تفاوت دسکتاپ مجازی با VDI چیست ؟

تفاوت دسکتاپ مجازی با VDI چیست ؟

فکر می کنم بسیاری از مردم این دو فناوری مجازی سازی را اشتباه می گیرند و شاید شما هم یکی از آنها باشید. این تمایز از نام هایی که به آنها داده شده مشخص نیست بلکه بیشتر در مقیاس فناوری های پشت سر آنها است

مجازی سازی دسکتاپ چیست؟
 
مجازی سازی دسکتاپ روشی برای شبیه سازی ایستگاه کاری کاربر است بنابراین می توان از طریق دستگاه متصل از راه دور به آن دسترسی داشت. با انتزاع دسکتاپ کاربر به این روش ، سازمان ها می توانند به کاربران اجازه دهند که از هرجای دیگر با اتصال شبکه ، با استفاده از هر لپ تاپ ، رایانه لوحی یا تلفن هوشمند رومیزی برای دسترسی به منابع سازمانی بدون در نظر گرفتن دستگاه یا سیستم عامل استفاده شده توسط کاربر از راه دور ، به کار گیرند. 
مجازی سازی دسکتاپ از راه دور نیز جز اجزای اصلی فضاهای کاری دیجیتال است. بارهای کاری دسکتاپ مجازی بر روی سرورهای مجازی سازی دسکتاپ که معمولاً در ماشین های مجازی (VM) یا در مراکز داده داخلی یا در ابر عمومی اجرا می شوند ، اجرا می شوند.

VDIچیست؟

زیرساخت دسکتاپ مجازی یا VDI به عنوان میزبانی از محیط دسکتاپ در یک سرور مرکزی تعریف می شود. این نوعی مجازی سازی دسکتاپ است ، زیرا تصاویر خاص دسکتاپ در داخل ماشین های مجازی (VM) اجرا می شوند و از طریق شبکه به کاربران نهایی تحویل می شوند. این نقاط انتهایی ممکن است رایانه های شخصی یا سایر دستگاه ها مانند رایانه لوحی یا پایانه های ریز باشد.
فکر می کنم بسیاری از مردم این دو فناوری مجازی سازی را اشتباه می گیرند و شاید شما هم یکی از آنها باشید. این تمایز از نام هایی که به آنها داده شده مشخص نیست بلکه بیشتر در مقیاس فناوری های پشت سر آنها است. مجازی سازی دسکتاپ به این معنی است که شما یک ماشین مجازی را روی رایانه رومیزی خود اجرا می کنید. زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI ) یک فناوری مرکز داده است که تصاویر میز کار میزبان را برای کاربران از راه دور تأمین می کند. همانطور که مشاهده می کنید ، تفاوت فاحشی بین این دو وجود دارد.
 
اما ، قبل از اینکه بیشتر در مورد مجازی سازی دسکتاپ یا VDI بحث کنیم ، بیاید یک پایه اطلاعات و اصطلاحات ایجاد کنیم تا با هم به یک زبان صحبت کنیم.
فرض اصلی مجازی سازی این است که "یک کامپیوتر درون رایانه است". یک سیستم عامل در داخل یک برنامه کاربردی (نرم افزار مجازی سازی) اجرا می شود که سخت افزار واقعی را در یک مجموعه استاندارد از سخت افزار مجازی تقلید یا انتزاع می کند. سخت افزار مجازی از دیسک های مجازی ، CPUهای مجازی ، حافظه مجازی ، نمایشگر مجازی ، پورت های سریال مجازی و غیره تشکیل شده است.
برخی از نمونه های این نوع مجازی سازی Oracle's VirtualBox ، Parallels Desktop ، VMware Workstation ، QEMU و Microsoft Virtual PC هستند.
مجازی سازی دسکتاپ ساده ترین شکل این رایانه در یک مفهوم رایانه است. به طور کلی ، مجازی سازی دسکتاپ یک رایانه رومیزی است که میزبان یک ماشین مجازی مهمان است. ماشین مجازی می تواند یک سیستم لینوکس ، یک دسکتاپ یا سرور ویندوز ، یک سیستم FreeBSD ، یک ماشین مجازی DOS ، یک سرور Novell ، یک Mac OS X یا یک سیستم عامل دیگر باشد.
این نوع مجازی سازی اجرای سیستم عامل دیگر را آسان تر و کارآمدتر از راه اندازی مجدد دوگانه برای اپراتور می کند. کاربریا اپراتور سیستم دسکتاپ می تواند یک سیستم میزبان را همزمان با مهمان اجرا کند و از مزایای هر دو سیستم بهره مند شود. توسعه دهندگان برنامه ها می توانند بدون نیاز به ده ها سیستم فیزیکی نشسته و از بین برنده ارزش ، نرم افزار جدید را بر روی ماشین های مجازی آزمایش کنند.
در صورت بروز اشتباه ، ماشین های مجازی بسیار آسان تر ساخته می شوند. تصویربرداری از یک سیستم فیزیکی ممکن است چندین ساعت طول بکشد در حالی که ایجاد یک ماشین مجازی جدید چند دقیقه طول می کشد.
 
