده ترین حالت استفاده دستور Net Use برای ایجاد Map Drive  روی سیستم می باشد.اگر میخواهید یک map network drive  داشته باشید یک راه این است که پنجره file Explorer را باز کنید و روی This PC راست کلیک کرده وپنجره wizard که باز میشود که مسیر مورد نظر را map کنید . حال به جای همه این مراحل می توانید با یک رشته فرمان و با استفاده از  دستور   net use این کار را انجام دهید .

به عنوان مثال، اگر شما میخواهید یک share folder  این این شکل \\OTHER-COMPUTER\SHARE\ روی یک کامپیوتر در شبکه خود داشته باشید میتوانید این خط فرمان را تایپ کنید :

Net use Z: “\\OTHER-COMPUTER\SHARE” /persistent: yes

نکته : اگر در دستور Net Use از Persistent استفاده نکنید به طور پیشفرض persistent=no خواهد بود، یعنی فقط تا زمان خاموش کردن یا ریستارت کردن ویندوز Map Drive وجود دارد .

12. CHKDSK: Check Disk

فرمان SFC فقط صحت فایل‌های سیستمی اصلی را بررسی می‌کند، می‌توانید از فرمان chkdsk برای اسکن کردن کل دیسک‌ها استفاده کنید .

به عنوان مثال فرمان CHKDSK /f C:. کل درایو c را بررسی و هرگونه مشکل را تعمیر میکند .

این فرمان به دنبال چیزهایی مانندموارد ذیل می گردد و انها را اصلاح می کند :

·        File fragmentation

·        Disk errors

·        Bad sectors

این فرمان می‌تواند هر گونه (خطای دیسک) را در صورت امکان اصلاح کند. وقتی فرمان تمام شد، وضعیت اسکن و اقدامات انجام‌شده را خواهید دید.