مفهوم کابل کشی ساخت یافته چیست و چرا باید به آن توجه کنیم ؟

مفهوم کابل کشی ساخت یافته چیست و چرا باید به آن توجه کنیم ؟

در دنیای فناوری اطلاعات ، اصطلاح کابل کشی ساخت یافته اغلب استفاده می شود.کارشناسان از آن به عنوان یک کلمه کلیدی استفاده می کنند ، اما واقعاً این به چه معناست؟ کابل کشی ساخت یافته دقیقاً چیست؟

خوب ، برای به دست آوردن معنای واقعی کلمه کابل کشی ساخت یافته در ادامه با ما همراه باشید .

به گفته انجمن فیبر نوری ، کابل کشی ساخت یافته معماری استاندارد شده و اجزایی برای کابل کشی ارتباطات است که توسط کمیته EIA/TIA TR42 مشخص شده است و به عنوان یک استاندارد داوطلبانه توسط تولیدکنندگان برای اطمینان از قابلیت همکاری مورد استفاده قرار می گیرد.
اگر به TIA TR42 نگاه کنید ، جستجوی شما به احتمال زیاد شما را به این نتیجه می‌رساند که کابل کشی ساخت یافته حتی توسط TIA 568 از نظر فنی بیشتر مشخص شده و ترسیم شده است. 
 
 
شما می‌توانید ببینید که این مسیر به زبان بسیار طولانی و بسیار فنی منتهی می‌شود ، اما اگر این چیزی نیست که شما به دنبال آن هستید ، شاید جواب شما در پاسخ به سوال بعدی باشد .
 

Structured Cabling (کابل کشی ساخت یافته) به زبان ساده چیست؟

کابل کشی ساخت یافته به عنوان زیرساخت کابل کشی ساختمان ها که از تعدادی عناصر کوچکتر استاندارد (ساختار یافته) تشکیل شده است ، تعریف می شود.

یک سیستم کابل کشی سازه ای که به درستی طراحی و نصب شده است ، زیرساخت کابل کشی را ارائه می دهد که عملکرد قابل پیش بینی دارد و همچنین انعطاف پذیری لازم برای جابجایی حرکت ، اضافات و تغییرات را شامل می شود . حداکثر دسترسی به سیستم ؛ افزونگی ارائه می دهد و قابلیت استفاده از سیستم کابل کشی را در آینده اثبات می کند.
 
اصطلاح کابل کشی ساخت یافته در دنیای مدیریت کابل مانند یک کلمه کلیدی است. این نقش مهمی در برخورد با کابل کشی پیچیده و خاص دارد. به عنوان یک سیستم انتقال داده ، کابل کشی ساخت یافته از داده ها ، چندین صدا ، ویدئو و سیستم های مختلف مدیریتی مانند دسترسی امنیتی و سیستم انرژی پشتیبانی می کند.
این تعریف به شما درک بهتری از کابل کشی ساخت یافته و هدف آن می دهد.
 

سیم کشی ساختار یافته چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال ، ما در این مقاله از کلمه "سازمان" استفاده می کنیم. کابل کشی ساخت یافته یک رویکرد سازمان یافته برای زیرساخت های کابل کشی است. اگرچه ممکن است عقب افتاده به نظر برسد ، اما برای درک کامل این مفهوم ، راحت تر می توان به کابل کشی ساخت یافته نگاه کرد. در بسیاری از مراکز داده ، روش کابل کشی به عنوان نقطه به نقطه (point-to-point)تعریف شده است. در این روش کابل های وصله (patch cables )را مستقیماً به سخت افزاری که نیاز به اتصال دارد ، متصل می کنند.
در سیستم کابل کشی ساخت یافته ، از یک سری پچ پنل و ترانک برای ایجاد ساختاری استفاده می شود که امکان اتصال پورت های سخت افزاری به پچ پنل در بالای رک را فراهم می آورد. سپس این پچ پنل از طریق یک ترانک (مجموعه چند فیبر که برای استفاده در حمل و نقل طراحی شده است) درMDA (منطقه اصلی توزیع) به پچ پنل دیگری متصل می شود.
MDA جنبه کلیدی کابل کشی ساخت یافته است.
 

