اخبار و اطلاع رساني نمایش نسخه اصلی

انویدیا احتمالاً قصد دارد مدل جدید گرافیک Titan RTX را عرضه کند

گفته می شود که انویدیا در حال برنامه ریزی معرفی یک مدل جدید گرافیک Titan RTX با چهار اسلات و خنک کننده بسیار بزرگ است

253

آخرین گرافیک مبتنی‌بر Turing سری تایاتان انویدیا در سال ۲۰۱۸ معرفی شد کلاس 90 پردازنده‌های گرافیکی GeForce، مانند RTX 3090 و RTX 4090، عملاً جایگزین مجموعه‌ای از کارت‌های گرافیکی معتبر انویدیا شده‌اند. با این حال، طبق یک شایعه، انویدیا در حال بازگرداندن تایتان و با خنک‌کننده‌ای است که می‌توان آن را غیرعملی توصیف کرد.

 

این شایعه توسط کانال یوتیوب Moore's Law is Dead (یا به اختصار MLID) منتشر شد، که ادعا می کند یک منبع قابل اعتماد تصاویری از یک کارت گرافیک Titan RTX را برای او ارسال کرده است که Nvidia قصد دارد آن را منتشر کند. به‌نوشته‌ی XDA، این گرافیک از چهار اسلات و دو کانکتور ۱۶ پین بهره می‌برد؛ همان رابط‌هایی که مستعد ذوب‌شدن هستند. این ویژگی‌ها نشان می‌دهد کارایی و مصرف انرژی گرافیک مذکور به‌میزان درخورتوجهی بیشتر از RTX 4090 است. گفته می‌شود این محصول مثل RTX 6000 Ada از ۴۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 (X) بهره خواهد برد

اما چرا گرافیک Titan RTX جدید انویدیا از خنک‌کننده‌ی بسیار بزرگ‌تر و کانکتورهای برق بیشتر بهره می‌برد؟ خوب، RTX 4090 از تراشه AD102 استفاده می کند، اما تنها حدود 90 درصد از آن. یک Titan RTX با استفاده از قالب AD102 می‌تواند نزدیک به 100 درصد از هسته‌های CUDA و Tensor خود استفاده کند و همچنین سرعت کلاک بالاتری نسبت به RTX 4090 ارائه می‌کند که نیاز به خنک‌کردن بیشتر و قدرت بیشتر دارد. با این حال، یک کانکتور 16 پین در حال حاضر 600 وات برق را ارائه می دهد و حتی RTX 6000 Ada از دو شاخه 16 پین استفاده نمی کند، بنابراین تصور اینکه یک Titan به دومی نیاز داشته باشد دشوار است.


توجه داشته‌ باشید هنوز تأییدیه‌ای درمورد شایعات معرفی نسل جدید Titan RTx وجود ندارد. ازطرف دیگر ما هیچ تصویری از نمونه‌ی واقعی این گرافیک نداریم. MLID براساس تصاویر منبع خود، رندرهایی از این محصول به‌اشتراک گذاشته است. اگرچه تصویری که نمای بصری محصول مذکور را نشان دهد خوب به‌نظر می‌رسد اما واقعی نیست. علاوه‌براین افشاگر نام‌آشنای خبرهای مرتبط با انویدیا به‌نام Kopite7kimi پیش‌از این اعلام کرده بود نام تجاری تایتان با معماری نسل کنونی Ada عرضه نخواهد شد.

آخرین باری که انویدیا از نام تجاری Titan نام برد زمانی بود که RTX 3090 را عرضه کرد. این بیش از دو سال پیش بود، و واقعاً به نظر می رسد که این پایان غم انگیز برند Titan بود. در ماه های آینده خواهیم دید که آیا تایتان در حال بازگشت است یا خیر. Nvidia این شانس را دارد که آن را در رویدادهای آینده مانند CES و Computex اعلام کند.