VDI جایگزینی برای رایانه رومیزی سنتی است. تئوری پشت آن این است که حذف سیستم عامل دسکتاپ از رایانه محلی و قرار دادن آن در یک محیط میزبانی مشترک ، مانند مرکز داده میزبانی ابری ، برخی از هزینه های مربوط به پشتیبانی دسکتاپ را کاهش می دهد. به نظر می رسد بسیاری از افسانه ها و مقاومت عمومی در برابر VDI وجود دارد. برخی از این مقاومت ها ناشی از کنترل فرضی است که یک سیستم عامل محلی و امنیت ابر دارد.
در سطح سخت افزاری ، VDI متشکل از خوشه های سیستم میزبان مجازی است. به عبارت دیگر ، شما گروهی از ماشین های میزبان VMware ESX را دارید که سیستم دسکتاپ ویندوز 7 ، ویندوز 10 ، ویندوز XP و لینوکس بر روی آنها اجرا می شود. شما از طریق نرم افزار اتصال از راه دور از هر دستگاه متصل به اینترنت به دسکتاپ خود متصل می شوید.
شما می توانید از طریق اتصال شبکه خصوصی مجازی (VPN)امن متصل شوید تا اطلاعات شما به یک قالب رمزگذاری شده به دسکتاپ از راه دور برود و از آن استفاده کند. بر خلاف تصور عمومی ، این سیستم های میزبان از دید نرم افزاری بیش از هر سیستم دسکتاپ دیگری ایمن نیستند. شما هنوز هم باید ضد جاسوس افزار ، ضد بدافزار ، ضد پاپ آپ و فایروال را روی همه نصب کنید. نیاز به اتصال ایمن بین سرویس گیرنده از راه دور و سیستم عامل دسکتاپ ، استفاده از سرویس را ایمن می کند.
 
موضوعات اضافی VDI را همراه ما کاوش کنید
VDI چگونه کار می کند؟
مزایا و محدودیت های VDI چیست؟
موارد استفاده از VDI چیست؟
VDI چگونه از فضاهای کاری دیجیتال پشتیبانی می کند؟
 
VDI چگونه کار می کند؟
در تمام استقرارهای VDI ، مشخصات زیر اعمال می شود:
دسکتاپ های مجازی در داخل VM ها در یک سرور متمرکز زندگی می کنند
هر دسکتاپ مجازی شامل یک تصویر سیستم عامل است ، به طور معمول Microsoft Windows
VM ها مبتنی بر میزبان هستند ، به این معنی که چندین نمونه از آنها می توانند در یک سرور در مرکز داده قرار بگیرند
برای اینکه دسترسی به دسکتاپ های مجازی که میزبان آن است ، باید سرویس گیرندگان نهایی دائماً به سرور تحت مدیریت مرکزی متصل شوند
کارگزار ارتباط VDI پیاده سازی یک دسکتاپ مجازی برای ایجاد ارتباط با دسترسی موفقیت آمیز محیط VDI در هر مجموعه برای یافتن منابع دارد.
• در همین حال ، یک هایپروایزر انواع مختلف ماشین مجازی ماشین میزبان را که کپسوله می کند ، جداگانه میز کار مجازی را ایجاد ، اجرا و مدیریت می کند.
در فضاهای کاری دیجیتال مدرن که در آنها تقاضای دسترسی به برنامه های متعددی وجود دارد ، VDI دسترسی از راه دور امن و راحت را تسهیل می کند که به افزایش بهره وری کارمندان کمک می کند. علاوه بر این ، تجربه سازگار را در چندین دستگاه امکان پذیر می کند.
 
VDI در مقابل مجازی سازی دسکتاپ
همه انواع مجازی سازی دسکتاپ از VM مبتنی بر میزبان مانند VDI استفاده نمی کنند. همچنین ، VDI مترادف با مجازی سازی دسکتاپ به عنوان یک دسته نیست. درعوض ، این یک گزینه جایگزین سایر اشکال تحویل دسکتاپ مجازی است ، از جمله راه حل های مشترک میزبانی شده که رایانه های شخصی و سرویس گیرنده کوچک را به یک دسکتاپ مشترک متصل می کند ، همچنین مجازی سازی دسکتاپ محلی ، که در آن محیط دسکتاپ مستقیماً روی مشتری اجرا می شود.
 