شش زیر سیستم یک سیستم کابل کشی ساخت یافته

به طور کلی ، شش زیر سیستم اصلی یک سیستم کابل کشی ساخت یافته وجود دارد:
1. تسهیلات ورودی
تسهیلات ورودی شامل نقطه مرزبندی شبکه ، کابل ها ، دستگاه های حفاظتی ، سخت افزار اتصال و سایر دستگاه هایی است که با کابل کشی داخلی در محل مشتری متصل می شوند.
2. اتاق تجهیزات
اتاق تجهیزات مکانی متمرکز برای قرار دادن تجهیزات و نقاط اتصال سیم کشی است. معمولاً در داخل ساختمان یا محوطه به کاربران سرویس می دهد.
3. اتاق مخابرات یا محوطه
اتاق مخابرات یا محوطه باید یک منطقه محصور باشد. این دستگاه برای قرار دادن تجهیزات مخابراتی ، اتصالات کابل ، اتصالات متقابل و فریم های توزیع طراحی شده است. به طور کلی ، هر ساختمان حداقل یک اتاق یا محوطه مخابراتی دارد. و اندازه اتاق مخابرات یا محوطه بر اساس اندازه منطقه خدمات متفاوت است.
4. کابل کشی ستون فقرات
کابل کشی ستون فقرات نیز کابل کشی عمودی یا پیچ خوردگی نامیده می شود. این برنامه ارتباط متقابل بین امکانات ورودی ، اتاقهای مخابراتی و اتاقهای تجهیزات را ارائه می دهد. معمولاً این نوع کابل کشی از طبقه به طبقه یا حتی بین ساختمانها انجام می شود. و تجهیزات باید با کابلهای بیش از 30 متر متصل شوند. علاوه بر این ، کابل های کابل کشی می تواند کابل فیبر نوری ، کابل کواکسیال ، کابل جفت پیچ خورده بدون پوشش UTP و کابل جفت پیچ خورده محافظ STP باشد.
5. کابل کشی افقی
کابل کشی افقی به کابل کشی بین خروجی اطلاعات مخابرات در محل کار و اتصال افقی در اتاق مخابرات TR یا محوطه مخابرات TE اشاره دارد. این شامل خروجی مخابرات ، نقاط ادغام اختیاری ، کابل افقی ، انتهای مکانیکی ، پچ کورد یا بلوزهای واقع در TR یا TE است. این نوع سیم کشی معمولاً بالای سقف یا زیر زمین اجرا می شود. علاوه بر این ، معمولاً از کابل اترنت و کابل فیبر نوری برای کابل کشی افقی استفاده می شود.
6. منطقه کار
منطقه کار مکانی است که در آن از قطعات منطقه کار برای اتصال تجهیزات کاربر نهایی به رسانه های ارتباطی استفاده می شود. اجزای محل کار نیز اجزای کابل نامیده می شوند که شامل کابل های وصله ای ، خروجی های ارتباطی و تجهیزات ایستگاه است.

چرا از کابل های ساختاریافته استفاده کنیم؟

برخلاف سیستم کابل کشی نقطه به نقطه سنتی ، سیستم کابل کشی ساخت یافته می تواند از جنگل سیم کشی جلوگیری کرده و داده های فزاینده را با سرعت بالا حمل کند. نقش مهمی در زیرساخت های ارتباطی ایفا می کند. موارد زیر برخی از مزایا را برجسته می کند:
مقرون به صرفه : کابل کشی ساخت یافته یک سیستم کابل کشی ساده سازمان یافته است. این می تواند هزینه های برق و تعمیر و نگهداری را کاهش دهد و از صرف هزینه برای مکان یابی و تصحیح جلوگیری می کند.
کاهش خطر خرابی : هنگام مدیریت ساختارهای کابل کشی چندگانه و سازماندهی نشده ، خطای انسانی بالایی وجود دارد. این اشتباهات می تواند باعث اختلال در جریان و خرابی شبکه شود. کابل کشی ساختار یافته سازماندهی شده است و تشخیص آن آسان است ، که می تواند به کاهش خطر وقفه کمک کند.
صرفه جویی در زمان:کابل کشی ساختاری انعطاف پذیر است که می تواند حرکتها را انجام دهد ، به سرعت اضافه شده و تغییر کند. این باعث صرفه جویی در زمان نصب و همچنین زمان نگهداری می شود.

نکاتی در مورد نصب کابل های ساختاریافته

هنگام نصب سیستم کابل کشی ساخت یافته ، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید:
قبل از نصب ، بهتر است یک طراحی کابل کشی ساختار یافته داشته باشید. این شامل برنامه ریزی راه های اتصال کابل ، با توجه به مسائل جریان هوا و سرمایش و انتخاب راه حل مناسب کابل کشی می شود.
دستگاه های مختلفی در کابل کشی ساختار یافته مانند Cat 5e/6 ، کابل فیبر نوری ، پچ پنل فیبر ، پچ پنل مسی ، سوئیچ شبکه استفاده می شود. شما می توانید دستگاه های مختلف را بر اساس نیاز خود به صورت انعطاف پذیر انتخاب کنید.
در طول نصب کابل ها را از شعاع خم مشخص شده خود خم نکنید. شعاع خمش مشخص می کند که سیگنال داده چگونه قوی جریان می یابد.
استفاده از مسیر مناسب فیبر می تواند از اعتبار کابل کشی مطمئن شده و ازدحام را در پنل پایانی کاهش دهد.

