اخبار و اطلاع رساني نمایش نسخه اصلی

تحلیلگران پیش بینی می کنند قیمت SSD تا اواسط سال 2023 به نصف کاهش یابد

دستگاه های ذخیره سازی رایانه شخصی ممکن است در ماه های آینده ارزان تر شوند.

شهلا عبدی 255

به گفته تحلیلگران Trendfocus از طریق StorageNewletter، در حالی که سازندگان حافظه خروجی NAND سه بعدی خود را کاهش می دهند، مازاد تراشه های حافظه و درایوهای حالت جامد به قدری قابل توجه است که قیمت آنها تا ماه های آینده به کاهش خود ادامه خواهد داد. در واقع، قیمت هاردهای SSD ممکن است تا اواسط سال 2023 دو برابر کاهش یابد.

 

کاهش تقاضا برای رایانه های شخصی توسط مصرف کنندگان و همچنین برخی مشاغل به طور طبیعی به معنی کاهش تقاضا برای انواع قطعات رایانه از جمله پردازنده ها و کارت های گرافیک است. اما کالاهایی مانند 3D NAND، ماژول های حافظه و درایوهای حالت جامد بیش از سایر دسته ها از کاهش تقاضا رنج می برند. دلایل اصلی این است که تولید آنها نسبتاً آسان است، رقبای زیادی در بازار وجود دارد، و کالاهای تمام شده معمولاً قبل از خرید توسط سازندگان رایانه شخصی، تولیدکنندگان قطعات یا فروشندگان، در فهرست موجودی خود قرار دارند.

در هفته‌های اخیر Kioxia اعلام کرد که از اول اکتبر تولید ویفرهای 3D NANDرا تا 40 درصد کاهش می‌دهد، در حالی که Micron گفت که سرعت حافظه ۲۳۲ لایه NAND 3D خود را کاهش می‌دهد تا عرضه 3D NANDرا محدود کند. نکته قابل توجه این است که NAND 3D 232 لایه Micron قصد دارد برخی از بهترین SSD ها را با عملکرد خواندن و نوشتن متوالی بیش از 10 گیگابایت در ثانیه فعال کند. اما چنین اقداماتی فوراً اجرایی نمی‌شوند، تحلیلگران Trendfocus معتقدند هر دو شرکت مقدار زیادی NAND سه بعدی در انبار دارند، در حالی که سازندگان SSD درایوهای زیادی را در فهرست موجودی خود دارند که باید آنها را بفروشند.

امروزه می‌توان درایوCrucial P3 500GB M.2-2280  را با قیمت 44 دلار در آمازون تهیه کرد که درایوهای ۵۰۰ گیگابایتی PNY CS900 ارزان‌تر نیز وجود دارند که با قیمت 31 دلار به فروش می‌رسند. در حالی که قیمت‌های خرده‌فروشی هر بیت 3D NAND در حال حاضر پایین است، Trendfocus پیش‌بینی می‌کند که سازندگان حافظه‌های فلش تا اواسط سال 2023 نزدیک به 40 تا 50 درصد کاهش قیمت هر بیت را ارائه دهند که باعث کاهش بیشتر هزینه‌های SSD و همچنین قیمت خرده‌فروشی آن‌ها خواهد شد.

در حال حاضر تخمین اینکه چه تعداد SSD در موجودی ده‌ها سازنده وجود دارد دشوار است، اما Trendfocus فرض می‌کند که حداقل دو چهارم طول می‌کشد تا شرکت‌های ابری و سازندگان رایانه‌های شخصی بتوانند NAND و درایوهای سه بعدی تولید شده قبلی را هضم کنند، بنابراین انتظار SSD را داشته باشید. قیمت ها حداقل برای دو فصل به کاهش خود ادامه دهند.

در حال حاضر به سختی می توان گفت که این SSD ها چقدر ارزان می شوند، اما درایوهای اصلی با رابط PCIe 3.0 x4 یا PCIe 4.0 x4 قطعا در چند ماه آینده ارزان تر خواهند شد. در وضعیت کنونی، به‌سختی می‌توان گفت که این SSD‌ها چقدر ارزان‌تر می‌شوند؛ اما درایوهای اصلی با رابط PCIe 3.0 x4 یا PCIe 4.0 x4 قطعاً در ماه‌های آینده ارزان‌تر خواهند شد. به‌نظر می‌رسد SSD‌های رایج به‌کاررفته برای ذخیره‌سازی انبوه می‌توانند به‌قدری ارزان شوند که به‌عنوان جایگزین برخی از هارد‌دیسک‌های کم‌‎ظرفیت استفاده شوند.