VDI در فضاهای کاری دیجیتال
با فرض اینکه همه زیرساخت های پشتیبانی مطابق با هدف ماکار می کنند ، کاربری که از راه دور از نقطه انتهایی خود به راه حل VDI دسترسی پیدا می کند ، می تواند سیستم عامل و برنامه ها و داده ها را روی آن مدیریت کند ، انگار در محل اجرا می شوند. این تنظیم به شما امکان می دهد تا کاربران بدون نیاز به سخت افزار خاصی با خیال راحت از هر دستگاهی به هر آنچه نیاز دارند دسترسی داشته باشند.
به عبارت دیگر ، VDI در زمینه یک پلت فرم فضای کاری دیجیتال بدون ایجاد خطر در امنیت ، به یک محیط کار برتر کمک می کند. با این حال ، روشهای دقیق VDI برای کاربران و فناوری اطلاعات به نوع استقرار خاص بستگی دارد.
 
استقرار مداوم و غیرمستقیم VDI چیست ؟ 
VDI مداوم  یا پایدار ، کاربر همیشه با همان تغییر روی برنامه ها و داده های خود ، به همان تصویر دسکتاپ وارد می شود. که امکان شخصی سازی کامل را فراهم می کند. در مقابل ، VDI غیر پایدار هیچ تغییری را ذخیره نمی کند.
 
VDI پایدار به شرح زیر عمل می کند:
اولین باری که کاربر وارد سیستم می شود ، از یک منبع دسکتاپ استاندارد به یک کاربر اختصاص می یابد .  هر بار که به محیط VDI دسترسی پیدا می کنند ، به همان دسکتاپ متصل می شوند ، تمام تغییرات آنها حتی پس از شروع مجدد اتصال در تصویر سیستم عامل مجازی حفظ می شود
برای کاربران با گردش کار دیجیتال پیچیده و سریع ، این بدان معنی است که آنها می توانند به راحتی محل توقف خود را انتخاب کرده و از شخصی سازی گسترده برنامه ها و تنظیمات مجازی دسکتاپ بهره مند شوند
 
در مقابل ، VDI غیر پایدار به شرح زیر عمل می کند:
مشتری نهایی ممکن است هر بار به همان دسکتاپ متصل شود یا از استخر به یک رایانه تصادفی متصل شود
در هر صورت ، با شروع مجدد هیچ تغییری ذخیره نمی شود
پیاده سازی VDI ناپایدار برای دسترسی یکباره به دسکتاپ اما نه استفاده از دسکتاپ مجازی
دقیقاً مانند یک معادل فیزیکی شخصی مناسب است ، که به VDI پایدار نیاز دارد.
از آنجا که پس از قطع اتصال هیچ چیز ذخیره نمی شود ، IT نیازی به نگه داشتن تعداد زیادی از تصاویر سیستم عامل سفارشی ندارد ، این امکان را برای مدیریت ساده مرکز داده و کاهش هزینه ها فراهم می کند. VDI ناپایدار همچنین مدیریت دستگاه های کیوسک و کارمندان وظیفه ای را که نیازی به ذخیره چیزی ندارند ساده می کند.
  
مزایا  VDI چه هستند؟
VDI از قابلیت تحرک کاربر و دسترسی از راه دور پشتیبانی می کند ، زیرا تقریباً از هر نقطه پایانی تأیید شده و سازگار در هر مکان می توان به یک میز کار استاندارد دسترسی پیدا کرد. برای کاربرانی که مرتباً در حال رفت و آمد هستند و نیاز به کشیدن دسکتاپ مجازی حاوی طیف کاملی از برنامه ها و داده های مجازی دارند ، VDI مانند داشتن یک دفتر کار در صورت تقاضا است. از این نظر ، این کاملاً در گردش کار فضای کاری دیجیتال آنها جای می گیرد که قبلاً با مصرف منظم مشابه برنامه های ابری ، وب و موبایل در چندین زمینه ، به خصوص اگر VDI پایدار باشد ، وجود دارد.
صرفه جویی در هزینه و نیازهای سخت افزاری کمتر
فراتر از مزایای استفاده کنندگان نهایی ، فناوری VDI همچنین می تواند اقدامی قوی برای صرفه جویی در هزینه فناوری اطلاعات باشد:
از آنجا که سهم پردازش در VDI مبتنی بر سرور است ، به سخت افزار نسبتاً گران قیمت یا پیشرفته نیازی نیست
دسترسی VDI می تواند برای یک مشتری کوچک ارزان قیمت انجام شود ، که ممکن است یک رایانه شخصی قدیمی باشد که برای این کار تغییر کاربری داده و در نتیجه طول عمر آن افزایش یافته است
این امر به صرفه جویی در نیاز به همان تعداد خرید جدید یا تعدیل عمده در بودجه آن منجر می شود
 