کابل کشی ساختار یافته در مقابل کابل کشی معمولی نقطه به نقطه

در زیر نمودارهایی از راه حل کابل کشی ساخت یافته و کابل کشی نقطه به نقطه آورده شده است. نمودارها روشهای اصلی کابل کشی را نشان می دهند. اجزای مختلف و محصولات کابل کشی ساخت یافته را مشاهده خواهید کرد. مشاهده این دو رویکرد برای کابل کشی در کنار هم نشان می دهد که چگونه این دو سیستم متفاوت هستند و چگونه راه حل های کابل کشی ساختار یافته مزایای متعددی را ارائه می دهد.
 

کابل کشی ساخت یافته : 

 کابل کشی نقطه به نقطه :

مزایای کابل کشی ساخت یافته چیست؟

بار دیگر ، سازمان در اینجا کلید واژه است. با یک سیستم کابل کشی ساختار یافته سازمان یافته و با کیفیت ، مزایای آن عبارتند از:
جابجایی ، افزودن و تغییرات به دلیل این واقعیت که در MDA انجام می شود در مقابل اجرای پچ کوردهای طولانی از قفسه تجهیزات بسیار آسان تر است.
با توجه به این سازمان ، احتمال خطای انسانی کاهش می یابد.
صرفه جویی در زمان ؛ ردیابی کابل و پورت با سیستم کابل کشی ساخت یافته کار بسیار ساده تری می شود. این رویکرد منطقی و سازمان یافته نه تنها تغییرات را آسان تر می کند ، بلکه در وقت شما نیز صرفه جویی می کند.
زیبایی شناسی ؛ هرگز ظاهر را دست کم نگیرید! سیستم کابل کشی ساخت یافته بسیار تمیزتر از روش نقطه به نقطه به نظر می رسد. از آنجا که تغییرات در MDA در مقابل سخت افزار انجام می شود ، سخت افزار را می توان کابل کشی کرد و در اکثر موارد به آن دست نزنید. این باعث می شود کابل کشی جلوی سوئیچ از نظر زیبایی زیبا باشد.
 

عدم تغییر در سیستم کابل کشی ساختار یافته چیست؟

زمان خرابی: با زیرساخت کابل کشی نامرتب ، اشتباهات معمول است مانند پورت های اشتباه از برق جدا می شوند یا حتی بدتر کابل کثیفی است که مانع از کار می شود. تلاش برای برداشتن یک کابل از یک درهم و برهم پیچیده بزرگ می تواند باعث ایجاد استرس در سایر کابل ها شود. این تنش می تواند منجر به خطاهای شبکه و کانال در سخت افزار شود که ردیابی آنها بسیار دشوار است.
 
جریان هوا: اگر از روش نقطه به نقطه استفاده می شود ، قسمت جلویی و بالقوه کناره های سوئیچ با کابل کشی فشرده می شود. این مانع جریان هوای مورد نیاز سوئیچ برای کار می شود. این همچنین به معنای خنک کننده در کف است. ازدحام کابل کشی در این فضا مانع جریان هوای واحد تهویه مطبوع اتاق کامپیوتر CRAC می شود و می تواند باعث مشکلات سرمایش شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کابل کشی ساخت یافته و بهترین شیوه ها ، با ما در تماس باشید.

نتیجه

آیا پس از خواندن این مقاله به این سوال پاسخ داده اید که "کابل کشی ساخت یافته چیست؟" به بیان ساده ، کابل کشی ساخت یافته یک زیرساخت کابل کشی است که رویکرد سازماندهی شده و استانداردی برای کابل کشی ارائه می دهد. و انتخاب راه حل کابل کشی ساخت یافته می تواند بر طیف وسیعی از مسائل ، از جمله سرعت انتقال داده ، عملکرد شبکه ، مصرف برق ، هزینه و غیره تأثیر بگذارد. شرکت شبکه رسام دوراندیش محصولات با کیفیت بالا را برای راه حل کابل کشی ساختار یافته شما ، از جمله پچ پنل اترنت ،کابل فیبر و انواع رک ارائه می دهد .