بهبود امنیت و تمرکز
از نظر امنیتی ، VDI نسبت به اجرای سیستم عامل و همه موارد موجود در آن به صورت محلی بهبود یافته است. تمام داده های حاصل از اتصال VDI در سرور زندگی می کنند ، نه سرویس گیرنده نهایی ، به این معنی که اگر نقطه پایانی(کامپیوتر کاربر) به سرقت برود ، چیزی برای ذخیره سازی از حافظه محلی آن وجود ندارد.
علاوه بر این ، محیط VDI به طور کامل و مرکزی از یک مرکز داده کنترل می شود. سرپرستان می توانند وصله ها و به روزرسانی های نرم افزاری را اعمال کنند ، پیکربندی ها را تغییر دهند و سیاست ها را برای همه دسکتاپ های مجازی اعمال کنند. به این ترتیب ، VDI امکان کنترل دقیق و جداسازی ایمن تصاویر سیستم عامل از یک سرور مرکزی را فراهم می کند ، که یک تنظیم کمتر پیچیده است که مدیریت لپ تاپ ها سیستم عامل خود را به صورت محلی اداره می کنند.
 
ملاحظات امنیتی و عملکردی
در عین حال ، امنیت را می توان با VDI امری بدیهی دانست. تصاویر سیستم عامل باید به درستی مدیریت و به روز شود و احراز هویت مشتری نهایی باید دقیق باشد. راه حل های فضای کاری دیجیتال می توانند از طریق SSO ، امنیت نقطه پایان بهبود یافته و رمزگذاری داده های در حال انتقال در این زمینه کمک کنند.
عملکرد یکی دیگر از موارد مهم در مورد VDI است:
هنگامی که برای اولین بار در اواسط سال 2000 به طور گسترده در دسترس قرار گرفت ، عملکرد معمول VDI به طور واضحی از عملکرد سیستم عامل محلی عقب بود  با گذشت زمان ، این شکاف به طور قابل توجهی بسته شده است ، اما ممکن است کاربران هنوز احساس کنند که همیشه بهترین تجربه ممکن را ندارند  برای اطمینان از رسیدگی به مشکلات فنی قابل حل ، تنظیم عملکرد و بررسی های گاه به گاه عملکرد VDI توصیه می شود
 
موارد استفاده از VDI چیست؟
 
VDI یک فناوری مهم برای انواع مختلف کاربران در صنایع مختلف است. کارمندان از راه دور و سیار ، پیمانکاران ، کیوسک ها ، تکنسین ها ، متخصصان پزشکی ، معلمان و بسیاری دیگر به طور منظم به VDI اعتماد می کنند تا از یک یا چند مکان به یک میز کار مجازی قابل اعتماد دسترسی داشته باشند. به لطف تطبیق پذیری VDI در انواع مختلف استقرار آن ، فناوری VDI می تواند به همان اندازه کار کند و راهی برای دسترسی کاربران به دسکتاپ استاندارد و غیر مقاوم یا تبدیل دسکتاپ مجازی خود به یک فضای کاری دیجیتالی بسیار شخصی باشد.
 
VDI چگونه از فضاهای کاری دیجیتال پشتیبانی می کند؟
 
فضاهای کاری دیجیتال برنامه محور هستند. در آنها ، دسترسی ایمن و مستقیم به انواع مختلفی از برنامه ها ، از جمله برنامه های مجازی شده از طریق تصویر سیستم عامل VDI ، ضروری است.  یک راه حل مطمئن و اقتصادی VDI به شما کمک می کند تا برنامه ها و خدمات کلیدی را به تیم های امروزی تلفن همراه و از راه دور مقیاس بندی کنید. VDI تجربه ای سازگار را در بین دستگاه ها از جمله رایانه های شخصی ، تبلت ها ، تلفن های هوشمند و مشتریان کوچک ارائه می دهد و به کارمندان و پیمانکاران آزادی بالایی در نحوه کار آنها می بخشد. این امکان را فراهم می کند تا جریان های کاری ساده و یکپارچه تری ایجاد شوند.
اگر در مورد مجازی سازی دسکتاپ یا VDI سوالی دارید ، لطفاً با تیم فنی شرکت مهندسی شبکه رسام دوراندیش در ارتباط باشید. شما می توانید مستقیماً از طریق تماس با ما در وب سایت رسمی شرکت با ما تماس بگیرید.